retkeilyauto kevytkuorma autosta?
PÄRSSINEN MARTTI
04.04.2009 21:55
Kaikessa yksinkertaisuudessaan kysymys kuuluu,JOS minä rakentaisin yllä mainitun retku auton kuorma autoksi rekatusta autosta niin mitä kustannuksia tulisi pelkästään muutos katsastuksesta?Siis veroluontoisia?Tiedän kyllä korotus ja muut määräykset mutta katsastuasemalla ei osattu kertoa mitään veroasioista.
KNAAPI JUHA
04.04.2009 22:01
Noin kevyenä aloituksena kevytkuorma-autoon toteaisin, että eihän siitä muuta kuin tuo rekisteröintikatsastus, olisiko noin 70 euroa. Kuorma-autossa ei ole autoveroa, eikä sitä verovapaasta matkailuautostakaan peritä.
Edellyttäen, että valtiovallan vaatimukset täyttyvät verovapaan matkailuauton rakentamisessa. Kai me nyt tarkoitamme samanlaista matkailuautoa? Nuo "retkeilyauto" -termit ovat vähän kyllä vaihtelevia sisällöltään.
JANHONEN MATTI
04.04.2009 22:23
Matkailuauto on autoverosta vapaa. Tullin myöntämän verovapauden edellytys kuitenkin on, että katsastusmies ensin toteaa muutoskatsastuksesssa, että kuorma-autosta matkailuautoksi muutettu auto todella täyttää matkailuautolle asetetut vaatimukset.
NYYSSÖNEN KAJ
05.04.2009 10:58
Tärkein verottomuuden vatimus on 1,9m seisomakorkeus kaytävällä 40% osalla asunto-osan pituudesta. Kiinteä keitin, sänky tai sängyksi muuttuva tuoli/pöytä ja vaatekaappi. Suosittelen imuroida netistä asetus asuntoauton rakenteesta.
ASIKAINEN MATTI
07.04.2009 14:54
Aikoinaan toteutin "retkeilyauton" TELEn vanhasta työkunta-autosta Renault SG3, 4,5 tonnia. Tein siihen lepo-ohjaamon, johon rekisteröitiin 3+4 istuinpaikkaa, joista takarivi voitiin muuttaa kerrosvuoteeksi. Istuirivien välissä oli pöytä ja yksiliekkinen nestekaasuliesi, joiden päälle kattoon rakensin pienet yläkaapit. Autossa oli valmiiksi vesikiertoinen nestekaasukeskuslämmitys. Kuormatilaan laitoin väliseinälle taitettavat tuet polkupyöriä varten ja sinne sijoitin myös irrallisen portapotin. Auto palveli hyvin 7 vuotta ja 200000 km. Katsastus oli normaali kuorma-auton katsastus. Ajopiirturi toki piti olla kunnossa, mutta ei ehkä enää ole tarpeen autossa, joka ei koskaan ole työajossa.