TEHOLASTU

LEMBERG JUHA 15.03.2009 17:54

Onko tietoa, fiat 130hv multijet kuusi vaihteisen teholastutuksen hyödyistä tai haitoista, kestääkö laatikko? Pieneneekö kulutus?

STRÖMMER HEIKKI 28.03.2009 18:09

Fiat:n teholastusta en tiedä, mut oma Land-Rover Defenderini optimoitiin keväällä -08. Ja kas ero on kuin yöllä ja päivällä. Kiihtyvyyttä ei ennen voinut sanoa olevan, nyt ällistyttävä tunne, mitä kovempaa ajat, sitä kovempaa kiihtyy. Kulutus joka ennen ilman vaunua oli n. 10,5l/100km, on nyt vaunun kans 10,3l / 100km. Ilman vaunua n.9,0l/100km Jaksoi mm. mennä Kasselin mäkeä ylös vaunun kanssa 100km/h.Ts. kulutus aleni, vääntö lisääntyi; ennen 300nm, nyt 365nm. Teho lisääntyi. ennen 122hv, nyt 150hv. Maksoi 500€. Sanoisin että kannatti.

KANGASMÄKI REINO 29.03.2009 08:54

Kunhan ei kävisi moottorille kuten F1:ssä. Tässä taannoin F1 moottorit "lastutettiin" siten että ne juuri ja juuri kestivät aika-ajon, eli paalupaikkatavoittelun. Sehän mäillä säännöillä ei kannata, koska moottorinvaihdosta saa 10 sijan pudotuksen lähtöruuduissa.

UUSITALO MARKO 29.03.2009 15:04

Itse pidän moottoririkon uhkaa melko kaukaa haettuna. Loppujen lopuksi aika harva karavaanari osallistuu matkailuajoneuvollaan formuloiden aika-ajoihin. Omien havaintojeni mukaa karavaanareiden meno on huomattavasti hillitympää, oli lastu tai ei.

KANGASMÄKI REINO 31.03.2009 09:56

Jos tämä asia olisi noin yksinkertainen, miksi kehitellä tehokkaampia uusia moottoreita, kun kerran lastuttamalla pääsee ilmaiseksi samaan tulokseen??

PITKÄAHO JUKKA 31.03.2009 11:00

ainahan karavaanari on fiksumpi kun moottoreita suunnitteleva insinööri.

UUSITALO MARKO 31.03.2009 11:28

Lainaus: "Jos tämä asia olisi noin yksinkertainen, miksi kehitellä tehokkaampia uusia moottoreita, kun kerran lastuttamalla pääsee ilmaiseksi samaan tulokseen?? "

Ensinnäkin monet moottorinvalmistajat eivät kehitä jatkuvasti uusia moottoreita, vaan "lastuttavat" vanhoja. VAG-konsernin 1.9 TDI on tästä hyvä esimerkki. Perusmoottori pysyi pitkään samana ja uusiin malleihin tehoa kasvatettiin mm. optimoinnilla.

Toiseksi, vanhoihin matkailuautoihinkaan ei kehitellä eikä ole edes saatavilla uusia tehokkaampia moottoreita. Lastutus on paras vaihtoehto korjata suunnittelupöydällä tehdyt virheet.

En ymmärrä miksi pitää lietsoa hysteriaa asiassa, josta ei ole komusta. Itselläni eile ollut mitään ongelmia tehonlisäyksen vuoksi enkä ole kuullut kenelläkään muullakaan olleen. Sen sijaan olen saanut nauttia hyvästä väännöstä ja alentuneesta polttoaineen kulutuksesta.

Moottorin kestoikä saattaa lastutuksen myötä alentua 400 000 kilometristä 300 000 kilometriin, mutta ongelma on lähinnä akateeminen. Monelta vähemmän ajavalta ehtii kori mädäntyä pois jo paljon ennen tuota 300 000 kilometriä. Ja polttoaineessa säästetetyillä euroilla tekee jo paljon remonttia.

KANGASMÄKI REINO 31.03.2009 16:50

Dieselmoottori-insinööri Marko Uusitalo sanoo korjaavansa suunnittelupöydällä tehdyt virheet lastuttamalla uudelleen moottorin tehokkaammaksi.Miksiköhän takuu raukeaa jos teet lastuttamisen moottorin takuuaikana? Toiseksi, harva ihminen rupeaa levitteleen sellaista tietoa minkä on itse aiheuttanut.

UUSITALO MARKO 31.03.2009 17:48

Voisi esittää myös vastakysymyksen: Miksiköhän monet autonvalmistajat lisäävät itse tehoja optimoinnilla ja myöntävät silti takuun?

Joissakin tapauksissa optimointi saattaa jopa lisätä moottorin ja vaihteiston ikää. Kuten näissä keskusteluissa on monesti tullut esille, moottorin- ja vaihteistonvalmistaja ei ole välttämättä ottanut huomioon sitä, että alustalle rakennetaan ison ilmanvastuksen omaava painava alkovi ja sen jälkeen se kuljetetaan maahan, jossa sillä saa ajaa vain kahdeksaakymppiä. Tällöin harvaksi välitetty vitosvaihde on lähes käyttökelvoton. Moni sitä kuitenkin käyttää, jolloin vauhti ylämäissä putoaa helposti ja yleensä huomaamatta vaarallisen alas. Tämän alunperin suunnittelupöydällä tehdyn virheen optimointi korjaa. Optimoitu moottori jaksaa pitää kierrokset myös ylämäissä, jolloin vaihtamistarve - ja samalla vaihtamisvirheet - vähenee.

KANGASMÄKI REINO 31.03.2009 19:04

Väärä välityssuhde ei ole mikään piirustuslaudalla tapahtunut virhe. Virhe on tapahtunut asunto-osan valmistajalle kun on tilannut auto-osan. Täydellä kuormalla liikkuva asuntoauto, jossa on vielä suuri tuulivastus ei toimi aina samoilla välityksillä kuin puhdas pakettiauto. Siksipä toiset asunto-osan valmistajat osaavat tilata auto-osan oikeilla välityksillä, minun täytyi rattaat vaihdattaa omaan piikkiin.

UUSITALO MARKO 31.03.2009 20:04

Itse asiassa kukaan ei ole väittänytkään virheen tapahtuneen piirustuspöydällä, vaan suunnittelupöydällä. Pöydän ääressä ne asunto-osan suunnittelijatkin kai alustoja valitsevat...

Mutta ei tämä asia tällä tavalla selviä. Ainoa keino saada todellista tietoa moottorioptimoinnin vaikutuksesta auton kestävyyteen, on kerätä käyttäjien omia kokemuksia.

Yhtään moottori-tai vaihteistorikon kokenutta ei ole toistaiseksi ilmoittautunut, vaikka kokemusten perään on huudeltu monesti aikaisemminkin. Maassamme on yli 30000 matkailuajoneuvoa, joista ehkä tuhannessa on jonkilainen jälkiasennettu lastu tai boksi. Ainakin myyjien mukaan niitä on asennettu paljon. Jonkinlaisen kuvan määristä saa internetin myyntisivustoilta, vaikka usein lastu jätetäänkin myynti-ilmoituksessa mainitsematta. Sen lisäksi niitä on hyvin paljon raskaassa kalustossa, pakettiautoissa ja tavallisissa henkilöautoissa.

Jos nyt vaikka vain 10% noista lastutetuista olisi onnistunut särkemään laitteensa, puhuttaisiin vielä noin sadasta karavaanarista. Kyllä niistä ainakin muutama olisi tohtinut kertoa kokemuksistaan täällä. Eli toistaiseksi tilastot puhuvat vahvasti lastutuksen puolesta.

KANGASMÄKI REINO 31.03.2009 20:34

Ymmärrän hyvin, että lastu jätetään mainetsematta myynti-ilmoituksessa.

LAINE RAIMO 31.03.2009 20:42

Marko, puhut asiaa ja olen kanssasi samaa mieltä lastuttamisesta. Siksi olenkin lastuttanut autoni ja se on toiminut jo 40000km loistavasti ja dieseliä säästäen. Ei näitten jänkkääjien kanssa kannata ruveta väittelemään. Etenkin jos ne puhuvat täydellisen tietämättömyyden antamalla varmuudella. Joustavia kilometrejä edelleen sinullekin!

MIKKONEN HEIKKI 31.03.2009 21:52

Hyvä että on lastuja !! Mutta mitä lastutus maksaa, onko se tehtävä merkkikorjaamossa, joka maksaa maltaita. Voisiko joku kertoa missä pirkanmaalla lastutus olisi edullista.

UUSITALO MARKO 01.04.2009 07:58

En tiedä, onko tämä edullisin vaihtoehto, mutta itse tilasin optimoinnin osoitteesta

http://www.voimaa.com/

Sieltä löytyy myös hinnasto.

Asennuksen kävi hoitamassa Tero Majuri Ylöjärveltä. Terolla oli autossaan mukana tarvittavat vehkeet ja asennus hoitui noin puolessa tunnissa. Teron tavoittaa osoitteesta:

tero@voimaa.com tai numerosta 0400 406 007

(Jos joku on kiinnostunut JTD-moottorin tehoboksista, minulla on edelleen sellainen myynnissä hintaan 100€)

MIKKONEN ESA 02.04.2009 22:01

Just joo,ottamatta kantaa lastujen tarpeellisuuteen ihmetyttää että et tiiä paljonko sulle suoraan kysyttynä lastutus makso?minkälaisessa kaveri tai sukulaisuus tai muussa suhteessa oot kyseiseen firmaan ja paljonko saa bonuksia aiheesta kirjoittelustasi tänne?

UUSITALO MARKO 05.04.2009 10:36

Ottamatta kantaa uuslukutaidottomuuden määrään, pyydän sinua, Esa, tarkentamaan, missä on se juuri minun maksamastani hinnasta esitetty kysymys, johon olen jättänyt vastaamatta.

Kiinnostaisi myös tietää, minkälaisen ajatuskuvion lopputuloksena päädyt olettamaan, että me keskustelijat olisimme aina automaattisesti jonkinlaisessa sukulaisuussuhteessa tai muussa salaliitossa myyjään, joka toimittaa keskustelun aiheena olevat tuotteet?

Ei näköjään riitä, että lastuja vastustavaan uskonlahkoon kuuluu oppi, että lastut ovat suoraan perkeleestä ja niiden käyttö langettaa käyttäjilleen elinikäisen kirouksen. Tähän täytyy lisätä vielä se vallitseva käsitys, että kaikki lastuja puolustelevat ihmiset ovat itse liitossa tuon perkeeleen kanssa tai ainakin jotakin sukua sille. Seuraava vaihe ilmeisesti onkin inkvisitio, jossa jokaiselle teholastuista myönteisiä puolia löytävälle tehdään keskiajalta tuttu vesikoe: Epäilty heitetään kahleissa veteen, ja jos kelluu, on se todiste liittoutumisesta pimeyden voimien kanssa. Ja jos hukuu, niin on syytön.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 05.04.2009 12:20

Hei Marko, kerrotko mulle tyhmälle maalaiselle hyvin hitaasti ja selkeästi mieltäni askarruttaneeseen ongelmaan vastauksen: Jos ja kun se teholastu on niin etevä ja edullinen, miksi herra autotehtailija ei asenna sitä sinne jo valmiiksi? Halukkaathan voisivat sitten repiä sen sieltä pois, jolleivät halua kuulua tähän perkeleelliseen lastuyhteisöön.

UUSITALO MARKO 05.04.2009 13:53

Tähän kysymykseen on vastattu tässäkin ketjussa jo kertaalleen. Olisi ihan mukavaa, jos keskusteluun osallistuvat henkilöt lukisivat ketjun kokonaan eivätkä jankkaisi jatkuvasti samoja kysymyksiä.

Mutta vielä kerran: Toisin kuin luullaan, auotehtaat lastuttavat moottoreita varsin yleisesti. Vanhaa perusmoottoria parannellaan toki muillakin keinoilla, mutta optimointi on yksi tapa parantaa sitä. Mielestäni esimerkiksi Fiatin 2,8 JTD:stä on tehty eri tehoversioita. Osa tehon - tai pikemminkin väännön- lisäyksestä on saatu aikaan muuttuvageometrisella ahtimella ja osa "lastutuksella". Käsittääkseni myös jotkut matkailukorin valmistajat lastuttavat uusia alustoja.

Syitä siihen, miksi kehityskaaren alkupään moottoreita ei ole viritetty heti huippuunsa voi olla useita. Yksi syy on varmasti varovaisuus. Moottorinvalmistaja testauttaa kestävyyttä asiakkailla pikkuhiljaa aloittamalla hyvin matalaviritteisellä moottorilla nostaen sitten tehoa pikku hiljaa kun huomataan ettei kestävyysongelmia esiinny.

Toinen syy voi löytyä päästörajoista. Joissakin tapauksissa lastutus voi lisätä hiilidioksidipäästöjä tai typen oksidipäästöjä, jotka vaikuttavat veroihin tai käyttömaksuihin.

Tässä vielä lisätietoa lastutuksesta:

http://www.autowiki.fi/index.php/Lastu

Omalta osaltani asian käsittely loppuu tähän. Tosin, jos oma lastuni joskus aiheuttaa ongelmia, lupaan raportoida niistäkin täällä.

AHOPELTO REIJO 20.04.2009 09:30

Teholastun testistä ja asennuksesta voitte käydä lukemassa osoitteessa https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10024/4379/TMP.objres.518.pdf?sequence=1 Se puhukoon puolesta taikka vastaan !!!

STRÖMMER HEIKKI 21.04.2009 21:35

Hmm olet lastuttanut väärää autoa.Osta Land-Rover Defender ja takuut ei mene kun lastutat sen samantehoiseksi kuin mitä Land-Rover Discoveryssä se sama moottori on. Auto vain on n.45000€ halvempi.

STRÖMMER HEIKKI 21.04.2009 21:51

Hyvä Marko! Niinhän se monesti tuntuu olevan näillä palstoilla, se mitä minulla ei ole on varmaankin laitonta, tai ainakin katkoo varman tiedon mukaan vaunusta aisan. Et tiedä millaista sadistista nautintoa olen tuntenut kun olen Defenderillä vaunua vetäessäni kohdannut maantien ritarin joka piruuttaan jarruttelee ennen jyrkkää pitkää ylämäkeä katsoakseen kuinka lantikka uupuu mäkeen. Eikun vilkku päälle, hanat kaakkoon ja ohi.

HALMEENMÄKI JUHANI 22.04.2009 16:52

Tuosta laittomuudesta sen verran, että tuossa opinnäytteessähän oli selvästi kerrottu millä edellytyksillä lastuviritys on laillista. Ja uskallan väittää, että tuskinpa monikaan on muutoskatsastanut lastutuksensa. Siihen että lastu on yleensä ihan kelpo tapa päivittää moottoria asialla ei ole merkitystä. Sen tiesin jo jokunen vuosi sitten kun tein aiheesta juttua ja dynotestiä oli saatavana. Eli lastusta kannattaa olla hiljaa leimalla sekä autoa myydessä, ja ostettaessa valittava malli, joka ei ole silmiinpistävä. Tai kerjää hankaluuksia josssain vaiheessa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.