Ducato 130 Multijetin moottoriäänet ja ajovalojen lumpsahtelu

KESSELI ARTO 18.04.2009 14:49

Ducato vm 2008 130 Multijetin konehuoneesta kuuluu kiihdytettäessä ylimääräinen krohina, joka häviää kun kierrokset tasaantuvat. Ääni kuuluu ainoastaaan kun moottoria kuormittaa eli painaa kaasua. Paikallaan seistessä en kyseistä ääntä saa kuulumaan. Paikallinen Delta Auto ei pysty kertomaan mistä ääni tulee. Onko muilla vastaavan auton käyttäjillä samoja havaintoja ja jos on niin onko syytä huoleen? Autolla on vielä takuuta jäljellä vuoden verran. Toinen autossa esiintyvä "vika", jota paikallinen merkkihuolto ei pysty paikantamaan, on ajovalojen "lumpsahtelu". Ajovalot nimittäin himmenevät silmänräpäyksen ajan satunaisin väliajoin. Selityksenä on ollut, että matkustamon joku sähkölaite tai laturi menee silloin päälle. Onko vastaavia havaintoja?

KUJANPÄÄ MARKKU 18.04.2009 16:15

Enpä ole ylimääräisen tuntuista krohinaa pannut merkille. Toisaalta en ole ajanut kun omalla yksilölläni. Kiva kone, mä tykkään siitä.

Kop kop kujanpäähän.

JYLHÄ JARMO 18.04.2009 16:55

Minulla on 2007 vuosimallin ducaton nokka mutta tuo krohina kuulostaa oudolta mitä sillä tarkoitat.Mulla kuuluu kiidyttäessä voisko sanoa terve "ärinä" kun moottoria kuormittaa. Tuo valojen lumpsahtelu ,elikkä yhäkkinen himmeneminen oli minunkin autossa vikana mutta olen aatellu että se johtu siitä että lataus muuttu välillä koriakusta hupiakulle ja siitä johtus nuo jänniteheitot.Minulle vaihdettiin hupiakku takuuseen ,80Ah geeliakun tilalle 100Ah "ei geeliakku" johon sai nostaa latausjännitteen samaksi kuin koriakun.En ole muistanut koko asiaa mutta kun miettii niin kyseistä vikaa en ole enää huomannut.

ASIKAINEN MATTI 04.05.2009 15:46

Hyrähtääkös jäähdyttimen puhallin valojen lumpsahtaessa?

KESSELI ARTO 11.07.2010 22:41

Nyt se krohinan syykin selvisi. Ilmastointilaitteen huolto ja jäähdytinaineen vaihto/lisäys hävitti myös tuon uudesta saakka kuuluneen ylimääräisen äänen. Sen sijaan tuota ajovalojen lumpsahtelun syytä en ole vielä saanut selville. Näyttää nimittäin olevan niin, että huollossa näitä kummallisuuksia ei pystytä selvittämään, ei nykyinen (Mega Auto, Lahti) eikä aikaisempikaan (Delta Auto, Lahti). Se on ama tilanne kuin terveyskeskuksessäkin, pitää tietää jo vastaanotolle mennessä mikä vaivaa ja miten se parrannetaan. Myös tuo auton nypytys saatiin hävitettyä kun löytyi rengasliike, joka osaa tasapainottaa renkaat oikein (Valinta-rengas, Lahti) Tosin kesärenkaat laiton alu-vanteille, eikä nypytystä enää esiinny.

JANHONEN MATTI 12.07.2010 10:03

Ajovalojen "lupsahtelu" viittaa vialliseen laturin jännitteensäätäjään. Pahimmilleen kun yltyy niin ajovalot "lupsaa" jatkuvasti.

MÄENPÄÄ TAUNO 12.07.2010 15:35

"Noinniaan" kun tuossa pisti silmään tuo, että hyytelöakkua ladataan eri jännitteellä kuin autonakkua onko ero suurikin, luullut että hyytelöakussa vain vesi on korvattu hyytelöllä ?

HALMEENMÄKI JUHANI 12.07.2010 22:49

Hyytelöakku vaiko AGM? Auton laturilla AGM toimii kyllä jos lataussäädin on elektroninen ja ehjä. Ja kun joku kuitenkin kysyy niin mekaaniset oli in 70-luvulla. Parina AGM ja perinteinen ovat huono. Tosin kaksi hyvin erilaista tai erikuntoistakin ovat aina huono pari. Se säädin kun yrittää puskea virtaa huonomman mukaan, ja toinen saa liikaa virtaa samalla. Verkkovirtalaturissa pitää sitten olla AGM-/hyytelöakkumaininta, muuten laturi ei osaa ladata. Sekä lataussykli että latausta ohjaava jännitetaso ovat eri kuin "nesteakussa".

JAUHIAINEN TIMO 13.07.2010 13:55

MINULLA ON 2.3 FIAT SÄRISEE JOKU VENTTIILI KUN VEDÄTTÄÄ MÄESSÄ.KÄVIN VIIME VIIKOLLA PORISSA AUTOPELTTARILLA,SANOTTIIN VENTTLI TÄYTYY VAIHTAA.SE VENTTILI SIJAITSEE KESKELLÄ KONEEN YLÄPUOLELLA SELLAISESA PELTIKINNIKEESSÄ.VENTTIILIN VAJAATOMITO VAIKUTTAA MYÖS KONEESEEN VEDON HÄIPYMISEN AJOITTAIN.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.