- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- 100 lätkä
100 lätkä
Tässä tietoa asiaan autoliiton kautta Ari Valve
ADAC:n juristin (Dr. Markus Schäpen) vastaus:
Saksan tieliikenneasetuksen (StVO = Strassenverkehrs-Verordnung) 18. §:n mukaan nopeusrajoitus määräytyy yksinomaan ajoneuvon suurimman sallitun kokonaispainon mukaan. Jos ajoneuvo painaa alle 3.500 kg, ei Saksan moottoriteillä ole mitään lakisääteistä nopeusrajoitusta. Tähän ei vaikuta se, onko ajoneuvo luokiteltu M1-luokan vai N-luokan ajoneuvoksi.
Schäpe vastasi näin, kun hänelta kysyttiin, pitääkö suomalaisen noudattaa hänen pakettiautonsa takalasissa olevan kilven mukaista 80 km/h –rajoitusta.
Vastauksen mukaan siis saa ajaa lujempaa kuin 100 km/h. Kuitenkin Saksassa on voimassa moottoriteillä enimmäisnopeussuositus 130 km/h ja lisäksi huomioon on otettava ajoneuvon papereiden mukainen valmistajan ilmoittama rakenteellinen enimmäisnopeus.
Saksassa on edellä mainitun lisäksi matkailuautoja koskeva poikkeussääntö: 1.4.2005 jälkeen 3,5 - 7,5 t. painoinen matkailuauto on saanut ajaa 100 km/h. Tämä koskee myös ulkomaisia matkailuautoja. Kyseessä on kokeilu, joka jatkuu vuoden 2009 loppuun asti.
ADAC:n näkemys vastaa Wienin tieliikennesopimuksen 13. artiklan 2. momentin sisältöä. Kyseisessä momentissa sanotaan, että ”Domestic legislation shall establish maximum speed limits for all roads.” Eli suomeksi suunnilleen näin “sen maan, jossa parhaillaan ollaan - siis vierailumaan - lainsäädäntö määrää enimmäisnopeudet kaikilla teillä.”
Tämän vuoksi ensisijainen tulkinta kaikissa Wienin tieliikennesopimukseen liittyneissä maissa on, että vierailumaan nopeusrajoitussäännöt ovat voimassa.
Kuitenkin esimerkiksi ADAC varoittaa, että vaikka Ranskassa lain mukaan on sallittua ajaa kokonaismassaltaan enintään 3,5 t. painoisella auto- ja matkailuvaunuyhdistelmällä moottoritiellä 130 km/h, niin jos tosiasiassa ajaa yhdistelmällä Ranskassa yli 100 km/h ja tapahtuu liikenneonnettomuus, ei vakuutus välttämättä korvaa lainkaan vahinkoa, sillä matkailuvaunujen rakenteellinen enimmäisnopeus on 100 km/h.
On kuitenkin maita, jotka tulkitsevat Wienin tieliikennesopimusta toisin. Esimerkiksi Sveitsi korostaa monien liikennelakien kohdalla omassa lainsäädännössään, että ulkomailla rekisteröityjä ajoneuvoja koskevat niiden rekisteröintimaan määräykset.
On erittäin vaikeaa tietää, miten paikallinen poliisi käytännössä eri maissa soveltaa ja tulkitsee nopeusrajoitusmääräyksiä ja ulkomaisissa ajoneuvoissa olevia rajoituskilpiä. Esimerkiksi Venäjällä, joka on Wienin tieliikennesopimukseen liittynyt maa, voi saada sakon, kun noudattaa vierailumaan - siis Venäjän - määräyksiä, mutta sakon voi yhtä hyvin myös saada, jos noudattaa oman kotimaansa määräyksiä....
Ystävällisin terveisin
Susanna Suokonautio-Hynninen
Autoliitto
Asiantuntijat/Matkailu
Hyvin loogista. Maakohtaiset nopeusrajoitukset ovat kansallisen lainsäädännön piirissä. Ei ulotu Suomen laki ja/tai sen pohjalta annetut asetukset maan rajojen ulkopuolelle.
Lainaus: "Jos ajoneuvo painaa alle 3.500 kg, ei Saksan moottoriteillä ole mitään lakisääteistä nopeusrajoitusta...Saksassa on edellä mainitun lisäksi matkailuautoja koskeva poikkeussääntö: 1.4.2005 jälkeen 3,5 - 7,5 t. painoinen matkailuauto on saanut ajaa 100 km/h"
Tarkoittaako tuo nyt sitä, että kokonaispainoltaan tasan 3500 kg olevat matkailuautot saavat ajaa vain 100 km/h? 3499 kg tai alle ovat vasta vapaita moottoriteiden nopeusrajoituksista?
Sitä on tosiaan tasan 3.500 kg kokonaismassaisen ajoneuvon omaavana tarkka tuolle merkinnälle alle/enintään/yli 3.5tn. Väittäisin, että oikea kirjoitusasu olisi "enintään 3.500kg" ja "yli 3.500kg", sillä noin se menee kait kansallisessa ja EU lainsäädännössä, esim. ajoneuvo- ja ajokorttiluokat.
Ostin eilen Autoliitosta nyt myyntiin tulleen kirjan "Autoillen Euroopassa", joka minusta on täynnä juuri näitä samoja virheitä. Hyvä esim. s.99-100; "Itävälta: .. 5.Maksulliset tiet .. Alle 3,5 tonnia painavien autojen on hankittava pakollinen moottoritietarra ajaessaan seuraavilla teillä: .. Elektroninen tiemaksu raskaalle liikenteelle
Jos ajoneuvon kokonaispaino on yli 3500 kg, on hankittava ns. Go-box... Määräys koskee myös yli 3500kg painoisia matkailuautoja"
Eli tasan 3.500kg kok. massaiselle ei ole mitään maksua? ;)
Samanlaisia "kukkasia" on nop.rajoituksien, talvirengaspakon kohdalla - jopa Suomen kohdalla väitetään talvirengaspakon koskevan "alle 3.5tn henkilöautoissa (M1).." - oikein olisi ennintään 3.5tn.
Noin Venäjällä autoilleena sanoisin että Venäjällä voi saada, ja yleensä saakin sakot olitpa noudattanut mitä tahansa lakeja. Joka miliisikopilla on voimassa eri lait. Aina kun pysäytetään, aina saat sakot, jos haluat kuitin, hinta nousee moninkertaiseksi.Mutta se hyvä puoli asiassa on että teitpä mitä tahansa, aina selviät rahalla. Ajat hulluna päissäsi ja miliisi pysäyttää. annat reilusti rahaa ja miliisi sanoo sinulle "Hyvä matka".Vaikka ajaisit jonkun hengiltä, aina selviät rahalla. Jos ei ole rahaa, pysy kotona. Venäjälle ei ainakaan kannata mennä.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.