Kuinka päin
PELLIKKA ERKKI
22.09.2009 16:51
Laitoin matkailuauton (Ducato) jäähdyttäjän hihnavetoisen flektin tilalle sähkötuulettimen ja anturin alavesiletkuun. Kuinka päin neste kiertää moottorista syyläriin. Tulikohan anturi oikealle kohdalle.
JARI PULKKINEN
22.09.2009 20:22
Terve. Laittaisin tunnistimen yläletkuun ( riippuu kytkentä lämpötilasta ), koska kuumavesi nousee ylös ja neste kiertää ylhäältä alaspäin. Alavesiletku yleensä huomattavasti kylmempi.-jari-
MÄKELÄ ARI
22.09.2009 20:26
jep sehän siinä on tarkoituskin , eli kun jäähdyttimen lämpötila nousee liikaa niin sähkö tulee mukaan eli minun mielestä alapää on oikea paikka. Ylävesiletkuun tulee aina moottorin lämpöinen vesi jolloin flekti pyöris turhaan.
LEHTIMÄKI MATTI
22.09.2009 20:33
eiköhän se käy kannentiivisteen päälle jos on alavesiletkus ei reakoi riittävän nopeasti kuormituksiin
JARI PULKKINEN
22.09.2009 21:33
Terve. Eli riippuu siitä kytkimen kytkeytymis lämpötilasta täysin. Onko se esim. 105 astetta vai 100 astetta vai 80 astetta vai jotain muuta. -jari-
KAAKKOLAHTI ANITA
23.09.2009 11:42
Yleensä lämpö anturi on jäähdyttimen alapuolella.
KAUPPI ERKKI
23.09.2009 13:00
Eikös ducatossa ole sähkötuulettimet olleet jo valovuosia tai ainakin vuosi kymmeniä
PELLIKKA ERKKI
23.09.2009 17:51
Olen matkailuautoillut -70 luvulta lähtien ja kolmas kulkine jo menossa. En ole vielä koskaan omistanut alle kymmenen vuoden ikäistä autoa. En harrasta autonvaihto peliä niin kuin eräät, jonka tuotoksena valtakunnassa tuhat uuden karheata vaihdokkia etsii köyhempiä ostajia. Mielestäni kulkimen rakentelu ja varustaminen on olennainen osa harrastusta. Nyt kai käsität miksi minun autossa ei ollut säköistä flektiä. Kylläkin kolmen vuoden puuhastelun jälkeen ei auto häpeä yhtään nykyajan muoviautojen rinnalla. Viihtyisiä retkiä kaikille mahtavalle tulevalle talvikaudelle. ...Kylläpä passoo...
HAAPANEN TIMO
23.09.2009 20:24
Alavesiletku on oikea paikka, satavarmasti.
JARI PULKKINEN
23.09.2009 20:30
Terve. Perustele alavesiletku? Esimerkkinä vaikka Mercedes käyttää tunnistinta sylinterikannessa ja kannen etupäässä lämpöarvoltaan 102 asetetta. että sillai ja on takuu varmaa tietoa. -jari-
PELLIKKA ERKKI
23.09.2009 21:27
Ymmärtääkseni kun moottorissa kiertävä jäähdytys nesteen lämpötila nousee riittävästi termostaatti aukeaa ja kuuma neste virtaa ylä vesiletkun kautta syyläriin. Ja kun syyläri ei pysty jäähdyttämään nestettä tarpeeksi, paluuveden lämpötila nousee jolloin alavesiletkussa oleva anturi käynnistää flektin.
HALMEENMÄKI JUHANI
23.09.2009 23:17
Juuri näin.
Jos anturi on muualla ei sen flektin toiminta ole paras mahdollinen, vaikka toimiikin suurinpiirtein oikein.
KAUPPI ERKKI
24.09.2009 18:32
Ducatossa on 2 puhallinta vierekkäin vanhemmissa alle 2000 malleissa oli anturi alavesiletkun yläpuolella vesitilassa
Näissä uudemmissa on ainoastaan pintalämpötilan anturi joka on syylärin yläosassa muovikotelon alla mutta toiminta tapa on molemmissa sama eli ensin lähtee ainoastaan toinen puhallin pyörimään jos lämpötila edelleen nousee niin toinen puhallin tulee mukaan.
Eli jos on vain yksi puhallin niin anturin paikka on vielä tärkeämpi jos puhallin lähtee liian myöhään pyörimään niin on vaarana se ettei se riitäkkään enää jäähdyttämään moottoria vaan moottori ylikuumenee.