Ihan mieletön savutus
RUUSKANEN MAIJA
15.06.2009 18:42
Missä vika?auto toimii moottoriltaan moitteettomasti,käynnistyy hyvin,käy tasaisesti ilman ylimääräisiä ääniä,vetää hyvin,mutta kun tulee ylämäki työntää putkesta niin rankasti mustaa savua ettei takana tulevia erota.Auto on Fiat 2.5D.Täydellinen koneremontti tehty noin 30000 sitten.
PELLIKKA ERKKI
15.06.2009 19:23
Käy auton kanssa diesel korjaamolla siellä vika tai säätövika selviää nopeasti.
INBERG KALEVI
15.06.2009 19:24
Minulla ilmeni pari vuotta sitten samaa vikaa. Selvisin siitä, kun vaihdoin ilmasuodattimen. Oli hieman tukossa. Koneremontin yhteydessä ilmeisesti jakohihna vaihdettu. Kiristysrullan momentti olisi syytä tarkistaa. Hihna on varmasti jo hieman löysällä ja aiheuttaa vedätyksessä sytytyksen hienoista myöhästymistä. Jos edellä mainitut ei riitä, niin sitten on tietenkin ajoituksen tarkistus paikallaan.
KAUKOMETSÄ JARKKO
16.06.2009 00:08
Vika voisi olla monessakin asiassa ja etkä maininnut auton ikää.Jos pitäisi veikata kuulostaisi siltä että kyseessä voisi olla ilmavuoto suutinputkissa,tai jossakin päin poltoainejärjestelmää.(jos kyseessä vanhempi auto).Yleensä veto jonkinverran kärsii mutta voi olla että ole sitä vielä huomannut. Olisko jäänyt asentajalle vähän löysälle koneremontin yhteydessä ja nyt ruvennut vuotamaan.
Uskoisin että ajoitukset ja jakoremmi olisivat kunnossa jos rempan jälkeen ajettu noinkin vähän.
RUUSKANEN MAIJA
16.06.2009 08:10
Auto on vm;1985.Voi olla että on jokin paikka löysällä,olen nimittäin löytänyt muutamia paikkoja jotka oli jäänyt kiristämättä.Pahin oli venttilikoppa suojakotelon alla oli ruuvit aivan irti,tuloksena reipas öljyvuoto.
MIKKONEN MATTI
16.06.2009 09:26
Noudattaisin Pellikan neuvoa. Eiköhän pumpun maksimitehosäätö ole liian suurella, eli moottori ei pysty polttamaan kunnolla kaikkea sitä polttoainetta, mitä automatiikka yrittää sille antaa.
Katsastuksenkin takia kannattaa säätää kuntoon.
KOSKINEN JANI
16.06.2009 13:53
Ilman muuta kannattaa käyttää dieselhuollossa pumpun säädössä ja samalla tarkistuttaa syötön ajoitus!
Pääosin noissa on ajoitus hiukan pielessä kun ei niitä hihnanvaihdon yhteydessä tarkasteta. Aina kun hihna vaihtuu voi olla eroa kun ei ne hihnta koskaan ole täysin saman mittaisia. Ja siksi nimenomaan tuo ajoituksen tarikistus kun se tuo ne kaikki mahdolliset tehot ja vaikuttaa merkittävästi kulutukseenkin.
WANHATALO RAIMO
16.06.2009 14:52
Saattaa olla myös ahtopainevuoto jossain. Moottoria kuormitettaessa tulee turbo kunnolla mukaan ja monesti pumpulla ahtopaineen mukaan säädetään myös polttoaineen syöttöä hieman isommalle. Käytä dieselhuollossa ja tarkistuta ahtopaine sekä pumpunajoitus/syötön määrä.
Ahtopainemittarin nyt saa asennettua itsekkin josta näkee tapahtuuko mitään....
JANHONEN MATTI
16.06.2009 17:54
Kysyjän mukaan kyseessä on 2,5 D eli vapaasti hengittävä 2,5 ltr:n kone jossa polttoainepuolella on polttoainepumppu, jakajamallinen ruiskutuspumppu ja paineesta avautuvat ruiskutussuuttimet. Eli se vanha hyvä systeemi. Tämä sulkee turbo- ja elekroniikkaviat pois, koska niitä ei tuossa moottorityypissä ole. On olemassa myös 2,5 l D joka on vähän eri kone, mutta siitähän tässä ei ole kyse.
Onko auto ollut sinulla koko ajan? Kun tuo 2,5 D on varsin kesy vehje, niin usein konetta "piristetään" vain polttoaineen syöttöä lisäämällä ja sen seurauksena saadaan paitsi lisää tehoa myös ylämäkisavutus.
Savustusongelmahan on useimmiten seurausta siitä, että moottoriin syötetty polttoaine ei pala täydellisesti, joko siitä syystä, että moottori ei saa tarpeeksi ilma tai saa polttoainetta liikaa, väärään aikaan tai väärässä pisarakoossa. Usein vanhoissa moottoreissa savutuksen ollessa kyseessä on kyse enempi tai vähempi kaikkien edellä mainittujen syiden yhteisvaikutuksesta.
Kannattaa aloittaa vaihtamalla ilmansuodatin. Jos tämä ei auta on edessä reissu dieselkorjaamolle.
Ilmeisemmin kyseessä on joko pumpun säätöön liittyvä vika tai sitten yhdessä tai useammassa ruiskutussuuttimessa on vikaa.
Tyypillisin vika savutustapauksissa on nimenomaan suutinten kärkien viat kuten reikien tukkeutuminen, suuttimet vuotaa (suutin "kusee" jolloin sekä ajoitus että polttoaineen pisarakoko on pielessä), kärjen palaminen, kärjen osittainen kiinni juuttuminen tai avaumispaineen säädöt (vaikuttaa ruiskutuksen ajoituksee) on pielessä.
Hihnanvaihdon yhteydessä pumpun ajoitus ei muutu jos työ tehdään kuten pitää. Siinähän syöttöpumpun käyttöpyörä lukitaan ennen vanhan hihnan irroitusta 5 mm tapilla. (Tapin paikka kello kuudessa hammaspyörällä).
Kun kampiakselin ja nokka-akselin ajoitusmerkit on kohdallaan ja pumpun puörä lukittuna, perussäätö on aina hihnanvaihdon jälkeen kohdallaan. Jakohihna voi toki vuosien saatossa hieman venyä, minkä seurauksena syöttöpumppu jää hieman "jälkeen" kampiakselista, mistä syystä ruiskutuksen ajoitus muuttuu, mutta tämä on kyllä marginaalista.
LEHTIMÄKI VEIKKO
16.06.2009 19:07
Pumppu saattaa olla hiukan jumittunut. Tämmösen neuvon olen saanut: 100 litraan polttoainetta 1 litra kakstahtiöljyä.
Tämä on semmonen kotikonsti. Eikä sillä suhteella vielä savun väri muutu siniseksi.
RUUSKANEN MAIJA
16.06.2009 20:35
Meillä auto on ollut vasta kolmisen kuukautta,eikä olla paljonkaan sillä ajeltu.Viime viikonloppuna käydessämme ensimmäisen kerran leiriytymässä lohjalla, tarvontiellä pitkässä nousussa huomasin savutuksen.Ilmansuodatin on vaihdettu.Tähänhän on tehty koneremontti kolkyttuhatta sitten enkä ole saanut muuta tietoa kuin sen että kone on täysin remontoitu ja papereissa on moottorin ja voimansiirron uusitut osat eritely.Polttoainepuolesta ei ole mitään mainintaa.Voiko savutuksen aiheuttavat ongelmat/viat vaurioittaa moottoria?Huomenna pitäisi lähteä keskisuomeen.Voiko sinne ajaa ja viedä siellä korjaamolle?
JANHONEN MATTI
16.06.2009 22:04
Yleensä näissä täysremontti-tilanteissa diesellaitteita ei jostain syytä kunnosteta jos ne vain suinkin toimii.
Tämä on järjen vastaista mutta niin vaan tehdään.
Mikäli autossa ei ole muuta vikaa ja moottori toimii muuten normaalisti niin mielestäni sillä voi ajaa. Ei moottori savutuksesta säry. Tarkastakaa kuitenkin ennen lähtöä, että moottorin neste- ja öljymäärä on normaalit ja että moottorin lämmöt pysyy ajon aikana sallitulla alueella. Ennakoiva ajotavalla voi vähentää savutusta mutta se ei kyllä liikennemäärästä johtuen etelästä Jyväskylään tultaessa onnistu.
Ammattinsa taitava dieselasentaja selvittää savutuksen syyn yleensä varsin nopeasti. Ruiskutuspumppuun on Fiatissa vähän vaikea päästä käsiksi, kun taas ruiskusuuttimet on asentajan kannalta "kun sian otassa" eli helpossa paikassa irrottaa ja tarkastaa. Mikäli asentaja päätyy siihen, että ruiskutussuuttimet täytyy irroittaa niin siinä yhteydessä kannatta/on helppo tehdä moottorille myös sylinterien ja venttiilien tiiviystesti. Testi antaa osviittaa moottorin kunnosta laajemminkin.
Ja lohdutuksesi se, että ei nämä diesellaitteiden korjaukset ole niin kallita kun yleensä luullaan. Lisäksi on huomattava, että kunnostuskulut tulee takaisin pienenevän kulutuksen muodossa.
Dieselasennuksissa kannatta karttaa merkkiliikkeitä, koska alan erikoismiehillä on yleensä parempi tietotaito kun merkkiliikkeissä ja varaosat yleensä hyllyssä.
WANHATALO RAIMO
17.06.2009 09:43
Sori!
Jotenkin luin että kyseessä 2.5TD.
Jos savu mustaa ja sitä ei tule kuin kovasti kuormitettaessa niin ihan turvallista ajaa mutta eiköhän kannattaisi käyttää auto säädettävänä koska vaikuttaa että syöttöä käännetty turhan reilusti lisää tai pumpun ajoitus hieman pielessä. Kulutuskin saattaa tipahtaa...
Itse olen volkkarin vaikiasti hengittävästä syöttöä käännellyt niin tietyn rajan yli mentäessä savu vaan lisääntyy kulutuksen myötä eikä tehoa tule yhtään lisää.
TUOVINEN ILMARI
18.06.2009 19:36
Omistin aikoinaan samanlaisen auton, joka savutteli aikalailla vastamäkiä noustessa.Kun muutin ajotapaani ja vaihdoin ajoissa pienemmälle ja pienemmälle vaihteelle niin kas kummaa kun savutus väheni olennaisesti. on muistettava että 2,5 litrainen ja turboton kone on aika pieni viemään sitä massaa mikä asuntoautossa on kuljetettavana.
HYTÖNEN RAIMO
21.06.2009 11:05
Pääasiallisimmat syyt savutukseen (musta) ovat:
tukkeutunut (osittain) ilmansuodatin,
tukkeutunut (osittain) pakoputki,
huonolaatuinen polttoaine,
liian suuri ruiskutusmäärä,
väärä ruiskutusennakko ja
viallinen ruiskutussuutin.
Savutusta voi syntyä myös väärän ajotavan seurauksena: poljetaan kaasupoljin pohjaan raskaasti kuormitettuna, jolloin moottori ei polta kaikkea pumpun syöttämää polttoainetta, koska kierrokset ovat syötettyyn polttoainemäärään nähden liian alhaisella tasolla. Tuttu näky esimerkiksi kuorma-autopuolella, johon auttaa riittävän ajoissa tehty vaihto pienemmälle, kuten edellinen kirjoittaja aivan oikein toteaa.
Asiaan vaikuttaa tietysti myös moottorin ikä; tuon ikäisessä alkaa olla jo ylimääräistä väljyyttä, joiden suuruus riippuu hieman siitä millainen remontti siihen on aikanaan tehty. Toisaalta turboton 2,5 litrainen on melko hengetön peli, joka jää tehoissa paljon jälkeen jopa 1,9 TD:kin. Niinpä se joutuu matkailuautokäytössä todella lujille, mikä johtaa tavanomaista helpommin moottorin ylikuormitustilanteisiin.
HELLSTRÖM TESMA
23.06.2009 20:26
On se vaan mukavaa, että keskuudessamme on Janhusia ja Hytösiä ja monia muitakin, jotka vaivautuvat antamaan ammattitaitoisia ja oikeita ohjeita osaamattomille.
Itseäni ei pulma edes koske, kunhan vaan lueskelin pitkähkön tauon jälkeen palstaa.
Meri-insinööri Willa ja eläkkeellä