Miksi 80 km/h ?
LAINE RAIMO
09.07.2009 16:10
Jos ajaa matkailuautolla muun henkilöliikenteen mukaisesti noin 105 km/h on se varmasti sujuvinta ja turvallisinta liikennöintiä. Näin olen tehnytkin jo 30 vuotta.
Nyt vihdoinkin olen huomannut, että jos pudotan nopeuteni 80 km/h ,niin polttoaineen kulutus putoaa 3 litraa/100km !! Sehän tarkoittaa, että voin säästää 3€/100km. Koska ajan noin 35000km/vuosi, tulee vuosisäästöksi noin 1000€. Eli 30 vuodessa olen hävinnyt 30000€.
Niinpä olenkin päättänyt ryhtyä TEIDEN TUKOKSI !!
KOTILAINEN ISMO
09.07.2009 16:39
Raimo.....se on ollutta ja mennyttä. Ne mahdollisesti säästyneet rahat olisi menneet kuitenkin unkarilaisiin viineihin :)
Etkä kyllä laske nopeutta tasan kahdenksaankymppiin. Pidät ainakin viisi kilometriä ylinopeutta yllä, mieluummin kymmenen....muuten minä menen sinusta ohi :)
Niin ja vielä yksi laskelma: Jos olisit ajanut koko ajan kahdeksaakymppiä, niin et olisi vieläkään tullut viimeiseltä lapin reissulta takaisin, tuskin olisit ehtinyt edes aloittaa koko matkaa. Hahaa..
NYYSSÖNEN KAJ
09.07.2009 17:15
Eikä Hiivatti kestä kolkytä vuotta!
BRAITHWAITE WILLIAM
09.07.2009 19:07
Jos kysymyksessä on Hiivatti merkkinen automobiili, niin 3 l polttoainevähennykseen tarvitaan varmaankin 5 vaihteen käyttöä, koska tuskinmpa 4 vaihteella ajaessa 80km/h polttoaineen kulutus paljonkaan laskee. Tällöin on laskuissa otettava huomioon, että hiivatin vaihdeloota kestää 80km/h nopeutta 5 vaihteella vain n. 35000km joten lootaremontteja olisi tullut 30kpl a. 2500 euroa =75000euroa, 75000-30000= 45000 eli tappio olisi 45000euroa, joten aja nyt kuitenkin vähän yli 80km/h jos autosi on Hiivatti :)). T. William.
NYYSSÖNEN KAJ
09.07.2009 19:13
Oo se sitten vaikeet olla lainkuuliaine ja Hiivatin omistaja Suomessa, kun viellä emoyhtiö on kait myynyt huoltopalvelut liian halvall kun kerran meni konkkaan.
NYYSSÖNEN KAJ
09.07.2009 19:16
Anteeksi unohtu tuo asiallinen allekirjoitus edellisestä
susikaj jo syntyessään
LAINE RAIMO
09.07.2009 19:43
Älä murehdi William, olen jo ajanut nykyisellä hiivatillani 110000km ja itse asiassa lähes aina viitosella tuota 80 km/h. Autoni on se 2,8 JTD Power, jossa vitosta on lyhennetty jo tehtaalla. Se kestää erittäin hyvin 80 km/h vitosella. Vitonen voisi olla jopa vähän pidempi jolloin polttoaineen kulutus laskisi vielä enemmän.
Mulla on ollu pari edellistäkin autoa Fiatteja, mutta mulla toi vitonen ei hajoa.
PALIN MATTI
09.07.2009 19:56
Wiljami puhuu nyt ihan omiaan. Omat kokemukseni ovat täysin päinvastaiset. Viime vuoden ajoin osamaksulla satasta. Vuoden keskikulutus oli 11,1 l/100km.
Tämän vuoden puolella olen uskoon tulleena ja parannuksen tehneenä ajanut vain sitä sallittua 80 km/h nopeutta, joka käytännön joustavassa maantieliikenteessä tarkoittaa ns. "rekkanopeutta". Nyt on keskikulutus ollut 9,14 l/100km. Lähes kaksi litraa pieneni keskikulutus tuollaisella tempulla. Viitosvaihde vetää edelleenkin alueella 60 - 80+ km/h. No problem.
BRAITHWAITE WILLIAM
09.07.2009 21:20
Joo omiapa hyvikin. Huumoriillakin yritin vähän höystää. Edellisen autoni loota 1,93 td ei tuntunut kestävän. Ensin meni 5 vaihteen laakeri ja sitten jummitui koko loota, eikä enää kelvannut edes vaihtolootaksi. Omien kokemukieni ja täällä kerrotun vaihteiston hajoamisten perusteella olen vaihtanut nykyisen autoni aina ajoissa 4 vaihteelle. Tämä nykyinen 2.5 td vetää kyllä ylämäissäkin 5 vaihteella hyvin, mutta vaihdan silti ajoissa aina 4 vaihteelle. Autolla on nyt ajettu 163 tkm ja mitään ongelmia ei ole ollut. En tiedä olisiko tullut jos olisin mennyt aina mäet 5 vaihteella ylös. Polttoaineen kulutus minullakin kasvaa aika nopeasti jos nopeutta nostaa 80-90km/h vaikka 100-110Km/h. Polttoainekulutus 4000kg autolla on n. 9.8-12.0 l/100km. juuri ajotavasta riippuen. T. William.
PALIN MATTI
10.07.2009 07:58
Näinhän se menee. Noista Fiiun vaihteistoista puhuttaessa pitää vaan muistaa erottaa ennen vuotta 2002 ja sen jälkeen valmistetut mallit, jotka ovat rakenteeltaan ihan erilaisia.
HALMEENMÄKI JUHANI
13.07.2009 22:02
Samasta syystä kuin mopoilla vain 45km/h. Ovat näin sopivasti hidastamassa muuta liikennettä. Ja mitä hitaammin ajetaan, sitä vähemmän onnettomuuksia on suomalainen virallinen logiikka. Sillä mitään väliä ole että aiheuttavat hulluja ohituksia kun pykälät ovat menneet teknisen kehityksen ohi...
KOSKINEN OLLI
13.07.2009 22:24
Aloittajan on turha huolestua teidentukkoutumisesta. Itseasiassa Hän on ainoastaan hieman edelläkävijä liikennekäyttäytymisessä.
Tietoomme on tullut, että nopeusrajoitusten nollatoleranssi otetaan käyttöön kaikkialla maassamme syksyllä.
Syksyllä mennään jonossa kiltisti. Liikenteen rytmi hidastuu kertaheitolla selvästi, kun rekkojen vauhti hiipuu lähes 10 km/h:ssa.
HALMEENMÄKI JUHANI
14.07.2009 08:15
Ensinnäkään ne rekat eivät tule hidastamaan vauhtiaan noin yksiselitteisesti. Vaan vain siellä missä on kottaraispönttöjä tai "liukasta" kuten valvontapaikoista usein (laittomasti) tiedotetaan.
Toiseksi suurempi jarru tulevat olemaan ylilainkuuliaiset henkilöautoilijat. Monessa autossa mittarivirhe on maantienopuedessa 10km/h. Kun nyt nollatoleranssista pelästynyt kuljettaja pitää mittarin neulan tiukasti alle 80km/h alamäessä ja ylämäessä säästellään bensaa ollaan todellisuudessa jo kuudessakympissä...
Kaksi lisähuomiota:
-Kameravalvontateille tulisi määrätä pakolliseksi nopeusnäyttö, jota autoilijat voisivat todeta oikean nopeutensa. Näin myös isot alinopeudet saattaisivat korjaantua.
-Ylinopeus on ollut aina kiellettyä. Yleensä kuitenkin on katsottu läpi sormien tietyn kokoisia ylityksiä. Nyt puhuttu nollatoleranssikaan ei tarkoita ehdotonta nollaa, vaan suurinpiirtein vanhan vaihteluvälin puolittamista.
Ja yksi iso voittaja ovat navikauppiaat...
SUUMÄKI HEIKKI
14.07.2009 13:21
Onhan se totta,että kun nopeuksia lasketaan, niin turvallisuus lisääntyy. Eli jos nopeudet lasketaan 0 km/h ei onnettomuuksia satu lainkaan.
hekuli
VARIS VESA
14.07.2009 14:40
Juhani, osuit naulankantaan noista alinopeutta ajavista. Siitä pitäisi myös voida sakottaa, käytännössä aiheuttavat onnettomuuksia tienpäällä.
HAAPANEN TIMO
14.07.2009 17:29
Päivastoin käy, nopeusnäytöt tullaan poistamaan tykkänään lähitulevaisuudessa.
Tälläisen vastauksen sain valittaessani Mäntsälästä muutama kilometri Hyvinkään suuntaan olevan näytön virheestä.
Näyttöön tulee lukema 105km/h "Ylinopeus" vaikka todellinen nopeus on tällöin 99km/h Tilanne on jatkunut ainakin pari vuotta.
@timppa
SUOKKO OIVA
14.07.2009 18:16
Tällaisia nopeusnäyttövirheitä on eripuolilla Suomea. Sanokoon Mella mielipiteenään mitä vaan.
PALIN MATTI
14.07.2009 18:37
Mie en sano nyt "mitä tahansa", vaan mie sanon näin: Oon tälle kesäle kierrelly piirongila Soumea semmoset pari tuhatta kilometriä. Usiampia TVH:n näyttötaulujaki on siinä sivusa tullu etteen. Onneks ei kuiteskaan ihan etteen.
Mutta mikä kummallisinta on mun Tomtomisa ollu ihan niiku sattumalta ihan sama näyttövirhe joka taulun kohala. Jos taulu on esimerkiksi näyttäny 7 km/h väärin sitä mun toellista noppeutta, ni on mun Tompasaki ollu just sama virhe ja just samasa kohasa ja just sammaan aikaan.
Ihimeellinen yhteensattuma semmonen. Tomppa on aina näyttäny sammaa lukemaa ku tauluki.
)
KOTILAINEN ISMO
14.07.2009 20:14
Samaa tompan virhettä minäkin olen ihmetellyt. Aina sama lukema taulussa ja tompassa. Meillä on Palliinin kanssa samalla tavalla rikkonaiset navigaattorit :)
HAAPANEN TIMO
14.07.2009 20:24
Ne näyttötaulut eivät muuten ole (TVH:n) Destian. Destiaan nimittäin palutteeni laitoin ja sieltä antoivat oikean kohteen palautteelle. Nyt en millään muista mikä firma/virasto se oli.
@timppa
MANNINEN RISTO
14.07.2009 22:08
KOSKINEN OLLI
15.07.2009 00:07
Tiistaina, 14.Heinäkuuta Keski-Uusimaa uutisoi:
"Nollatoleranssi puri Kulloontien ylinopeuksiin välittömästi. Keskinopeudet putoavat heti kun kameratolppia aletaan pystyttää. Kulloontien automaattikamerat räpsähtivät ylinopeuden vuoksi 657 kertaa kolmen kuukauden aikana. Määrä on suuri ja johtuu nollatoleranssista, pienintäkään ylinopeutta kun ei suvaita."
Niille halukkaille jotka haluavat kokea miten nollatoleranssi käytännössä toimii, mutta eivät tiedä tiedä missä Kulloontie on, kerron, että se on Tuusulan Hyrylästä Porvoon suuntaan lähtevä tie joka ei mene Porvoon ydinkeskustaan, vaan päättyy Porvoon Kilpilahteen, jossa on Suomen suurin öljysatama sekä öljynjalostamo. http://fi.wikipedia.org/wiki/Kilpilahti .
Minulla on kaksi navigaattoria Garmin ja joku uusi jonka nimeä en nyt juuri muista, mutta kyllä ne mittauspisteessä näyttää varsin tarkkaan samaa kuin nopeusnäyttötaulut.
Tämän uudemman hankin pääasiassa siksi että siinä on nopeusrajoituksen näyttö. Toimii kyllä suht mukavasti mutta
navi muuttaa nopeusnäyttöä vasta kun on ajettu 100-200m liikennemerkin ohi.
HAAPANEN TIMO
15.07.2009 16:48
Kyllä mun Garmin näyttää nopeuden oikein, mutta tuon mainitsemani yhden näytötaulun virhe on iso. Yleensä taulut mun mielestäni näyttävät aika tarkkaan oikein.
Navteqin karttaa käyttävässä Garminissa rajoituksen muuttuminen vaihtelee jonkun verran, yleensä vaihtuu vähän myöhään. Se voi johtua navin saaman signaalin sattumanvaraisesta huonosta ajoituksesta, sata metriä taittuu nopeasti.
@timppa
PALIN MATTI
15.07.2009 18:39
Se vaihtumisviive johtunee sen navin oman prosessorin noppeuesta, elikkä miten nopeasti se päivittää muutoksen näytöle. Mulla menne Tompassa aina se noppeuenmuutos semmosen 50 - 100 m pitkäksi.
Mitä tuo sitte haittaa?
NYYSSÖNEN KAJ
15.07.2009 19:17
Eiks niitä liikennemerkkejä ole ripoteltu sinne tienvarteen näkeehän sen siitäkin
KOSKINEN OLLI
15.07.2009 20:30
No, kun se on sellainen juttu että jos liikennemerkki on vaikka lumen peitossa sitä pitää silti noudattaa.
Kyllä kyllä, autossa on paljon tarpeetonta. Hevosiakin on puolet liikaa. ; )
NYYSSÖNEN KAJ
15.07.2009 20:44
Ei muutakuin rapsuta merkki puhtaaksi niin olet lainkuuliainrn kulkija
ARO PERTTI
16.07.2009 09:07
Hyvä Raimo ! Ehdottomasti kannatettava esitys , mitä alemmaksi laskee nopeuden,sitä suurempi on polttoaineen säästö ,onnetomuusriskit pienenevät,onnettomuudet vähenevät,kunnes lopulta kaikki ovat nollassa, Eikös se ole juuri sitä nolla toleranssia.
Treffit pidetään Skypellä.Omat ruuat ja juomat vain mukaan. :-))
NYYSSÖNEN KAJ
16.07.2009 09:18
Ompa mulla kumma auto? kun lasken keskinopeuden alle 50km/h niin keskikulutus kasvaa 7 litraa satasella.
ARO PERTTI
16.07.2009 09:35
Kaj ! Kulutuskäydä on asymmetrinen !;-))))
KUJANPÄÄ MARKKU
16.07.2009 11:44
Painelin Saksan moottoriteillä sataakolmeekymppiä ja ehdin tienaamallani ajalla kietaista iltasella parit vinohuikat enemmän. Niinpä olen ryhtynyt keräämään ylimääräisiä vinoja suoralla tiellä.
SIHVOLA MARKUS
16.07.2009 22:09
Kateeksi käy kujis!Vaihdoin fordin dukato-alustaiseen kulkimeen. Norjan mäkisessä maastossa kuitenkin totuus pajastui,eli ähky tuli nousuissa ennätys-ajassa.Otin vinoja lievittääkseni kiristävää pipoa.Kaiken lisäksi keskusteluissa puhutaan aina vitos vaihteesta ,minulla löytyy autosta kuutonenkin.Mitähän minä sillä oikein tekisin.Saiskohan sen myytyä sopuhintaan,kun sillä ei ole oikein käyttöä,kulkine kun on rekisteröity kuorma-autoksi.
KOSKINEN OLLI
16.07.2009 22:44
Toimivalta liikennepolitiikassa näyttäisi olevan maan hallituksella.
Hallitus on katsonut aiheelliseksi tehdä liikennepoliittisen ohjelman.
Siinä tieliikenteeltä vaaditaan mm. turvallisuuden parantumista, sekä päästöjen vähentymistä.
Tutkimukset näyttävät tukevan sellaista ajatusta että nopeuden alentaminen vähentää onnettomuuksia ja vähentää myös päästöjä.
Koska aikojen kuluessa nopeusrajoituksiin on tullut tietty puuttumiskynnys, tuon kynnyksen poistaminen alentaa nopeuksia kaikkialla, ja on teknisesti ja käytännöllisesti kaikkein helpoiten totetettavissa.
Ei pidä unohtaa sitä, että samalla päästään kurkistamaan monien autoilijoiden kukkaroon, josko siellä olisi seteleitä valtion kassaan.
http://www.smu.fi/viestinta/uutiset/?x1549964=1702202
Lainaus ed. linkistä:
"Liikenneturvallisuus
Fyysinen ympäristö
Yleistä. Liikenne- ja viestintävaliokunta yhtyy selonteossa esitettyihin tavoitteisiin liikenneturvallisuuden parantamisesta. Suomessa on tällä vuosikymmenellä kuollut liikenteessä vuosittain 350-400 ihmistä.
Liikennepoliittisessa selonteossa asetetun tavoitteen mukaan Suomessa kuolee enintään 250 ihmistä vuonna 2010
ja vuoteen 2025 mennessä päästään alle 100 vuotuiseen liikennekuolemaan."
Aikanaan sitten näemme miten asia etenee, ja miten tosissaan hallitus on 2010 tavoitteessa.
KÄNSÄLÄ JUHA
18.07.2009 10:50
Empä usko tuota -- siinähän voi joku loukata kun astuu tuossa vauhdissa ulos ja raput alas laskematta - nilkka "nurin" :D !
KÄRKKÄINEN HANNU
18.07.2009 20:14
Minulla on 160 multijet ja hyvin hyrrää, eikä tule ähky edes kutosella. Meillähän on erilaiset autot tietenkin, sinulla on kuorma- auto ja minulla hekilöauto, jonka kokonaismassa on 4500 kg ja yhdeistelmänä 6000 kg.
Siitä huolimatta alkuperäiseen aiheeseen, en ole tien tukkona jos ajan 80 km/h ajan vain sitä suurinta sallittua nopeutta ja nautin matkanteosta, rekkamiesten tavoin.
LAINE RAIMO
19.07.2009 14:52
Mä en kyllä ole tavannut vuosikausiin yhtään rekkamiestä, joka ajaisi tasasella 80 km/h. Nehän ajaa 87 km/h, jos vehje vain kulkee eikä poliisi siihen koskaan puutu??
KÄRKKÄINEN HANNU
19.07.2009 15:51
Todellisuus on tuo mitä sanot, osittain. Itse ajelen oman mittarini mukaan 90 km / h ja todellisuus on 84 km/h Rekkojen ja muiden ammattiliikenteen tiettyjen raskaiden autojen rajoittimet on säädetty tuohon sinun kertomaan lukuun. Siitä huolimatta en ole nähnyt kuin yhden rekan ja kuorma-auton pyyhkivän ohi tuossa vauhdissa. Meitä taviksia, siis ei ammattikuljetajia matkailuautoineen olen nähnyt painavan kymmeniä, siis ilman satasen lappua. Ajan aina noin kympin yli sallitun ja koskaan en ole saanut sakkoja, sillä vauhdilla. Ajoin kolmetoistavuotta myös ammatikseni raskasta kalustoa, silloinkaan en saanut sakkoja.
Tulevaisuus on kylläkin toinen kun alkaa nolla toleranssi, sitten niitä lappuja saattaa vaikka alkaa tipumaan, minulle ja monelle muulle.
Tiedän että olen tientukkona, kun ajan omaa nopeuttani ja sen huomaa, monien käytöksestä liikenteessä, valitettavasti. Silti hiukkaan vilkulla merkkiä kun on mahdollista, joskus saan tervehdyksen ja kiitoksen vilkulla tai käden heilauksella.
Edelleen nautin vauhdistani ;)
KUJANPÄÄ MARKKU
19.07.2009 16:28
Ja minä suurinpiirtein vitut välitän asetetuista nopeusrajoituksista. Ne ovat suunnilleen oikeita, paitsi erilaiset rajoitukset eri välineillä tekevät kaikille paskamaisen fiiliksen. Omalta osaltani en kunnioita nykyisiä rajoituksia vaan pyrin kaikella osaamisellani liikenteen sujumiseen ja sen myötä turvallisuuteen.
KOSKINEN OLLI
19.07.2009 19:24
Mitäs pidät siitä että jos risteyksessä jossa tulet kärkikolmion takaa, ja on näkyvyysesteenä toiseen suuntaan nyppylä ja toisen suuntaan mutka.
Risteykeen ajaessasi varmistat että voi edetä sinne turvallisesti ...ja etenet kääntyen vasempaan.
Tuleekin päätietä oikealta auto 120 nopeutta ja ajaa sinun auton apumiehen ovesta sisään. Välitätkö edes suurinpiirtein?
KOSKINEN OLLI
19.07.2009 19:27
Niin siis ed. tuo tapahtuu kaupunkialueella, jossa päätiellä 50 nopeusrajoitus.
KUJANPÄÄ MARKKU
19.07.2009 19:57
Kusipäille mitään voi, niitä aina riittää.
KOSKINEN OLLI
19.07.2009 20:39
Arvelen, että liikennesäännöt, nopeusrajoitukset ym. on säädetty itsekunkin oman turvallisuuden lisäksi ennenkaikkea siksi, että MUUT tielläliikkuvat voisivat liikkua turvallisesti ja osaisivat ennakoida eteen tulevat liikennetilanteet.
KUJANPÄÄ MARKKU
19.07.2009 21:36
Niin, ne muut, keitähän he ovat?
Joskus taannoin esitin kysymyksen kuinka pitkälle talouselämä kestää ja jaksaa yhteiskunnan jatkuvia nopeusrajoituksia.
Tiukkapiposet ovat oikeassa. Alennetaan ja karsitaan. Kyrsitään ja kärsitään. Tilastoidut lukemat kaunistuvat, mutta millä hinnalla.
Mikä taho olisi niin viisas, jolla on ymmärrys ja kyky nähdä hieman, tai vähän kauemmaksi kukkulan yli.
KOSKINEN OLLI
19.07.2009 23:04
No, niitä muita ovat keskivertoa huonommat autoilijat. Keskivertoa parempia autoilijoita jokainen autoilija tietää korkeintaan yhden. ; )
Keskiverto:
http://solmu.math.helsinki.fi/2001/unkari/tutk/salmela/
SIHVOLA MARKUS
19.07.2009 23:39
OLLI! Tällainen teoretisointi on ihan persiistä. Mitäs jos kaveri kerkisi painaa jarrua.Eihän siinä ois käynyt kuinkaan.
LAHTINEN ERKKI
19.07.2009 23:59
Kahdeksankymppiä on varsin sopiva yleisnopeus ja parasta olisi säätää sama rajoitus kaikille autoille nelikaistaisia tieosuuksia lukuunottamatta. Liikenne "soljuu" talvinopeusrajoitusten aikaan aina rauhallisemmin. Nopeuden nosto ei todellisuudessa tuota mitään etua . Suurin osa tielläliikkuvista autoista yltää tähän 80:n nopeuteen.
Valvontakameroiden sijaan pitäisi kyllä saada tienvarsille enemmän nopeuden näyttäviä tauluja. Taulut parantaisivat edelleen liikenteen sujuvuutta. Mikähän on syynä, että tauluja ei voi pystyttää, vaikka kaikkea muuta roinaa kyllä on tienvarret pullollaan.
Alkuperäisessä viestissä todetaan, että ajettaessa 105 km/h liikenne on sujuvaa.... Tästä olen kyllä jyrkästi eri mieltä. Kaikki tarpeeton ohittelu lisääntyy kun nopeutta nostetaan.
Kysymys siis kuuluu: MIKSI PITÄISI AJAA YLI 80:n NOPEUTTA ?
NYYSSÖNEN KAJ
20.07.2009 07:59
Traktorini kulkee vain 30 km/h miksi sillä pitäisi ajaa 80 km/h?
KÄRKKÄINEN HANNU
20.07.2009 11:15
Olen kanssasi samaa mieltä, jonot ei ei lopu lisäämällä kaikkien kulkijoiden vauhtia. Ainut mikä nousee nousee polttoaineen kulutus ja stressi.
Nyt kun täällä keskustelee kuitenkin milestäni ihmiset jotka lomailevat ja viettävät vapaa-aikaa autonsa kanssa, niin mihin se kiire on.
Ottakaa aikaa kellolla, paljonko kaahamalla voitaa, tai nostamalla vauhtia 80 km/h - 100 km/h, ei siinä voita kahtakymmentä kilometriä tunnissa, se on vain teoreettisesti mahdolista, koska matkan tekoon vaikuttavat myös muut tekijät.
Kuitenkin pyrkimällä pitämään tuon vauhdin kuluttaa 1-3 ltr polttoainetta enemmän.
Onhan niitä vertailuajoja tehty Etelä- Suomesta- pohjoiseen, voitettu aika on ollut marginaalinen.
On ajettu Helsingissä Mannerheimintien koko matka, toinen ajanut rajoitusten mukaan ja toinen on kaahannut niin paljon kuin pääsee, voittotulos mitataan sekunneissa ja polttoaineen kulutus litroissa.Katselin noita kaahareita hesan liikenteessä kolmetoista vuotta ja aina istuttiin samoissa liikenne valoissa ja ainut joka oli tosi punainen oli kaaharin pää.
Todellisuudessa ainut joka pääsee nopesti perille on ihmisen mieli, koska se luulee voittavansa kaahamalla jotain.
KOSKINEN OLLI
20.07.2009 12:06
Minun puoli-integroitu matkailuauto kulkee vaivattomasti 80 vauhtia suurimmalla vaihteella, tosin ylämäkiin on syytä hieman ottaa lisävauhtia. Kyseisellä ajotyylillä ajoin juuri 1124km tankkausvälimatkan. Polttoaine ei siis loppunut, tankissa lienee ollut löpöä vielä lähes sadan kilometrin taipaletta varten...
Totta on ettei tälläinen ajotyyli käytännössä onnistu tientukkona olematta kuin heinäkuisen loma-ajan hiljaisessa liikenteessä, vähänliikenteisellä tiestönosuudella tai vuorokauden hiljaisina tunteina.
Jonossa ajamalla säästää tehokkaasti, varsinkin ajamalla ison auton perässä ilmavirran imussa (esim. matkailuauto). Ei tarvitse ajaa lähellä, muutaman kymmenen metrin välimatka voi, ja pitääkin olla.
Ajotietokoneen keskikulutusmittari on oiva apuväline tämän toteamiseen.
Henkilöautollani liikkuessa tilanne on kovin toisenlainen. Bensakoneen automaattivaihteisto vaihtaa suurimmalle vaihteelle hiukan alle 80 nopeudessa, ja kahdeksaakymppiä ajaessa mäkisessä maastossa vaihto pienemmälle vaihteelle tapahtuu jokaisessa hieman jyrkemmässä nousussa.
Arvelen, että perinteisellä automaattivaihteistolla varustetut automaattivaihteistoiset autot kuluttaa vähiten hieman yli 80-nopeudessa.
KOSKINEN OLLI
20.07.2009 20:11
Tulipa sopivasti lisätietoa asiaan:
...
"Miesten ja naisten liikennekäyttäytymisessä on eroja. Tutkimuksissa naisten ajotyylin kerrotaan olevan rauhallisempi, varovaisempi, huomaavaisempi ja vähemmän aggressiivinen kuin miesten."
...
"Tilasto liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimista kuolonkolareista vuosilta 2005-2007 kertoo karua tarinaa miesten ajamisesta."
...
"Ajokäyttäytymistä punnitessa on turvallisempaa antaa naisten ajaa. Iän myötä lisähyötyä tulee siitä, että vanhemmat naiset kykenevät paremman terveydentilansa johdosta jatkamaan autoilua pitempään. Niinpä iäkkään pariskunnan autoilun ei tarvitse loppua, kun miehen ajokyky heikkenee."
http://www.iltalehti.fi:80/autot/200907209955073_au.shtml