Teholastu ja katsastus
KOIVISTO ESA
02.04.2009 11:53
Minulla on autossa lastutettu 2,3 JTD kone. Kysymyksessä on siis erillinen boxi eikä ohjelmistolastutus. Kysyisinkin onko kellään kokemusta katsastukseen menosta lastu kiinni? Vaikuttaako päästöarvoihin? Ulospäin ei ainakaan savuta tms. Boxihan on helppo kuitenkin ottaa irti katsastuksen ajaksi.
LAINE RAIMO
02.04.2009 15:38
Mulla on Fiatin 2,8 JTD Powerissa erillinen Tuning Kit. Katsastin auton kuukausi sitten ja päästöarvo oli 0,7 (jotain yksikköä). Ainakin katsastaja kertoi, ettei se juuri parempi voi ollakaan.
MÄKINEN MATTI
03.04.2009 22:43
Minulla oli lastu autossa katsastuksessa ja menin kysymään onko arvot kohdillaan kun olin laittanut boxin. Arvot oli ihan ok.
Katsastusmies sanoi sitten että jos on lastu niin autoa ei voisi
katsastaa ja että auto pitäisi muutoskatsastaa jos laittaa lastun. Katsasti kuitenkin auton silloin? Eli ilmeisesti auto pitää muutoskatsastaa lastulle, muuten autoa ei saisi katsastettua.
HALMEENMÄKI JUHANI
04.04.2009 16:32
Lastu on muutos, joka pitää muutoskatsastaa, ja silloin pitää olla pumaska dokumenttiä, jota lastuvalmistaja harvoin pystyy antamaan. Kokonaan toinen asia on jos pitää suunsa kiinni lastusta ja se ei näy päästöissä eikä näy moottoritilasta. Silloin inssi ei siitä tiedä mitään eikä myöskään reputa. Omantunnon asia...
KANKKUNEN RIKU
04.04.2009 17:35
Näinhän se juuri menee. Itse olen katsurina ja eipä sitä lastua pysty mistään katsastuksessa näkemään. Jonkun muutoskatsastuksen olen tehnyt lastuista, mut ne on ollu ihan merkkilastuja ja merkkiliikkeen paperit mukana. Tuollaiseen halpislastuun, mitä suurin osa, on ei taida todistuksia saada. Muutoskatsastuksen ne vaatii mm. päästöjen osalta ja siitä pitää olla todistus että myös lastutettu moottori täyttää auton päästönormit.
Eli ei kannata katsastuksessa asiasta mainita. Itse olen sitä mieltä,että aivan puhtaalla omallatunnolla niillä voi ajella, koska nehän vain tehostavat moottorin toimintaa ja yleensä kulutus, päästöt yms. pienenevät eli auto on ympäristöystävällisempi.
LAUKKANEN MAURI
04.04.2009 20:20
Niin tässäkin tapauksessa on kaksi tapaa lastutaa;
Erillinen irallinen tehopoksi,jonka kyllä se katsatusmies näkee,koska se on siellä yleensä näkyvissä johtojen välissä lisänä.
Toinen on päivitää se auton oma "tietokeskus"uusiksi ,jolloin sen toteaminen on vaikeampaa.
Päästö arvoista ei yleensä tehonkorotusta huomaa ja ne onkin hyväksytty päästöjen puolesta esim.Saksassa.
SUOMI SEPPO
04.04.2009 21:25
Eipä taida katsastajalla olla paljonkaan mielenkiintoa tutkia mitä johtojen välissä on.
Ei ole aikaakaan.
Riittää kun arvot ovat kohdallaan.
@seppo
JANHONEN MATTI
04.04.2009 22:58
Tuskin menee kovin kauaa kun tämä moottorien optimointi ja box:n lisäys pannaan järjestykseen ja katsastusmiehet sen vartijoiksi. Kyseessähän on moottorin vaihtoon rinnastettava asia ja homman laajentuminen - etenkin kun se kermankuorintavaiheen jälkeen halpenee - tuskin on sen enempää valtion kun autoliikkeidenkään itressissä.
Päästöillä ei paljosta puhumisesta huolimatta ole osaa eikä arpaa silloin kun valtio ja autoliikkeet katsovat, että hommahan sattuu niiden seteliin.
PINOLA OLLI
05.04.2009 07:24
Tehoboksin irroittamiseen ja kiinnittämiseen menee aikaa 1-2 min,riippuen kuinka keskellä peukalo on kämmentä.Miksi se kiinni pitäisi edes yrittää autoa katsastaa?