Omamassa/kokonaismassa
SUOMI SEPPO
22.07.2009 18:57
Kerrankin rehellinen mainos auton omasta massasta.
http://www.netticaravan.fi/kauppiaat/Helsinki+Caravan+Oy/634/1/44936/6
@seppo
PALIN MATTI
22.07.2009 19:35
Niinpä näyttäs. Tuosa on vaan vaihtanu nuo massamerkinnät paikkaansa, elikkäs omamassa on 3310 kg ja kokonaismassa 3495 kg.
Tarkottaa, että kokonaista 185 kg saa ottaa kuskin lisäksi kuormaa mukaan. Piirongin koon huomioon ottaen tuntuu varmaan olevan matkalla tilaa niin matkustamossa, kuin tavaravarastoissakin.
Tämän siitä saa, kun pitää väkisin myydä piironkeja C-kortittomille.
HAAPANEN TIMO
22.07.2009 20:23
Noin painavaa autoa ei kannattaisi kenenkään ostaa. Näkeehän tuon tietty päältäkin että painoa on.
Viisautta tässä tapauksessa rehellisyys on, ei ole mitään sanomista jos on asiaa ajattelematta ostanut.
@timppa
POHJANTÄHTI JORMA
22.07.2009 22:29
Voiko tällaisen menopelin rekistedöied kak:si, tai yleenä jos pahvissa riittää aakkosia
KÄRKKÄINEN HANNU
22.07.2009 22:40
Kaks. Tarkoittanee kuorma-autoa. Käsittääksenin autoa ei tarvitse rekisteröidä kuorma-autoksi, vaan edelleen M1/ henkilöautoksi, jonka painon (kokonaismassan) noustessa yli 3500 kg pitää olla c-kortti.
Se miten ja mitä vaatimuksia painon nostossa on, on asia erikseen, riittäkö jarrutehot yms. Nopeus tippuu automaattisesti 80 km/h, siihen eii auta mitkään vermeet.
SUOMI SEPPO
22.07.2009 23:18
Ajoin alunperin taas sitä että todellinen omapaino on ihan eri asia mitä paperit näyttää.
@seppo
PS. Ei painojen korotus ole ihan yksioikoinen systeemi mitä voisi ajatella. Tulee monia muutoksia ajokortin lisäksi mm. ulkomaan matkailun osalla. Moottoritiemakut nousevat, on maita missä kaikki tiet ovat maksullisia yli 3500 kg:n autoille, AL:n vakuutus kattaa vain alle 3,5 ton. autot. Muutakin varmasi löytyy, mutta tässä on osa niistä.
SIHVOLA MARKUS
22.07.2009 23:52
Minä satun nykyisin omistamaan kyseisen kulkineen ,tosin pienemmällä koneella varustettuna.Olen vähän kritisoinut tehoja toisaalla.Omani on rekisteröity kuorma-autoksi,koska henkilöluku olisi jäänyt kolmeen 3500kg luokassa.Kuorma-autona kantavuus yli 600kg,ja henkilöluku 4.
KÄRKKÄINEN HANNU
23.07.2009 13:14
Onko tosiaan näin, minulla on Hobby 750 suurin sallittu kokonaismassa 4500, istumapaikkoja neljä ja rekisteröity henkilöautoksi. Perään saa kytkeä 1550 kg peräkärryn jarruilla, jos minulla olisi kuorma-auto, silloin en ilmeisesti voisi kytkeä näin suurta jarrullista kärryä erään, jos minulla ei olisi isoa E:tä. Onko näin?
KUIKKA ARI
23.07.2009 14:46
Hannu Kärkkäiselle
Autosi vaatii C1 tai C kortin eikä näillä saa perään laittaa muutakuin 750kg jarruttoman vaunun. Isompaa vaunua vetäessä C1E vetoauto maks 7500kg ja kärryn kanssa max12000kg CE:llä sitten saa ajaa mitä vain liikenteessä sallittu. Tv. @ri
KÄRKKÄINEN HANNU
23.07.2009 14:56
Niinpä näky olevan...kuorma-autot ja muut ajoneuvot, jotka ylittävät 3500 kg.
Eipä hätää kohta ( viisi vuotta) vanhalla C:llä ja D:llä ei saa aja kuin traktoria ja sitäkin ilman peräkärryä.
KUIKKA ARI
23.07.2009 15:05
Taitaapi Sihvolalla olla kumminkin M1 luokan henkilöauto, joka on erikoiskäyttöön luokiteltu matkailuauto painosta huolimatta. Kuorma-autoksi tai erikoisautoksi matkailuautoja ei ole saatu rekisteröityä toistakymmentä vuotta sitten.
Tv.@ri
KUIKKA ARI
23.07.2009 15:07
Taitaapi Sihvolalla olla kumminkin M1 luokan henkilöauto, joka on erikoiskäyttöön luokiteltu matkailuauto painosta huolimatta. Kuorma-autoksi tai erikoisautoksi matkailuautoja ei ole saatu rekisteröityä yli kymmeneen vuoteen. Tv. @ri
SIHVOLA MARKUS
23.07.2009 15:16
Moro! On minulla varaa antaa periksi tässä kuorma-auto asiassa.Taitaa olla viisainta lueskella noita asioita tarkemmin.Se ilo minulta taisi mennä,että en olekaan kuormurin kuljettaja.
NYYSSÖNEN KAJ
23.07.2009 15:21
Oisko tässä tapauksessa kuumailmapallon ja matkailuauton risteytys. Silloin voisi kokonaispaino olla pienempi kuin oma paino.
ITKONEN HEIKKI
24.07.2009 23:58
Jo etukäteen kiitollisena tiedosta, missähän maissa kaikki tiet ovat maksullisia yli 3500 kg,n ajoneuvoilla?
KUIKKA ARI
25.07.2009 16:36
Kyllä C ja D korteilla saa ajaa yksityiskäyttössä olevalla autolla mutta ei ammattiajoa D> 10.9.2013 jälkeen ja C> 10.9.2014 jälkeen.. Ammattipätevyyttä pitäsi ylläpitää ennen noita päivämääriä 35h eli min viisi 7h koulutuspäivää. Ilman ammattipätevyyttä tuon jälkeen ei yksityiskäytössä olevalla linja-autolla saa kuskata kun oman ruokakunnan jäseniä. Joutuu/saa jättää anopin ja naapurin kakarat matkasta. C-kortilisella matkailuautolla saa kyllä olla täysi lasti "vieraita".Tv. @ri
KÄRKKÄINEN HANNU
25.07.2009 17:27
Näin on. Aika naurettava pykälä, niille henkilöille, jotka ajavat ammatikseen, en ymmärrä asiaa millään tapaa. Ymmärrän entisenä la-kuljettajana tietenkin sen, että tällä tavalla saadaan " huru-ukot" ja muut vapaaehtoiset pois ratista.
Se mitä olisi pitänyt tehdä ja mitä EU-lainsäädäntökin vaatii, esimerkiksi sydän ja verisuonisairauksien osalta, että henkilö joutuu vuosittain hakemaan ajokunnostaan kardiologin lausunnon. Suurempi kysymysmerkki on se että kuinka moni sen hakee ? Itse jäin omatoimisesti kyseisen sairauden takia edellisestä ammatista, koska en halunnut ottaa riskejä liikenteessä.
Toinen asia johon olisi pitänyt kiinnittää enemmän huomiota, kuin mitä tuo 5 x 7 h tunnin koulutus, olisi ollut päihteitten ja muiden lääkkeiden seuranta.
Minusta nämä kaksi asiaa ammattiliikenteessä ovat suurempi riski kuin tuo koulutuksen tarve.