- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- auto Saksasta?
auto Saksasta?
Onkohan saksalaisissa matkailuautojen (käytettyjen/uusien) nettiesittelyissä hinnassa mukana ALV? (MWSt) - ovat aika edullisen näköisiä... Millainen byrokratia on Suomen viranomaisten kanssa? Miten tietää, saako sillä Suomessa ajaa 100 km/h? Miten tulkitaan kokonaispaino tuontiautossa? Punnitaanko auto Suomessa? (siis vaatiiko B vai C-kortin) Kiinnostaisi integroitu uusi tai vähän ajettu automaatti, kun on tottunut ajonautintoon automaatilla (on kyllä vanha kesä-Hiace erikseen, kun vanhaa traktorikuskia alkaa "kepittää"..)
Ainakin Mobile.de sivulla on hinnoissa 19% alv mukana.Itse hain uuden Burstnerin keväällä. Ainut ongelma oli katsastajan kanssa että täyttääkö auto "sähkömagneettinen yhteensopivuus" direktiivin. Siitä piti hommata jälkeenpäin myyjältä paperi. Muuten kaikki selviää COC todistuksesta, myös paino. Katsastaja määrittelee 100km/h mahdollisuuden ja se tulee jos auto täyttää ehdot, ABS-jarrut, turvatyynyt molemmille edessä. Tuolla aiemmassa ketjussa olen kertonut auton noudosta http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=56408480
Kiitos, siellähän olikin mielenkiintoista tietoa, kun olisi lokakuussa joka tapauksessa käynti Berliinissä. Kun ei ole nyt sitä vaihdokkia, taitaa olla Saksa hyvä matkakohde. Taitaa riittää pelkkä menokyyti lennolle... Ellei käytä Y-tunnusta ja maksaa Saksassa sikäläisen ALVin, maksattaako kotimaa sen uudelleen?
Saksan ilmoitushinnoissa on mukana Saksan 19 % alv = bruttohinta. Jos hinta ilmoitetaan nettona silloin hintaan on lisättävä Saksan alv. Joskus MWSt ilmoituksessa tarkoittaa sitä, hinnassa oleva alv. vähennettävissä. Tällöin aiempi omistaja on yleensä ollut liike.
Autoa pidetään käytettynä jos sillä on ajettu kaupantekohetkeen mennessä yli 6.000 km ja auto on ollut rekisterissä vähintään 6 kk. Molempien ehtojen tulee täyttyä, kaupantekohetkellä, muuten autoa pidetään Suomessa uutena. Jos tuot uuden auton niin siitä maksetaan uuden moottoriajoneuvon alv Suomeen 22 % verokannan mukaan. Vero maksetaan kotikunnan verotoimistoon, ei Tullille.
Tullin rooli koko hommassa on lähinnä tehdä tuojan hakemuksesta ns. nollaveropäätös sen jälkeen kun auto on rekisteröintikatsastuksessa todettu matkailuautoksi.
Huomaa, että autoverolla ja siitä maksettavalla alv:lla ei ole mitään tekemistä matkailuauton tuonnin kanssa. Autoveroa ei uudesta ja käytetystä matkailuautosta mene.
Ostitpa uuden tai käytetyn niin pyydä myyjältä mukaan ja kauppahintaan sisältyväksi vaatimustenmukaisuustodistus = CoC. Suomestakin sen voi hankkia Suomen TÜV:ltä.
Aken:n sivuilta löytyy nuo voimassa olevat sähkö- ja kaasumääräykset
Yleensä yksittäistuotu matkailuauto punnitaan rekisteröintikatsastuksessa. Punnitussäädökset on samat kokonaismassan ja oman massan osalta Suomessa ja Saksassa. Yleensä Saksassa on tehty sama temppu kun täälläkin eli, että auton omaa massaa kasvattava lisävarustelu on tehty rekisteröinnin jälkeen. Tästä seuraa, että Suomessa punnituksessa auton oma massa on suurempi kun saksalaisessa rekisterikirjassa mainittu oma massa.
Ajokorttisäädöksiinhän tällä ei ole vaikutusta, koska ajokorttiluokka muuttuu ajoneuvon rekisteriin merkityn kokonaismassan mukaan, mutta kylläkin auton kantavuuteen ja sitä kautta mahdollisesti jopa paikkalukuun. Nuo 100 km/h nopeusrajoitussäädökset ovat tuontiauton kohdalta samat.
Ostitpa uuden tai käytetyn niin sovi ja kirjaa kauppakirjaan mitkä takuut autossa on voimassa ja kuinka pitkään, voidaanko takuukorjauksia tehdä myyjän laskuun Suomessa ja millä ehdoin ja kuka on se yhteyshenkilö johon otetaan yhteyttä jos tarvetta ilmenee.
Itse pidän hinta-laatusuhteeltaan parhaana tuontiautona autoa joka juuri ja juuri täyttää kaupantekohetkellä käytetyn auton vaatimukset, on hyvin pidetty ja varusteltu. Tälloin alv on 19%, takuut on yleensä vielä pitkään voimassa, suolaisin osa hinnasta on pois ja kalliista lisävarusteista joutuu maksamaan korkeintaan puolet Suomen hinnoista.
Uuden autoa (ajettu alle 6000 km tai ensi rekisteröinnistä alle 6kk) on maksettava ALV Suomeen, muutoin se maksetaan alkuperämaassa. Matkailuvaunun ALVn voi aina maksaa alkuperämaassa, joka onkin edullisinta.
Katsastusasemat ovat kallis juttu. Toin vaunu Saksasta, vuoden 2004 malli Home Car maksoi 5X3 m2 etutelttoineen 8000 euroa. Myyjä rekisteröi sen samaan hintaan nimiini 3 kuukaudeksi, joten matka voi jatkua Espanjaan. Suomeen tullessa kävin tullissa, mutta sitä ei olisi tarvinnut tehdä vaan suoraan katsastamaan. Puhelimella selvisi, että katsastusmaksun hintahaitari oli törkeää riistoa, 100-240 euroa, johon kuului vain tarkistustyö, jossa katsottiin, että rekisteröintitodistus Saksasta liittyi tarkastettavaan vaunuun. Tarvittiin kuitenkin yhteensopivuuspaperi jarruista ja vetopäästä, kaasulaitteiden ja verkkovirtalaitteiden tarkistus. Kun tiedustelin mistä näitä saa, käskettiin mennä maahantuojilta kysymään. Kysyessäni näiltä tarvittavia papereita toimitusaika oli useita kuukausia. Internetin avulla yhteensopivuuspaperi löytyi Hesasta, kun ensin maksoi 80 euroa firman tilille, kaasutarkistus kaasuliikkeessä maksoi 40 euroa ja tutun sähköteknikon sähkötarkistus oli ilmainen. Kaikki toimenpiteet täysin turhia ja pelkkää AKEn virkavaltaisuutta. Saksastahan oli 100 km/h nopeustodistus, kaasulaitteiden todistus ja sähkölaitteet EU-normien mukaiset. (Jos ostat vaunun Saksasta, pyydä ilmainen vetopää-jarrut-yhteensopivuuspaperi myyjältä.) Rekisteröinnissä vaadittiin vielä kauppakirjaa, jota en tietenkään esittänyt, kun vaunu oli minun nimiini rekisteröity Saksassa. AKE niin kuin monet muut vastavat viranomaiset suomessa pitävät yllä Suomen korkeaa hintatasoa. AKEn tähden käytetty auto on Saksassa on noin 10000 euroa halvempi ja vaunu 5000 euroa. Englantia puhuva myyjä haukkoi henkeään käytyään suomalaisten myyjien sivuilla odottaessani vakuutuspapereita Saksassa (vanhojen romujen, joita heillä ei enää edes ole, hintalapussa saattoi olla jopa 20000 euroa).
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.