Lämpömittari

JÄRVINEN JARI 14.09.2009 20:02

Pari kyssäriä. Onko tämä(http://i158.photobucket.com/albums/t111/bgc221/Mittari.jpg) Ducaton "virallinen" mootorin lämpötila? Kuva otettu heti ajon jälkeen 10.9.09. Viime kesän helteillä viisari tökötti samassa paikassa. Lämmintä puhaltaa kyllä. Ja sitten toinen. Onko mitään konstia saada kone lämpiämään nopeammin. Pohja levy on ja talveksi maski on. Nytkin täytyy ajaa n:10km ennen kuin viisari on tällä kyseisellä kohdalla. Jostain olin lukevinani, että jotain letkua kuristettaisiin tai jotain sellaista. Ja autohan on Fiat Hobby 2002 2.8idTD.

HAAPANEN TIMO 14.09.2009 20:19

Onko termostaatin toiminta tarkastettu? Onko auto tuotu hiljattain Saksasta?

JÄRVINEN JARI 14.09.2009 20:43

Termostaattia minäkin olen tässä pähkäillyt, mutta kun kuumaa tulee lämmityslaitteesta. Ajattelin vaan että näyttääkö mittari tässä kohtaa normaali lämpöjä. Onko kenelläkään faktaa tietoa ettei tarvi termaria alkaan irrottelemaan. Minkähän asteinen termarin pitäisi olla? Auto on ihan Suomi auto ja ajettu 86tkm.

HALMEENMÄKI JUHANI 14.09.2009 21:50

Lainaapas jostain semmoinen lämpömittari joka mittaa säteellä, oliskohan nimi jotain infrapunamittari? On joissain yleismittareissakin toimintona. Sillä kun osoitat ylävesiletkuun ja sen päihin niin saat ihan oikean lukeman siitä jäähdytysnesteen lämmöstä. Pitäisi olla luokkaa 80-90 astetta kun termostaatti on auki: jäähdytin on kädellä koskien kuuma. Jos on tuossa haarukassa niin pistä mieleen mittarin neulan asento, se valehtelee. Jos on selvästi matalampi niin sitten kannattaa alkaa harkita sen termostaatin vaihtoa. Mutta noihin orkkismittareihin ei paljoa kannata luottaa!

EEROLA TEEMU 14.09.2009 22:38

Enpä ole erityisemmin ihmetellyt tuota lämpömittarin asentoa. Minulla on sama kone ja tuossa asennossa se mittari on jököttänyt ajossa kohta 100 tkm kesät talvet. Hyvin on lämpöä riittänyt talvellakin, jopa niin että Alden lämmönvaihtimen kautta pystyy pitämään - 10 C:ssä 6,5 metrisen integroidun sisätiloissa yli 20 C lämpöjä ilman että pannu on päällä.

Etelä- Euroopassa olen saanut vuoristossa mittarin nousemaan niinkin ylös että puhallin on tullut ajossa päälle ( n. puoliväliin). Kestää aika pitkään ennenkuin loppulämpötila saavutetaan, mutta sitten lämpöä piisaakin, mikä ei ole kaikissa nykydieseleissä enää itsestäänselvyys.

JOKINEN MIRA 15.09.2009 19:11

Morot Vaihdoin meidän autoon 90 asteisen termarin, alkoi talvellakin viisari pysyyn hieman järkevämmissä lukemissa. Kannattaa vaihtaa joku 83 asteinen kesäksi jos ainakin vetää peräkärryä tai lähtee etelän lämpöön. Keula toki tukittu talvella myös. Hitaasti toki lämpenee oli mikä termari vaan. Noista letkujen litistelyistä ja hyödyistä en tiedä kyllä mitään.

Jussi

HALMEENMÄKI JUHANI 15.09.2009 21:09

Termostaatin asteet eivät vaikuta lämpenemisNOPEUTEEN vaan ainoastaan siihen, kuinka kuumaa se neste sitten joskus on. Ja mitä enemmän asteita, sitä kauemmin kestää että termostaatin aukeamislämpötila saavutetaan. Eli siitä kuumemman nesteen lisälämmöstä saa nauttia vasta pitkän lenkin jälkeen.

PAASO JYRKI 15.09.2009 21:21

tuli vaan mieleen,että oletko tarkistanut nesteen määrän ja pakaasenkeston paisunta-astiasta.

JÄRVINEN JARI 15.09.2009 21:50

Kyllä nesua on riittävästi ja pakkasenkestokin on -42 jollain motonetin mittarilla, millä letkulla imetään tarvittava määrä ja katsotaan asteikolta mittaria suorassa pitäen, mutta voinko lisätä tarvittaessa vihreetä vai punasta nesua, vaikka itellä on keltasta. Oisko Nesteen nesua, kun on tarrakin kiinni paisuntasäiliön kyljessä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.