riittääkö 1,9D asuntoauton moottoriksi? alpeilla?
KIILTOMÄKI MARTTI
23.09.2009 13:16
auton vaihtoa harkitessa kysyn "kaikenkokeneilta" veljiltä ja sisarilta kuinka fiatin 1.9D kuljettaa pientä matkailuautoa?
tuulen vastuksesta ei niinkään väliä, kun pikkuteillä körötellään mielelään hissun kissun ilman kiirettä. mutta nostaako mäkeen, vaikkapa esimerkiksi alppien mutkateillä?
HÖRKKÖ VIRVE
23.09.2009 14:25
Mä mitään tiedä, mut meillä eka vaatimus ja ehkä tärkein nyt hankittavassa as autossa on juurikin tuo moottorin teho.
Joskus ollu bussi 1,9D ja kun siellä oli 8 henkeä niin ylämäet olivat tuskaa..Tosin se oli volkkari transportteri 1,9 vuonna -96
JANHONEN MATTI
23.09.2009 14:26
Kaiken kokeneiden nimi on "Nurminen"
Kyllä sillä 1,9 pärjää ihan hyvin ja vallankin jos on uudempi 1,9. Niissähän vääntöä on enemmän kun noissa vanhoissa 2,5 TD:ssä ja niillähän monet on ajelleet alppiteillä.
Vaihdelaatikon öljyjä tosin voi joutua sekoittelemaan kepillä hieman useammin kun noilla suurempimoottorisilla.
KUJANPÄÄ MARKKU
23.09.2009 15:10
Kyllä se kiipee luulisin, mutta saattaa tulla paikkoja jossa on heitettävä ykköstä silmään ja silloin kone kiertää ja meluaa. Ajattele myös pitkiä loivia ylämäkiä, niissä tehonpuutteen huomaa eri tavalla. Se alkaa potuttamaan kun itse kiipee viittäkymppiä ja kaveri painaa tehokkaammalla koneella satasta ohi.
LAHTI ANTTI
23.09.2009 15:50
Lainaus.
"tuulen vastuksesta ei niinkään väliä, kun pikkuteillä körötellään mielelään hissun kissun ilman kiirettä. mutta nostaako mäkeen, vaikkapa esimerkiksi alppien mutkateillä?"
Lainaus loppu.
Kysyjällähän ei ollut kiirettä, joten lienee samantekevää meneekö joku ohi kovemmalla vauhdilla. En ainakaan ole kuullut yhdestäkään m-autosta, joka olisi jäänyt sinne tehon puutteen takia. Kaikki ovat päässeet ylös alpeilla ja myöskin alas.
Joten kyllä se koneen teho riittää sinne.
KUJANPÄÄ MARKKU
23.09.2009 16:08
Ihan eri asia kiivetä alppiserpentiiniä kuin Kasselin mäkiä.
LAHTI ANTTI
23.09.2009 16:22
Montako m-autoa sinne Kasselin mäkiin on jäänyt? Itse en ole nähnyt yhtään sinne jäänyttä tehon puutteen takia.
KUJANPÄÄ MARKKU
23.09.2009 16:30
Kuka on sanonu, et on jääny. Mitä sä nyt vedätät, en lähe tohon mukaan.
KIILTOMÄKI MARTTI
24.09.2009 11:44
no joo... tollasia "mutu" kommentteja ja ohi aiheen rönsyilyjä (kuten usein täällä), mutta onko jollain oikeen omakohtasia kokemuksia! onhan noita 1,9D as autoja pilvin pimein suomessakin. kertokaa kokemuksistanne sellaisten omistajat!?
KUJANPÄÄ MARKKU
24.09.2009 13:13
On omakohtaisia kokemuksia. Eka auto oli 1.9D. No okei, mutua oli kertoa, että serpentiineillä sillä joutuu välillä ykköstä sisään heittämään. Omallani en serpentiineillä taannoin ajellu. Sensijaan Kasselin mäet perustu kantapään kokemukseen, joten en hyppää pituutta.
NYYSSÖNEN KAJ
24.09.2009 13:16
Nimen omaan Kasselinmäet suunta etelään minä pääsen kylmänä päivänä 60km/h ylös tehoa minun 29 vuotta vanhassa autossa on 20,5 hp/tonni ajopainoa. +28 C ulkolämpötilalla vauhti jäi 45 km/h koska jäähdytyskapaciteetista puuttuu puolet puhallintehosta.
Laske auton hepat=hp / auton matka painolla tonneissa = hv:ta/tonni
jos vastaus on suurempi teho menet mäesä lujempaa kuin minä.
MÄKELÄ ARI
24.09.2009 18:04
1.9td fiatilla alpit tuli ylitettyä muutamaan kertaan ja kyllä sillä jäi isommille koneille mutta nopeammin kuin rekat kiipesi brenneriä ylös.tietty olis helpottanut kun olis ilman vesiä (120litraa).
VÄLIAHDE JUSSI
24.09.2009 19:44
Mulla on 1.9D VW vm85 ja pärjään oikein hyvin. Paremmin kuin 2.4 Mersulla vm77(mersu painavampi ja lämpimämpi),mutta etuveto ja vanha.
Turha on molemmilla lähteä Elvistelemään. Luotettavia ja hyviä niin
kuin huollat,kuten kaikki muutkin merkit. Ei noita turboja tarvii.
En niissä näe kuin,remmiahdin on paikallaan, pakokaasu ahdin ei.
Minä en kuskaa vesiä jos ei oo pakko.