Kokemuksia vapaavirtaussuodattimista?

UUSITALO MARKO 11.07.2009 12:22

Markkinoilla näyttää olevan vapaavirtaussuodattimen nimellä kulkevia ilmansuodattimia, joilla mainosten mukaan on tiettyjä etuja paperisuodattimiin verrattuna. Vapaavirtaussuodattimien luvataan tuovan hieman lisää tehoa ja polttoaineen säästöä. Niiden mainostetaan olevan myös käytännössä "ikuisia". Säännöllisin väliajoin tehty pesu ja öljyäminen riittävät.

Tässä eräs myyjä mainostaa suodattimia:

http://www.eibach.fi/kn/

Ducatoon sopivan suodattimen hintaa ei vaan tahdo löytyä mistään. Polar-autovaruste Tampereelta ilmoitti hinnaksi noin sata euroa ja huoltosarjalle lisäksi noin 20 euroa.

Onko kellään kokemusta, miten nuo vapaavirtaussuodattimet sopivat matkailuautokäyttöön? Löytyykö sijoitetulle rahalle katetta vai onko kyseessä puhdas humpuuki?

JANHONEN MATTI 11.07.2009 20:00

Onko autosi vapaastihengittävä vai turbo? Jos turbo niin unohda koko juttu. Kyllä turbo ja sen perässä oleva välijäähdytin takaa sen, että sylinterissä happi riittää sille polttoainemäärälle, jonka suutin sinne kulloinkin ruiskuttaa. Vain vanha öljypohjalla varautettu ilmansuodatin on "ikuinen".

KOSKINEN JANI 11.07.2009 21:31

Eipä nuo yleensä hyödytä. En pysty nyt heittää linkkiä mutta jokin aika sitten olivat tehneet testejä suodattimien toiminnasta. Tässä testissä alkuperäissuotimet oli ihan yhtä hyvin virtaavia kuin vaparitkin. Suurimmat erot oli suodatuksessa, paraskaan vapari ei suodattanut niin hyvin kuin tavalliset. Ja jos turbon siiville pääsee vähänkään pölyä niin siiven reunat saa iskua ja turbo alkaa viheltämään nopeasti. Lisäksi ongelmia on tiedossa jos auto on niin uusi että siinä on ilmamääräanturi, koska nuo vaparit pitää öljytä niin sitä öljyä kulkeutuu tuohon anturiin ja se jopa rikkoo sen tai ainakin vähintään likaa sen kunnolla ja anturin mittaustulos vääristyy.

Eli ihan turhaa hommaa, jos jonkin hyödyn saa niin riskit muihin ongelmiin on huomattavasti suuremmat.

Tehojen suhteen tuo syöttöpuoli kannattaa "päivittää". Jos on vielä jakajapumpullinen moottori niin sitten pumpun säädätykseen ja rukkaamiseen, jos tuokaan ei riitä niin ahtoja vähän kovemmiksi. Jos uudempaa commonrail tekniikkaa niin sitten vaan purkkia rail-paineanturille tai uutta softaa eculle.

HALMEENMÄKI JUHANI 12.07.2009 18:47

Tuli juuri viime viikolla luettua erään jenkkilehden melko kattavaa dynotestaus. Kyse oli tehokkaasta bensa-autosta, jossa orkkis imuputkisto on tarpeeksi iso, eli ei ahdista sen takia. Yksi vv-suodin lisäsi selvästi tehoa ja yksi vääntöä. Kyse oli silti vain jotain 2% lisätehoa, ja se max lisävääntö taasen muutti käyrän mallia napsasten samanverran pois toisaalta minkä huippuun lisäsi. Ilman putsaria saatiin enemmän vaikutusta, samoin vaihtamalla todella likainen uuteen. Kuten ennenkin todettu: suurin hyöty tulee myyjälle/valmistajalle, mutta kun se kuulostaa tehokkaalta niin pakkohan sen on olla...

MÄKELÄ JANI 17.07.2009 16:28

Jos perusteena on tehon lisäys niin teeppä jokamiehen koe.

1.Nappaat koko suotimen pois ja käyt kaasuttelemassa lenkin

jos et huomaa persiillä eikä kellolla mitään eroa ongelma on ratkaistu Vaihdat alkuperäisen takaisin ja ostat säästyneillä rahoilla tankin täyteen ja syötät perheen Rossossa
UUSITALO MARKO 17.07.2009 17:09

Oikeastaan hylkäsin mielessäni tämän vapaavirtaus-vaihtoehdon jo ennen kuin esitin kysymyksen. Mutta kiitosksia vastauksista. Ne antoivat lisätietoa ja vahvistivat päätöstäni.

Eniten tuossa houkutteli se, että sama suodatin kestää lähes auton iän. Mutta kun niitä kuitenkin joutuu pesemään ja öljyämään melko tiheään, niin perinteinen paperisuodatin on sittenkin parempi vaihtoehto.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.