Kattokorotus
SILTAKOSKI SEPPO
12.08.2009 18:41
Miten ja mistä olette rakentaneet kattokorotuksen retkiautoon.
(40cm leveä, 40% asuinpinta-ala ja 190cm korkea)
Auto on Pösö Boxer maxi.
seppo.siltakoski@pp1.inet.fi
0400-538493
RÄSÄNEN JUHA
13.08.2009 11:54
Omassa Maxi-Ducatossa tehty eristys katon ulkopuolelle ja lattian alapuolelle.Hiukan tasoitetta lattiapeltiin ja muovimatto päälle.Helpoin ja ehkä vahvin ratkaisu näin?Ja korkeutta jää muutama milli yli vaaditun.Eikä tarvitse peltiä leikata.
SILTAKOSKI SEPPO
13.08.2009 20:12
Mitä eristettä käytit ja olisko kuvia rakentelusta.
Olis tarkoitus kohtapuolin aloittaa rakentaminen.
Kiitos tiedoista.
REINI SEPPO
13.08.2009 22:04
Ainakin lasista tulee valoisa ja on suhteellisen helppo rakentaa. Siis umpio elementti (lämpölasi?) värillisenä,Karkaistu/laminoitu. Jaakko-Tuote oy myy, jos muistin oikein . Jos tulee kääntyvät penkit eteen , se vaikuttaa asunto-osan mittaukseen! Apukuskin kääntö alusta löytyis multa (käytetty)! t.se
KNAAPI JUHA
14.08.2009 11:01
Mitenkähän ovat ratkaisseet tuon kiinnittämisen peltiin. Voisi kuvitella, että lämpölaajenema irrottaisi koko vehkeen. Onhan noita kyllä tehty esim. Casa Carilla. Olisko kiinnitys jollain butyylimassalla, Sikaflexillä, polyesterihartilla tai peräti epoxihartsilla ja lasikuitumatolla. Paikkailevathan pojat esim. ruostereikiäkin korissa lasikuidulla. Miten lienee pysyvyys?
KUNNAS TAPANI
14.08.2009 15:14
Jospa siihen kattopeltiin tekisi aukon niin, että aukko on aluksi vähän liian pieni, ja sitten aukon reunoilta taivuttaisi pellin esim. sentin matkalta ylöspäin. Korotuskupu on sitten sen verran isompi, että sen alareunat jäävät näiden ylös taivutettujen peltien reunojen alapuolelle. Näin ei pieni vesivuoto heti valuta vettä sisälle ja/tai katon fyllinkeihin.
REINI SEPPO
14.08.2009 21:12
Pitää siihen muutakin kun lasi taittaa , että sisäkorkeus täyttyisi! Neliöputkesta kehikko ,joka on hyvä alusta lämpöikkunalle ,sallii lämpölaajenemista ym . liimalla kiinni, että pysyy ! Tietysti riippuu auton mallista , jota kysyjä ei tuonut esille!! t.se
KNAAPI JUHA
16.08.2009 19:37
Minäpä tuolta Sepolta kysyisin, että mikäs se niistä olisi erityisen hyvä sille lämpölaajenemalle, kattopelti metalline neliöputkin, lasi-ikkuna vaiko se liima? Ja mikä liima sitte? Itse varmaan läpipulttaisin.
Tietäiskös joku ihan oikeesti, miten niitä on käytännössä tehty ja ovatko pysyneet kiinni.
REINI SEPPO
17.08.2009 14:59
Jos on uskon asia ,niin liima ja pultti (toinen on turhaa)
En tiedä onko se laajeneminen ,tärkein tuossa ikkuna hommassa! Olisiko suunnilleen sama tuo ,kysymäsi laajentuma??
Itse oon liimannut auton laseja -80 luvun alusta ja voin sanoa sen olevan kyllä kiinni,kun irti pitäis saada! Mutta hinnallisesti arvokasta , nuo lasi liimat!! Pysyy se 15m Antennimastokin kalliossa kiinni LIIMALLA ( itekkin epäilin)
Siihen viimmeiseen sanoisin: KYLLÄ PYSYY!! t.se
RÄSÄNEN JUHA
17.08.2009 22:49
Valitettavasti homma tehtiin vuosisadan alussa ennen digikameraa.Mutta eristeenä käytin 30mm polyuretaanilevyä sekä styrofoam levyä.On erittäin tärkeää liimata eriste sopivalla liimalla peltiin,ettei kosteus pääse väliin.Ja rakosiin käy hyvin saumavaahto.Kaarevissa pinnoissa se onkin aikamoista palapeliä.Voi myös käyttää solumuovieristeitä jotka liimataan kontaktiliimalla peltiin.Katon ulkopuolelle tein kehyksen 30 mm neliöputkesta hitsaamalla joka on liimattu sikaflexsillä kattoon,ruuveilla varmistus ja sinkitty pelti päälle.
KUITTINEN HEIKKI
21.08.2009 22:59
Alumiini kanttiputkesta tarvittava korotus ja liimalla kiinnitys kattoon ja katteen liimaus putkeen. Itse käyttäisin pyöreää koska liimapalko helppo vetää putken molemmille puolille kattopinnalla ja yksi palko yläosaan lasille tai akryylille.
Putken ja katteen ulkokulmaan alumiinikulma liimalla kiinni suojaamaan lasiliimaa UV säteilyltä ja suojaamaan lasia tai akryylia mekaaniselta kosketukselta ja hoitaa myös ulkonäön.
Siis reikä kattoon ja
poikki-kannatinpalkit jäävät ehjäksi jos katsastussetä antaa luvan niiden koteloimiseen jos ei niin kysyttävä miten korotuskehikko pitää tehdä jos siinä ei saa olla (siis aukossa) auton palkkeja.
Liimaukset Sikaflex tuotteilla,252,291
292,295 uv,Karhennukset rasvanpoistot primeroinnit ja muut ohjeet kysyttävä sika pojilta hesasta esim Jukka Jaakkola tekninen päällikkö venepuoli, neuvonnasta saa välillä ohjeita mitä sattuu.
Kerro mikä materiaali mihin kiinni ja noudata ohjeita.
Kehysputket sikalla päät kiinni ja sisälle ensin eristyslasin alumiinielementin sisällä olevaa jauhetta jos haluat välttää kondenssiveden muodostumista.
Sisäpuolelle kehystä vasten liimaa puulista jalo tai mänty joka estää metalli hikoamista ja viimeistelee pinnat.
Kannattaa vielä miettiä paras vaihtoehto nimittäin reimon kattokorotus jossa kokonaishyöty on paras. Saat lisää tilaa esim yläkaapeille ja valmiille kalustolle. Ainakin hintavertailu on paikallaan.Asmobil / Möller Vammala tietää tuottaa ja myy osia ja tietenkin myös tekee jos tarvetta.
ähän sekavassa järjestyksessä mutta jos apua niin hyvä niin.