Turbojuttua (Ducato)
VILJAVA TAPIO
23.06.2009 15:06
Olisiko ollut viime vuoden puolella kun aloitin pitkähkösti jatkuneen keskustelun Ducaton viheltävästä äänestä. Sain sitten lopulta aikaiseksi viedä kärryn korjaamolle. Sanoivatten, jotta turbo pitää vaihtaa. Vaihdettiin tehdaskunnostettu (vai mikä lienee, ei uusi kuitenkaan) turbo vanhan tilalle. Sama vinkuminen jatkui. Valitin, uusi keikka korjaamolle ja toinen tehdaskunnostettu turbo tilalle. Sama vinkuminen jatkui. Oli kuulemma tarkastettu ja kiristetty kaikki matkan varrella olevat letkut yms. Korjaamo oli neuvoton. Kolmatta uutta turboa ei enää vaihdettu, vaan olen nyt ajanut viheltävällä masiinalla koko kevään. Korva alkaa tottua.
Kiinnostaisi nyt vain tietää, oliko koko turbon vaihto aivan turha toimi alun perinkin. Minulla on alkuperäinen laitos tallessa, ja sen akselissa on vähän välystä lähinnä pituus- mutta myös aavistuksen verran poikittaissuunnassa. Huoltoneuvoja sanoi, että turbon vaihto oli äänestä riippumatta perusteltua siksi, että säteittäistä välystä saa olla, mutta aksiaalista ei. Maallikkona voisi kuvitella asian olevan päinvastoin. Kertokaa viisaammat, mitenkäs sen asian laita on? Koko aparaatilla ei ollut ajettukaan kuin 45000 km tuossa vaiheessa aika siistiä ajoa. Tosin minulla ei ole mitään varmuutta siitä, että nähtäväksi pyytämäni turbo oli sama mikä autosta oli irrotettu.
HUOVINEN SIRPA
23.06.2009 18:23
Turboautoilla jonkunverran ajelleena, niin kyllähän se turbo yleensä vinkasee, kierroksista riippuen, milloin enemmän, milloin vähemmän.Joissakin aivan samanlaisissa autoissakin voi olla eroja vingunnassa, jotkut vinkuu vähemmän, jotkut enemmän.
Ducatoista ei kylläkään ole kokemusta,mutta VW:stä ja sitten raskaammalta puolen Sisu,Scania,Volvo.
Esko
VILJAVA TAPIO
25.06.2009 14:08
Kiitos vain myötätunnosta, Sirpa eiku Esko, mutta tuosta ei nyt ole kysymys. Taidanpa kaivaa esille alkuperäisen ketjun ja laittaa kysymyksen uudestaan sen perään.
HUOVINEN SIRPA
26.06.2009 22:01
No sitten taitaapi olla jo pahempikin vaiva, tiijjä häntä.
Esko