2.8jtd power
KUUSELA MARKO
26.05.2009 08:37
Hieno moottori ajella,mutta mihin tämän toiminta periaate
perustuu?
"lastuun",turboon,vai mitenkä nuo tehot on saatu paremmin irti?
Saisivat kaikki 2.8jtd olla näitä.
LAINE RAIMO
26.05.2009 09:57
Siinä on tehokkaampi turbo, mutta jotta se ei olisi liian tehokas suurilla kierroksilla niin turbon siivet kääntyvät suurilla kierroksilla suorempaan. Tällöin se ei tuota liikaa ahtopainetta ja kone kestää. Siis siinä on kääntyväsiipinen (tai geometrinen) turbo, josta tuo väännön lisäys pääosin johtuu. Ainakin joissain autoissa on myös vähän lyhennetty 5-vaihde.
Mulla on lisäksi laitettu Tuning Kit (=noin 20% lisätehoa), jolloin auto on vielä hienompi ajella.
JANHONEN MATTI
26.05.2009 10:08
Nämä tehonlisäykset perustuu hyviin hyvin moneen eri asiaan.
Pääsääntöisesti tehonlisäykset kuitenkin perustuu moottorin ilmamäärän (täytöksen) optimointiin turbon ja välijäähdytyksen avulla ja erityisesti parantuneeseen polttoaineen ruiskutuksen ohjaukseen. Toki myös parantuneilla moottorin kansirakenteilla on merkittävä osuus asiassa. Yksi tekijä on myös parantuneet voiteluaineet, joiden ansiosta aiempaa pienemmistä moottoreita voidaan ottaa "ulos" entistä suurempia tehoja ja silti moottorien kesto on jatkuvasti parantunut.
Yhteispainetekniikka polttoaineen ruiskutuksessa mahdollistaa jopa sen, että ruiskutus tapahtuu useassa eri vaiheessa työkierron aikana. Tämä taas mahdollistaa aiempaa suuremman vääntömomentin pienemmillä kierrosluvuilla ja sillä taas on vaikutusta hyvin moneen asiaan ja mm. polttoaineenkulutukseen.
LAINE RAIMO
26.05.2009 10:22
Matti, tuo kaikki on totta mitä kerrot, mutta tässä kait Marko tarkoitti mitä eroa on Ducato 2,8 JTD ja Ducato 2,8 JTD Power moottorilla. Sen power moottorin virallinen merkintä on ainakin autorekisterikeskuksella Ducato 2,8 TGV ja siinä tehon nosto on aikaansaatu lähes yksinomaan tuolla turbolla.
KUUSELA MARKO
26.05.2009 10:28
Pystyykö tuota turboa jälkiasentamaan?
LAINE RAIMO
26.05.2009 10:53
Voi varmasti, mutta tuskin kannattaa!
JANHONEN MATTI
26.05.2009 13:26
Ei tavallisten moottorien tehon nosto enää pitkään aikaan ole perustunut moottorin "virittämiseen" jonkun tietyn osan esim. TGV-turbon avulla tai kautta. Digitekniikan hyödyntäminen on muuttanut moottorin valmistusta siten, että enää ei ole kyse siitä paljonko jostain moottorista saadan tehoa irti, vaan pikemminkin siitä kuinka paljon tehoa otetaan ulos. Pikemminkin voisi nykyään jo puhua tehon rajoittamisesta tietylle optimaaliselle aluelle auton kulloisenkin käyttötarkoituksen mukaan.
2,8 JTD:stäkin on ihan helposti otettavissa sama teho kun Powerista vain "ruuvia kääntämällä".
Kysymys on kokonaisuudesta johon kuuluu mm. ajoneuvon käyttötarkoitus/tehon tarve, halutut moottorin päästöarvot (verot), polttoaineen kulutus, mikä elinikäinen kestävyys moottorille ja voimansiirrolle halutaan keskim. esim. 400.000 km ja tietenkin valmistus/myyntihinta.
KUUSELA MARKO
27.05.2009 08:33
Kiitokset,ajatus olikin tämä:meinasin jäädä työttömäksi,jolloinka olisin joutunut hävittämään automme,joka
on 2.8power,on nyt sisään ajettu,ja toimii juuri niin kuin
tiisselin pitääkin.
Sain kuitenkin uuden työpaikan,aloitin nyt maanantaina.
Ja palkka laskee ainakin välillisesti,joten jos pystyn vaihtamaan vanhempaan/pienempään kk erään,pitä kysäistä asiaa.
TGV on aivan mainio ajettava.