Ducaton lämmityslaitteen etuvastus paloi

LEHTONEN JYRI 17.09.2009 08:43

Auto Fiat ducato vm. 2001. Lämmityslaitteen puhaltimen säätimestä lakkasi asennot 1-3 toimimasta, neljäs asento toimi edelleen. Vaihdoinpa sitten etuvastuksen (tarvikeliikkeessä 36e) ja taas alkoi kaikki toimimaan. Ajettuani n. 20 km autossa tuntui palaneen hajua ja sitten puhaltimen asennot 1-3 olivatkin taas mykkiä. Ksymys kuuluukin: onko jollain kokemusta vastaavasta viasta tai tietääkö joku mistä voisi johtua kun uusikin vastus paloi. Onhan se tietenkin mahdollista että vastuksessa oli jo uutena jokin vika, mutta tätä en kyllä pidä ensisijaisena vaihtoehtona.

SUOMINEN TAUNO 17.09.2009 09:36

Kokemusta on. Omassa autossani (vm 99) poltimme kaksi vastusta, kunnes uskoimme.

Kyllä se taitaa olla edessä puhaltimen vaihto. Niitä saa tarvikeosina ja hinnatkin vähän vaihtelevat. Muistelen, että omaani laitettiin kolmesta vaihtoehdosta keskihintainen.

KOSKINEN JANI 17.09.2009 13:23

Jossain oli näistä myös juttua ja kun ostaa sen alkuperäisen niin kestää huomattavasti paremmin.

Hajoamisen syynä on kai puhaltimen hiilien kuluminen mikä aiheuttaa jännitepiikkejä. Eli puhallin pois ja tutkimaan hiilien tilanne ja sitten alkuperäinen säädin. Siihen alkuperäiseen säätimeen voi muuten vauhtaa ne transistoritkin...

HALMEENMÄKI JUHANI 17.09.2009 19:54

Etuvastus on siellä ilmakanavassa jäähdytyksen takia. Ja kun puhallin vetelee viimeisiään ei etuvastus jäähdy, jolloin sähkösavu pääsee ulos. Samoin voi tukkoien raitisilmasuodatin tai roskat ilmakanvissa heikentää puhallustehoa niin, että etuvastuksia alkaa kulua. Eli ensin pitäisi korjata se vika joka rikkoo esivastuksen...

LAUKKANEN MAURI 17.09.2009 21:44

Miksi vastus palaa?,ei vielä sitä oikeaa vastausta ole löytynyt,mutta minä luulen olevani oikeassa!. Tässäkin pätee se ohmin laki; R=U/I ja U=IxR. Kun se puhaltimen puörimisnopeus säädetään sillä vastuksella,siis rajoitetaan sen puhaltimen ottamaa virtaa; suurempi vastaus=pienepi virta. Mutta kun se puhallin vanhenee,niin sen kestovoideltut pusla- laakerit kuivavat/tai kuula laakerit,harvinaisempia,jolloin puhaltimen pyörintävastus kasvaa ja samalla se virta,joka tuhoaa vastuksen. Myöskin se kollektorin likaantuminen vaikutaa virta-arvoihin. luulo ei ole tiedon väärti;totesi m laukkanen

LEHTONEN JYRI 17.09.2009 22:48

No niin. Puhallin on pöydällä ja vastuksen palamisen syykin taisi löytyä. Kun puhaltimen propellia pyöräyttää kädellä niin sepä ei pyörikään kuin enintään puoli kierrosta. Eikös ehjän puhaltimen tulisi pyöriä pyöräytettäessä lukuisia kierroksia kuin tyhjää vaan. Purin kaikki ylimääräiset kuoret paketista ja hiiletkin on vapautettu (hiilet on kuin uudet). Annoin myös paineilmaa huonoin tuloksin, joten vaihtoehdoksi jää enää akselin laakeroinnit. Taitaa olla helpointa marssia uuden puhaltimen hakuun. Motonetissä hinta 79.90 + rahti.

Kiitos kaikille vastaajille.

TERVO JARI 18.09.2009 05:37

meitä kunha saat liuotushoideltua laakerit (liukulaakeri ? ) ensi irti akselista . . .

Nii jos moottori ei ole päästänyt "asennus-savuja" ulos, jos on, sitten ei auta teflonit eikä "maammelaulutkaan" . . .

Jari

LEHTONEN JYRI 18.09.2009 08:06

Sama kävi yön päälle mielessä ja niinpä jätin laakerit yöksi wd40 hoitoon, katsotaan miten käy. Moottori on vielä ehjä joten koitetaan saada laakerit rullaamaan ennen uuden ostoa. Pitääpä tutustua tähän teflon voiteluaineeseen, onko jotenkin erilainen kuin wd40. Ilmeisesti pitempiaikaiset voiteluominaisuudet ovat paremmat.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.