Asuntoauton maahantuonti helpottunut

YLISUUTARI JOUNI 03.09.2009 12:40

Käytin juuri Saksasta hakemaani 2008 vuosimallin Bürstner Avianoa rekisteröintikatsastuksessa ja homma oli yksinkertaistunut melkoisesti esimerkiksi neljän vuoden takaisiin käytäntöihin verrattuna.

Jo Suomeen saavuttaessa homma oli yksinkertaistunut ja Saksan kilvillä pääsi ajelemaan kotiin saakka eikä muutaman vuoden takaista kilpipelleilyä rajalla enää tarvittu vaan selvittiin yhden lapun täytöllä ja leimauksella (10 min).

Koska auto on EU-tyyppihyväksytty ei katsastuksessa enää vaadittu kaasulaitteiden testausta eikä sähkölaitteistakaan tarvittu erillisiä todistuksia. Eli liimasin muutaman euron tarrat kaasupullotilaan ja kiinnitin sammuttimen sisätiloihin. Ja sitten konttorille.

Katsastusmies ei mitannut tai punninnut autoa mitenkään, totesi vain sisäkorkeuden ja muut mitat silmämääräisesti riittäväksi, tarkasti sekä Fiatin että Büstnerin sarjanumeroiden vastaavuudet sekä EU-tyyppihyväksynnän numeron.

Lisäksi katsastaja varmisti vielä abs-jarrujen, airbagin ja turvavöiden olemassaolon 100 km/h nopeutta varten.

Itse rekisteröintikatsastus vei siis vain muutaman minuutin, jonka jälkeen paperien teossa kului puolisen tuntia.

Lyheen aikaan ja työmäärään verrattuna homman hinta oli aika kova, 155 euroa, mutta nyt auto on valmis Suomen kilpiin. Eli onneksi ainakin näissä hommissa on kehitystä saatu aikaan ja maahantuonti on helpottunut jonkin verran.

KNAAPI JUHA 03.09.2009 12:55

Kylläpä kuullostaa asialliselta. Kerrotko vielä minkäniminen katsastusmies millä katsastuskonttorilla. Pani varmaan nimensä ja leiman papereihin. Saattaa olla niin, että linja on erilainen eri miehillä ja eri taloissa, vaikka periaatteessa samoja sääntöjä kaikki ovat velvollisia noudattamaan.

HAAPANEN TIMO 03.09.2009 16:05

Kyllä se noin menee jos on "tyypitetty" auto. Uusi yksittäishyväksyntä onkin sitten eri juttu. Tosin se koskee vain uusia, tai alle puolivuotiaita autoja, ja niitähän ei alvisyistä juuri tuoda. @timppa

JANHONEN MATTI 04.09.2009 10:37

Ei tuo käytäntö sinällään ole muuttunut, mutta kun tuodun auton rekisterikirjasta löytyy merkintä e*...... niin se muuttaa asian. Tämä näkyy myös AKE:n sivuilta. Katsastuskonttori/katsastajakohtaiset erot tekisteröintimenettelyssä on sitten asia erikseen. Kannattaa kuitenkin huomioida, että poikkeus säännöstä ei ole sääntö.

KNAAPI JUHA 05.09.2009 22:32

Kysynpä tyhmyyttäni, mikä on mainitsemasi rekisteriotteesta ilmi käyvä merkintä e*......

Toki ymmärsin, että se viittaa jotenkin johonkin tyyppihyväksyntään, mutta selitä nyt tarkemin.

Juha

JANHONEN MATTI 06.09.2009 12:22

Lyhyesti sanottuna kyse on auton tyyppihyväksyntänumerosta. Esimerkiksi e198/140025 tarkoittaa:

e1 = hyväksyjämaa Saksa (Suomen tunnus *17 98/14 = direktiivi johon viitataan 0025 = hyväksymisnumero Numerosarjan osat erotetaan toisistaan tähdellä. Hyväksymisnumeron perässä voi olla myös laajennusosa mutta kilvessä sitä ei näy.

Auton tyyppihyväksyntää taas voi olla koko ajoneuvon koskevaa tai vain tiettyä auton laitetta koskevaa esim vetokoukku. Ei pidä kuitenkaan luulla, että kerran tyypihyväksytylle saa aina tyyppihyväksytyn kohtelu. Jos ajoneuvoon on tehty ensirekisteröinnin jälkeen muutoksia, voi käydä niin, että vaatimustennmukaisuuden joutuu osoittamaan CoC:llä

Vähän pidemmän kaavan mukaan:

Tyyppihyväksynnän peruste on jo v. 1958 tehty Geneven sopimus "Moottoriajoneuvojen varusteiden ja osien hyväksymisehtojen yhdenmukaistamisesta ja hyväksymisen vastavuoroisuuden tunnustamisesta". EU on tullut kuvioihin myöhemmin ja tällöin E-säädökset on muuttuneet direktiiveiksi, osa sellaisenaan. Tästä sopimuksesta se valojen E-merkintäkin on peräisin.

Nykyään direktiivien tektejä ei kirjoiteta lakiin, vaan niihin vain viitataan lakitekstissä tai asetuksessa. Viimeisin muutos tietäkseni tätä lajia on huhtikuussa 2009 säädetty asetus 234/2009 = "Valtioneuvoston asetus ajoneuvojen hyväksymisestä annetun valtioneuvoton asetuksen muuttamisesta". Asetus löytyy esim Finlex¨tä haulla 234/2009.

AKE taas on antanut em. asetuksen pohjalta uuden ohjeen 638/208/2009 tämän vuoden huhtikuussa ajoneuvon vaatimuksenmukaisuuden toteamisesta. Ohje löytyy Googlettamalla haulla 638/208/2009

Tyyppihyväksynnöstä löytyy lisätietoa AKE:n sivuilta www.ake.fi AKE:n kotisivu/Katsastus- ja ajoneuvotekniikka/Tyyppihyväksyntä/Koko ajoneuvon tyyppihyväksyntä/Esimerkki

Linkkejä en ehtinyt ryhtynyt ao. kohtiin rakentelemaan ja löytyyhän nuo tiedot läytyy helposti Googlettamalla.

HAAPANEN TIMO 06.09.2009 15:15

Se kohta rekisteriotteessa on tyhjä jos auto on vailla tyyppihyväksyntää. @timppa

KATAJISTO VESA 23.10.2009 20:33

Voisitko kertoa, mistä sait tuon tarrasarjan.

Olen tulossa uuden auton kanssa Suomeen katsastukseen lähiaikoina.

Jos näet tämän, niin laitatko tietoa osoitteeseen: vesa.katajisto@hotmail.com

Kiitos jo etukäteen!

HÄNNINEN JUKKA 23.10.2009 23:14

Saksan alvihan on nyt noussut niin lähelle suomalaista, ettei ihan uuden tuominen kovin paljoa hintavammaksi muutu. Voisitko kertoa enemmän tuosta "Uusi yksittäishyväksyntä onkin sitten eri juttu" pointista ? Kiitos etukäteen!

HAAPANEN TIMO 24.10.2009 12:59

Tuossa lisätietoa: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/EA2ACEF3-4B2E-4ED3-B33A-AD67C500350E/0/ATT52009_katsastajille.pdf

HAAPANEN TIMO 24.10.2009 13:02

Tarrasarjan saat esim. tuolta: http://www.wilhtom.fi/

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.