Pakki ravistaa

ENGLUND TOM 05.09.2009 09:57

Ducato 2,3 vm 2007 Peruttaessa ylämäkeen koko auto ravistaa.Englannissa vaihdetaan moottorityynyt ja välitys ym. Onko suomessa tehty vastaavia korjauksia?

JANHONEN MATTI 05.09.2009 11:57

Tuohon ravistamiseen voi olla moniakin syitä. Yksi syy itsessään on pakin "pituus" jotain 4:1, joka yhdistettynä muihin voimansiirron vikoihin aiheuttaa tärinää ja eritoten liian pienillä kierroksilla ylämäkeen peruutettaessa.

Yleisin syy on moottorin ja vaihteiston kumityynyvika tai niiden huono kiinnitys. Pakituksessa syntyvä tärinä kertoo usein juuri takimmaisen kumityynyn vauriosta.

Tärinä voi johtua myös viallisesta kytkinlevyvystä, joka voi vaurioitua monella tavalla tai siinä ei ole mekaanista vauriota, se vain on poltettu ja mahdollisti vääntynyt.

Ja sitten on vielä se kallein vika eli kaksoismassavauhtipyörän vaurio mikäli autoosi sellainen on asennettu. Vauhtipyörävauriolle on tyypiltä, että se ravistaa myös vedätettäessä ja erityisesti ns. roikkovedätyksessä (jaksaako/eikö jaksa)

Voi se tärinän aiheuttaja olla myös moottori, mutta silloin se tärinä ilmenee myös eteenpäin ajettaessa. Tämä on jo toinen juttu. Tässä nämä yleisimmät.

GRÖNLUND JORMA 05.09.2009 14:22

Eipä ole muista autoista ravistelukokemuksia, mutta Transiitista on. Eipä tarvita kuin ihan mitättömän pieni vuoto venttiilikopan tiivisteen takapäässä. Siitä voi mennä pikkasen öljyä sinne vauhtipyörän pinnalle, ja aiheuttaa juuri tuommoista satunnaista tärinää liikkeellelähtöön.

ENGLUND TOM 05.09.2009 17:13

Kiitos vastauksista mutta nyt meinaan Ducato malli 250 2007 ja uudemmat ,näissä autossa on nimenomaan tällinen "tyyppivika" ja tähän on löytynyt ratkaisu .Nämä ongelmat koskee myös Peugeot ja Citroen missä on 6 vaihteinen laatikko.Asiasta on keskusteltu paljon englanissa ja jos hakee netistä Fiat judder niin tulee monta sivuja .Kysyin Deltasta mutta kaikki oli uutta niille.Nämä korjaukset on tehty takuuseen. Terv Tomppa

MÄKELÄ JANI 05.09.2009 18:00

Tätä samaa kyselin täällä joku aikaa sitten, paikallinen Delta sanoi sen olevan ihan normaalia.

Onko kenelläkään mustaa valkoisella että se on korjattu takuuseen tai yleensä korjattu ?

KAAKKOLAHTI ANITA 05.09.2009 20:09

Minkälainen toimen pide.??Mitä uusitaan?? Mihin uusitaan??

BRAGGE MARTTI 05.09.2009 22:34

Olen lukenut että britit ovat vaihtaneet takuuseen koko vaihdelaatikon tiheämmällä peruutusvaihteen välityksellä. Täällä en ole kuullut moista tehtäneen.

Meillä on -07 3.0l koneella Fiat, siihen vaihdettiin muista syistä koko kytkin, pääsylinteriä myöden. Vähemmän nyt ravistaa. Perimmäinen syy on harva (liian nopea) välitys.

Muuten vaihteisto ei ole mikään taidonnäyte, meidän kokemusten mukaan. Tosin välitykset sinällään on todella hyvin kohdallaan, eli on hyvä ajettava.

M.B

JANHONEN MATTI 06.09.2009 12:28

Pitkä pakki sinällään ei ole tyyppivika. Voi olla, että keveiden jakeluautojen kuskin pitävät sitä erittäin hyvänä ominaisuutena. 3,5-4.0 tonnin matkailuautoissa sama asia ei enää olekaan monen mielestä mikään kiiteltävä ominaisuus.

KORHONEN ERKKI 06.09.2009 15:23

Minun "mopo" (Ducato 2.0 kone, vm. -03), matkailuauton ykkönen ravistaa jos painaa kaasua reippaammin. Autolla ajettu vain n. 50 tuhatta ja on sitä tehnyt jo ainakin 40 tuhannesta lähtien. Öljy vauhtipyörässä ei mielestäni ole oikein hyvä selitys, koska silloin esiintyisi myöskin kytkimen luistamista ja varmaan voisi savuakin "pöllähtää" kun kytkin luistaisi? Pakilla en ole koskaan huomannut mitään ongelmaa.

ENGLUND TOM 07.09.2009 17:38

Kyseinen alusta Fiat mainostaa että on erityisesti tehty asuntoautolle !Tiedän että pienet pakettiautot käyttää sama laatikko mutta uusissa autossa on nyt tiheämpi välitys.Fiat on huomannut vian.Minulla on aika iso mäki ja koko auto tärisse aina kun peruutan parkkipaikalle.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.