alden neste???

KANAMÄKI PETRI 15.04.2009 21:18

pitäisi laittaa lisää nestettä lämmitysjärjestelmään ja neste on lämmittimessä vihreetä! ostin kaupasta origo merkkistä jäähdytin nestettä ja se on monoetyleeniglykolia. voiko kyseistä ainetta käyttää??

LAHTI ANTTI 15.04.2009 21:40

Zero-pakkasnestettä olen itse käyttänyt, mutta jos ostamasi neste on myös vihreää niin en näe estettä sen käyttämiselle.

Punaista ja vihreää ei saa sekoittaa keskenään.

AHONEN KAI 15.04.2009 22:02

"Punaista ja vihreää ei saa sekoittaa keskenään."

Miksi ei?

SIHVOLA MARKUS 15.04.2009 23:16

Minullakin on piirongissa moottoripuolella punaista ja asunnon puolella vihreää Olen myöskin saanut ohjeen,että ei ole hyvä sekoitella keskenään.Miksi ei?Tiedosta olen minäkin kiinnostunut.

LAHTI ANTTI 15.04.2009 23:38

Tässä jotain tietoa, jossa mainitaan sekoituksista eri väristen osalta. Ovat ymmärtääkseni valmistettu eri aineista.

http://www.korrek.fi/tuotteet/jaahdytysnesteet/jaahdytysnesteet.html

AHONEN AULIS 15.04.2009 23:42

Punainen neste on tarkoitettu lähinnä alumiinisiin moottoreihin,se ei syövytä sitä.Autoon jossa uutena on punainen ei saa lisätä vihreää.Vihreään voi lisätä punaista,tosin sekään ei ole suositeltavaa.Terv:AA.

UUSITALO MARKO 16.04.2009 07:33

Punainen ja vihreä yhdistettynä saattaa aiheuttaa nesteen hyytelöitymistä ahtaissa jäähdytyskanavissa. Mikäli niin on päässyt käymään, on kuulemma pirullista puhdistaa tuo tukkeutunut järjestelmä.

KOIVISTO ESA 16.04.2009 09:39

Teillähän on vielä helppoa kun on vihreätä tai punaista. Minulla on autossa Truman talvipaketti ja siinä nestekiertoinen lattialämmitys. Siellä kiertää keltainen neste. Olen etsinyt suomenmaasta sitä, mutta eipäs löydy. Kysyin LMC:n tehtaalta suoraan ja sieltä suositeltiin Ravenolin nestettä (RAVENOL Alu-Kühlerfrostschutz - nitritfrei (G11)). Huono puoli on ettei sitä myydä Suomessa ja online-shopistakin voi ilmeisesti tilata vain Saksaan kun ei tuo maavalinta näytä toimivan. Tässä linkki kauppaan jos joku saksantaitoinen ymmärtäisi enemmän. http://ravenol-shop.com/

IPATTI VEIKKO 16.04.2009 14:36

Kyll mä käyttäsin vihreää sillä siinä ei ole todennäköisesti ns.sähkön johtavuutta, mikä oli vuosituhannen alla vaunuissa.

TERVO JARI 16.04.2009 16:48

keltainen tai sinne päin voi olla myrkytöntä monopropyleeniklygolia, samaa mitä elintarviketeollisuus käyttää elintavikkeiden valmistuksessa, tosin elintarvike puolella tuskin käytetään inhibiittejä ( syöpymisen ym. estoaineita ). . .

Mutta ei saa luottaa väreihin, pitää tietää mitä lisää ja mihin lisää jne jne jne . . .

Jari

MIKKONEN MATTI 16.04.2009 18:32

Minulla oli keltaista Matkaajassa ja kun en löytänyt samanlaista lisäystä varten, vaihdoin vihreään. Sitä keltaista olen sitten lisäillyt mökkitraktoriin. Ainetta loiskahti letkua vaihtaessa vähän nurmikolle eikä siinä kohtaa pariin vuoteen heinä kasvanut.

HALMEENMÄKI JUHANI 16.04.2009 19:18

Tästä on jo vaikka kuinka monta keskustelua eli haku löytäisi, mutta lyhyesti taas kerran. Punainen on ns longlife, eli ei tarvitse vaihta joka vuosi kuten vihreä. Lisäksi punainen on alumiiniystävällisempää, ja alumiinia on melkoisen usein nuo patterit. Eli jos on epävarmaa mitä laittaa niin kannattaa vaihtaa, huuhdellen välissä, ja punainen. Tulee halvemmaksi & helpommaksi jatkossa. Sitten on noita "outoja" välivaiheen puoli-LL nesteitä jotka ovat yleensä propyleeniglykolia (http://fi.wikipedia.org/wiki/Propyleeniglykoli). Ainakin sininen saksalaisautojen neste on sitä, ja löytyy Zerona autotarvikeliikkeistä. Tosin Zerolla on se perinteinen halpa etyleeniglykolikin (http://fi.wikipedia.org/wiki/Etyleeniglykoli) eli saa olla tarkkana! Ja G11 olisi esim tuon http://www.blauparts.com/vw/vw_fluid/vw_antifreeze_anti_freeze_fluid.shtml mukaan todennäköisimmin propyleeniglykolia.

EEROLA TEEMU 16.04.2009 22:39

Taisin pudota? Miksi se "vihreä neste" pitäisi vaihtaa joka vuosi? On mennyt pahasti laittoman puolelle kun n. 30 vuoden ajan olen ensin Primuksissa ja sitten Aldessa vaihtanut nesteet aikaisintaan 4-5 v välein. Toki niiden pakkaskestoja on mitattu välillä ja vahvennettukin, mutta mitään ongelmia ei ole koskaan esiintynyt edes - 35 C pakkasilla. Siis hilettymistä, puhumattakaan jäätymistä tai alumiinin vahingoittumista ym kauheuksia.

Epäilen markkinointipellejen pyrkivän vain myynnin lisäämiseen jos ohjeena on vaihto kerran vuodessa! Vaikuttaa varmaan aika paljon sekin, käyttääkö lämmitystä koko pakkaskauden vai vain kohtuullisesti.

HALMEENMÄKI JUHANI 17.04.2009 12:53

http://www.google.com/search?q=pakkasneste+vaihtov%C3%A4li&rls=com.microsoft:fi:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7HPEA_en

Myös tämän palstan haulla löytyy lisää aiheesta. Itse asiassa näyttää aika moni suosittelevan jo 2-3 vuotta, myös jarrunesteelle. Mutta onneksi on käyttäjäpellejä jotka ei usko markkinointipellejä, saati sitten insinööripellejä. Jos nesteet vaihdettaisiin suositelluin välein niin varaosakauppa kuihtuisi ja sitten vasta markkinointipellellä olisikin itkun aihetta! Jäähdytinneste menettää hämmästyttävän nopeasti etenkin suojaominaisuuksiaan, ja juuri siksi kehitettiin nuo uudet punaiset versiot että jäähdytinnesteen vaihto ei tulisi öljynvaihtoa useammim.

EEROLA TEEMU 17.04.2009 16:27

Tässähän keskusteltiin Alden nesteistä, ei moottorin. Kun kyseessä on jatkuvassa käytössä oleva auto -mitä aika harvoin m- auto on- niin kyllähän ne nesteet joutuu lujemmalle siinä moottorissa kuin vesikeskuslämmityksessä. Joku mittarin mukaan -30C kestoinen jäähdytysneste Aldessa hoitanee hommansa hyvin vaikka olisi vähän ikääntyneempääkin -uskoisin, mutta voin tietysti olla väärässäkin.. On myös paljon hankalampi vaihto- operaatio tämä tehdasvalmisteisten m- autojen Alde- nesteen vaihto kuin moottorin nestevaihto.

RAINIO PEKKA 17.04.2009 16:33

Olen A. Ahosen kanssa samaa mieltä.Ei kannata paljon sekoitella eri värisiä nesteitä,jos ei ole 100% tietoa.

LAUKKANEN MAURI 17.04.2009 19:33

Tässä tärkeeä tietoa GLYKOLEISTA; NE jakautuvat kahteen ryhmään; A;Propyleeni glykoli

LAUKKANEN MAURI 17.04.2009 19:46

Niin karkas käsiustä taas; A,Popyleeni glyokoli B,Etyleeni glykoli

Tärkeää on glykolin lämmönsiirto kyky ja tietysti jäätymis kesto. Propyleeni glykolilla ns lämpöarvo on parempi;3647.3 J/kg.K ja jäätyminen 50% seoksella on -33 astetta.

Etyleeni glykolilla ns lämpöarvo on 3397.0 J/kg.k ja jäätyminen 50% seos on -35.7 astetta. Joskus kun testatiin autojen lämmityslaiteitten paremuutta,oli huhu että jotkit valmistajat käyttivät erittäin mietoja seoksia,lämmitys laiteen tehon parantamaksi. Puhsa vesi on se paras lämmön siirtäjä,elikkä ei ole järkeä käytää yli vahvoja glykoli seoksia. Ihme ja kumma kun ei vielä ole keksitty oleelisesti gylykolia parempaa nestettä lämmön siirtoon.

LAUKKANEN MAURI 17.04.2009 19:51

Niin sen veden lämmönsiirto luku on 4181 J/kg.k ,elikkä siitä on hyvä laskea mitä se liika glykoli aiheutaa.

TERVO JARI 17.04.2009 20:56

on huono pumpattavuus pakkasessa, on nääs ku siirappia ku verrataan etyleenilykoliin . . .

Siinä syy miksi käyttö on täälä pohojosessa vähästä, toista tuola keskisessä euroopassa . . .

Jari

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.