Miten herkästi / usein Teiltä on rengas puhjennut ajon aikana?

LINNAMÄKI LEA 06.07.2009 21:13

Niin, paljon puhuttu asia, renkaan puhkeaminen, mutta todellisuudessa, kuinkahan monella teistä esim. rengas on puhjennut ajossa?

Mulla ei oo koskaan puhennu millään autolla ajaessa. Maasturilla ajelin siinä 600 000 km mutta kertaakaan ei rengas ajossa hajonnu. Eikä ne oo laakereillaan muutkaan autot, mitkä tässä huushollissa on ollu, saaneet olla. Ne on käyttöön hankittu ja käytetty kans.

PALIN MATTI 06.07.2009 22:43

No ei vois sanoa, että kovin ussein. Oon ajanu erilaisila autoila melekkeen päivittäin jo 42 vuojen ajan ja viime viikola lomareisulta palatesa tyhyjeni piirongista kesken ajon mettänpuolimmainen takaratas tuosa nelostielä vähän Rantsilan alapuolela.

Oli ollu siinä rattaasa keskelä kuviota semmonen joku isompikantanen niitti kiini. Tiä kuinka kauan liene siinä ollu tuluppana, mutta sitte se vaan kesken ajon irtos ja päästi ilimat pois.

Onneksi siirsin sen vararattaan jo viime kesänä tavaratillaan pois sieltä auton alta. Nykki olis ollu tekemätön paikka, jos sielä alla olis se vararatas ollu. Ja 2 tonnin pullotunkin ostin kans sillon. Nyt jo on se haukkunu 8 euron hintansa.

TENKULA MATTI 07.07.2009 00:46

Toissa keväänä räjähti oikea takarengas - vanhuuttaan "täydessä laukassa". Runko petti ja särki hiukan rappujakin. Seinäjoella näin pahemman tapauksen. Renkaan pinta oli lähtenyt ja repinyt asunto-osan runkoakin kaiken muun lisäksi. Kyllähän tuo riippuu renkaan kunnosta/laadusta enemmän kuin kuljettajan ajokilometreistä.

NYYSSÖNEN KAJ 07.07.2009 08:58

7 rengasta on mennyt 2000 - 2009 välisenä aikana. 2007 jälkeen ei ainuttakaan.

Alussa meni useampi kun liikennöitsijä oli laittanut kaikkiin pyöriin (6kpl) pinnatut renkaat. 6 takarengasta on mennyt paripyöristä osa iloisesti räjähtäen ja heittäen kulutuspinnan tienposkeen. Yksi eturengas tyhjeni parkkipaikalla vanhuuttaan.

Nyt alla on vain eipinnattuja renkaita. rengaskoko on 12 R22,5 tai 315 R22,5, tämä jälkimmäineen rengas kantaa 4100kg 9 kilon rengaspaineella

MANNINEN JYRI 07.07.2009 09:36

Tänä kesänä hajonnut elnaghista kaksi venttiiliä. Onneksi takaa, paripyöristä, eli päästiin ajamaan rengaskorjaamolle kummallakin kerralla.

Arkikotteron renkaisiin mennyt parit naulat/ruuvit viimeisen muutaman vuoden aikana, sitä ennen ei kertaakaan (autolla ajeluni alkoi kultaisen 80-luvun alussa).

HALME MARTTI 07.07.2009 12:39

Melko usein. Laskeskelin, että minulla on ollut vuodesta -71 kahdeksan henkilöautoa ja muistaakseni kaikista on rengas mennyt vähint. kerran. Viimeksi ajoin pulttiin Ranskassa 2005. Muistini mukaan yleensä se on jompi kumpi oikeanpuoleisista renkaista. Onhan se siinä mielessä luonnollistakin, että ajoneuvoista putoavat naulat, ruuvit, pultit ym. esineet yllensä ajautuvat pikku hiljaa ajoradan oikeaan reunaan. Pitäisi varmaan ottaa oppia niisti mustista audeista ja bemareista, jotka tämän vaaran takia ajavat aina keskiviivassa kiinni.... Mulla on ollut toistaiseksi vaan yksi matkailuauto ja sekin parisen vuotta, eikä renkaita mennyt.

HALMEENMÄKI JUHANI 07.07.2009 17:29

17 vuotta vaunuiltu ja kerran vedettäessä mennyt autosta rengas. Kerran vaunusta tyhjentynyt, mutta ihme & kumma täytön jälkeen piti koko reissun eikä ollut vaurioitunut. Ja kyllä tarkastan paineet aina pidempään reissuun lähtiessä. Onneksi on pikkukompura mukana reissussa! Vaimolla mennyt kerran rengas ajossa tuona aikana, mutta se oli sitten sitä että paineiden tsekkaus on liian likaista puuhaa...

KAUPPI ERKKI 07.07.2009 18:19

Kesärenkaita vaihtaessani siunailin tällä foorumilla sitä että on melkein toivotonta vaihtaa takarenkaita tien päällä jos sattuisi rengasrikko. Minun tuurillani takarenkaaseen työntyi 19 cm x 10 mm pultti Porin ja Turun välillä siinä uuden ABC liittymän kohdalla. Onneksi lähistöllä oli rengasliike josta löytyi tunkit jolla saatiin auton kori niin ylös että renkaan irroitus onnistui. Oli toki tunkki itselläkin mutta kun matkassa pitäisi olla vähintään motti halkoja että auton saisi tuettua niin hyvin että uskaltaisi mennä auton alle irrottamaan vararenkaan Jollekin tuntuu riittävän jos on mukana joku kompura taikka jokin ihmeitä tekevä paikkausaine purkki kummastakaan ei olisi ollut mitään iloa minun tapauksessani koska renkaan vauriot olivat liian suuret.

BRAITHWAITE WILLIAM 07.07.2009 20:57

Minulla meni takarengas tyhjäksi leirintäalueella. Huomasin renkaan tyhjentyneen aamulla mennessäni ulos juomaan aamuteetä. Maa auton alla oli pehmeää ja tein yli tunnin töitä ennen kuin sain renkaan vaihdettua. Löysin alueelta painekyllästettyä lautaa josta tein pedin auton alle. Minulla on integroitu Dethleffs ja siinä on takapyörän pois saaminen tosi taidetta. Ei esim. riitä, että rengas on irti maasta, vaan renkaan alla pitää olla ainakin 10 cm tyhjää, jotta renkaan alapää mahtuu vääntymään rummun alle ja yläpää mahtuu taipumaan ulos ilman, että ei hajota muovilokasuojaa. Minulla on vararengas auton alla. Rengas on kiinni vaijjerilla ja autossa on veivi renkaan irroittamista varten. Rengas veivataan veivillä auton sisältä alas. Olen ottanut vararenkaan ennenkin alustasta pois ja siksi se sujui hyvin, mutta jos jollain on sama systeemi ja ei ole sitä ennen alas laskenut, niin kannattaa tutustua renkaan irroitukseen jo etukäteen, jotta ei mene sitten aikaa opiskeluun jos renkaan joutuu joskus tienpäällä vaihtamaan. T. William.

ARO PERTTI 08.07.2009 05:14

Vuodesta-72, vuoteen-96 matkailuvausta 1 keran ja vuodesta-96 vuoteen-09, matkailuautosta 1 kerran.Henkilöauton rengasrikkoja en muista mutta kyllä niitä varmaan muutama on.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 08.07.2009 09:50

Ihmettelen, olenkohan jokin luonnonoikku, autoilua vuodesta 1968 alkaen, toistakymmentä henkilöautoa ja viides retki/matkailuauto menossa, ajokilometrejä keskimäärin 30 tuhatta/vuosi, ei ensimmäistäkään rengasrikkoa, milloinkaan.

No nyt kun tän paljastin, saattaapi alkaa mennä, naapuri kun on hieman kateellisen sorttinen ja lukee näitä sivuja, heh heh!

PELLIKKA ERKKI 08.07.2009 12:08

Silloin kun käytin takana Kumho merkkisiä renkaita, ne hajosi toinen toisensa jälkeen. Takana on pari pyörät joten en tarvitse vararengasta.

KARHU JUHA 08.07.2009 15:12

-Viimeksi tänään VW Golfista meni oikea etunen,,,nopeasti ja hienosti korjasivat Leväsen Shellillä Kuopiossa.Siinä camp Rauhalahden lähellä,karavaanareille tiedoksi siinä huoltoasema jossa palvelu toimii.Korjaaja huomasi myös eturenkaiden kuluneisuuden ja vaihtoi eturenkaat taakse ja päinvastoin(35 euroa).Uusi rengas sarja olisi ollut paikallaan,mutta kun on se krooninen rahapula. JK

KAUPPI ERKKI 08.07.2009 17:39

Minulla tuli sellainen tunne puhjennutta taka rengasta vaihtaessani että asuntoautoni on kuin viritetty kärpän loukku varsinkin jos siitä parinkymmenen sentin päästä pyyhältää rekka ohitse niin on siinä kiva yrittää irrottaa vararengasta auton alta kun ei tiedä koska koko komeus rojahtaa niskaan.

NYYSSÖNEN KAJ 08.07.2009 18:29

miä en ole koskaan itse vaihtanut rengasta matkailuautooni 7 rengasrikkoa vaan Suomessa soittanut 118 ja pyytänyt lähimpään päivystävään rengasliikkeeseen. Eturenkaan osalta tulivat mukanaan pyytämäni uusi rengas joka laitettiin meijän pihalla vanteelle käsipelillä. muut 6 oli takarenkaita joten ajoin päivystävän liikkeen pihalle. Kerran juhannus aattoiltana.

B10M kuski

HALTTUNEN TEUVO 09.07.2009 22:05

Piironkiauton mittarissa oli n. 40000 km, kun takarengas puhkesi vuoren kupeessa Etelä-Espanjassa. Ensin kuului jotakin "koputusta" ja sitten auto tuntui hieman huojuvan. Varovasti jarruteltiin tien sivuun ja rengas oli tyhjä. Renkaassa reikä kuin 6 mm tapin jäljeltä ja kunto sellainen, että juuri kelpasi korjauksen jälkeen vararenkaaksi.

Auto (Fiat) nostettiin omalla tunkillaan.

NÄÄTSAARI JOUKO 16.07.2009 22:53

Hola Iistä! Pari kertaa 15 vuoden aikana. Vaunua vetäessä ei koskaan,mutta salonkiautoaikana kaksi kertaa. Ensimmäinen meni 2001 kesällä Piccolosta oikealta takaa tullessamme Turusta Vantaalle kehä kolmosella!Takakumi räjähti ja pysäys tuli melko joutuin.Ei levikettä,onneksi oli iso ylimääräinen pullo -tunkki ja auto heilui kuin haavanlehti liikenne vilinässä!Alla oli pinnotetut renkaat.

Toisen kerran Profilasta 2005 jouluna tullessamme Espanjasta. Hälsinborgin pohjoispuolella moottoritiellä alkoi jumputtaa oikea eturengas. Kello oli 23.00, melkein nolla keli ,tihuutti vettä.Ensin omalla saksitunkilla keulaa ilmaan sen verran ,että sain ison pullotunkin alle ja eikö ilmaan.Taskulamppu suussa,Transiitin hissillä vararengas alas.Auto heilui rekkojen jyminässä,oikeassa reunassa oli vielä kaide!Pelotti olla siellä auton alla. Entäs,jos olisi ollut takarengas!Minulla on puolikuutiota lankunpätkiä sitä varten ja pitää tunkata kaksi kertaa korkeutta ennenkuin saa rattaan pois. Joka syksy ennen lähtöä Espanjaan harjoittelen hissin käytön ja tunkkaukset ottaen rattaan irti kaiken varalta! Profilan takapää ei nouse saksitunkilla ilmaan vain etupää,siksi pitää olla iso pullotunkki kapuloineen. Kehoitan karavaanareita ottamaan vakavasti tämän tunkkausasian,olen jo muutaman kerran joutunut avustamaan pulaan joutuneita. Hasta luego!Jokkeri

KYTÖMÄKI RAUNO 26.07.2009 10:46

kerran meni vaunua vetäessä -90 luvulla ja moottoritiellä vesisateessa. Tunkkina vanhan mersun hutera haitari ei varapyörää ennenkuin oivalisin, että mersussa ja LMCssä sama pulttijako.

Matkailuautolla ei ole mennyt ja jos menis soittaisin ALn tiepalveluun pojat vaihtaa kun ei tuo selkä enää taitu.

MANNINEN JYRI 30.07.2009 10:41

Viime perjantaina hki-turku-moottoritiellä kuskin puoleinen etutassu räjähti alle. Tottakai moottoritiellä. Tottakai sateessa. Tietenkään en ollut etukäteen tutkinut miten transitin vararengas irroitetaan auton alta.

Onneksi voortin etupää on helppoa nostaa auton omalla tunkilla ja onneksi eturenkaat on helppo irroittaa. Ja on se vararengaskin todella helppo irroittaa kunhan keksii miten sen logiikka toimii. Mutta lopputulos oli yksi läpimärkä ja v*uuntunut karavaanari....

JUVONEN ESKO 03.08.2009 15:05

Takarengas puhkesi viime kesänä iltamyöhällä. Hobbyssä on vakiona renkaan täyttöneste, jota en kuitenkaan käyttänyt, sillä rengasliikkeet kieltäytyvät paikkaamasta vaahdotettua rengasta. Karavaanarin tiepalvelun säännöissä luvataan auttaa rengasrikossa. Ensimmäiseksi kuulin , että vararengas pitää olla itsellä. Sain kuitenkin puhelinnumeroita rengas liikkeisiin ja hinauspalveluun. Rengasliikkeestä ostin uuden renkaan vanteineen, jonka he kiikuttivat paikalle 30 km päästä ja vaihtoivat alle. Auton (Transit 2007) alla on tila vararenkaalle, mutta nostomekanismi puuttuu. Sille oli valmispaikka auton alla. Suosittelen kaikille että pitävät vararengasta mukana, jos suinkin mahdollista. Nostotunkkeja kannattaa olla kaksi. Jos Transittia nostaa taka-akselista, jää pyörä jumiin , joten kannattaa nostaa myös runkoa esim 5 cm. Oman tunkin avuksi riittää pieni pullotunkki.

KUURASUO ULLA 03.08.2009 15:55

Terve!

Tänä kesänä tyhjeni vetoauton ( Jumper ) eturengas yön aikana. Onneksi oli mukana 12V kopura malli LIDL. 10 minuutissa mokoma laite nosti paineen 2 kiloon ja pääsin kumikorjaamolle. 9,90€ kone tienasi hintansa.

Emännän tunnuksin Jysky

OIKARINEN JUUSO 06.08.2009 17:19

Vastaan, vaikka vaunuvaanari olenkin. Tämän kesän Norjareissun varrella alkoi vetoauton eturengas tyhjetä ja pitää läpättävää ääntä Ruotsissa, E45:n varrella.

Pysähdys, ja toteamus että renkaaseen oli tarttunut pala pahvia. Pahvia irroittaessa paljastui niitti, jolla se oli renkaaseen tarttunut. Ja niitin kun vetäisi irti, alkoi suhina.

Tyhjällä ei tullut ajettua, joten paikallinen huoltari paikkasi renkaan 100 kruunun hintaan.

KORPPI SEPPO 06.08.2009 22:13

Olikohan se -07,kun "matkailulaitteesta" 25:n vuoden aikana meni ensimmäisen kerran rengas. Se vuoti hiljalleen täällä kotona. Ja tuossa "kyläseppä" sen korjasi.Vähän oli ajoa sen jälkeen. Vasta -08 keväällä etelästä palatessa rupesi sama rengas oireilemaan uudestaan. Saksassa se vuoti niin runsaasti, että piti välttämättä tarjota sitä korjaamolle. Sopivasti osuikin huoltsika, jonka takana oli rengasliike. Siis sinne. Pomomies otti renkaan työn alle. Hän tekikin melkein tunnin töitä, ennen kuin vuodon syy löytyi. "Kyläsepältä" oli jäänyt löytymättä ruuvi, joka ei ollutkaan pystyssä renkaassa, vaan erittäin viistossa. Näin ollen se oli kestänyt tuhansia kilometrejä hiertäessään hitaasti reikää suuremmaksi.

Nyt tarkistin otsikon. Eihän tämäkään ollut otsikon mukainen, koska se ei puhjennut ajon aikana,vaan hissukseen tyhjeni ruuvin takia.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.