Fiat Dugato 2.5 TDI -98, kaipasin tietoja, moottorin ym
TERVO JARI
20.04.2009 18:27
kestävyydestä . . .
Jakopäänremmi / kettinki ? Kumpi tuon ikäisessä on ? Onko ylipäätään Fiat käyttänyt kettinkiä jakopään "pyöritykseen" ?
Vaihteisto ? Onko tuonikäisessä se viitonen joka hajoaa ? Siis liikanopea ?
Tuli vaan nuot asiat ajankohtaiseksi, NYT . . .
Jari
Ps, Vastailkaa pian, kiirus . . .
PALIN MATTI
20.04.2009 18:42
Jakopää hammashihnalla ja vaihteisto vanhaa mallia, johon viitosvaihe on lisätty jäläkeenpäin. Eikä johu liiasta noppeuesta, vaan huonosta voitelusta ja laakerituennasta.
UUSITALO MARKO
20.04.2009 18:53
K: Jakopäänremmi / kettinki ? Kumpi tuon ikäisessä on ?
V: Remmi
K:Onko ylipäätään Fiat käyttänyt kettinkiä jakopään "pyöritykseen" ?
V:Olisiko ketju ollut viimeksi Fiat 127:ssa vuoteen 1977 asti.
Ducaton dieseleissä on ollut hihna vuodesta 1983 asti. Bensakoneista en tiedä.
K:Vaihteisto ? Onko tuonikäisessä se viitonen joka hajoaa ?
V:On. Ainakin noissa vääntävimmissä moottoreissa. Viitosvaihteen rattaan rikkoontuminen johtuu rattaan karkaisuvirheestä ja laatikon liian alhaisesta öljymäärästä yhdistettynä viitosvaihteen käyttöön liian pienillä kierroksilla.
TERVO JARI
20.04.2009 19:01
Millaisia kilomerimääriä tuo vaihdelaatikko kestää ennenkuin sen murheet alkaa ?
Jari
TERVO JARI
20.04.2009 19:03
kestävä moottori ?
Olenko aivan hakoteillä asian suhteen ?
Jari
Ps. Kyseessä ei ole alkoviauto . . .
UUSITALO MARKO
20.04.2009 19:17
Laatikon kestävyyteen vaikuttaa moni asia. Jos on alkovi ilmanvastuksena ja viitostatulee käytettyä paljon alle 80 km/h nopeuksissa, saattaa laatikon vaihto tulla eteen jo ennen ensimmäistä ilmansuodattimen vaihtoa. Mutta jos laatikon ylitäyttää öljyllä ja käyttää viitosta vain suuremmissa nopeuksissa, kestää se pitkään. Ajelin joku aika sitten vuosimallin 1996 Ducaton pakettiautolla, jossa oli alkuperäinen laatikko ja noin 360 000 kilometriä matkamittarissa.
Tuo konehan on kestävä. Nettiautossa näyttää olevan myynnissä paku, jolla kilometrejä takana 560 000. Ilmoitus ei tosin kerro, onko moottori alkuperäinen.
MERIKALLIO VELI-PEKKA
21.04.2009 11:42
Tietäjä Uusitalolle sen verran, että ainakin mun 2007 Ducatossa on nokan pyöritys ketjulla, ei remmillä (2.2 ja 3 -litraset ketjulla).
UUSITALO MARKO
21.04.2009 12:38
Sorry. Kysymys hämäsi minut olettamaan, että puhe oli ennen vuotta 1998 tehdyistä Fiateista.
HELLSTRÖM TESMA
21.04.2009 15:23
Niin, 3 litran Ivecosta periytynyt moottori on ketjulla, ainakin myyjän väittämän mukaan, mutta eikö ne pienemmät moottorit ole kuitenkin hihnalla? Siis 2007 mallit?
Oli nimittäin yksi valintakriteeri omalta kohdaltani koneen valintaan, johtuen ihan nimenomaan näitten nettikeskustelujen "johdattamana".
TERVO JARI
21.04.2009 16:23
1998 mallin 2.5 TDI:stä, muista ei väliä . . .
Mikä rengastus on tuon ikäisissä Maxi alustoissa ? Onko tehty sekä 15" ja 16" tuumasella rengastuksella ? Kyseessä on Hymer . . . Vaiko yksistään 15" ? ?
Jari
TERVO JARI
21.04.2009 16:26
Saisin 15" Misukan Agilista alleasennettuna 500 Euroon, ja Toyoo alle sen . . .
Kysyin myyjältä kumman hän laittais, tuumas että Toyon, on tykännyt Toyosta pakunsa alla . . .
Mitä ollaan Misukka vastaan Toyo ajatuksesta ? Kumpi esim. noista ?
Jari
UUSITALO MARKO
21.04.2009 16:57
Mielestäni tuon ikäisessä Maxissa on ollut ensiasennusrenkaina vain 16 tuumaisia.
UUSITALO MARKO
21.04.2009 17:02
Taitaa se 2,2 litrainen olla jotakin sukua Fordille, ja ketjulla, kuten Veli-Pekka mainitsikin.
BRAITHWAITE WILLIAM
22.04.2009 17:24
Terve Jari!
Mulla on integroitu peffletti vm. 1995. 2.5td kone 115hv Autolla ajettu 165tkm ja painoa on lähes 4000kg. Vaihteistossa eikä moottorissa ole ollut mitään vikaa. Edellinen matka-autoni oli 1.93l moottorilla ja sen lootasta hajosi ensimmäisenä 5 vaihteen laakeri 140tkm jälkeen. 200tkm jälkeen hajosi sitten laakeripesät, jolloin koko loota meni vaihtoon. Tässä nykyisessä autossani vaihdan aina ylämäissä ajoissa neloselle ja vitosta olen käyttänyt vain yli 90km/h nopeudella. Tämä 2.5l td kone vetää vitos vaihteella hyvin aika jyrkässäkin mäessä ja moni varmaan harhautuu siinä vedättämään ylämäkiä liiaan pitkään vitosella jonka seurauksena vaihteisto-ongelmia varmaankin tulee. Minun autoni on kuitenkin (koputtaa puuta)toistaiseksi pelannut hyvin. Kytkinremonttiakaan ei ole tarvinnut vielä tehdä. T. William.
TERVO JARI
22.04.2009 17:46
Tuo jota olen ostattelemassa on isonpuoleinen Hymer maxi alustalla joten kyllä se motti saa tehdä töitä että koppa kulkee . . .
Jos kaupat toteutuu niin tulen tiedustelemaan sinulta William tuosta Truma Frost Airista, sen ehkä voisin laittaa "jäähjyttään" tupaa, muutoin ajonajaksi pitäis ilmastointi tulevasta as-autosta löytyä . . .
Tää as-autopuoli on kuiteski uutta minulle vaikkakin olen seurannut tätäkin palstaa siinä missä muitakin, mutta se tekee seuraamisen ja "mukana" pysymisen vaikeeksi kun jokainen "kopan" valmistaja tekee osan järjestelmistä eriti kuin toinen ja kun ei henk.koht. kokemusta yhdestäkään vermeestä, en muuten ole ollut metriääkääm liikkuvan asuntoauton kyydillä tahi ajanut sellasta joten tulee ensimetrit sitten omalla . . . jos tulee . . . Monennäköstä KA:ta kyllä on sompattu, notta ei se iso auto kokematta ole jäänyt,,, Kaikki kelitkin on koluttu . . .
Jari
BRAITHWAITE WILLIAM
22.04.2009 18:24
Kyllä tietoa voin antaa, vaikka se frostair loppujen lopuksi hajosi ja nyt mulla on uusi Truma ilmastointilaite Saphir Comfort 2400w jäähdytysteho, kun Frostairissa oli 1700w. Frostair on tarkoitettu vain alle 5.5m pitkiin matkapeleihin. Itselläni oli ennen puoli-integroitu auto ja nyt on tämä integroitu malli ja en varmasti enää osta muunlaista. Ohjaamo on mukavan avara ja se näkyvyys sieltä on hulppea! Suosittelen!Miinuspuolena on se, että isosta tuulilasista paistaa aurinko kuumasti sisään ja ohjaamoilmastointi olisi tarpeellinen. Minulla ei sitä ole, mutta olen vetänyt yhden putken tuosta asuintilan ilmastoinnista ohjaamoon ja sillä tulee toimeen. Hyvä jos sinun mahdollisesti ostamassasi autossa on ohjaamoilmastointi. T. William.
TERVO JARI
22.04.2009 18:35
huusit vain, kättäs heilauttain . . . Kuka lauloi ?
Linkki:
http://www.2dehands.be/hymer-b654-57561711.html
Tuollainen mutta ei tuo yksilö.
Siihen ilimastointii . . .
Mitä tykkäät ?
Tuliko susi ostos ?
Löin äsken kaupat lukkoon suullisesti puhelimessa, toivon että "puhe pitää" . . .
William, oletko syntyjään Suomalainen ? Oon utelias ;-)) Nimesi viittaa ulukomaille . . . Anteeksi uteliaisuuteni, suonet . . .
Jari
NIEMINEN RAIMO
22.04.2009 19:51
Onneksi olkoon Jari.Hieno peli.
@rami
BRAITHWAITE WILLIAM
22.04.2009 20:11
Moi taas! Autosi(tulevan?) sisustusratkaisu on juuri samanlainen, kuin mun peffletissä. Tavaroiden kanssa menee vähän aikaa kun ne laitat sängyn alle, mutta sisätilat tuntuvat tosi avarilta, kun sänkyn päällä on tilaa. Olen ollut tosi tyytyväinen tähän sisustusratkaisuun. Kaapistot ja "autosi" ulkopinta näyttää hyvin pidetyltä ja ovat sopusoinnussa ajokilometreihin. Näissä vanhemmissa autoissa on pieni riski se, että alustasta löytyy pieni kosteusvaurio (Ei ole kuitenkaan todennäköinen) Takaseinä on kiinnitetty alhaalta lattiaan muutamalla ruuvilla ja nämä ruuvit ovat joskus ruostuneet. Vesi pääsee ruostuneista ruuvinreijistä alustaan. Tarkasta tämä asia. Minun autossani on jääkaappi lattiantasolla, tuossa sinun se on ylempänä ja se olisi minullekkin mieluinen asia. Hyvältä auto näyttää!! Samalla rahalla saisi paljon uudemman, mutta minä ainakin ajan vanhemmalla tilavalla ja laadukkaalla! Tervetuloa kerhoon!
T.William.
BRAITHWAITE WILLIAM
22.04.2009 20:18
Vastaus vielä kysymykseesi: Olen syntynyt Helsingissä, isoisäni taas Lontoossa ja isäni Moskovassa. Isäni tuli kuitenkin vanhempineen ja sisaruksineen jo 4 vuotiaana Moskovasta Suomeen. Isäni ja Tampereella syntynyt äitini päättivät yhdessä synnyttää täydellisen lapsen!! Siinä he kuitenkin pahasti epäonnistuivat ja heidän suureksi pettymykseksi synnyin minä! T. William
TERVO JARI
22.04.2009 20:57
auto ei ole kyseinen auto josta olen kauppaa hieromassa, mutta kun ei ole käytettävissä kuvaa "tulevasta" autosta laitoin linkin vastaavaan . . .
Tuleva auto ( niin jos kaikki menee "putkeen" ) on Suomi auto, Hymer centter Helsinki myynyt aikoinaan sen yksilön . . .
Itseasiassa en ole nähnytkään autosta muutakuin webbikamera kuvia . . .
Jari
BRAITHWAITE WILLIAM
22.04.2009 21:56
Joo niinhän jo kirjoitit aikaisemmassa viestissäsi, en vain lukenut sitä heti tarpeeksi tarkasti. Asut varmaan jossain pidemmällä, kun et ole nähnyt autoa. Pyydä autoon kosteustodistus/takuu ja tarkasta se pohja sitten jälki käteen. Jos takuuta ei ole ja ostosi jälken löytyy kosteusvaurio, niin vastuu asia ei ole yksiselitteinen. Jos myyjä ei ole voinut tietää alustan olevan kosteuvaurioinen, niin maksat kustannukset itse.
En halua pelotella, mutta on omakohtaisia kokemuksia on. T. William.