- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Integroidun matkailuauton etuovet?
Integroidun matkailuauton etuovet?
Ollaan rouvan kanssa siirtymässä alkoviautosta integroituun ja kyselenkin nyt integroitujen autojen omistajilta kokemuksia ja mielipiteitä etuovien tarpeellisuudesta ja hyödyllisyydestä. Apukuskille en ovea yhtäkkiä osaa kaivata, mutta kuskille ehkä?
Useammaltakin taholta olen kuullut kyseisten ovien vetoisuudesta ja epäluotettavasta toiminnasta, mutta perinteiseen alkoviautoon tottuneelle tuntuu hiukan oudolta, jos etuovia ei olisi ollenkaan, vaan kulku tapahtuisi kokonaan sivuoven kautta. Toisaalta taas Suomen keleissä ei kaipaa yhtään ylimääräistä vedon aiheuttajaa, joten ihan maalaisjärjelläkin tuntuisi helpommalta pitää integroidun auton etuosa lämpimämpänä ilman ovia?
Hetken aikaa ajatukseen totuteltua alkaakin tuntua, että ihan pelkällä sivuovellakin pärjäisi hyvin, muutamista askelistahan sitäkin kautta kulkemisessa loppujen lopuksi on kysymys?
Mitäs mieltä olette?
kuukauden kokemuksella sanoisin että "turhake" tuo kuskin ovi on.
Kyllä ne kerrat mitä siitä on kulkenut olis voinut kulkea "takaovesta".
Todennäköisesti se "kuoppa" joka palvelee astilautana on eristetty todella huonosti jollei ole kokonaan jäänyt eristeettä kokonaan joten ilman sitä ovea saat paremmin eristetyn etuosan siltäkohdin ja muutoinkin ovenrakoset ym:t jäävät pois . . .
Sellasta mieltä mieletöntä oli
Jari
Puolen vuoden kokemuksella voi sanoa, että kyllä kuskin ovi pitää olla. Kyllä autossa pitää olla vähintään kaksi sisäänmeno/poistumistietä jo turvallisuudenkin vuoski ja eritoten silloin kun kyseessä on ns. takakeittiömalli.
Moro. Kokemusta kummastakin vaihtoehdosta. Etuovet puoltaa paikkaansa kurakelillä niin ei tartte hyppiä asuntotilan kautta. Mutta nykyisessä autossani ei ole kuin sivuovi ja hyvin on kerennyt sieltäkin pomppimaan. Eli kuskin ovi on turhaa. -jari-
mää oon maalta, perusteleppa miksi juuri takakeittiömallissa pitää olla kaks ovee ?
Tuntuis päinvastoin, ku keittiössä palaa pääseehän keskiovesta ulos mut jos keittiö puolessa välissä pitäis olla ovet kummassakin päässä eikä puolessavälissä ollenkaan . . .
Mänöö saivartelux, kuka tietää mistä päästä se syttyy palaan jos syyksi tulipalon "ajattelee" ja muutoinhan ikkunoista pääsee ulos "potkaisemalla" jos oikke kiire tulee . . .
Itellä keittiö puolessa välissä autoo . . .
Jari
Eikö peräkeittiöautossa ole aina ovi siellä keittiön vieressä takana?
Ja kun se on ojanpohjassa kyljellään ainoan oven ollessa maahan päin.
edellä kirijootin, ikkunasta pääsee ku potkasee sen ensin edeltään pois, vaikeampi on kiivetä miltei kaksi ja puolimetriä korkealle ja työntää ovi edellään auki, se ku vielä tahtoo kokoajan "kaatua" päälle . . .
Joko taka tai kattoikkuna on helpompi reitti silloin, silloinkin saattaapi olla palokunnanpojat jotka hakee, ei itte välttämäti olla siinäkunnossa että pääsis . . . Pärekoreja ku tahtovat nuot olla . . .
Jari, yhen pärekorin omistaja . . .
Taitaisi tosiaan olla ojanpohjalla ovipuoli alaspäin kyljellään kellotellessa keveämpi aukoa ylöspäin tai sivulle osoittavaa sivu- tai kattoikkunaa kuin kuskin ovea - olettaen, että kyydissä olija on yleensä siinä kunnossa, että moiseen kykenee?
Paloturvallisuus on toki toinen hyvä näkökulma, mutta useimmissa autoissa jää aina joku soppi, josta ei pääse ulos ovesta ilman keittiön ohittamista (olettaen, että palo aina alkaa keittiöstä).
Hyviä huomioita kaikki kuitenkin.
Minulla on puoli-integroitu. En käytä ohjaamon ovia ollenkaan. Autoon astutaan asunto-ovesta, jätetään loskaset ulko kengät siihen ja vedetään Reinot ja Ainot jalkaan ja siirrytään täysin puhtaalle lattialle ojaamoon.
Ennemmin tai myöhemmin joku pösilö parkkeeraa oman autonsa marketin parkkipaikalle niin lähelle sinun autoasi, että et pääse sen ainoan oven kautta kulkemaan. Tai lukko menee rikki etkä saa sitä enää ulkokautta auki. Vähän sen tapainen kävi minulle kerran, kun oli alkoviautossa Fiamma Safe Door -turvalukon lukkopesä mennyt epävireeseen eikä avainta saanut sisälle. Ainoa konsti oli mennä ohjaamon kautta autoon ja ruuvata Fiamma irti sisäpuolelta.
Melko epätodennäköisiä nämä tapaukset, mutta mahdollisia.
SITÄ KUSKIN OVEA INTEKRONOIDUSSA AUTOSSA VOI KUTSUA TURHAKEEKSI,ITSELÄNI KOLMAS AUTO JOSSA MYÖS KULJETAJAN OVI JOTA EN KOSKAAN KÄYTÄ JA KYLLÄ SE VEDON TUNNE ON KYLMÄLLÄ KOSKA KYNNYS KOTELO EI OLE KUNNOLLA ERISTETTY.mUTTA ESIMERKIKSI DETHLEFFSISSÄ SITÄ EI SAA POIS VAIKKA TILAISI UUDEN SELAISEN,KYSYIN VIIME MESUILLA SITÄ ASIAA SUORAAN AGENTILTA JOKA TULI SAKSASTA TEHTAAN EDUSTAJANA PAIKALLE.JA TURVALISUUDEN KANALTA ON MONEN MONTA AUKKOA JOSTA ULOS JA MYÖS SISÄLLE PÄSEE.VOIHAN JOKU OLLA JOKA TYKÄÄ SIITÄ OVESTA JA HALUAA KENTIES "MAKUJA ON MONIA JOTEN SE KUNNIAAN""
Kesäkuussa matkustaessani laivalla Ruotsiin ja takaisin, oli hyvä olla ovet molemmin puolin autoa, koska parkkeeraus tehtiin niin, että ajettiin aivan laivan seinään kiinni, jolloin ovia ei saanut auki.
Menomatkalla parkkeerattiin vasen reuna lähes kiinni laivan seinään ja tulomatkalla oikea reuna. Tietenkin näppärä kaveri kiipeäisi ulos sieltä kattoluukusta, mutta kannattaa varata joku jakkara tai pienet portaat mukaan.
Jos integroidun matkailuauton etuovet on joidenkin mielestä turhakkeita niin samalla logiikalla ajatellen myös puoli-integroitujen ja alkomallien etuovetkin ovat turhakkeita. Eihän m-autojen perusrakenteissa mitään eroja ole, erothan on vain keulan pintarakenteissa. Käytännössähän pakujen alustoille rakennettujen autojen etupää on kantavilta rekenteiltaan ja hallintalaitteiltaan ihan sama, riippumatta siitä onko korimallina alkovi, puoli-integroitu tai integroitu malli. Samat lelut siltä nokkapellin alta löytyy ja pitääkin löytyä jo turvallisuudenkin vuoksi.
Integroidusssa korimallissa rakenne vain mahdollistaa etupään kylmäsiltojen katkomisen alkovi- ja puoli-integroituja malleja peremmin ja tästä syystä korin etupää on hieman em. malleja lämpimämpi.
Ei muuta kun Fiiun ovien väliin uretaania, ovi kiinni, mikillä saumat umpeen ja ovien tiiviste, vetoisuus- ja meluongelmasta päästään eroon kertaheitolla. Ja jos vielä täyttää oven sisäosan uretaanivaahtoa niin oven kylmäsillan pinta-ala vähenee oikein roimasti.
Vaan eipä taida yleinen mielipide kallistua tälle ovien kiinnimuuraaminen kannalle. Matkailuauton joustava ja helppo käyttö eri tilanteissa edellyttää kuljettajan ovea ja jos kartanlukijalta kysytte niin vielä kolmattakin ovea. Nämä liikkumista helpottamaan tarkoitetut pilot-penkit kun ei ole lainkaan niin mukavia käyttää ahtaissa ohjaamoissa, kun annetaan ymmärtää.
Turha on myös etuovi mielestäni. Jos sitä turvallisuudella perustelee niin kyljellään olevaan integroituun todennäköisesti on integroitunut monta "uutta" sisäänkäyntiä ojan pohjalla...muutenkin ovesta, joka on ylöspäin on pirun paha päästä ulos, koska massaa käsillä nostyettavaksi sitten on... nimimerkillä kokemusta on harrastepuolelta... Ja jos niitä reikiä ei ole niin sammutin on yllättävän tehokas muurinmurtaja kun motivaatiosta ei ole pulaa.
Meillä myös Dethleffs, josta sitä ei saa pois jätettyä rahallakaan. Jos tilalle saisi kunnon lokerikon ja patteriverkoston niin ottaisin kyllä. Ei sieltä vedä tai ääntä tule, mutta käyttöä ei vaan ole. Rospuuttokeleillä ajokengat ja ulkokengäöt on kuitenkin eri paria, joten kurat jää niille kuuluvalle paikalle.
Juha
Olen kyllä Janhosen Matin kanssa tässä aivan samaa mieltä, asuntoautojen etuovetko muka turhakkeita! Ikinä en niistä luopuisi!
Kun tässä pikaiseltaan palautin mieleen juuri tehtyä kuuden viikon asuntoautomatkaa, niin tuli mieleen aika monta nopeaa pientä poistumista autosta, niin kuskin kuin kartanlukijan penkiltä:
-pikainen tarkistuskäynti yöpaikan maastoon, ettei auton alle ole jäänyt mitään eikä jäljiltämme roskia maahan -huoltikselta lähdettäessä tankkaamisen jälkeen muistuu mieleen, että ikkunat pitää pestä -pysähdytään tienposkeen ostamaan pikaisesti melooni, purkki mustikoita, hunajaa yms,paikalliseilta tienvarsikauppiailta -pysähdytään tienvarteen pikaisesti nappaamaan valokuva maisemasta -pysähdytään tienvarteen, jotta kartanlukija juoksee taaksepäin hetken matkaa tarkistamaan, että mitä siinä tienviitassa oikein lukikaan -pysähdytään tienvarteen kysymään neuvoa paikalliselta asukkaalta (toisinaan myös ikkunasta, mutta monesti kivampi samalla tasolla keskustella tai tutkia karttaa yms) -kartanlukija hyppää ulos katsomaan voiko auton pysäköidä ko.paikkaan tai pysäyttää hetkeksi liikenteen, jotta pääsemme hankasta paikasta peruuttamaan pois -itäisen euroopan tulleissa kuski ja kartanlukija joutuvat hyppäämään ulos tuon tuosta, parhaimmillaan viidelle eri kopille näyttämään ja täyttämään kaavakkeita yms
Tässä vain jotain äkkiä mieleen tulleita tilanteita, joihin me etuovia käytimme, ja jotka olisi ollut rasittava hoitaa asunto-osan ovea käyttäen, tai niistä osa olisi jäänyt tekemättä kokonaan, jos etu-ovia ei olisi ollut!
t.Kaarina
Ps.Siis koko ajanhan me etuovia käytetään, nuo olivat vain ekstra-esimerkkejä. Meille ainakin auto on vain väline päästä erilaisiin paikkoihin, ja jokainen hidaste, mikä estää meitä hyppäämään vaikka hetkeksi happea haukkaamaan, uusia tuoksuja tuntemaan sekä vierasta maaperää koettelemaan, tuntuisi typerältä ja ahdistavalta. Siis ovia kaikille!
t.Kaarina
Kyllähän autossa täytyy saföörillä oma ovi olla. Muutenhan se on kuin menis parakkiin. Hymerin kuskin ovi toimii, ei vedä eikä ole kylmä.
Minä en kovin mielelläni nouse matkailuauton ohjaamoon kuraisilla ulkojalkineilla.
Minulla puoli-integroidun asuntoautoni ohjaamon ovet ovat turhakkeita, ohjaamo on yhtä ja samaa asuintilaa asunto-osan kanssa, ja ohjaamon lattian siisteystaso on siksi sama kuin koko autossa. Asuntoauto on meidän perheessä lomakoti, johon ei kävellä noinvain kuraiset saappaat jalassa.
Mielestäni asuntoauton pohjaratkaisulla ja esim. asunto-osan lattiakorkeudella on varsin suuri merkitys ohjaamon ovien tarpeellisuudelle. Lienee selvää että jos ohjaamo on enemmän erillään asunto-osasta, kulku asunto-osan kautta on vaikeaa, niin ohjaamoon liikutaan mieluiten omista ovista.
Mikäli minulla olisi toisenlainen pohjaratkaisu kuin nyt on, saattaisin olla kovinkin innokas ohjaamon ovien käyttäjä : )
Ei meilläkään autoa ajeta kumisaappaat jalassa, se ei tunnu ajoturvallisuuden kannalta hyvältä, eikä sitä tehdä vaelluskengissäkään. Kyllä tällaisia jalkineita vaativien retkien jälkeen aina vaihetaan paremmat ajojalkineet:)
Mutta jos jokainen autosta poistuminen vaatisi mennen tullen jalkineiden vaihtoa niin huh huh, kyllä menisi ainakin meidän perheessä matkustelu hankalaksi ja ilottomaki puuhaksi!
t.Kaarina
Mikähän olisi ollut tuomio jos alkuperäinen kysymys olisi muotoiltu : Kannattaako maksaa integroidun m-auton kuljettajan ovesta yli 1600 € lisähintaa. Esim: Hymerin Exsistä katselin ilman kuljettajan ovea ja ilman ylävuodetta. Mutta jäi ostamatta muusta syystä. @seppo
Näin on ja reilun vuoden nyt integroitua ajaneena en vaihtaisi pois kuskin etuovea. Se helpottaa kuskin elämää huomattavasti esim. huoltoasemilla, parkissa molempien kun joku on tullut liian lähelle, pikku piipahduksilla koipiaan oikomaan jne. Seuraavassakin autossani on etuovi mahdollisesta lisähinnasta huolimatta. En myöskään ole huomannut erityistä vetoa ainakaan vielä viime talven noin 30 asteen pakkasilla kun aamulla ei diiseli meinannut lainkaan käynnistyä.
Meillä on kolmas integroitu auto. Ensinmäisessä oli kuljettajan ovi ja kahdessa seuraavassa ei ole ollut ovea. Ovea ei juuri koskaan käytetty, minkä vuoksi saranat jumittuivat. Lisäksi talvella oviaukosta tuli kylmää.Oven paikalla on kätevät säilytyslokerot. Matkoillakin on yksi murtokohta vähemmän. Sivuoven olisi kuitenkin hyvä olla heti oikean etuistuimen takana, jottei joudu kulkemaan koko auton läpi. Autoamme emme aja koskaan ulkokengissä, jolloin jaloissa ei kulje likaa. Myös jatkossa olemme ajatelleet integroitua autoa ilman kuljettajan ovea. J&J
Autossani pa-tankki sijaitsee auton vasemmalla puolella ja etuovesta pääsen kätevästi suoraan tankkaamaan autoa. Monesti tankkausaseman asfaltissa on sinne valunutta dieselöljyä, joka saattaa tarttua kenkien pohjaan. Autoni ohjaamon lattialla on kumimatot, joten on parempi, päästä suoraan etuovesta sisään, niin ei tahraa koko autoa. Kyllä tuntuisi kurjalta aina kiertää ulos asunto-osan kautta. T. William.
Vaikuttaisi siis tähänastisen keskustelun perusteella siltä, että joillekin integroidun auton omistajille tuo kuljettajan ovi on täysin turha (ja kallis) lisävaruste, jota ilman he hyvin pärjäävät ja joka myös useiden kokemusten mukaan lisää vedon tunnetta, melua ja joissakin malleissa myös toimii lievänä lisänäköesteenä paksumpine kehyspilareineen. Eli joidenkin kokemusten mukaan kuskin ovesta on reilusti enemmän haittaa kuin hyötyä...?
Osalle intergroitujen omistajista kuskin ovi taas tuntuisi olevan välttämätön lisävaruste, josta he ovat valmiita maksamaan reilun lisähinnan ja jota ilman ei millään reissussa selviäisi ja matkailuautoiluloma olisi pilalla, jos kuljettajan paikalta joutuisi kulkemaan muutaman metrin pidempään ja kiertämään toisinaan jopa auton saadakseen sen esimerkiksi tankattua. Samoiten jälkimmäisten mielestä ilman kuskin ovea huonon tuurin sattuessa, ei laivoilla eikä edes parkkipaikoilla pääse autosta pelkästä sivuovesta ulos. Turvallisuus on myös jälkimmäisen ryhmän perusteluna kuljettajan oven tarpeellisuudelle - tarjoaahan se lisäpoistumistien silloin, jos autosta pitää jostakin syystä päästä nopeasti ulos.
Molemmissa näkökulmissa on pointtinsa, mutta itse olen kallistumassa ensimmäisen porukan joukkoon mielipiteineni. Aika ja kokemus näyttää sitten onko karavaanarielämä ilman kuljettajan etuovea hiljaisempaa matkantekoa lämpimämmässä ohjaamossa vai kypsähdänkö heti ensialkuun noiden muutaman askeleen kävelemiseen joka kerta autosta poistuessa. Sinänsä pelottaa ajatus, että juurikin lomalla ei olisi aikaa ottaa muutamaa askelta ulos mennessä tai että olisin niin laiska/huonokuntoinen, etten moiseen kykenisi. Jos noiden muutaman askeleen vastikkeeksi saan vedottomamman jalkatilan ja hiljaisemman ajomukavuuden ilman lisähintaa, niin taitaa olla meikäläinen kuitenkin ns. saantipuolella.
Ihan mielenkiintoisena lisäpointtina; miksiköhän noissa kohtuullisen arvostetuissa ja hinnaltaankin keskivertopelejä arvokkaammissa laatuintegroiduissa, kuten esimerkiksi Niesmann & Bischoffeissa, käytännössä aina puuttuvat ohjaamosta kuskin ja apumiehen ovet? Luulisi rahalla jo saavan laatua ja hyviä ominaisuksia, jos nyt kuskin ovi sellaisia ominaisuuksia tarjoaa?
En osta autoon ovia lisävarusteena, ostan auton jossa on ovia. Jos tämä täysintegroidun auton kuljettajan ovi on turhake, kustannuskysymys ja reumatismin aiheuttaja niin ruvetkaa ihmeessä vaatimaan, että se jätetään peltikoppaisistakin pois. Senhän luulisi alentavan auton hintaa merkittävästi kun kuljettajan ja apumiehen puolen oven ja siihen kuuluvat rakenteet voisi korvata pellinpalalla.
Tämä ihan vaan ehdotuksena vaikka tiedänkin, että tyyppikatsastusdirektiivistä ja siitä johtuvista teknisiä yksityiskohtia koskevista direktiiveistä ja asiakkaiden toiveista johtuen tämä ei ole mahdollista.
Jouni, olet ymmärtänyt asian aivan oikein. Olen ajellut kahdella integroidulla, jossa oli kuljettajan etuovi viitisen vuotta ja kahdella integroidulla, jossa ei ole kuljettajan ovea, olen ajellut noin 6 vuotta ja yli 200 000km. Molempien autojen ainoa ovi on ollut heti repsikan istuimen perässä, joten kulkureitti kuskin istuimelle on lyhyt. Nykyinen autoni on Niessmann-Bischoffin valmistama ilman kuskin ovea ja ilman alaslaskettavaa vuodetta, jolloin kuskin penkille meno on todella vaivatonta, eikä vaadi köyristelyjä. En todellakaan kaipaa tuota kuskin ovea.
Toisaalta on ymmärrettävä, että on aivan eri asia jos kuskin ovi on alkovimallin autossa. Sinne ohjaamoonhan on erittäin vaikea pujottautua kumarrellen sieltä matkustamon puolelta. Silloin etuovi varmaankin on tarpeellinen, eikä nosta hintaa koska tuo eristämätön pellinkappale on jo vakiona siinä. Integroidussa autossa ohjaamo on osa oleskelutilaa ja kahtena oleskelutilan istuimena toimivat helposti käännettävät etuistuimet. Minä ainakin koen sen kuskin oven vetoisuuden nimen omaan oleskellessani siinä kuskin penkillä. Ajon aikana ongelma on enemmänkin tieäänien äänekkyys.
Niin, edellinen intekroituni oli varustettu kuskin ovella ja pidin sitä tarpeellisena. Nyt se puuttuu ja olen siitä tosi iloinen. Niinkun on todettu, kylmän tunne kuskilla on vasemmalla kyljellä pakkasella ovellisella mallilla koko ajan, seniori-ikäisellä ainakin. Nyt ei tule myöskään kosteutta ja kuraa ohjaamoon, kun pyyhkii kengät kunnolla ja vaihtaa ne ajojalkineisiin. Meillä on tämä matkailuauto ainoana autona, enkä koe ollenkaan vaivana vain yhtä ovea. Puutarhakengät sujautetaan ulosmennessä jalkaan ja autoahan voi ajaa vaikka sukkasiltaan, koska sisämatot ovat kokoajan puhtaat. Sehän vähentää myös merkittävästi kosteushaittaa sisäilmassa, eivätkä sukat kastu. Sekin vielä. että kuskinoven lukko ei ole koskaan jäässä, eikä sen kautta voida murtautua, ei tarvitse voitelua, tiivisteet silikonia, eikä pölyä tule sieltä sisätiloihin.
Matti jo kertoi tärkeimmät asiat miksi integroidussa kuljettajan ovi on hyödyllinen. En tosin koskaan ole käyttänyt n. 500 tkm m- autoiluaikana autoa, missä kuljettajalla ei olisi omaa ovea. Monet kerrat on lautoilla jouduttu käyttämään sitä ovea pakosta ja samaa sattuu P- paikoilla, joissa h- autoilijat ajavat liian lähelle kylkeä. ( Paras ovi on tiukoissa paikoissa ns. kaappariovi, mikä oli aikanaan mukavissa Sitikoissa). En väitä etteikö ilman sitä ovea toimeen tulisi, mutta poiskaan en antaisi. Jokainen tekee valinnat omista lähtökohdistaan ja onhan se kieltämättä vähän "luksusta", mutta hintansa väärtti.
Monessako linja-autossa olet nähnyt koljettajalle oman oven, saavat kömpiä kyytiin makustajille tarkoitetun oven kautta. Saksan markkinoilla esintyy joitakin malleja joissa kuljettajan ovi.
Linja-autojen ovimäärää sääteleekin tiukat turvamääräykset. Jos paikkoja on 16 tai enemmän vaaditaan kaksi ovea ja jos >60 pax niin kolme ovea. Ja lisäksi on tiukat ovien leveyttä sekä avautumista ja sulkeutumista koskevat määärykset.
Öö tota, eiköhän linjurikuskin tehtävä ole vain kiltisti pysyä siinä ratin takana työtään tekemässä, eikä rampata silloin kuin mieli tekee ulkona valokuvia nappaamassa tai tien poskesta mansikoita ostamassa. Tai pitääkö linjurikuskin bussipysäkiltä poistuessa kävästä tsiikaamassa jäiköhän jonkun sandaalit sinne bussin alle tai taakse! Täällä meillä päin busseissa on vielä ihan erikseen bussiemänät, jotka hoitaa rahastuksen ja matkatavaroiden tavarasäiliöön laittamisen, kuski se vain istuu tja huolehtii ajamisesta, siitä mistä hän palkan saa:)
Sitäpaitsi, eikö nyt ollut kysymys matkailuautoista?
t.Kaarina
Mie muutin 60-paikkasen linjaauton matkailuautoksi vm 1980 joten siinä on vain yksi ovi edessä. Siihen ei myöskään saanut laittaa turvavöitä eivä kuulu 80-luvun kulkineeseen. Joten nyt saan edelleenkin kuljetta 1+8 matkustajaa 3 sosiaalitapausta ja erikseen mainitut kolme hirnujaa omassa osastossaan eli yhteensä 15 eläväistä C-kortilla!
Eikös kaappariovi vie ihan yhtä paljon aukeamistilaa kuin etureunastaankin saranoitu? Miten se ahtaissa paikoissa olisi parempi?
Kerroin toki vain omista kokemuksista Citroen Camionetten pohjalle tehdyistä matkailuautoista. Kaappariovesta pääsee ulos "luonnolliseen suuntaan oven raosta" , ei siis taaksepäin ängeten. Hollantilaisille valmistetuissa piti olla aina oikein päin avautuvat ovet, joista on todella paha tulla ulos kun pitää pudottautua lokasuojan ylitse tai sitten avata ovi aivan auki että pääsisi astinlaudalle. Vieläkin tehdään joihinkin "loistoautoihin" taakse kaappariovia mukavan sisäänkulun takia. Onhan ne vaarallisia esim. lapsille, ellei lukitus ole varmistettu ajon ajaksi. Kun joskus osut m- autocaminan kohdalle, niin kokeile! Sama pätee myös vanhoihin rättisitikoihin. Ne "loistoautot" on jäänny kokematta.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.