Matkailuautoja ostetaan vilkkaasti
MANNINEN JYRI
02.09.2009 15:16
http://www.autotoday.fi/page.php?page_id=2&news_id=200902964
KÄMÄ JUHA
02.09.2009 18:14
Mitä mieltä olette...mistä johtuu euramobilin sijoittuminen tilastossa häntäpäähän. Merkillä kuitenkin lienee laajin valikoima (vai jopa kaikki)kaksoispohjalla varustettuja ajoneuvoja, siis erityisesti "näille leveysasteille" sopivia? Vai onko kaksoispohja ylimainostettu ominaisuus ja ilmankin pärjää? Vai onko pääosalla talvikäyttö vähäistä? Ent' hinta?
SUOMINEN TAUNO
02.09.2009 20:24
Ainakin oman kokemukseni mukaan ilmankin pärjää. Kaksoispohjarakenne tuppaa tuomaan lisää painoa ja hintaa. Kumpikaan ei ole toivelistalla.
SAVOLAINEN JARI
02.09.2009 21:48
Hinnalla on varmaan merkityksensä. Vastaava tilanne on Suomessa ollut aina myös henkilöauto puolella, eli edullisimman pään tuotteet keikkuu rekisteröinti listojen kärjessä.
Kaksoispohjallinen on myös painavampi (vaatii C kortin)ja Eurat useinmiten Al-Kon sinkityllä rungolla, joka osaltaan nostaa hintaa.
PÄIVINEN UNTO
03.09.2009 07:41
Lieneekö Eura Mobililla tänään maahantuontia , mutta autoja on kohtuullisesti käytössä ja myös vanhempia myynnissä. Itselläni Contura ja olen ollut erittäin tyytyväinen , ei kaksospohjasta ole haittaa se takaa myös talviolosuhteissa juoksevat vedet.
Painava auto on mutta kokonaipaino 3500kg ei ole haitannut, onhan paljon muitakin yhtäpainavia. Tätäkin saa ajaa henkilöauton kortilla.UP.
SUOMINEN TAUNO
03.09.2009 07:52
Tuo pitää kyllä paikkansa, että painavia autoja on muitakin kuin Euran kaksoispohjalliset. Vuosi sitten vaihdoin autoa ja kävin läpi silloisen markkinajohtaja Dethleffsin mallit. Ei löytynyt yhtään 6:lle rekisteröityä mallia, jota saisi ajaa henkilöautokortilla.
Autojen painoista ja kantavuuksista on viime aikoina keskusteltu ihan ansiokkaasti, joten ostajat ymmärätävät niitä jo kysellä.
TRYGG JARI
03.09.2009 20:16
Taitaa tuo Granduca olla harvinaisempi tai sitten ei tykätty merkki.Niitä ei hirveemmin näy liikenteessä ja tuossa listassakin kuuluu kohtaan muut.Itsellä tuommoinen makaroonimaan tekele ja hyvähän se on ollut.Ainakin omasta mielestä.
KOCH HANS
03.09.2009 22:47
Hei
tuo lista siis on uusien autojen rekisteröintitilasto.
Vähän käytettyjen (esim. yhden kesän käytettyjen) rekisteröinti ei näy tilastoissa.
Tämän vuoden myyntitilasto meillä on selkeästi kasvussa edelliseen vuoteen verrattuna (kasvu n. 26%)
Uusien autojen rekisteröintitilasto ei koskaan kerro koko totuutta.
Onhan myynnissä myös paljon "vähän" käytettyjä, jotka ovat ihan uusia vastaavia.
Lisäksi tilastosta puuttuvat myös kaikki ns. itse maahantuodut autot.
Onkohan tuo tilastosto saatu MAT:lta
Meiltä on esim. myyty n. 20 alle vuoden vanhaa Challengeria tänä vuonna (tilastossa 1 uusi)
Eli jos ihmettelet oman merkkisi myyntitilastoa niin se todellakin koskee vain uusia ja todennäköisesti vain MAT jäsenliikkeiden myymiä autoja ???
Teveisin
HooKoo
TRYGG JARI
04.09.2009 08:54
aivan juu.Eipä hoksottimet heti tajunneet.Sama pää ja niin edespäin...
HYTÖNEN RAIMO
04.09.2009 09:28
Aikaisemmin omalla nimellään esiintynyt mallisto, joka aikanaan (1990 -luvulla) melko suosittukin. Kuuluu nykyisin Roller Team -konsortioon, jonka mallistossa mallinimi edelleen käytössä.
Näkymättömyys johtuu sekavasta rekisteröintikäytännöstä (voi esiintyä alustan tai matkailukorin valmistajan nimellä, tai lähes miten vaan), lukuisista yritysjärjestelyistä ja maahantuojien vaihtumisesta, mistä johtuen merkkiin ei ole panostettu. Taustalla löytynee myös epäluuloa italialaisvalmisteisia tuotteita kohtaan (merkkiin katsomatta).
JANHONEN MATTI
04.09.2009 10:27
Hans puuttui hyvin oleellisen asiaan.
Lehdet ja myös meidän liitto kertoo viimeisimmässä sähköpostiviestissään jäsenille vain MAT:n jäsenliikeiden myymien uusien autojen ja vaunujen määrän.
Kyllä minä syynkin ymmärrän, mutta sen on väärin.
Olisikohan liitonkin aika tarkistaa näkemystään yksittäistuontiin nähden ja nähdä käytetyn tuojat potentiaalisina jäseninä siinä missä "Suomi-auton" ostajatkin.
Liiton kannalta yksittäistuonnissa on kuitenkin kyse "markkinoiden" kasvamisesta.
Matkailuavaunujen yksittäistuonti näkyy kuukausittaisina lukuina www.ake.fi sivuilta suoraan, mutta yksittäistuodut matkailuautot tilastoidaan AKE:n tilastoissa henkilöautoihin.
Tämä on puute, joka AKE:n pitäisi hetimiten korjata.
Kun AKE tilastoi peräkärryt niin miksei sitten matkailuautoja.
Tuulilasi-lehti on joskus ajattanut AKE:n tilastoista yksittäintuotujen ja rekisteröityjen vuotuisen määrän merkeittäin, mutta nyt sitäkään tilastoa ei ole näkynyt.
TRYGG JARI
04.09.2009 11:54
Katos jäi sokealta tuo Raimon viesti väliin.Jep tuntuu menevän aikalailla
ristiin kaikki tai itse ainakin menin sekaisin kun merkkejä pähkäilin.
Meillä on Granduga Pegaso ja tuo Pegaso on ilmeisesti joku oma mallinsa
siihen lisäksi.Pegasoa kun on nähtävästi muillakin merkillä.
Matkailuautot menee tosiaan kaupaksi kun järjestäin kun soittelin sopivasta niin puhelimessa sanottiin että myyty.Meinasi epätoivo tulla.
EKDAHL MARKKU
08.09.2009 10:05
Eura-Mobililla ovat jälleenmyyjät vaihtuneet Suomessa aika tiheään. Tuntuu, ettei kukaan oikein ole ehtinyt tehdä niiden kanssa pitkäjänteisempää työtä. Ei noiden luulisi hintansa tai hinta-laatusuhteen puolesta olevan yhtään vaikeampia myytäviä kuin Hobbyn tai Hymerin kalliimpien mallisarjojen.
Kukas muuten tietää, mitä Carawallille on tapahtunut. Kotisivut kertoo sen muuttuneen Solifer Centeriksi ja samalla toimipisteiden määrä on tippunut puoleen entisestä. Mitä on tapahtunut esim. Oulun ja Espoon Carawall -toimipisteille? Kun Carawall luopui Adrian ja Kaben myynnistä ja otti tilalle Euran, näytti se liikkeen näkökulmasta isolta riskiltä, toisaalta Euran näkökulmasta hyvältä mahdollisuudelta saada myynti Suomessa nousuun...