Laatikko sanoi PAM POKS RLLLlllllll ....

MÄKELÄ JANI 09.05.2009 14:57

Ompa hieno aloittaa tämmöisellä postauksella täällä mutta -

Ajelin rauhassa 90km/h viitosella kun kuului kova pamaus ja pärinä, auto hyppäsi ja nytkähti oikein kunnolla. Olipa kiva päästää kytkin pohjassa kohti jotakin liittymää miettien samalla että mikä taivas siellä hajosi (ja kunnolla!) Öljyt alkoi tiputella lammikoksi ja laatikko oli jumissa. Vapaata ei löytynyt ollenkaan. Erinäisten hinausauto operaatioiden jälkeen saatiin auto kotipihaan.

Autona siis -90 Fiat Ducato 2.5TD 5v, mutta vain 201tkm ajettu. Niin että mistäs sitä saisi uusia osia/ peräti laatikkoa ? Ja köyhää kirpaisee aavistus että tästä ei taida pienellä rahalla selvitä ... Arvatkaapa onko tunnelma katossa ??

Jotakin järkevää toimintaohjetta, hintatietoja, osakauppaosoitteita jne ?

Ja aloin tässä pohtimaan tuota kaupan vastuuta korjauskustannuksissa. Auto ostettu Kuopiolaisesta liikkeestä 17.9.2008 196300km ajettuna, seisonnassa se oli 8.12-24.4 välisen ajan. Rekisterissä se siis oli 3kk ja 2vko ja ajettuja kilometrejä ehti tulla vain 4600km ! Siitä 6kk tuotevastuusta kyllä tiedän, mutta mikähän mahtaa olla tässä tapauksessa vastuu ?

PALIN MATTI 09.05.2009 15:19

Yleensä autot myydään siinä kunnossa ja niillä varusteilla, kuin ne kaupantekohetkellä ovat. Ellei myyjä ole myöntänyt tuollaista vauriota kattavaa vaihtoautotakuuta (mitä epäilen), niin ei sitä maksajaa tarvitse kaukaa hakea.

Joka tapauksessa valitettava alku matkailuautoilu-urallasi.

KOTILAINEN ISMO 09.05.2009 15:23

Soita Storckin Joukolle 0400-642166. Kerro, että olet karavaanari, pura murheesi ja luulen, että jos et nyt juuri samantien saa uutta lootaa niin ainakin asia nytkähtää eteenpäin. Joukolla on citroen-huolto Keuruulla ja varaosia siis myös fiateihin pilvin pimein. Jouko on itse karavaanari isolla K:lla

Noista tuotevastuista luulen (siis en tiedä), että 200 tonnia ajettu 90-malli ei juuri myyjää heilauta, oli rikki sitten moottori tai vaihteisto, varsinkin kun kaupasta on kulunut tuo reilu puoli vuotta.

Toivon menestyksekästä vaihteiston metsästystä. Ismo

MIKKONEN MATTI 09.05.2009 15:35

Pahalta kuulostaa, mutta kerro vielä kun sanoit päästelleesi kytkimellä liittymään, että kävikö moottori kuitenkin? Vaihdelaatikonhan täytyy pyöriä kytkimelle asti auton rullatessa, jos vaihde jäi päälle. Silloin voisi olla kyseessä vain viitosen rikkoutuminen.

MÄKELÄ JANI 09.05.2009 15:56

Eipä siinä muuta osannut tehdä kun survaista kytkin salamana pohjaan ja lasketella koneen käydessä ja rattaiden rutistessa sen sata metriä. En edes aluksi älynnyt oliko remmi menny poikki vai mitä hittoa.

Kytkin pohjassa siis voi konettä käyttää normaalisti, mutta vapaata ei löydy ja kone sammahtaa kun yrittää eteenpäin. Eli on ihan jumissa. No satunnaisesti liikahtaa eteenpäin 10cm ja vou.

Lisäjuttuna voisi vielä kertoa että aluksi yritettiin vetää traktorilla sitä kotiinpäin. Isäntä antoi John Deerelle kenkää kun ei tuntunut liikkuvan seurauksenan auto hyppi pitkin tietä 10 metriä siihen asti kun vetosilmukka repesi irti mukanaan vasenmmanpuoleinen puskurinpää ... Enhän minä siinä vaiheessa älynnyt että se prkleen laatikko on todellakin jumissa MYÖS kytkin pohjassa... Varmaan meni samalla kaikki tukityynyt romuksi. (kiroilua)

PERIAHO JIMY 09.05.2009 16:11

Taitaa olla viksu vaihtoehto ostaa katsastamaton saman moinen paketiauto, testaa vaan että on laatikko ok, otat siitä laatikon laitat uudet öljyt "1/2 - 1 litraa enemmän öljyä ättä roiskii paremmin vitoselle", otat myös joitain tärkeitä osia myös talteen,esim, laturi, startti, vetoakseli, jne... Rautaromun kerääjät hakee loput ilmatteeksi ja vie pihasta pois, ja jos et tunnu tarvitsevan osia myytne netissä tarvitseville, todennököisesti saat koko auton laatikon hinnalla.

HUOVINEN SIRPA 09.05.2009 17:51

Myy se raato pois ja osta kunnon alustalla oleva kulkine. Esko

MIKKONEN MATTI 09.05.2009 18:56

Hyvä että moottori säilyi. Jos lähdetään siitä pahimmasta vaihtoehdosta että laatikko pitää uusia, autopurkaamoiden hakusivulla löytyy äkkiseltään 1989 Ducatojen 5-vaihteisia A1-luokiteltuja vaihteistoja 3 kpl. 6 kk takuulla oleva vaihto-osa on hinnoiteltu 1990 €, kaksi muuta ilman hintaa. Myös Citroen ja Peugeot -haut kannattaa tehdä. Vaihteiston siirtovivusto vaihtuu heinäkuussa 1990 korjausoppaan mukaan. Vanhemmassa on jäykkä tanko, myöhemmin tehdyssä tanko ja vaijeri.

Minulla on melkein 300 000 km ajettu vm -90 Ducato, joten vielä sillä on elinikää jäljellä. Kannattaa sitä myyjäliikettä ainakin informoida. Vikaa on ollut jo myyntihetkellä.

MÄKELÄ JANI 09.05.2009 19:18

Hyvä että pääsit sanomaan, tuntuuko paremmalta ?

MÄKELÄ JANI 09.05.2009 19:20

Kiitos tiedosta, voi hyvinkin olla että jatketaan Joukon kanssa.

TAMMI MARKKU 09.05.2009 20:20

Itse ostin uutena aikoinaan -89 mallisen matkailuauton Ducaton alustalla . 2500 km ajelin ja laatikko hajos , se meni takuuseen mutta juuri silloin ja vielä seuraavissakin malleissa oli sellainen vika että nopeusmittarin vaijerin kiinnityksessä oli jotain häikkää ja öljy nousi pois laatikosta pikkuhiljaa . Niinkuin joku totesikin jos laatikon jostain löydät täytä se enemmällä öljyllä mitä lääkäri määrää ja seuraile sitä vaijeri- juttua .

NOVA KAI 09.05.2009 20:33

Eestin autohajottamoilta saattaa löytyä, ainakin uusimpi malleja on. Hinnat sadoissa euroissa. Kannattaa korjata ajat vielä pitkälle. Terv Kaitsu.

PALIN MATTI 09.05.2009 21:15

Hyvä Jani!

KAUPPI ERKKI 10.05.2009 16:52

Huuto netissä näkyy olevan 89 mallin laatikko ilman vitos rattaita hintaan 150 euroa

SEILO JUHANI 10.05.2009 19:53

Onko Fiatilla vielä se vikana,että viitos vaihteella pitäisi olla vähintään 2500kierrosta? pienillä kieroksilla viitonen ei saa voitelua. ( roiskevoitelu?)

TERVO JARI 10.05.2009 20:15

Erkki, voisitko lähettää sähköpostiosoitteesi ?

klemmarimiukuwebinfo.fi miuku = @

Minä haluaisin kysellä asioita "kahden kesken" sähköpostitse as-auto asioista, tärkeetä minulle. . .

Jari

TERVO JARI 10.05.2009 20:17

http://www.tamgears.com/

Jari

PALIN MATTI 11.05.2009 09:22

Ei ole enää. Vuoden 2002 malliin tuli jo uusi rakenteeltaan erilainen vaihdelaatikko. Sen olemassaolon huomaa helposti vaihdekaaviosta. Tässä uudessa mallissa on peruutusvaihde vasemmalla ylhäällä.

LAHTI ANTTI 12.05.2009 15:12

Ja täältä löytyy kaikennäköistä osaa Ducatoon.

http://www.autopurkaamot.com/varaosia/fiat-ducato-varaosat.html

MÄKELÄ JANI 12.05.2009 20:47

No niin, sain laatikon irti ja pistin MH.n kautta Keuruulle. Saas nähdä mitä löytyy ja milloin tavataan.

Laatikon "5 vaihde pää" oli ihan ehjä , mutta toisessa reunassa heti etuperän takana pohjassa nyrkin kokoinen reikä. Isoimmasta hammaspyörästä oli ollu helppo laskea hampaat :)

Asiantuntijat varmaa osaa tästä päätellä jotain ? Irroitus suht pässinlihaa kunhan muistaa pyörittää paikoilleen jäävän vetoakselin oikeaan asentoon, että vauhtipyörä mahtuu tulemaan ohi !! Ilman tätä pikku liikettä menee usko ja hermot ...

KUKKONEN HARRI 13.05.2009 22:01

tuoltakin saa kohtuuhintaa laatikoita,jos ei muualta löydy.

http://www.blocket.se/stockholm/Vaxellador_till_nastan_alla_bilar_renoverade_8039640.htm?ca=1_7&w=3

KAUPPI ERKKI 14.05.2009 08:47

Eikö olisi ollut halvin vaihtoehto ostaa se mainitsemani 150 euron laatikko ja laittaa siihen omasta laatikosta vitos rattaat

Suosittelisin kuitenkin että otat sen toisenkin vetoakselin irti apulaakeri lähtee irti moottorin kyljestä kun ottaa ne kaksi pulttia irti. on suuri vaara että vetoakselin stefa vaurioituu laatikkoa asennettaessa.

MÄKELÄ JANI 14.05.2009 10:23

Kyllä, halvalta vaikuttaa, mutta nyt saan täysin läpikäydyn laatikon kaikilla tarvittavilla uusilla osilla. Eikä tarvi murehtia yhteensopivuus ongelmista. Eri laatikkoversioita kuulemma on olemassa useita.

Voi olla että tulee kalliimmaksi, mutta tein nyt tälläisen helpon "kokonaispaketti" ratkaisun. Ja vaimo jo vihjaili että nyt kun tuo saadaan kuntoon päivitetään kalusto tälle vuostuhannelle . Mikäs siinä sitten auttaa kun alkaa lukemaan myynti-ilmoja.

KAUPPI ERKKI 14.05.2009 11:21

Näinhän se on ei ole kivaa ottaa laatikkoa uudelleen irti jos se ei toimikkaan koska fiiussa on erilaisia sovellutuksia.

Matkailuauto harrastus onkin hyvä aloittaa halvemmalla kalustolla ja jos se niinsanotusti iskeekin niin kalustoa voi elämäntilanteen mukaan sitten parantaa ei ole järkeä ostaa kallista matkailuautoa jos huomaa että se kuitenkin seisoo suurimman osan vuodesta käyttämättä hyvä asia teillä on että olette molemmat mukana harrastuksessa.

RUOTSALA PAULI 16.05.2009 19:30

Vanhana vitosen kuluttajana kysyn viimeisiä tuntemuksiasi kytkimen noston jälkeisinä hetkinä. Nykäisikö vahdetanko hiukan takaisin vedossa? Pari ratasparia olen kuluttanut kymmenen vuoden aikana. Viimeksi vitonen kului siten,että haulit tippuivat koloistaan. Laatikon täydellinen tuho oli muutaman kilometrin lähellä. Terveisiä Ismolle. Kirjoiteltiin paljon aiheesta; V.

MÄKELÄ JANI 16.05.2009 19:49

Vaikea sanoa takaisin vedosta kun se koko vaihdevivusto on/oli kun kumista tehty. Pari sekuntia ennen isoa pamausta tuntui pieni "tahmainen" hetki ts. tehot tuntui häviävän. Lisäksi ykkönen alkoi sylkäistä vaihdetta ulos päästettäessä moottorijarrutukselle. Tätä oiretta kesti ehkäpä tuhat kilometriä ja luulin sen jouhtuvan vain lukko/sykrorenkaiden tms kulumisesta.

Pohjapanssarin päällä oli yksi syöpynyt tynnörihauli rattaan ja vaihteistokuoripalojen seassa. En tiedä mistä se on kotoisin. Vaihteet meni ja pysyivät hyvin päällä "viimeiseen asti"

HYTÖNEN RAIMO 16.05.2009 23:11

Laatikko on mennyttä, se on selvä. Itse samassa tilanteessa muutama vuosi sitten olleena selvittelin laatikoiden hintoja, jolloin Hollannista olisi saanut uusia lootia noin puolentoista tonnin hintaan eli alle puoleen Suomen hintatasosta. Kun se sattui leviämään reissun päällä, uusi loota piti saada mahdollisimman nopeasti ja sen toimitti Oulun Delta-Auto (Kuusamoon, jossa vaihto tehtiin). Siitähän sitten varsinainen riemu repesi, mutta se onkin jo toinen juttu...

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.