Kuorma-autojen kilot
AHONEN KAI
28.04.2009 01:56
Miten tämä nyt menee kun alustat on 3500, 3800, 4000, 5000kg. Sen ymmärrän että ne alustat tyypitellään ja rakennellaan näiden painojen mukaisiksi.
Painoväli 3500-7500 on yleisimmin se kuormamatkailuautojen painoraja (eieiei älä Kaj taas kerro mitä Volvo painaa) ;)
Mitä noissa painorajoissa on eroavaisuuksia vakuutusmaksujen ym. muiden asioiden eroissa.
Maksanko jostain byrokratialle enemmän jos toinen vaihtoehto on 3880kg Tec ja toinen 5000kg Hymer?
Ensi viikolla saan kuulemma kuorma-autokortin kuitenkin, josta on hyvä jatkaa.
LIIMATAINEN HANNU
28.04.2009 07:48
Voi hyvä isä kuitennii Kai! Minä kun olen pitänyt kaikesta huolimatta Sinua Miehenä, ja nyt paljastuu ettei Sinulle ole ollut edes kuorma-autokorttia! Mites tässä pitäis nyt suhtautua Sinun juttuihisi? Kevyttä kamaako ne olivatkin? ;-))
NYYSSÖNEN KAJ
28.04.2009 15:46
Kai Volvo painaa riittävästi.
Paino ei vaikuta vakutusmaksuun mitenkään. Sen sijaan Dieselveroon se vaikuttaa per alkava 100kg periaatteella.
Minulla liikennevakutus on 173€ vuodessa 70% bonus
Laajennettu kasko 275€ samoin 70% bonus
AHONEN KAI
28.04.2009 23:37
Ei kai tuo dieselverokaan mitenkään kovin paljoa ole per sata kiloa?
Karavaaniveljet Vaasasta ja Göteborgin suunnilta vaan kertoilivat tuolla Taviran kentällä miten hankalaa on elää kuormamatkailuautolla.
AHOLA JARI
29.04.2009 00:29
Kuorma-autossa (2-aks.) käyttövoimavero (ex. dslvero) on 1,0 snt/pvä/100kg aina 12 tn kok.massaan asti ja sen ylittävältä 2,2 snt/pvä/100kg.
Eli 12tonnisesta maksaa täydestä vuodesta 438,00€. Vertailun vuoksi 3,5tn matkailuautosta maksaa vastaavasti 114,98€ (0,9 snt/pvä/100kg). Tosin 3,5tn matkailuautossa tulee vielä perusveroa (ex. käyttömaksu) täydestä vuodesta 127,75€ (35 snt/pvä), jota kuorma-autoilta ei peritä.
Maksujahan ei tule liikennekäytöstäpoiston ajalta (seisonta-aika).
AHONEN KAI
29.04.2009 01:53
"Tosin 3,5tn matkailuautossa tulee vielä perusveroa (ex. käyttömaksu) täydestä vuodesta 127,75€ (35 snt/pvä), jota kuorma-autoilta ei peritä."
Kuormabiili on sitten halvempi tuossa kohtaa.
Tuskin ne moottoritiemaksuissakaan kuormurimaksua ottavat mikäli auto ei nyt paljoa yli 7 metrin ole?
Sama juttu noissa nopeusrajoituksissa, tuskin liikennevirrasta poliisit noita pois noukkivat mikäli ei nyt ihan uloimman kaistan vauhteja päästele.
Tosin noista paino-ongelmista ei taida ihan helpolla päästä kun meidän 5,81m pitkä auto painoi lähes talviretkivarusteissa 3680kg. Etelästä kotiin tullessa oli pari autoa käynyt saksassa ilmaisella vaa`alla ja olivat painaneet 4400 ja 4850 kiloa, ennen Sari Bernerin ostoksia. Molemmat 3,5 tonnin autoja.
Noh, autokouluun kuitenkin josko juttuihin tulisi nettikaravaaniystäväni Liimiksen kaipaamaa painoakin, päivittäinen kesäkulkuneuvo suolakaivoksella tosin painaa 160 tonnia/ 1000 hv, ajokortteineen ;))
NYYSSÖNEN KAJ
29.04.2009 08:13
Minun dieselvero on 510,57€ ja se lasketaan 15500 kg mukaan, perusvero on 95,16€
KUIKKA ARI
30.04.2009 11:45
Ahola Jarin viestiin vielä tarkennuksia.
Matkailuautoja joilla lukee rekisteriotteessa kuorma-auto ei ole kovin yleisiä Yli 3500kg matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo joka vaatii C-kortin eli ei ole kuorma-auto. Käyttövoimavero tulee aina kokonaismassan mukaan eikä yli 12,5t painot korota sitä enempää kuin sen 0,9cent päivä alkavalta 100kg. Perusvero tulee sitten sen vuosimallin mukaan joko 127,75€ tai 95,16€. t. @ri
AHOLA JARI
30.04.2009 16:10
Tiedetään, että nykysäädösten mukaan matkailuautoja (alaluokka) ovat pääsääntöisesti M1-luokan autoja, ts. henkilöautoja. Sen mukaan menevät verotus, katsastussäännöt kuin tieliikennelain vaikutus, mm. rajoitukset.
Vastasin vain Ahosen Kain kysymykseen: paljonko on dslvero kuorma-autossa, ja otsikkokin on "Kuorma-autojen kilot".
Kuorma-autoissa katsastuskin on arvokkaampaa, siis pelkkä perusmaksukin, ja "katsastuikkuna" 4kk sijasta 6kk.