Jääkaappi

POUTINEN HEIMO 08.07.2009 20:26

Meillä on asuntoautossa Thetford -merkkinen jääkaappi. Nyt helteiden aikana reissussa jääkaappi oli lämmin. Muulloin on kyllä toiminut. Onko muilla ollut samanlaista ongelmaa helteellä? Jääkaappi oli ajon aikana akulla, parkissa laitettiin kaasulle. Pidättekö ajon aikana kaasulla vai akulla?

GRÖNLUND JORMA 08.07.2009 20:39

Kaasukäytöllähän sitä pidetään reissujenkin aikana. Jospa sen polttimen päälle on tipahtanut karstat pystyputkesta nyt kun otitte vaunun liikkeelle. Jos saat jotenkin pakoputken pään näkyville, voit imaista pölynimurilla putken ja polttimen puhtaaksi.

POUTINEN HEIMO 08.07.2009 21:01

On aiemmin tänä kesänä käyty asuntoautolla reissussa ja jääkaappi toiminut aivan hyvin, mutta nyt helteellä ei jäähtynyt.

HELLSTRÖM TESMA 08.07.2009 21:52

-On myös sellanen ilmiö havaittu, että jos on hieman ajnmittaan vuotanut jäähdykettä systeemistä, niin kaappi ei toimi kunnolla, jos ei ole aivan vaakasuorassa, siis molempiin suuntiin. -Vanha konstihan on, että irroittaa kaapin ja kääntää sen ylösalaisin lattialla ja ehkä vielä vähän pyörittelee. Taas toimii jonkun aikaa, ehkä vuoden kaksikin. (ilmakuplat poistuu stragetisista paikoista putkistossa) Tesman aviomies

BRAITHWAITE WILLIAM 09.07.2009 07:21

Terve! Kaappisi toimii siis muulloin, kun helteellä joten en usko, että kierrossa on vikaa. polttimen puhdistus tulee ajankohtaiseksi silloin, jos kaappi toimii sähköllä, mutta ei kaasulla. Yleisin syy jos kaappi ei kylmene tarpeeksi helteellä: Jääkaapin takana olevien ilmanvaihtorotilöiden kautta ei pääse lämpö poistumaa tarpeeksi tehokkaasti. Esim. vapaa-ajan tarviketalo myy jääkaapin taakse tulevia 12v taustatuulettimia. Jos jääkaappisi takana ei ole em. tuuletinta ja päädyt sellaisen hankintaan, niin osta heti alkuun sellainen missä on kaksi ruuletinta vierekkäin. T. William.

NYYSSÖNEN KAJ 09.07.2009 10:55

Tässä kuva miten tuulettimet voi laittaa jääkaapin taakse. Kuvan sähkötermostaatti on poistettu koska ohjaussysteemi vei enemmän virtää kuin se säästi. Sen sijaan minulla virtakatkaisija ja vaihtokytkin jolla saan säätää puhallustehon/virran tarpeen

Puhaltimet a' 100mA/12V rinnan kulutus 200mA tai 0,2A Samat puhaltimet sarjassa jolloin jännite per puhallin on 6V virrankulutus noin 50mA tai 0,05A

http://picasaweb.google.fi/KajNyy1/SatunnaisiaKuvia#5356362334636045714

BRAITHWAITE WILLIAM 09.07.2009 12:11

Muistaakseni asennusohjeessa neuvotaan laittamaan puhallin lauhduttimen alapuolelle vaakatasoon poikittain, mutta paikka on ylä ja ala ritilän välissä ja näin ollen asennus ilman jääkaapin irroitusta ei oikein onnistu tai on ainakin tosi hankalaa. Asensin puhaltimet juuri noin, kuin kaj on ne laittanut eli yläritilän eteen pystyyn ja taitaa pelata paremmin, kuin ohjeen mukaisessa asennuksessa. ( Edellisessä autossani oli vakaatasossa poikittain) Puhaltimet työntävät ilman suoraan ulos yläritilästä. Puhaltimet poistavat tehokkaasti kuuman ilman jääkaapin takaosasta. Kun puhaltimen käynnistää kuumalla ilmalla ja laittaa käden yläritilän eteen, voi tuntea kuinka tosi kuumaa ilmaa alkaa jääkaapin takaa tulemaan. Muutaman minuutin kuluttua ilma ei olekkaan enää niin kuumaa, kun tehokas puhallin on jääkaapin takatilan viilentänyt. Termostaattikäynnistys ei oikein toiminut ja siksi myös minulla tapahtuu käynnistys suoraan kytkimestä. T. William.

JANHONEN MATTI 09.07.2009 12:39

Itsellä on autossa kaappi, joka pysyy sopivan viilenä helteelläkin sähköllä mutta ei kaasulla. Ajattelin huollattaa kaapin vasta syksymmällä. Tein tuossa viime viikonlopun reissulla kokeen, jossa poistin kaapista väliaikaisesti pakastelokeron luukun. Ratkaisuhan ei sinälläään vaikuta kaapin tehoon tai tehon tarpeeseen mutta vaikutti sen, että jääkaappi meni entisillä säädöillä puhaltimen päällä ollessa jo vähän liiankin kylmäksi.

BRAITHWAITE WILLIAM 09.07.2009 13:27

Kyllä se Matti vaikuttaa jääkaappisi tehoon. Sekä pakastelokerossa, että jääkaapin puolella oleva höyristinputki on kaikki yhtä ja samaa putkea, jossa kylmäaine höyristyy. Termostaatin kapillaariputki on jääkaapin puolella höyristysritilän alla. Pakastelokeron kannen ollessa pois siirtyy lämpö jääkaapista sitä kautta kylmäaineeseen, eli toisin sanoen pakastelokero kylmettää jääkaapin tuotteita ja tällöin jääkaapin takana oleva termostaatti ei kakaise jääkaapin virransyöttöä vastukselle, yhtä usein kuin aikaisemmin, koska termostaatin tuntoelin pysyy lämpimämpänä. Minulla on autossani sellainen pieni 5l pakastelokero. Minäkin otin aikoinaan pakastelokeron luukun pois, mutta ei tuotteet kylmenneet yhtään sen paremmin. Olenkin laittanut pakastelokeron metalliosaan sellaisen lisäritiläpellin, joka ulottuu jääkaapin puolelle päättyen pakastelokeron alle. Nykyään ei ole ollut mitään ongelmia jäähdytyksen kanssa, joskin minun pitää sulattaa kaappi 2-3 viikon välein, jotta jäätä ei muodostu höyristimeen liikaa. T. William.

POUTINEN HEIMO 28.07.2009 19:19

Jääkaappia ei ole saatu vieläkään oikein toimimaan kaasulla ja enää se ei toimi viileämmälläkään säällä. Sähköllä kaappi jäähtyy nopeasti, mutta kaasulla todella hitaasti. Tyhjänä kaappi jäähtyy nopeammin. Pakoputki ja suutin on puhdistettu ja kaappia pyöritetty. Liekki palaa pienellä. Onkohan se normaalia vai voiko tehottomuus johtua siitä?

REINI SEPPO 28.07.2009 19:33

puhdistit sen suuttimen?? Kerrotko myös onko autosi suorassa, kun olet testaillut sitä! Ja sen miltä vuodelta se on? t.se

IPATTI VEIKKO 28.07.2009 20:10

Käys kattoon www.koti.mbnet.fi/pes1tol. Ethän unohtanut sitä pientä suutinta pois kun puhdistit palopesän. Myös se pakoputki josta palokaasut poistuvat on syytä nuohota, sinne seinämiin ne karstat kertyvät.

POUTINEN HEIMO 29.07.2009 19:01

Auto on vm 2005 ja auto on ollut suorassa.

Puhdistin suuttimen langalla ja paineilmalla. Ja suutin on laitettu takaisin paikoilleen.

Montako tuntia teillä kestää tyhjän jääkaapin kylmeneminen?

HAAPANEN TIMO 29.07.2009 20:37

Tarkoitatko suuttimella kartion muotoista, n.5mm pitkää ja leveämmästä päästä n.6mm halkaisijaltaan olevaa osaa, joka sijaitsee polttopäähän menevän putken päässä? Tarkoitan putkea joka aukeaa 10mm kiintoavaimella.

Jos tarkoitit, suutin on ikävä kyllä pilalla, ja jopa vaarallinen suurentuneen reikänsä vuoksi. Siinä on nyt yksi aivan varma vikakohde, uusi maksaa alle vitosen.

Suuttimeen ei pidä koskea millään mekaanisella tavalla, reikä on äärimmäisen pieni, tehty ikäänkuin pienellä ristipäämeisseliilä painamalla. Ristin jättämät "liepeet" vääntyvät pienestäkin kosketuksesta.

Kyllä se siitä kuntoon tulee, mutta ensin suutinkauppaan. @timppa

REINI SEPPO 29.07.2009 23:07

Toivon ,että tarkoitat sitä monireikäistä palo pesää!!! JOS et, niin toimintasi on tuhonnut SUUTTIMEN jossa on niin pieni reikä että juuri valoa vasten sen erottaa!! Jos mahdollista käänny ammatti miehen puoleen, jotta voit nukkua huolettomia unia ,perheesi kanssa t.se

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.