ANTAKAA KOMMENTTEJA
TALVITIE REINO
31.07.2009 07:44
Vaihdoin matkailuautoa johon olen hieman pettynyt? viitaten edelliseen
omistajaan ,no se siitä.
Muttakun autolla on ajettu 32th kilometriä,olimme lomareissulla ja
LATURI meni vaihtoon.Auto on Ducato -06 2.8
ALAJÄRVELTÄ Fiat huollosta sain kiitettävästi apua ja nopeasti.
Kysymys kuuluu; Kestäähän LATURIT kauemmin jos ne on alkuperäisiä?
SUOMINEN TAUNO
31.07.2009 07:50
Kyllä kai minkä tahansa laturin pitäisi kestää hieman pidempään. Tietenkin matkailuautossa laturi on koko ajan kovilla, kun virtaa tarvitaan moneen akkuun.
PALIN MATTI
31.07.2009 08:04
Sellaiset 200 000 km pitäisi kestää huoltamatta nykyaikaisen vaihtovirtalaturin. Koska kerroit laturin menneen vaihtoon on oletettavissa, että kysymyksessä ei ollut mikään sähkövika, vaan totaalinen mekaaninen hajoaminen.
On mahdollista, että jo laturitehtaalla on siihen asennettu voitelematta jäänyt roottoriakselin laakeri. Sellaisen käyttöikä tulee helposti noilla kilometreillä täyteen.
Eikä sellainen ole mikään harvinainen asia. Tiedän jopa helikopterin (Robin 22) tulleen mäkeen sen takia, että sen peräroottorin lapakulmien säätöholkkiin oli huollossa asennettu kuulalaakeri, josta oli jo laakeritehtaalla unohtunut pois sen vaatima voitelurasva-annos.
Vahingot olivat ehkä hieman suuremmat kuin laturin hajotessa.
UUSITALO MARKO
31.07.2009 09:23
Vähän vaikea antaa kommenttia kun ei tiedä mikä osa siitä laturista hajosi. Oliko kyseessä kuluminen, mekaaninen vaurio vai jokin muu vika? Mutta kyllähän laturin pitäisi normaalikäytössä kestää paljon enemmän kuin tuo kilometrimäärä. Vaikka olisi vielä iso invertteri laturin perässä.
2,8 JTD-Ducaton laturi on moottorin alapuolella alttiina vedelle, kuralle ja maantiesuolalle. Joskus jopa isoon lätäkköön ajo saattaa kastella laturin. Tai huolimaton pesu painepesurilla. Pohjalevy parantaa kummasti laturin käyttöikää.
KYTÖMÄKI RAUNO
31.07.2009 10:24
Nämä on aika vaikeita kommentoitavia. Kaikki mekaaninen kuluu, jotkut ennemmin jotkut myöhemmin. Ei tuossa mitään ihmeellistä ole, että laturi oikkuilee vaikka on noin vähän ajettu. Vaikka nyt mainostat tuota alajärven huoltoa niin monesti asentajat vain vaihtavat osan uuteen vaikka olisi korjattavissa helposti.
Minun fiiatin startti vaihdettiin reissun päällä merkkiliikkeessä uuteen kun ei pelannut, pyysin vanhan itselleni. Startti kaipas puhdistusta ja toimii jälleen kuin uusi parikymmenen min. työn jälkeen.
MERIKUKKA REINO
31.07.2009 13:58
Minulla Ducato -06, 2,8.
Laturi hajosi 2000 km ajon jälkeen Kokkolassa, kiire kotiin Hankoon. Lähin laturi löytyi Salon Delta-autosta, ei muuta kuin sinne. Välillä piti leiriytyä ja ladata akkuja. Ajettava oli ilman mitään sähkökuormaa ei edes valoja, kyllä vastaantulijat siitä huomattivatkin, mikä on tietysti ihan oikein.
HAAPANEN TIMO
31.07.2009 15:10
Eihän niitä uusia saa aukikaan. Kokeilkaa joskus kuinka kuuma laturi on kun on jääkaappi ja ajovalot päällä sekä tyhjä hupiakku lataantumassa.
Vesi sihahtaa päällä, kovilla se on. Laitoin keväällä Led-huomiovalot, niillä saa 110 W:n säästön.
SUOMI SEPPO
31.07.2009 19:07
Mistä ostit huomiovalot ? Paljonko maksoi ? Miten kytkit ne ? Missä on Fiatin (2007) päivävalojen rele ?
@seppo
HAKANEN HEIKKI
31.07.2009 20:17
auton edellisenä omistajana kysyn mitä tarkoitat kommentilla " viitaten edelliseen omistajaan,no se siitä"
HALMEENMÄKI JUHANI
02.08.2009 15:14
Ei ole lainkaan ihmeellistä että laturilla päästään vain 150-200tkm nykyisin, kun sähkön kuluttajia on paljon kuten matkailuajoneuvoissa.
Suurin osa latureista joita tarjotaan rikkoutuneen tilalle on tehdaskorjattuja, koska esim kuoria on turha tehdä uusiksi. Eli se wanha annetaan vaihdossa ja lähtee tehtaalle kunnostukseen. Näin kaikki ovat kyllä alkuperäisiä, mutta kuluvilta osiltaan kunnostettuja. Kokonaan uusia latureita myydään erittäin vähän, johtuen myös hinnasta, ja kaikilla merkeillä ei kokouutta edes tarjota.
LED-huomiovalot maksavat satasesta ylöspäin, tunnetuin (mutta kallis) valmistaja on Hella. Kannattaa ostoksilla tarkistaa että valaisimen lasissa on e-merkinnän vieressä "RL" joka tarkoittaa ihan oikeaa laillista huomiovaloa.
HAAPANEN TIMO
02.08.2009 16:03
Kytkin täydellisen laittomasti, sähkö parkilta, sisälle maajohtoon katkaisija. Ducatossahan parkitkin sammuvat kun virran kääntää pois. Puolen tunnin asennus.
Katsastukseen on vielä aikaa, siihen mennessä täytyy laittaa kuntoon. Releestä en tiedä, mulla on -01 eikä siinä mitään erillisiä päivävaloja ole, avaimesta ne kyllä sentään sammuvat.
@timppa
VIRTA URPO
02.08.2009 23:07
EGR venttiilin ja sitä ohjaavan alipaineventtiilin jotka meni vuoden vanhasta autosta joka pilasi lomamatkan Norjassa viime kesänä. Norskit totesi siinä olevan vikaa, mutta saivat ohjeet suomesta ( oli jonossa jo lisää suomen Rovaniemeltä vuokrattu samanlainen tielle jäänyt ) päivittää softat vaan se kaiken korjaa. Sekin puolen tunnin työ kesti kolme ja puolituntia koska softien sopivuus vei aikansa. Eipä korjannut. No tultiin suomeen. Kuusi kertaa Delta-autossa monien jopa video clippien lähetyksen yms.jälkeen saivat sen kuntoon. Välillä ns. kampanjajuttuja korjailivat, eli unohtuneita rasvoja ohjaus vaihteeseen yms.
No nyt Norja ja taas RAKAS -07 2.3 Multijettimme pilasi lomareissumme. Viime vuonna ei päästy Lofooteille. Nyt päästiin kun oikasimme laivalla. Mutta sen jälkeen dieselit tulee pihalle. Korkeapaine pumppu joka syöttää Commonrailia ( kylläkin lukee Bosch kyljessä ) vuotaa toisesta männästä.
ONKO TUTTU JUTTU ?? Takuut loppu touko/kesäkuussa.
Narvikista ei vielä pikaisesti löytynyt huoltopistettä ja odotetaan mitä huominen tuo tullessaan-
NÄIN SE RAKAS FIATTIMME. Rakkaus sen kun syvenee
HALMEENMÄKI JUHANI
03.08.2009 16:48
Kannattaa huomioida uudet asennussäännöt, eli huomiovalojen kanssa ei enää tarvitse palaa seisontavaloja, mutta niiden kanssa ei saa vieläkään palaa ajovaloja.
AHOLA JARI
06.08.2009 14:46
Pitänee kysyä vielä tarkennusta;
Suomen EU-aikan ei ole tarvinnut edes parkkien toimia huomiovalojen kanssa vaan pelkät takavalot. Tosin asennusteknisesti on helpompi toteuttaa se niin, että kaikki parkit (edessä ja takana) palavat.
Suomessa on ollut siis tuo "takavalosääntö". Sen sijaan muissa eurooppalaisissa (kansallisissa) asetuksissa (ja esim. Hella eri kielisissä kytkentäohjeissa) ei edes takavalojen tarvitse huomiovalojen kanssa toimia, vaan huomiovalot yksin riittävät.
Oliskos tästä kuitenkin, että nyt Suomessa saa perävalot vihdoinkin olla pimeänä? Itse olen kait ollut "eurooppalainen" tässä asiassa liki 10 vuotta :))
HALMEENMÄKI JUHANI
06.08.2009 22:05
No juu, sanotaanko että "takaparkit" piti ennen palaa aina huomiovalojen kanssa. Muuten joku keksii taas etttä jarruvalotkin ovat takavaloja jne...
Suomen oli nyt pakko muuttaa määräyksiä ja vauhdilla eurooppalaisiksi, kun huomiovaloja on tullut ihan autotehtaiden asentamina mm Audit, Mersun uusi E-sarja sekä Octavia, ja osin takaparkittomina mutta kokoajoneuvoina e-hyväksyttyjä. Asiasta käytiin pikkunen kädenvääntökin, kun vallesmannit oli jaelleet sakkoja tien päällä etenkin Octavian "humareista" jotka sitten kumottiin. Olivat luulleet sumuvaloiksi ja vielä takavalotkin pimeinä...
Hellan ovaaleista huomiovaloista olen itsekin saanut kerran opettaa konstaapelille mikä on huomiovalon ja sumuvalon ero!
VIRTA URPO
07.08.2009 00:08
Jos kerran tuo takavalo sääntökin / vaatimus suomesta poistunut, niin ei se vaadi muuta kuin virtalukolta ohjausjännite välireleelle ,jonka kytkentä kärjen kautta ohjaus led valoille. Ei paha. Sulake kutenkin varmuudeksi väliin. On ne tee se itse harrastelijat niin paljon poltelleet autoja tai niiden jälkeen seuraavat polttaneet.
SUOMI SEPPO
07.08.2009 09:27
Huomioi kuitenkin ettei ajovalot saa palaa huomiovalojen kanssa. Monissa mallissa on lisäksi valoautomaatti joka sytyttää ajovalot/päivävalot myös valokytkimen nolla asennossa.
@seppo
HALMEENMÄKI JUHANI
07.08.2009 16:25
Releen ohjauksen "plussa" virtalukolle ja "maa" ajovaloihin.
HAAPANEN TIMO
07.08.2009 17:01
Tarvitaanko siellä relettä, kun virrat on olemattoman pieniä?
PALIN MATTI
07.08.2009 18:48
Relettä ei käytetä tässä tapauksessa virran vahvistukseen, vaan toiminnan ohjaamiseen.
VIRTA URPO
08.08.2009 00:01
Uudessa Fiatissa sytyttää jos jätät valokytkimen valot päälle asentoon. Muuten valot ei syty virtalukon ohjaamana.
VIRTA URPO
08.08.2009 00:06
Näppärä tapa sammuttaa huomiovalot ,kun laittaa ne oikeat valot päälle , ettei tarvitse aina erikseen muistaa katkaista huomiovaloja kytkiessä ne oikeat valot päälle. Eikä erillistä kytkintä jonka unohdin mainita tuossa edellä.
AHOLA JARI
08.08.2009 23:10
Tänä päivänä ottaisin sen releelle tulevan "maan" parkkien +johdosta (ts. parkkilamppujen yli). Tässä tapauksessa autossa on oikeasti parkit myös moottorin käydessä. Ainakin minusta piemeän maantien laidassa (esim. ku**tauko bussipysäkillä) tyhjäkäynnillä seisovan auton huomiovalot ovat vastaantulijaa häiritsevät. Tälläisiä parkittomia kytkentöjä kaikki näkemäni huomiovalokytkennät ovat olleet 80- ja 90-luvulla. Jopa erään maahantuojan toimesta tekemät (kesäautossani luukkulamput) - tuokin oli korjattavissa..
HELLSTRÖM TESMA
12.08.2009 14:41
Näillä palstoilla olen lukenut yksilöstä, josta meni kaksikin laturia vajaan kahden vuoden sisällä + muutakin sähköhäikkää konehuoneessa.
Syynä se ettei asennuttanut nuukuuttaan moottoritilan lasikuituista alapohjan suojaa ja ajeli sellaisilla teillä, joissa suoritettiin suolausta.
Jotkut myös väittää, että Fiiun alkuperäinen MUOVINEN alasuoja olisi huonompi, siis epätiiviimpi ja jonka joutuu poistamaan lisähinnalla joka öljynvaihdossa,kun tämä jota esim. Firma nimeltä Hoover ( ei imurikauppas ) myy halvempana tarvikeosana. Muistaakseni Oulussa tai sielläpäin.
Lisää myös moottori kuumempana pysymistä talvella, eikä tarvitse poistaa kesäksi.Ainakaan Suomessa, meillä intekroitu Byrstner ja 3 litran kone, v.mallia 2007.
HAAPANEN TIMO
12.08.2009 16:39
Yritän Matilta kysyä 7.8 klo 18:48 kommentista.
Miten se Urpon rele ohjaa kytkentää, kun herätys tulee virtalukosta, ja rele vain sytyttää huomiovalot? Eikö noilla virroilla saman voi tehdä suoraakin?
PALIN MATTI
12.08.2009 18:15
Ni miepä selitän.
Releen ohjaus on otettu virtalukolta sytytysvirtanavasta ja ohjauksen maadoitus tapahtuu ajovalojen hehkulankojen läpi. Releen käämin ottama virta on niin pieni, että se ei saa ajovaloja vielä palamaan. Kun ajovalot kytketään päälle, nousee se releen maadoitusnasta samaan potentiaaliin sen virtalukon virtanastan kanssa ja rele lakkaa vetämästä sammuttaen huomiovalot.
Jos virtalukolta otettaisiin suoraan syöttö huomiovaloille, olisi meillä silloin kytkettynä sarjaan nämä sekä ajovalot, että huomiovalot.
Tässä kytkennässä on siis kysymys huomiovalojen ohjauksesta siten, että ne eivät voi palaa ajovalojen ollessa käytössä.
HAAPANEN TIMO
12.08.2009 19:06
Urpo ei ollut ottamassa maata ajovalolta, siksi kysyin releen tarpeellisuudesta.
Kysymykseni oli osoitettu Urpolle.
PALIN MATTI
12.08.2009 19:48
Kysymyksesi olit kuitenkin kirjoittanut vastaamalla minun viestiini. Sen takia keräsin rohkeutta ja vastasin.
HAAPANEN TIMO
12.08.2009 20:07
Lisäpohdinnan jälkeen kytkisin seuraavasti: Virta mistä vain mihin se tulee virta-avaimesta, maa parkeille, diodi väliin, ettei sähkö karkaa vikasuuntaan parkkien kanssa. Ei relettä.
Jos on sellainen auto, missä palaa puolikkaat myös kaukovalojen kanssa (sellaisia ei taida olla) virta parkilta, maa puolikkaalta.
HAAPANEN TIMO
14.08.2009 18:30
Lisään tänne, vaikkei varsinaisesti aiheeseen kuulu.
Led-huomiovalot ovat nyt asianmukaisesti kytketty:
Ducaton moottoritilasta löytyi tulpattu vapaa johdonpää johon tuli 12 V silloin kun virta oli avaimesta kierretty päälle. Tähän johto, seuraavaksi sulake, sitten diodi, diodilta huomiovalojen + johtoon, ja huomiovalojen -johto auton parkkilampun +johtoon.
Tällä kytkennällä palaa ajessa pelkät huomiovalot, ja jo parkeille kääntäessä huomiovalot sammuvat. Vajaa puoli tuntia meni äsken kytkennässä, helppoa kuin heinänteko.
Hyvä homma kun tuli täällä puheeksi, muuten en olisi tiennyt ettei parkkien tarvitse palaa samanaikaisesti.
Tuossa kuva diodista:
http://www.aijaa.com/v.php?i=4672758.jpg
Diodi pudotti 0,4 V jännitteestä, ja on kolmen A:n vehje, se tuohon riittää.
Tämä parkkien poisjäänti antaa mulle 40 W. Neljä x parkit + neljä kertaa sivuvalot, lisäksi ajovalot 110 W. Kokonaissäästö on siis 150 W
Se on enemmän kuin mun jääkaappi kuluttaa.
Kiitoksia kaikille kytkentävinkeistä.
@timppa