Matkailuauton kilometrikustannukset?

HAAPANEN TIMO 07.03.2009 17:02

Nyt on taas se aika vuodesta jolloin kinastellaan siitä onko edullisempaa ajaa mannereurooppaan, vai mennä suoraa laivalla.

Mun mielestäni matkailuautoihin ei oikein voi laskea kilometrikustannusta, koska niillä keskimäärin ajetaan niin vähän, ja ne on hankittu nimenomaan matkailukäytöön.

Otan esimerkiksi oman autoni. Auto on -01 mallia ja nyt ajettu 90 000km Se on mulla ollut kolme vuotta ja toiset kolme vielä ehkä on. Silloin kolmen vuoden kuluttua on aivan sama onko sillä ajettu 120 000 vai 130 000km Ei vaikuta hintaan.

Auton arvo on omistukseni aikana laskenut n.10 000€ tämän jaan kolmella, ja lisään kuluihin vakuutuksen ym. ja olen sitä mieltä että n.4000€/vuosi(onpas tämä kallista)) on mun auton kulut, riippumatta siitä mennkö laivalla vai ajamalla mannereurooppaan.

Uskaltaako joku tehdä oman laskelmansa? @timo

AHONEN KAI 07.03.2009 17:09

Laskin että ~130€ säästän jos ajan ruotsin läpi, siispä melkein hyppäämme samaan laivaan monen muun kotiutuvan hillopäällikön kanssa 6.4.

NIEMINEN RAIMO 07.03.2009 17:35

Tuossa on pari laskuria. http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/autoilun_kustannukset/kustannuslaskuri/ http://www.elisanet.fi/puutteenpera/autoilu.html @rami

SIREENI LEO 07.03.2009 17:41

Lainaus kustannuslaskennan perusteista: Muuttuva – kiinteä Jaottelu perustuu kustannusten käyttäytymiseen. Jos kustannukset muuttuvat toiminta-asteen mukaan, kyseessä on muuttuva kustannus. Kiinteä kustannus pysyy vakiona toiminta-asteesta riippumatta. Kiinteät kustannukset ovat eräänlaisia ”pakkokustannuksia”, jotka on maksettava tuotantomäärästä riippumatta. Kiinteitä kustannuksia ovat vuokrat, leasingvuokrat, kiinteät kuukausipalkat, korot, poistot jne. Muuttuvia kustannuksia ovat esim. raaka-aineet, valmistuspalkat ja kaikki sellaiset kustannukset, jotka ovat kohdistettavissa suoraan tuotteelle ja joiden määrä riippuu tuotantomäärästä. Mielestäni samaa voidaan soveltaa matkailuautoiluun. Eli matka kustannuksia ovat auton liikuttamiseen liittyvät. Muut ovat pääoma kustannuksia. Laiva hintoihin verrattaessa huomioisin vain poltoaine,huolto(voitelu ym),renkaat ja muut kuluvista osista johtuvat.

JANHONEN MATTI 07.03.2009 17:42

Ääääh.... "Lysti maksaa sano mustalaispoika".

NYYSSÖNEN KAJ 07.03.2009 18:47

Olen laskenut pahin km kustannus tuli moottoripurjehtijalle. Asuntoauton vaihteluväi kymmenen vuoden ajalta on 0,78 - 1,87€/km tämä liikeopillisesti laskettuna.

Jos ainoastaan huomioidaan polttoaine niin ruotsin kautta ajo talvihinnoin on toiseksi kallein vaihtoehto (hansa-luokkaa ei lasketa mukaan lainkaan) Syksyllä lähtiessä polttoaine oli keskihinnaltaan 1,18€/L jolloin Star luokan aluksen kanssa HKI-Hampuri-HKI oli halvin 30€ edullisempi kuin Rostockin linja. Kallein on Via Baltica niin tuolla hinnalla kuin 1,00E/L polttoaine hinnalla. 1€/L Rostock on edullisin!

Polttoainekulutus 23,6L/100 km

Laskelmat RUTU-hinnoinkaj

JORVA OLLI 07.03.2009 19:56

Paljonpa menee löpöä, paljon myös kulkee mukana. Kukahan teknokraatti osais laskea mitä tulee mukana olevan nippelin päälle. Ja kun sitä sitten vertaa kulutukseen meillä, joilla ei ole sitä määrää kampetta wagonissa.

Kylläkaj sitä sitten tarttee olla, kampetta menaan.

KUIVANIEMI MIKA 07.03.2009 23:22

Rookie-karavaanari ajattelee asian näin; Täähän on siis kai harrastus (ainakin kai suurimalle osalle) joten eikö myös mukavuus ratkaise. Ja toivottavasti paljon. Ken haluaa ajaa ajamisen ilosta, ajaa eurooppaan vaikkapa Muurmanskin kautta. Ken haluaa edetä laivalla, etenee laivalla. Eikös niin että harrastusten kustannuksia ei lasketa, ainakaan turhan tarkkaan. Nautitaan vaan halvasta (halvemmasta) polttoaineesta ja jätetään laskeminen työmatkoihin ;-)

HAAPANEN TIMO 08.03.2009 09:09

Joo, ei sitä niin kauheasti kannata laskeskella, mukavuudesta voidaan olla montaa mieltä.

Me mennään tulevana kesänä Siljan iltalaivalla Turusta Tukholmaan, ja siitä 600km. Malmöön josta klo 22.00 lähtee laiva Travemundeen, samaa reittiä takaisin. Tämä maksaa n.860€

Suurena etuna on Saksan pään sopivat tulo- ja lähtöajat. Ei mun mielestäni 600km:n ajo kokonaisen päivän aikana tunnu missään, paremmin siinä aika kuluu kuin laivalla pyöriessä. @timo

HAATAJA LASSE 08.03.2009 10:45

Ihan näin uteliaisuuttani kyselen mikä laiva yhtiö ajelee malmösta travemundeen.Ite en löytäny.

HUOVINEN SIRPA 08.03.2009 10:52

Eipä oo tullut laskeskeltua kilometrikustannuksia, vaikkakin pidän kirjaa tankkauksista ja sen ohella polttoaineen kulutuksesta. Jos oikein alkais seuraamaan kaikilta osin tätä karavaanariutta kaikkine kustannuksineen,niin selväähän se on, että kalliiksi, ah niin kalliiksi se tulee,mutta on se kuitenkin sen arvoista. Elikä en laske kustannuksia, eikun menoks vaan. Esko

HAAPANEN TIMO 08.03.2009 12:48

Finnlines sitäkin väliä ajelee: http://www2.finnlines.com/index.php/passenger_fin/reitit_ja_aikataulut Minkäänlaista alennusta ei saa vaikka saman firman Finnlinkillä menisi ensin Naantalista Ruotsiin. @timo

KORPPI SEPPO 08.03.2009 14:55

Tässä on tarjolla kilpaileva yhteys Trelleborgista Rostockiin tai Travemündeen: http://www.ttline.com/sv/Skandinavien/ Luonikasta reissua.

HAATAJA LASSE 08.03.2009 15:12

Joo,tuota tt-linea mekin on käytetty useampaan kertaan.Ihan hyvä lauttayhteys.

HYTÖNEN RAIMO 09.03.2009 13:55

Vastahan tuota vertailtiin Ilta-Sanomissa, tosin tavallisella henkilöautolla.

Sen mukaan ylivoimaisesti halvin reitti Keski-Eurooppaan kulkee Via Baltican kautta (kokonaiskustannus about + 230 e(per sivu), seuraavaksi halvinta oli ajo Ruotsin kautta, hinta noin kaksinkertainen edelliseen verrattuna ja kallein suora yhteys Saksaan hinta yli 1000 €/sivu (Finhansa).

Mukaan oli laskettu Via Baltican kautta kaksi ja Ruotsin kautta yksi yöpyminen, jotka tietenkin jäävät matkailuajoneuvolla pois kustannuksista tai ovat merkittävästi hotelliyöpymistä halvempia.

Polttoaineen hinnoista sen verran, että diesel maksoi viime viikolla halvimmillaan Pärnussa 9,60 kr/ltr (~0,65 €/ltr). Se oli sataman lähettyvillä sijaitsevalla huoltiksella, en kysynyt oliko autolaatua (en tankannut kun olin muilla välineillä liikenteessä).

JANHONEN MATTI 09.03.2009 22:43

Voihan sitä noinkin vertailla jos haluaa saada vertailulle jo ennalta tietyn lopputuloksen. Varmimmin suurimmat erot saa kun ottaa vertailuun ei yhteismitalliset tuotteet. Mainitsemassasi vertailussahan on lux ja karvalakkimallit pantu kilpailemaan edullisuudesta keskenään.

Esim. oma meno Traveen maksaa <6 m m-auto+sisähytti ja kaksi ruokapakettia on nyt keväällä Star-luokassa 178+178+90+60+60 =566 e/suunta.

Tai jos menisin Ruotsin kautta vaikka h-autolla niin mihin sitä yöpymistä tarvitaan, koska yöpyminen tapahtuu tietenkin laivassa samalla kun matka joutuu. Matka-aikahan on käytännössä lähes sama menitpä Travemundeen suoraan laivalla tai Ruotsin kautta kiertäen.

HYTÖNEN RAIMO 09.03.2009 22:57

No, tässä vertailussahan oli määränpäänä Berliini, eli kustannukset kattavat matkan sinne saakka. Kyllähän ajo Tukholmasta Berliiniin vie jo sen verran aikaa, että ainakin lapsiperheen tekee jo mieli yöpyä välillä.

Ottamatta asiaan sen enempää kantaa, totean vain, että tämä oli Ilta-Sanomien tapa vertailla matkakustannuksia. Eihän niissä ole eroa karavaanarikustannuksiin muuta kuin suuremmat lauttamaksut ja polttoainekustannukset, jotka kompensoituvat käytännössä pienempinä majoituskustannuksina. Ruoan hintoja ei vertailuun sisältynyt, koska syötävähän on olitpa missä hyvänsä. Käytännössä ruoka- ja polttoainekulut ovat idässä kuitenkin selvästi länttä pienempiä.

LAHTI ANTTI 09.03.2009 23:54

Tuossa viime viikon kilometrikustannukset kun laskin, niin hiihtokilometrille tuli hintaa noin 7€/km. Laskekaa siitä sitten onko se edullista vai kallista.

NIEMINEN RAIMO 10.03.2009 14:18

Tätä asiaa voi pyöritellä suuntaan jos toiseenkin.Otetaan nyt esimerkki.Tampere-Frankfurt(Hahn).Matkaa linnuntietä on n 1600 km.Jos matkalle lähdetään Tallinnan kautta hinta 2 henkilöä auto alle 6 m kustantaa ilman yöpymisiä n 362€ ajettavat kilometrit 2370 km kustannus 0,15€/km. Ruotsin kautta 402€ ajettavat km 1800 km kustannus 0,22€/km H;ki-Trave 650€ ajettavat km 850 km kustannus 0,76€/km. Kulutus on 10L/100km.Hinta 1€/Litra.Meniköhän oikein ? Tallinnan ja Ruotsin kautta melko samat hinnat.Ruotsin hinnoissa tietysti mukana siltamaksu ja lautta Tanskasta Saksaan.Mutta kaikki nämä vaihtoehdot on kalliita jos sitä verrataan siihen että haluaa siirtyä tämän matkan esim;31.3.2009 Ryanair vie sinut Tampereelta Frankfurtiin hintaan 20,48 € per henkilö.Autoja ne tosin ei kuljeta. @rami

JANHONEN MATTI 10.03.2009 14:50

Niin voi kuten hintoja yleensäkin. Kävin tammikuussa matkamessulla Helsingissä ja samalla reisulla ostin levysoittimeen uuden neulan, joka maksoi 32 e. Autonhakumatkalla helmikuussa lensin Tamperereelta Bremeniin Rayanairilla ja lentolippu maksoi 2,5 e ja verot sun muut maksut 22,50 eli 25 e/suunta. Jompikumpi hinta on kohdallaan mutta ei molemmat.

NIEMINEN RAIMO 10.03.2009 15:03

Ryanair:in hinnoittelu on mielenkiintoista,niinkuin nyt tämäkin http://www.bookryanair.com/skysales/FRSelect.aspx 35€ menopaluu ja verot Saksasta päin pienemmät. @rami

NIEMINEN RAIMO 10.03.2009 15:05

eipä tuo linkki auennut. Meno kuitenkin 31.3 ja paluu 1.4 @rami

PELLIKKA ERKKI 10.03.2009 18:39

Tuohon alkuperäiseen kysymykseen sen verran että, jos ajattelemme vierailemista ystävien ja sukulaisten luona: Henkilöauto-0 euroa. (kun kukaan ei pyydä vierailulle) Matkailuauto- XXX euroa. (pyytävät jatkuvasti vierailulle kun majoittuu omaan kulkimeen). ...Kylläpä passoo...

HAAPANEN TIMO 10.03.2009 18:46

Mutta laivamatkojen hinnat Suomesta Ruotsiin ja edelleen Ruotsista Saksaan on nyt yhtiöiden kesken tasattu niin tarkkaan ettei ainakaan meille löydy monenkaan kympin hintaeroja. Ja Suomi-Saksa lasketaan aivan kipurajalle näiden muiden mukaan.

NIEMINEN RAIMO 10.03.2009 19:27

Niin tuosta H:ki-Trave hinnasta voisi pudottaa tuon ruokailuhinnan 120€ pois,vaikka se nyt sattuu linkillä kuuluvan hintaan.Silloin oltaisiin hinnassa 531€ vertailukohteeseen.Ei siinä merialueiden ylityshinnoissa paljon eroja ole. @rami

ENQVIST RAIMO 11.03.2009 09:46

Olemme kerran menneet Hangosta Rostokiin ja oli viimeinen kerta kun laivalla menen saksaan.Eihän siellä saa aikaa kulumaan .Karavaanarithan ajaa autolla eikä ole laivoissa.Katsoin hinnastosta niin meidän maksaisi Helsinkistä Traavemundeen 238+238+270-yhteensä 746€ sivu ilman ruokia.Sillä rahalla saa melkoisen paljon naftaa,ja näkee mailmaa samalla sehän tässä hommassa kai on tarkoitus.Merimiehet on asia erikseen jotka seilaa laivoilla, kuljetaan me vaan maita pitkin ja tutustutaan eri valtiohin.

KOTILAINEN ISMO 11.03.2009 13:30

Moikka Raimo. Ei se saksaan laivaaminen ihan noin paljon oikeasti maksa. Meidän nelihenkinen perhe menee ensi kesänä hki-rostock -välin hintaan 933,- meno-paluu, matkailuautolla. Ei sisälly ruokia, mutta hytti sisältyy. Ei siinä enää ihan hirveästi säästöä synny esim ruotsin läpi ajamalla. Sekin on testattu monta kertaa.

PALIN MATTI 11.03.2009 14:34

Luin nyt tämä keskustelun läpi ja ihmettelen, mitä tekemistä matkailuauton laivassa kuljettamisella on sen kilometrikustannusten kanssa.

Käsittääkseni kilometrikustannus muodostuu siittä rahamäärästä, mikä kuluu kilometrin matkan AJAMISESTA matkailuautolla. Siis polttoaineet, huollot, vakuutukset, pääomakulut, ym. jaetaan ajetulla kilometrimäärällä.

HAAPANEN TIMO 11.03.2009 17:30

Minä olinkin muuttamassa piirongin kilometrikustannuksia tähän touhuun paremmin sopivammaksi vuosikustannukseksi, johon laskisin sun luettelosi loppupään polttoainetta lukuunottamatta. Pelkästään naftat reilulla kädellä kilometrikuluihin. @timo

PALIN MATTI 11.03.2009 17:55

Voidaan puhua myös piirongin käyttökustannuksista. Eli paljonko menee rahaa vuodessa auton matkailukäytössä. Mutta paljonko piirongin ylläpito maksaa, vaikka sillä ei ajettaisi metriäkään, on taas ihan toinen juttu?

Samoin voitaisiin laskea paljonko jokin auto kuluttaa tyhjäkäynnillä polttoainetta /100km.

NIEMINEN RAIMO 11.03.2009 19:22

Siirtyminen paikasta A paikkaan B kolmea eri reittiä käyttäen ei millään muotoa liity piirongin kilometrikustannuksiin ei varsinkaan jos niihin kustannuksiin aiotaan sisällyttää kaikki mahdolliset piirongin pitämisestä aiheutuneet kulut kuten huollot,vakuutukset,lahovaurioiden korjaukset,porsliinien hankkimiset ynnä tuhannet muut asiat.On kovin yksilöllistä mitä se kilömetri maksaa.Niitä hintoja tulee todennäköisesti yhtä monta kuin on autojakin. Tässä siirtymäesimerkissä tuntui mukavalta sisällyttää kaikki pakolliset kustannukset tähän hintaan €/km.Ihan hetken mielijohteesta vain.Voisihan siihen vielä lisätä tämän piirongin kuljetuksen kohteesta A kohteeseen B lentoteitse ja todeta ajetun kilometrin maksavan 0 € ja sitten ihmetellä että miten ne lentokuljetukset jne. @rami

HUOVINEN SIRPA 11.03.2009 19:27

Minäkin käsitin, että otsikossa tarkoitettiin nimenomaan MATKAILUAUTON kilometrikustannuksia, siis ajettuja kilometrikustannuksia, ei niitä kuljetuspäiviä jollain toisella apparaatilla. No ei,se mitään, minähän tuohon jo vastasinkin, aiemmin,mitä omat kilometrikustannukseni ovat. Esko

HÄMÄLÄINEN TOIVO 13.03.2009 15:01

Mitä niistä kilometrihinnoista, mutta missa se on se Keski-Eurooppa, josta monet puhuvat? Se kun näyttää olevan yhdellä eri paikassa kuin toisella. Olisko sen sijainnilla mitään tekemistä kustannuksissa?

HAAPANEN TIMO 13.03.2009 15:40

Euroopan keskipiste on Liettuassa n. 25km. Vilnasta pohjoiseen. @timo

ENQVIST RAIMO 13.03.2009 15:59

Moi Ismo Minulta jäi pois se auton alennus. Kahdelta henkeltä se tekee 611€ .Miksi minä Ruotsiin menisin maksamaan siltamaksua tai toista laivamatkaa?Kun minä pääsen Helsingistä laivalla Tallinaan mistä on kätevä lähteä ajelemaan alas päin. Helsingin ja Tallinan väli ei maksa kun 139€ siinä jää naftarahaa 472€

JANHONEN MATTI 13.03.2009 18:45

Tuo Keski-Euroopan paikka taitaa vähän vaihdella sen mukaan puhutaanko taloudellisesta, väestöllisestä vai maantieteellisestä Keski-Euroopasta. Muitankin määritteitä varmaan löytyy. Itse olen kuullut puhuttavan Ruhrin aluella sijaitsevaa Esseniä tiettynä Keski-Eurooppan keskipisteenä. Taloudellisen toimeliaisuuden osalta se saattaa sitä ollakin. Itselle Keski-Eurooppa alkaa Hampurin seudulta.

NYYSSÖNEN KAJ 14.03.2009 10:51

Keskieurooppa nimiseksi alueeksi nimettiin aikanaa 60-luvulla: "Skandiavian etäläpuolella ja Alppien pohjoispuoleinen alue Ranskakin kait lasketaan keskieuroopan alueeseen vaikka on lännessä. Itäeuroopan raja on kait nykyään siirtynyt Kasselista huomattavasti idemmäksi.

Meidän tämän talven matka on kohta takanapäin. Lähdimme Sompasaaresta 30 lokakuuta ja palaamme Vuosaaren satamaan 16. huhtikuuta. Matkan kokonaiskustannukset johon lasketaan vain polttoaine ja auton pienet varustelut 20% osuudella. Auto 12m Volvo B10M ja kaksi aikuista

Lauttaliput, tiemaksut ja Camping (88 vrk) 1749€ Kaikki se joka menee suusta sisään (169 vrk) 4341€ Polttoaine matkailuautoon 8000km, budjetti alittui 300€ hintojen alennettua lokakuu 2008 tasosta, 1960€ Muut; kaasu, internetaika,pa rantakirpuun varustelu 20% ja kiinteä aineiset tuliaiset 1230€

Matkareitti Helsinki - Travemunde - Algarve, Portugal - Travemunde - Helsinki matkan kuvakokoelma: http://picasaweb.google.fi/KajNyy1/KajPortugal0809# Algarvestakaj

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.