Euramobilin lattia?

KNAAPI JUHA 02.03.2009 20:07

Miten tuo lienee rakennettu, olisiko samanlainen vanerilattia kuin muissakin. Lasikuidustakin olen kuullut puhuttavan. Inkkeessä kun on kaksi pohjaa, niin ajattelin sitä pohjimmaista. Sisälattia varmaan onkin vaneria.

PUTTO TUULA 02.03.2009 21:00

Kts.http://www.euramobil.de/_portrait_gb_2009/index_4.html. Aika vakuuttavaa tekniikkaa, vaikka onkin "faneria; Fesivaneria" kuten kaverini Ukki aikoinaan sanoi tehdessään veneeseen uudet penkit ko.materiaalista. Kyllä tuollaisella välitilalla saa riittävän välipohjan eristyksen; sen kuin yhdistäisi "kunnolliseen" vesikiertoiseen lattialämmitykseen. Terv:Timppa Ps.Katteeksi käy.

LAHTI ANTTI 02.03.2009 21:42

Poraa Juha sinne lattiaan muutama reikä ja tarkasta mistä se on tehty.

KNAAPI JUHA 02.03.2009 21:50

Kuule Andreas, kävitkös jo siellä Winemakerin jemmalla peräkärryinesi?

Siltä vähän vaikuttaisi. Minä kun en vielä voi tietää kenen koslan pohjaan menisin porailemaan. Mahtaiskos ko. henkilö siitä juuri kiitelläkään.

LEIVO JUKKA 03.03.2009 07:49

Lasikuitua koko pinta tietä vasten.Hyvähän tuo rossipohja on.

PÄIVINEN UNTO 03.03.2009 07:58

Alapohja on lasikuitu päälysteinen vaneri jossa lasikuitupinta on alapuolella ja muovipinnoite yläpuolella. Mitä siinä tekee lattialämmityksellä jos väli-pohjassa on reilut 15astetta enemmä lämpöä kuin asuintilassa. Terv. UP.

SAVOLAINEN JARI 03.03.2009 11:16

Vanhemissa Euramobiileissa (muistaakseni ennen v.2007)alapohja perinteinen tukeva 22mm.vesivaneri,jossa sisäpuolella vulkanoitu harmaa liukuesteinen muovimatto (vastaava kuin linja-autoissa).Uudemmissa käsittäkseni lasikuitu molemminpuolin.

Alapohjan ja lattiapinnan välissä lämmin välipohja, jossa kaikki vesitekniikka ja lämpöputket...myös harmaaveden poisto venttiili.Lattiapinnan vaneri muovimatolla päälystetty 22mm. vahvuinen, eli lattiavanereiden kokonaisvhvuus 44mm, joka tukevoittaa koko rakennetta.

Myös mahdollinen ilmastointi voidaan asentaa välipohjaan, jolloin auton katolle ei tule ylimääräistä massaa, eikä menetettä valoa tuovia kattoluukkuja.

Luonollisesti ei tarvetta minkäänlaiselle lattialämmitykselle, sillä välipohjassa todellakin lämpimämpää kuin asuintiloissa.

Lattia on vedoton ja lämmin paukkupakasillakin.

Välipohjaan auton ulkopuolelta mallista riippuen useita "lastausluukkuja"

LEHTIMÄKI ERKKI 03.03.2009 20:20

No nythän tais löytyä auto jonka ostoa täytyy harkita oikein vakavissaan.Itsellä ollut kaksi autoa joiden pohjat lahoja.Ei ne mitään vesivaneria olleet.Tavallista pehmeää vaneria,tosin alapuoli maalattu mustaksi.

EKDAHL MARKKU 04.03.2009 13:11

Meillä on vm. 2006 Eura Mobil Contura, eli ihan viimeisiä vanhan Ducaton alustalle rakennettuja (rek 05/07) ja siinä on kyllä "ulkopohja" päällystetty ulkopuolelta lasikuidulla. Asia selvitettiin ruostesuojausta varten ja siihenkin vedettiin massa päälle, lähinnä melun vaimentamiseksi.

LAUKKANEN MAURI 04.03.2009 13:59

Pakko kehua omaansa ja pohjoismaiden eniten myytyä autoa Bürstneriä,mikä on rautaa ja kaksoispohja lasikuitua!ei kaipaa massoja haisemaan eikä ypäristön kiusaksi. Suossitelen syvästi;kokemuksella m laukkanen

LAUKKANEN MAURI 04.03.2009 14:14

Lisää Bürstner kehuja;Takuukilpailu laajenee matkailuautoihinkin Bürstner-matkailuautoille 5 vuoden takuu Ruotsissa

Viiden vuoden takuu uudelle matkailuautolle kuulostaa uskomattomalta. Ruotsissa markkinoiden toiseksi suurin merkki Bürstner päätti syyskuun alussa kuitenkin laajentaa ostajan saamaa turvaa. Laajaan turvapakettiin sisältyy myös viiden vuoden rahoitus kiinteällä korolla, kolme vuotta tiepalvelua ja 35 % alennusta työn ja varaosien hinnoista. PS;kopio Tuulilasi

LEHTIMÄKI ERKKI 04.03.2009 18:53

Mistähän vuosimallista lähtien Bürstnerin pohja on lasikuitua?Ei ollut ainakaan vielä-99 mallissa,valitettavasti.

SAVOLAINEN JARI 04.03.2009 20:02

Tuo lasikuitu pinnoitteinen pohja on tullut vasta parin viimevuoden aika markkinoille eri merkeillä.

Edellinen autoni oli integroitu Burstneri, eikä ollut suuremmalti moittimista. Burstnerilla ei tosin ole kovin laajaa malli valikoimaa kaksoispohja autoista kuten Euralla, joka on tehnyt kaikkia autot kaksoispohjalla jo vuosia, ellei vuosikymmeniä.

Toki yli 8 metrisissä on kaksoispohjat, mutta päädyin nykyiseen Euramobiiliin avarampien (korkeampi) sisätilojen takia. Myös viimeistely ja materiaalien laatu Eurassa on mielestäni parempi, mutta kummatkin hyviä Saksalaisia laatuautoja.

Tuo takuu kuvio ei ole aivan yksiselitteinen asia, miettikääpä esim. henkilöauto puolella Alfan ja muutaman korealaismerkin pitkiä (5v) takuita. Vastaavia takuita ei anna Saksalais, Ruotsalais tai Ranskalaiset valmistajat, mutta luulempa, ettei kovin moni pidä Alfa Romeota luottetavampana tai laadukkaampana kuin esimerkiksi Mersua, oli takuu aika sitten mikä tahansa.

KUNNAS TAPANI 04.03.2009 21:32

Pitääkös se paikkansa, että nuo EuraMobilin alkovi- ja puoli-integroidut mallit tehdään nykyään niin, ettei seinä- ja kattorakenteissa ole puuta?

Ja onko muilla valmistajilla puuttomia rakenteita? (jätetään nyt retkeilyautot tästä pois)

LAUKKANEN MAURI 04.03.2009 21:40

Tuossa video kuinka se Eura Mobil rakennetaan;ei siinä puuta rkenteissa näy!.http://www.promobil.de/videos/video-eura-mobil-850-qb-von-der-werkbank-bis-zur-strasse.255099.7.htm

KNAAPI JUHA 04.03.2009 21:58

Eura ilmoittaa, että Terrestra, Activa, Contura malleissa on puuton kaksinkertainen lasikuituseinä alumiiniraameissa. Tämä Fordille tehty halvempi Profila alkovilla tai puoli-integroituna on sikäli ovelasti esitteessä kerrottuna, että lasikuituseinästä ja katosta puhutaan, samoin polyuretaanieristeestä, mutta sandwich -vaahdotuksesta ei sanaakaan. Saattaa siis olla puiset raamit???

Hymer-miehet voivat varmaan esitelmöidä Hymerin alumiinipintaisesta polyuretaanisandwich -rakenteesta.

Löytyyhän sitten noista unelma-autoista varmaan täysin puuttomia seinärakenteita.

PÄIVINEN UNTO 05.03.2009 07:39

Vastaus Laukkasen Maurille. Euran Conturassa on on ainakin vuodesta 2001 saakka ollut pohjan ulkopinta lasikuitua. Mitä sinun auto-merkkiisi tulee niin minullakin on ollut saman merkkinen rakkine. Siitä ei ollut talvikäyttöön koska kaikki vedet jäätyi jo -10c asteen pakkasessa . Syy moiseen kyllä sevisi,kun vesi putket kulki pojan ulkopuolella ja lattian rajassa kylmässä,ilman mitään eristeitä. Toivoisin muidenkin huomioivan hankkiiko auton talvi tai kesä autoksi.Kaikissahan näissä on kuitenkin paranneltavaa täysin valmista kuljita ei kohtuhintaan saa.Terv. UP.

MALLAT TAPIO 05.03.2009 14:55

Meillä on Eura Contura 2006, jossa on Trumatic C 6002 EH-lämmitin. Pelkällä sähköllä lämmitettäessa jäätyvät keittiön putket jo muutaman asteen pakkasilla. Takatalli ja kaksoispohjan takaosa on lämmintä tilaa, mutta vesitankit estävät lämmön pääsyn eteenpäin. Kaasulla lämmitettäesssä yli 15-asteen pakkasilla saattaa etuosassa lattialla oleva koiran vesikuppi jäätyä. Käytän ohjaamon suojapeitettä ja sisäverhoja, mutta ohjaamon ovia ja lattiaa ei ole kunnolla eristetty. Etuosa pysyy lämpimänä sähköpuhaltimella, mutta talvella joutuu usein yöpymään ilman sähköä.

Eura Mobil on meillä neljäs ja paras matkailuauto; ohjaamon lämpöeristystä pitää yrittää jotenkin parantaa.

SAVOLAINEN JARI 05.03.2009 16:15

Mikälli sisätilat lämmitetään erillisellä esim. puhallin lämmittimellä ei välipohjassa luonnollisesti ole tällöin lämpöä ja vaarana on putkien jäätyminen, tosin tällöin kyseessä on puhtaasti käyttövirhe.

Käytettäessä Trumaticin omaa sähkövastusta ja se riittää nostamaan sisälämpötilan normaaliin 20-23 astetta, pysyy putket taatusti sulana. Ellei sähkövastus riitä nostamaan sisälämpötilaa riittävästi tulee käyttää kaasulämmitystä, ei erillisiä sisätilan lämmittimiä.

Erillisissä sisätilan lämmittimissä on aina vaarana, ettei välipohjassa ole riittävästi lämpöä, koska auton oma termostaatti reakoi lämmön nousuun ja pudottaa Trumaticin pois päältä (lämpö ja vesiputket kulkevat välipohjassa).

Sähköistä sisätilan lämmitintä tulee käyttää vain ns. mukaavuus lämmitimenä , jolla poistetaan vedontunne esim. ohjaamon jalkatilasta.

Mikälli koirankupissa jäätyy vesi ohjaamossa, kertoo se jotain sisälämpötilasta. Mikälli asuintiloissa on rapia 20 lämmintä, ei ohjaamossa taatusti ole pakkasta latialla…ellei ovet ole auki:)

LAUKKANEN MAURI 05.03.2009 17:22

Toivottavasti en ole pahoittanut Eura Mobile Miehiä;EN OLE ARVOSTTELUT YMMÄRTÄÄKSENI SEN MERKIN LÄMPIMYYTTÄ/PARENMUUTTA milään tavalla! Olen yrittänyt herätää ko.merkin käyttämästä lasikuitu/muovi korista keskustelua,en sen lämpimyydestä. Minun ja monen muun kanta on varmaan liityen tähän lasikuitu rakenteeseen ,täällä pohjolan pakasissa varovainen. Saman asian olen huomannut monen karavaanarin kommenteista ja alan asiantuntijoilta=as,auto kauppiaat. EuraMobil =as.autojen äiti vai? kysyy m laukkanen

SAVOLAINEN JARI 05.03.2009 19:15

Ainahan keskutelua pitää olla, mutta kun tuosta lasikuidun "heikkoudesta" ei vaan millään tahdo löytyä todistettavia referensiä.

Kyllä ne ostamiseen tai ostamatta jättämiseen vaikuttavat päätökset täytyy löytyä muista syistä.

Kilpalevan merkin edustaja/myyjä tuskin on puolueeton arviomaan toista merkkiä, mutta kannattaa kysellä merkkiriippumattomalta korikorjaajalta mitä mieltä siellä ollaan lasikuitukorisista.

SUOMINEN TAUNO 05.03.2009 21:07

Viime vuonna hankkiessani uutta autoa, tutustuin myös muutamiin lasikuiturakenteisiin. Vaikutelmaksi jäi, että ovat järjestään aika painavia. Ymmärsin, että se johtuu siitä, että lasikuitu on vaan paksumpaan kuin alumiinipelti. Tuo paino on kuitenkin aika kriittinen, kun haetaan henkilöautokortilla ajettavaa kalustoa.

Käyttäessäni alumiinipeltistä autoani luovutushuollossa merkkiriippumattomassa korjaamossa, siellä oli korjattavana Italialainen muovi- tai lasikuitukorinen peli. Asentajan arvio ainakin sen rakenteista oli tyrmäävä. Ilmeisesti niitä on muovirakenteisiakin autoja, mutta päältäpäin on kyllä vaikea tehdä eroa muovin ja lasikuidun välillä.

SAVOLAINEN JARI 05.03.2009 21:30

Aivan totta, lasikuitu on painavampi ja huomattavasti paksumpi materiaali kuin 0,3-0,5 mm. alumiini.

Kaksoispohja autot on muutenkin painavampia kuin ilman välipohjaa olevat autot.

Tukevampi lasikuitu ja kaksoispohja tukevoittavat autoa, mutta paino nousee väkisinkin. Laadukasta talviautoa jossa olis 3-4 matkustajan lisäksi viellä TODELLISTA kantavuutta tavaroille 3500 kg kokonaispainossa autossa...lieneen mahdottomuus.

Muovi autoja ei pidä sekoittaa lasikutuun ja käsittääkseni italiassa ei tehdä lasikuitukorisia...ei ainakaan Euramobileja:)

LAUKKANEN MAURI 05.03.2009 21:57

Ompa mielenkiintoinen saia rämä E¤ura Mobil;ei se eura lattia ja pyörökotelot kovin kasiseti eristetty ole,pitää siellä välipohjassa olla kunnon lämpö jos ei halua että ne putket ei jäädy!. Sen asia voi hyvin hähdä siitä videosta,jonka linkitin ja tässä vielä yksi hyvä video ehttp://www.promobil.de/videos/euramobil-so-entsteht-ein-neues-reisemobil.90086.7.htm

SAVOLAINEN JARI 05.03.2009 22:14

...välipohjassa on kunnon lämpö, eli vähintään sama kuin asuintiloissa,koska välipohjassa kulkevat kaikki lämmityskanavat!!!

Kannattaa käydä tutustumassa kaksoispohja autoihin, niin tulee tekniikka tutuksi ja jää turha ihmettely pois.

KORHONEN ERKKI 05.03.2009 23:38

Tästä Suomisen Taunon jutusta: "Käyttäessäni alumiinipeltistä autoani luovutushuollossa merkkiriippumattomassa korjaamossa, siellä oli korjattavana Italialainen muovi- tai lasikuitukorinen peli. Asentajan arvio ainakin sen rakenteista oli tyrmäävä. Ilmeisesti niitä on muovirakenteisiakin autoja, mutta päältäpäin on kyllä vaikea tehdä eroa muovin ja lasikuidun välillä."

Tiedä mitä asentaja on rakenteista arvostellut, mutta sanoisin että lasikuitu on asuntoauton ulkopintana lyömäton. Ensinnäkään siihen ei pienistä kolhuista jää mitään jälkeä ja jos kolhu tulee niin ei tarvii koko seinää uusia.

SUOMINEN TAUNO 06.03.2009 07:58

Tuossa Italialaisessa autossa oli ymmärtääkseni tullut halkeama muoviin tai lasikuituun ja vedet olivat päässeet tekemään aika pahaa tuhoa eristeissä. Rakenne oli avattu ja siellä näytti runkorakenne olevan puuta ja eristeenä vuorivillaa. Asentaja oli sitä mieltä, ettei tuo muovi tai lasikuitu kestä Suomen pakkasia. Kertoi vastaavia tapauksia heillä ennenkin olleen.

PÄIVINEN UNTO 06.03.2009 08:15

Vielä Eurasta jos pidät trumaa oikein päällä niin puhallus ilma lämmittää väli-pohjan paljon lämpimämmäksi kuin asuintilan. Venttiilit auki. Puolikkaan etuosa on merkistä riippumatta viileämpi koska se yleensä on auton perusosa.Itse laitoin omaani routamatosta koko lattian eriseet ja omat matot siihen päälle. Lämpö ohjaamossa kohosi huomattavasti.UP.

SUOMINEN TAUNO 06.03.2009 09:14

Kyllä ainakin Mclouis nettisivuillaan väittää, että heidän autojensa rakenne on lasikuitua (fibreglass).

SAVOLAINEN JARI 06.03.2009 09:44

Hyvät herrat, unohtakaa jo nuo italian ihmeet mikälli haluatte todellakin talviauton.

Korin ollessa muovia (ei lasikutua) ja eristeiden lasivillaa, pitäisi kovempaankin päähän mennä, ettei näitä autoja ole suuniteltu talvikäyttöön...ja johan tuo hinta lappukin kertoo jotain tuotteen laadusta.

Jos haluat hyvää ja halpaa, osta eri paketissa:)

SUOMINEN TAUNO 06.03.2009 09:45

Löysin aika mielenkiintoisen sivuston, jossa on ihan ansiokkaasti käsitelty näitä rakennekysymyksiä, myös tuota lasikuiturakennetta. http://home.swipnet.se/karavaanari/huolto/vihjeet/vihje_00.htm

SAVOLAINEN JARI 06.03.2009 10:22

...eli, yhä odotellaan mistä löytyisi se pakkasessa halennut lasikutukorinen, ei muovikorinen.

Kyllähän niitä täytyy olla, kun on nuita liikennemerkkeihin ja katoksiin revittyjäkin alumiini koppasia on kymmenittäin.

Tosiasia on, että jos Euran hintaluokan autossa alkaisi kyljet halkeilemaan Suomen pakkasissa oli ko.merkin kohdalla myynit myyty.

Toinen asia on edulliset muovikoriset jotka houkuttelevat halvalla hinnalla ja ajavat asiansa täysi kolmen vuodenajan käytössä, mutta eivät tälvikäytössä.

Tämä ei sulje pois sitä, etteikö joku olisi saanut autoaan rikki, mutta mistään ylestämisestä ei todellakaan voi puhua, tyyliin "lasikutu ei kestä pakkasta".

KUNNAS TAPANI 06.03.2009 13:02

Jos vähän tarkennettais näitä termejä. Se, mitä yleensä lasikuiduksi kutsutaan, on lasikuitulujitteista muovia, eli tehdään yleensä laminoimalla lasikuitumattokerroksia polyesterihartsilla (tai epoksihartsilla). Tai voi olla katkotut lasikuidut sekoitettuna siihen hartsiin, jolloin esineen valmistus voi tapahtua esim. puristamalla tämä lasikuitupitoinen hartsi muottiin. Tällaista kuitusilppua on mm. korikorjauksiin tarkoitetussa "lasikuitukitissä". Hartsi on kovettumatonta muovia.

Matkailuajoneuvojen "muoviset" korin osat lienevät useimmiten ABS-muovia (akryylinitriilibutadieenistyreeni), jossa siis ei ole lasi- tai muuta kuitua lujitteena.

"Lasikuidusta" valmistetut osat ovat siis oikeastaan lujitemuovia. Englanninkielisessä tekstissä lujitemuovista käytetään joskus lyhennettä GRP, Glass Reinforced Plastic.

Voidaan kutsua niitä myös komposiittimateriaaleiksi noin yleisemmin, siihen kategoriaan kuuluu sitten muutkin monesta ainesosasta muodostuvat materiaalit kuten lentokoneteollisuuden käyttämät kevytmetallikomposiitit.

Näiden materiaalien pakkasenkestävyys tai -kestämättömyys ei välttämättä ole materiaalin itsensä vika, vaan johtuu siitä, että valmistaja ei ole huomioinut materiaalin ominaisuuksien muuttumista alhaisemmissa lämpötiloissa eikä siten ole lisännyt esim. materiaalin paksuutta tai tukirakenteita kompensoimaan materiaalin alentuneen kestävyyden.

PELLIKKA ERKKI 06.03.2009 14:38

On se sitten lohduttavaa niille jotka laittavat talviautoonsa kymmeniä tuhansia euroja että edes välipohjassa on lämmintä. Ja ei kun vaan lisälämmittimiä asunto puolelle että edes jotenkin tarkenisi. ...Kylläpä passoo...

KNAAPI JUHA 06.03.2009 15:40

Erinomaista epäilemistä taas on ilmassa, kun herrat Laukkanen ja Suominen pääsevät ääneen epäilemään.

Mietikääs nyt kun hiihdätte lasikuitusuksilla, työnnätte vauhtia lasikuitusauvoilla, panette suksenne lasikuitusuksiboksiin ja lähdette ajelemaan autolla, jossa on lasikuitulokasuojat. No esimerkki hiukan ontuu, koska yleensä lasikuitulokasuojia on kuorma-autoissa. Missäs silloin on ajatukset pakkasta kestämättömistä "muoveista". Erilaisia muoveja ovat teryleenihousunne, nailonpaitanne, köytenne, sadetakkinne, auton kojelaudat, ohjauspyörät, asentoautojen vessanpytyt, lavuaarit, säiliöt, patjat, istuinpäälliset jne. jne. loputtomiin. Ja sitten joku onneton uikuttaa, ettei taida kuitenkaan luottaa siihen, että "muovi" kestäisi pakkasta. Hohhoijaa! Täällä ovat minua viisaammat insinöörit yrittäneet kerta toisensa jälkeen selittää, että on olemassa erilaisia "muoveja", toiset erilaisilla kuiduilla vahvistettuja ja toiset eivät, toiset erilaisilla lisäaineilla pakkastakin kestäväksi tehtyjä ja toiset eivät.

SUOMINEN TAUNO 06.03.2009 16:19

Minä oikeastaan vain kerroin merkkiriippumattoman asentajan mielipiteestä ja siitä, mitä itse korjaamolla pääsin näkemään. Tällaisten puolueettomien asentaja-arvioiden kun arveltiin olevan todenmukaisia. Jokuhan kertoi sitten toisenlaisistakin arvioista.

Ilmeisesti tilanne on se, että autoihin laitetaan pakkaseen sopimattomia muoveja, jotka sitten hajoavat. Itselläni edellisessä autossa (Autoroller 3, vm 99) olivat muoviset helmat aivan riekaleina, kuntaas alustan (Fiat) muoviset puskurit olivat aivan kunnossa. Jostakin kuulin, että UV-säteily vaurioittaa noita muoveja ja ne pitäisi pitää hyvässä vahassa.

Itselläni ensisijainen peruste olla valitsematta lasikuiturakenteista autoa oli tuo paino.

SAVOLAINEN JARI 06.03.2009 16:21

Juha, asia puhetta.

Maailmaan mahtuu aina ihmisiä, joita kaikki uusi ja mahdollisesti omista tottumuksista poikeava on vähintäänkin arveluttavaa, ellei jopa pelottavaa.

Mitä vähemmän tietoa, sitä enemmän luuloja...ja voihan olla, että jotkut asiat vain menevät ko.henkilöiltä yli ymmäryskyvyn.

LAUKKANEN MAURI 06.03.2009 16:54

Niin eikös tämä palsta ole juuri tälläisiä keskusteluja varten. Olenko jossain vaiheessa haukkunut lasikuiturakenteita?,minun tarkoitukseni oli ja on herätää keskustelu ko.asiasta,jos vetää herneen nenään niin parempi olla lukematta näitä palstoja.

Tosiasia on että lasikuitu/muovi rakenteisissa autoissa on ollut ongelmia. Mtta saako siitä puhua vai pitääkö vaieta on jo vähän vaikeampi asia. Onneksi asiakaalla on oikeus päätää (vielä)millaisella kulkimella hän haluaa liikua ja jonkinlaisen hyvyys/mieltymis tuloksen antavat myös myyntitilastot;siellä ei ongelma autot yleensä ole kärjessä!. Rakentavaa ja kehitävää keskustelua (väittelyä) toivoo; m laukkanen

SUOMI SEPPO 06.03.2009 17:18

Mitenköhän Falcon kesti ennenmuinoin. Huhu väitti ainakin että taka-akselin luona oleva poikittaissauma aukesi useammasta (eipä niitä autojakaan kai montaa tehty ?). Itselläni muovikorinen Adria näin puolustukseksi. @seppo

KNAAPI JUHA 06.03.2009 17:28

Rakentavaa ja kehittävää keskustelua minäkin toivon. Kysellä varmaan saa ja arvostellakin varmaan saa, jos on jotain arvosteltavaa. Miksi pitäisi salailla. Missä se tosiasia on?

Voisithan Mauri nyt jo vihdoinkin kertoa, missä olisi tällainen lasikuituauto, jonka rakenne ei ole kestänyt pakkasta? Minusta vaan ei pitäisi sekottaa muovipuskureita, muovihelmoja ja muovikoristeita tähän keskusteluun. Lisäksi kyllä kai automyyjät ovat viimeisiä, keneltä kannattaa kysyä "asiantuntijamielipidettä" kilpailevasta merkistä.

Myöskin, jos korjaamomies sanoo, että italialaisen rakenne on aivan paskaa, niin kannattaisi erotella, mikä siinä on kelvotonta. Esim. saattoihan tuo tarkoittaa kelvotontä työtä, rakennepaksuuksien heikkoutta, vuorivillaeristeitä, vesitiiviyttä tai muuta sellaista.

En myöskään lähtisi arvioimaan, että parhaita autoja ovat ne eniten myydyt. Halvimmasta päästä ne yleensä kyllä ovat. Myyntitilastosta ei varmaan kannata hakea tukea laatuarvioihin. Voishan vaikka käydä niin, että Niesmannit, Carthagot yms. olivat niitä kelvottomia autoja, koska myyntitilaston kertovat, että niitä myydään vain vähän. Uskoo ken tahtoo, sanoo Knaapi Juha.

SAVOLAINEN JARI 06.03.2009 17:42

...nuo myyntitilastot on todellakin melko ontuvia perusteluja auton laadulle. Olihan Ladakin viellä 80 luvun alussa neljän eniten myydyn merkin joukossa...ja seuravaksi alkaa keskustelu ryöppy siitä kuinka hyvä ja lämmin Lada oli...ei tarvinnut minkki turkkia päälle niin kuin mersuissa:)

LAUKKANEN MAURI 06.03.2009 17:47

Olen joskus aikaisemmin ,tuolla jäsenkeskustelun puolella verranut tätä palstaa Karavaanari Infon palstaan. Miksi?,minusta tuossa edelisessä kirjoituksessa se asia kiteyi!.

Sielä naapurissa yritetään olla herrasmiehiä,ja olen lukenut heidän kirjoituksensa ja motiivinsa miksi ovat Karavaanari Ifolaisia ja tuo edellä oleva kirjoitus minusta on oiva esimerkki siitä miksi tällä palsatalla on määrätty maine.

On vaikeaa kun pitää ruveta arvostelemaan jotain,mutta en voi olla otamatta komenttia edelläolevaan kirjoitukseen; Elämään katkeroituneen eläkelaisen juttuja! Asian voi ilmaista näinkin! tuumasi m laukkanen

LAUKKANEN MAURI 06.03.2009 17:49

Minun kirjoitus oli Knaappi Juhalle!

HIETALA PEKKA 06.03.2009 20:10

En voinut olla kirjoittamasta kommenttia tähän keskusteluun EURAN ja lasikuidun hyvyydestä tai laadusta koska minulla on jonkun vuoden kokemus EURAN huollosta ja korjauksista!Eli ei ole monta vuotta kun oli ERITTÄIN pahoja ongelmia EURALLA kosteusvikojen ja varsinkin LASIKUITUKATON kanssa.Melkein kaikki lasikuitukatot jouduttiin vaihtamaan peltisiin katon takaosissa ilmenneiden halkeimien vuoksi.Myös alahelmojen ja etupilareiden lahovauriot oli huomattavia!ETTÄ SE SIITÄ SAKSALAISESTA LAADUSTA !!!!

KNAAPI JUHA 06.03.2009 20:32

No tulipa arvokasta tietoa.

Minulla ei ole Euraa eikä mitään sidoksiakaan sellaiseen. Tietoa vaan kaipailen. Minkäsvuotisissa Euroissa ja missä malleissa tuollaisia ongelmia on ollut?

Kyselee nimim. Käytetyn ostoa puntaroiva

SAVOLAINEN JARI 06.03.2009 21:04

Lainaus aikaisemmasta kirjoutuksta (Myös alahelmojen ja etupilareiden lahovauriot oli huomattavia!ETTÄ SE SIITÄ SAKSALAISESTA LAADUSTA !!!!)

Muutama tarkentava kysymys. Missä mallissa ja minkä ikäisessä ja oliko itselläsi kyseinen auto tai mistä tieto on peräisin... missä muuten korjattiin?

Mitä mahtaa olla lahovauriot alahelmassa, sillä ovat yleensä muovia, hiukka huonoa lahoamaan.

Alkovi mallissa etupilarit korivalmistajan tekemät(Fiat, MB) ja materiaaliltaan profiili peltiä, joka korkeintaan ruostuu. Tällöin sama ongelma olisi varmaan muillakin valmistajilla, koska samat korit kaikissa???

Integroiduissa etupilarit lasikuitua, ja sisällä teräs profili putket, eli ei oikein helposti lahoavaa.

...tuo väite, että melkein KAIKKI katot on jouduttu vaihtamaan on todella vahva väite. Tarkoitatko ja allekirjoitatko todella väitteesi.

Uskon, että mikälli näin suuressa määrin olisi esiintynyt ongelmia, Suomen kokoisessa maassa tämä olisi laajemmin tiedossa.

Mielenkiinolla lisä faktoja odotellessa.

HIETALA PEKKA 06.03.2009 21:54

Arvasin että totuus aiheuttaa keskustelua aiheesta ja aiheen vierestä .Eli jos ei joku tajua mikä on asutoosan etupilari voin selventää että kyseessä on ohjaamon oven jälkeen oleva asunto osan kulma ja helmoilla en tarkoittanut mitään muoveja vaan asuntoosan seinärakenteen alaosia.Näitä kattovikoja ilmeni ai nakin hyvin monissa EURA SPORT malleissa.Yleensä kaikissa mal leissa joissa katto oli auton perästä pyöristetty eli kattomateriaali oli taivutettu takaseinään päin. Helma ja pilari vikoja ilmeni oikeastaan kaikissa malleissa ainakin -06 asti. Tietoni perustuu siihen että toimin mm.EURAMOBILIN huoltotehtävissä useamman vuoden!!!

SAVOLAINEN JARI 06.03.2009 22:13

No niin, nyt rupeaa tulemaan oikeaa tietoa Euramobiilin entiseltä asentajalata, ymmärsinkö oikein?

Missä päin muuten toimit?

Kyseessä on siis alkovimallit, vai oliko vikoja myös integroiduissa?

Oliko noihin etupilarien kosteusvaurioihin syynä lasikuidun halkeaminen?

KNAAPI JUHA 06.03.2009 23:03

Kerropa vielä, onko mahdollista havaita halkeamia tai epäiltyjä vesivuodon paikkoja ulkopuolelta pelkällä silmällä vai edellyttikö kosteusmittauksen tai homehtumisen tms. antamaa aihetta purkutoimiin.

Kiitos!

NIEMINEN RAIMO 06.03.2009 23:34

Noista ylempänä olevista videolinkeista ei selviä mitä ainetta käytetään seinä ja kattoelementtien ytimenä.Näyttää tavalliselta styroxilta.Vai onko tätä//Divinycell® on maailman johtava PVC-vaahtoydinaine dynaamisesti kuormitettuihin kerroslevyrakenteisiin kuten veneisiin, aluksiin, juniin ja tuulivoimaloihin. Vaahdon lämmön-eristyskyky on ainutlaatuinen sen vettymättömyytensä ansiosta. Tehdas toimittaa sekä levyjä että täysin valmiiksi työstettyjä ydinainesarjoja.??// Laminoinnin vahvuudestakaan ei tarkkaa selvyyttä saa.Muuten rakenne saattaa olla ihan hyvä etenkin jos ainevahvuudet ovat riittävät.Ihan vertailun vuoksi kun näitä veneitä nyt alettiin tekemään,niin avomerikelpoisen Antilla 30 jalkaisen (9m)purren lasikuidun ainevahvuus vesilinjan alapuolella on 35-40 mm.No maantie ja avomeri ei kai ole vertailukelpoisia.Onko olemassa Euran elementeistä tarkka tuoteselostus?Toisaalta en ole tavannut yhtään lasikuituvenettä joka olisi runkosta tai muista lasikuituosista halkeillut talven aikana. @rami

HIETALA PEKKA 07.03.2009 08:49

Ei ollut eikä ole tarkoitus haukkua tai moittia EURAMOBILIA merk kinä vaan tuoda julki sen että myös ns.laatuautoissa on omat vi kansa.Eli kokemukseni on vuosien 20002-20007 väliltä pohjois suomesta toimiessani matkailuajoneuvojen huolto ja varustelu teh tävissä.Kyllä kaikissa EURAN malleissa oli samoja ongelmia ,toi sissa malleissa enemmän toisissa vähemmän.Katto ongelmat pääasi assa SPORT ja ACTIVA malleissa ,eli niissä missä katon muoto oli takapäässä pyöreä.Tämä vika on helppo havaita nousemalla tikkail la auton perästä ja tutkimalla kulmat.Helmojen ja etukulmien laho vauriot esiintyi kaikissa malleissa ja ne havaitsee kyllä mene mällä makaamaan AUTON HELMAN ALLE (varsinkin etukulmaan)ja paina malla vaikka meisselillä .Pahimmat paikat kyllä havaitsee myös pelkällä silmällä .Tosiaan näitä ns.tyyppivikoja ilmeni ja ilme nee varmaan kaikissa merkeissä ja malleissa riippumatta valmis tusmaasta.ELI KYLLÄ MATKAILUAUTOKAUPPA ON TUURIN KAUPPAA!!!!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.