- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Lohkolämmitin...
Lohkolämmitin...
Moi,
perheellämme on matkailuauto Renault Master 3.0 dCi 140 alustalla.
Hankkiessamme auton jäi lohkolämmitin asia jotenkin kaiken muun varjoon ja näin lisävarustelistalta unohtuen kokonaan pois.
Soitin tänään asiasta ja sain aika yllättävän vastauksen. Vastauksen joka vannotti, että autoomme ei pysty asentamaan varsinaista lohkoon tulevaa lämmitintä. Lämmittimeksi tulisi asentaa ns. säteilylämmitin öljypohjaan, joka jo ajatuksena tuntuu ainakin itselleni aika heppoiselta ratkaisulta.
Kysyin myyjäliikkeeltä mahdollista webaston asennusmahdollisuutta, johon vastaus oli; me emme kykene siihen! Jatkoin kyselemistä tuosta polttoainelämmittimen mahdollsisuudesta ja jatkovastaus oli, että se on kallis juttu, ainakin 1500 euroa.
Itse kun en ymmärrä auton lohko, säteily tai polttoainelämmittimistä oikeastaan mitään, niin ajattelin jakaa tuskaani kanssanne arvon lajitoverit.
Mikä siis on oikea ratkaisu? a)Saako autoon lohkolämmitintä, siis onko sinulla samassa merkissä sellainen? b)Tekeekö tuolla öljypohjan lämmittimellä mitään, eli kannattako edes uhrata 250 euroa blasebo hoitoon? c. Tuo webasto, varmasti se paras ja huolettomin vaihtoehto, mutta onko asenus tosiaan tuo myyjän ennustama hinta?
Tässä näitä perjantai-illan pähkäilyitä kohdaltani. Jos tunnet voivasi auttaa, niin iso kiitos jo etukäteen...
Käy nyt ensiksi autotarvikeliikkeessä kysymässä asiasta. He katsovat luettelosta löytyykö Defa tai Calix lämmittimiä ko. autoon. Ainakin sivun http://www.calix.se/consumer/files/Rektabell_080818.pdf mukaan löytyisi.
Sen verran asiaa sivuten, itselläni on Volvo S80 veturina, ja siihen ei saa lohkolämmitintä. Ainoastaan ns. säteilylämmittimen, joka tulee lohkon pintaan kiinni, ei siis vesitilaan. Se kuitenkin toimii melko hyvin, vaikka ei vettä lämmitäkään suoraan. Ymmärtääkseni se lämmittää sekä öljyä että vettä lohkossa jonkun verran.
Saat kun viitsit odotella tarjouksia noin 900€ webaston asennettuna,on hyvä peli,ja onko sinulla vesikeskuslämmitys tai ilmapuhalluslämmitys tai lämmönvaihdin. mitä mieltä autosta muutenkin unohda lohkolämmittimet kokonaan............
Mulla on renu 3.0 litr ja siihenkin sanottiin että ei saa varsinaista lohkolämmitintä.Asennutin eeberin 1500e ja toimii tosi hyvin.Voi ajastaa 3 eri jatkuvaa aikaa tai semmosen ajan kuin haluaa.En ottanut kaukosäätimellä.
Kerron tässä omat kokemukseni öljypohjalämmittimestä ja samoin omat "mutu mietteeni" asiasta. Diesel h-automme moottorin öljytilavuus on 6,7 l. Lämmittimen wattimääräistä tehoa en tiedä, lienee n. 300w. Sitä voinee jotenkin verrata silitysrautaan, joka nojaa öljypohjaa ja öljyä notkistava lämpö siirtyy ö-pohjan läpi. Aluksi vierastin systeemiä, mutta käytössä sen moottorin kulumista estävä hyöty lienee veden lämmittämistä parempi. Sylinteri, kansi, venttiilit ja muu osuus moottoria lämpiävät palotapahtumasta melko nopeasti, joten niiden kylmäkulumisaika on lyhyt ottaen huomioon, että notkea öljy siirtyy voitelukohtiin kylmää paremmin. Lohkolämmitin tietysti lämmittää sen jäähdytysnesteen ja kabyysi on pikemmin ajolämmin. Onneksi nykyään istuinlämmittimet kuitenkin ovat hyvin tehokkaita, samoin sähköinen ilmankierron apulämmitys on jo (h-autossa) tavanomainen. Varmaankin asuntoautoon parhaan lämmitysavun sekä moottoria että sisätiloja ajatellen antaa se Webasto tvs. laite. Edelliseen autoomme ajattelin sen Webaston asentamista, mutta kavereitten käyttökokemukset ja myös se ilmoitettu 1600e kokonaishinta pyörsivät päätökseni. Kaikilla kavereillani huonot kokemukset liittyivät yhden akun kykyyn suoriutua hommasta. Erityisjärjestelyin sekin tietysti ongelmitta hoituu. Lisäkustannuksia tai ainakin huolekkuutta silloinkin tarvitaan. Vielä yksi seikka: öljypohjalämmitin vaatii pidemmän päälläoloajan johtuen sen turvasyistä pienehköstä tehosta, lohkolämmittimillä lienee 750w - 1200w melko tavallinen. Vesihän ei ainakaan syty palamaan, eivätkä moottorin valuosatkaan juuri haitallisia pistelämpökuormia kohtaa kuumentuvan nesteen siirtyessä liikkeeseen.
Kerro ihmeessä meille muillekin missä saamme WEBASTON asennettuna mainitsemaasi 900 € hintaan.
terv
HooKoo
Itselläni ollut Volvot S70 ja S60,kummassakin lohkolämmittimet.Miksei saa S80:n,samat koneet.
Arvo.
Onko se lohkolämmitin ollut auton vesitilassa vai lohkossa kiinni pinta-asennuksena, eli ns.säteilylämmitin. Yleensä Volvoissa se on lohkon pinnalla koneen takaosassa.
Terve Hans ! Tuo liike mainosti viime talvena tuohon hintaluokkaan http://preheat.eu/
Täytyy tosin muistaa että tarjous oli ALKAEN hinta ja 4 KW lämmittimelle.... Sitten kun laitetaankin 5 KW lämmitin ja autossa on esim. automaattinen ilmastointi niin hintahan onkin jo??????
PS. Uudemman mallin Ducatosta löytyy valmiit johdotukset ja sulakkeet valmiina,myös "kellolle" tulee johdotus.
Muutama on tullut harrastuspohjalta asennettua näihin uudempiin hiivatteihin ja helpoksi on homma nykyään tehty........
Olen myös käyttänyt jossain vaiheessa öljypohjan lämmitintä kun käytössä oli ilmajäähdytteisiä h- autoja. Kokemukset olivat ihan hyviä, sillä öljyhän on juuri se aine, mikä pitää saada lämpimäksi ennen kylmäkäynnistystä. Luulisi, että noihin moottoreihin, joihin ei saa ns. lohkolämmtintä, saisi kuitenkin oikeantehoisen öljypohjalämmittimen maahantuojalta. Saa se jotain maksaakin, sillä kalleimmaksi tulee käynnistellä moottoria ilman esilämmitystä pakkaskeleillä.
Varsinaisesta lohkolämmittimestä on myös kokemuksia. Sellainen oli asennettuna moottorin kanteen, jolloin lämmintä tuli nopeasti. Sattui sitten eräänä keväänä jäämään päälle pitemmäksis aikaa, kun samasta piuhasta sai myös kiinteä akkulaturi sähkönsä. Kansi vääntyi ja pahvi meni uusiksi. Siirryin siitä sitten käyttämään vesiletkuun asennettua lämmitintä, mikä ei aiheuta ongelmia vaikka unohtuisi päälle, mutta on hitaampi.
M- autoissa on aina ollut vesikeskuslämmitys ja lämmönvaihdin. Alkuaikoina vaihdin oli omatekoinen eikä niin nopea toimissaan kuin tuo Alden vaihdin, joka lämmittää koneen kovallakin pakkasella jo alle puolessa tunnissa. Eikä tarvitse olla sähkötolppia edes näköpiirissä, kun pelkkä kaasu riittää.
Kyseiset autot ovat jo vaihtuneet toisiin autoihin,senverran mielenkiintoinen juttu että otan ja selvitän asian. Kyseiset autot olivat bensakoneita Volvon 5-sylinterisiä.Onko sinulla Antti diesel vai bensa.Palaan asiaan.
Itse ostin Byrstnerin -07 3 litran koneella ja lohkolämmittemellä. Epäilin eka talvena ettei se toimi ollenkaan. Sitten joku taho sanoi, ettei näihin alumiinirunkoisiin sellaista asenneta. (paikallinen lämpölaajennus ja vuoto?) Toimii jotenkuten, kun riittävän pitkään lämmittää. Joten lienee lohkon kylkeen liimattu vastus. Naapurin bemariomistaja, alumiinikone, sanoi laittaneensa vesiletkuun asennetun vastuksen (asentajien suosituksesta), joka on nopeampi kun liimattu malli. Willa
Ostin vuosi sitten käytetyn matkailuauton, jossa ei ollut ennestään minkäälaista moottorin lämmitintä. Kyselin lohkolämmittimen hintaa asennettuna eri paikoista, kunnes Delta-Auton huoltomyyjä neuvoi unohtamaan koko lohkolämmittimen ja hankkimaan sen asemesta Webaston. En ollut edes ajatellut sitä vaihtoehtoa, mutta neuvoa ja sen perusteluja tarkemmin ajateltuani päädyin siihen enkä ole sitä katunut. Onhan se paljon kätevämpi ja mukavampi kuin vain sähköpaikalle pysäköitynä toimiva lohkolämmitin. Webastolla auton voi lämmittää missä tahansa ja pitää tuulilasin kirkkaana ja ohjaamon lämpimänä esim. kaupan pihassa ostoskierroksen ajan.
Sitäpaitsi Webastoa voi pitää päällä myös ajon aikana. Asennusliike laittoi siihen ilman muuta myös termostaatin. Aina kun ulkolämpötila on alle +4 astetta ja moottorin lämpötila alle 70 astetta, Webasto käynnistyy itsestään. Se ei kuulemma lisää polttoaineen kulutusta, sillä moottori saavuttaa Webaston ansiosta nopeammin oikean käyntilämpötilan, jolloin se kuluttaa vähemmän kuin kylmänä. Moottorin käyntiäänestä kuulee, että lisälämmitys tekee sille hyvää. Se tekee hyvää myös kuljettajalle ja matkustajille, sillä vain lämmin moottori antaa lämpöä sisätiloihin.
KOSKINEN PAAVO kertoikin jo paljon asiaa. Eli öljyn lämmitys on moottorille tärkeämpää, ja kyllä se moottoriakin lämmittää mutta ei yhtä tehokkaasti. Perinteiset vesitilaan tulevat lohkikset ovat noin 500W eli ei ne paljoakaan tehokkaampia siinä sähkötehossaan ole. Säteilylämmittimiä eli silitysrautoja on sekä lohkon kylkeen (esim Volvon 5-syl) että öljypohjaan (esim useat ranskalaiset dieselit). Volvossa "silitysrauta" ei tule ö-pohjaan vaan tosiaan lohkon yläreunaan. Ja apulaitteista riippuen malli vaihtuu vaikka peruslohko on sama S40sestä S80seen. Samoin Defa & Calix ovat hieman eri mieltä siitä miten vaihdellaan. Muita moottorinlämmitinvalmistajiahan ei enää Euroopassa ole. Ja jos asennetaan oikein (pinnat vinkulla viimeistellen ja piitahnaa väliin) niin toimii kohtuu hyvin. Nuo suoraan vesitilaan tulevat alkavat olla menneen talven lumia, eikä vain siksi että moottorit ovat alumiinia, vaan myös siksi ettei niissä ole enää vesimarkkoja. Lisäksi runsaat sensorit menevät sekaisin jos lämmitin on niiden lähellä korventamassa. Letkulämmitin ei ole hyvä vaihtoehto. Asennus on nykyisin lähes aina lämmityslaitteen letkuihin, ja teho on hyvin vaatimaton sekä hyttilämpöön että moottorin suojaksi.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.