- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Hymer 510 Starline
Hymer 510 Starline
Minä tuota Janhosen Mattia olisin vielä pikkiriikkisen halunnut kiusata.
Joko on vermeen lämpimyyttä ehditty testailla? Millä lämmittimellä on varustettu? Ovatko ohjaamon sivuikkunat oikein tuplat? Ei taida saada ohjaamoa erotettua sisälämmöstä,näyttää tämä harsosta tehty "morsiussviitti" olevan hatara sivuistaan. Millaiset ovat "Hymer-ajovalot"?
Löytyikö oikein CDI 156 hv? Entäs ABC?
Rakenne lienee alumiini-polyuretaani sandwitchia, onko ihan keulaan asti? Tuplapohjako löytyy? Vertailitko muuten samankokoiseen Euran 566 Integraan?
Kuvasit sitä polkupyörätelinettä. Onko se vakiovarusteena tällainen integroitu alas taittuva luukku, johon sitten pyörät kiinnitetään?
Menestystä uudelle perheenjäsenelle toivottaen: Juha
Minäkin olen nähnyt unta siitä Hymeristä,mutta samat kysymykst kuin edellä. Eikös se Eura Mobil ole hyvä talviauto,sieltä kärkipäästä,mutta kun se on niitä venemiesten autoja ja minulla ei oo venettä! Se hymeri kiinostaa ,kun vaan joku rupeais oikein kehumaan,niin lukisin mielen kiinnolla!
Projekti on siinä vaiheessa, että auto on katsastettu (läpäisi katsastuksen tuontikunnossa). Tullin nollaveropäätös tuli kolmessa päivässä, vaatimustenmukaisuustodistuksen hankin Suomen TÛV-kautta ja se tuli viikossa. Ensi viikon perjantaina tarkastetaan sähköt ja kaasut ja silloin saan auton kilpiin. Auton haku- ja rekisteröintikulut + tarkastukset tekee yhteensä 1.600 euroa = auto on silloin Suomen kilvissä. Tämän lisäksi teen autoon omille jäljille -huollon, mm. vaihdan kaikki öljyt ja suodattimet riippumatta siitä mitä autolla on edellisen huollon jälkeen ajettu. Huollon tarvikkeet maksaa n. 150-160 e. Katsastuspunnituksessa kävi ilmi, että auto oli "lihonut" 100 kg siitä mitä saksalainen rekisterikirja näytti. Eli kyllä ne Saksassakin lisää vetokoukun, markiisin, takatassut, sat.antennin, jne. punnituksen jälkeen. Kantavuutta jäi kuitenkin niin paljon, että auto rekisteröitiin 1+3 autoksi.
Korirakenne on voileipätekniikkaa kojelautaan asti ja siitä keulaan polyuretaania. Hymer-nokan altahan löytyy sukuselvä Sprinterin keula - vain konepelti ja maski on poistettu. Moottorilla ja vaihdelaatikolla on omat pohjalevyt. Etuikkunoissa ja ohjaamon sivuikkunoissa on ulkopuolinen peitto, Sisällä etuikkunoissa ruloverhot ja sitten tuo mainitsemasi ohut "morsiusverho". Ohjaamolle on oma lämpösuutin. Lämmitin on Truma C3402 eli se pienempi, joten auton on korkeintaan ns. 3/4 vuodenajan auto ja se riittää minulle. Jos majoitusn siinä talvella niin se tapahtuu maissa jossa harmaavesisäiliö ei jäädy. Kyseistä mallia on tehty myös Truman kuusitonnisella lämmittimellä + sähkävastuksella. Ohjaamon voi erottaa vahvoilla verhoilla asunto-osasta mutta ohjaamon yläosassahan on se alaslaskettava parivuode. Tuplapohjaa autossa ei valitettavasti ole. Alusta on MB 312D eli viisisylinterinen 2.9 ltr:n turbokone, jossa 90 kW. Autossa on ABC-jarrut (levyt myös takana) mutta ei turvatyynyjä. Ajovaloissa korkeudensäätö pelaa alipainella ja valot ovat valoteholtaan ihan ok. vaikkei lampun koosta niin uskoisi.
Vertaisn kyllä Euraan. Minulla on ollut yksi Eura ja pidän autoa hyvistä tarpeista hyvin tehtynä autona. Euran etuna on mm. juuri tuo kaksoispohja välipohjatankkeinenen joskin välipohja on aika matala, mikä rajoittaa sen käyttöä.
Polkupyöräteline on integroitu = rakennettu alumiinista autoon takaluukun taakse piiloon ja tulee esiin luukun avaamalla.
Toivottavasti vastauksessani on sen verran m-auton tuontiin liittyvää yleistä asiaa, etteivät kehota meitä vaihtamaan viestejä keskenään.
Kiitoksia edelleenkin! Auto lienee suhteellisen harvinainen Suomessa. Myöskään esitetietoja ei löydy esim. netistä.
Tämähän on minun ymmärtääkseni parhaimmillaan matkailuautoja koskevaa asiaa, jota otsikkokin edellyttää.
Harvassapa keskustelussa on yhtä tiukasti pysytelty otsikon aiheessa. Aihe saattaa kyllä kiinnostaa useampia kuin uskoisikaan.
Ja sikstoiseeks, saahan sitä ehdotella. Harmaat hapseni ja korkea ikäni suojelevat minua jo suuremmilta järkytyksiltä.
Terv. Juha
Laukkasen Maurille. Jos meinaat että EuraMobil on venemiesten vermeitä niin tutustupa esimerkiksi malliin Contura ja puhu sitten. Tunnen kyseisn auton hyvin, ja hyviä talviautoja on muitakin mutta tämä on yksi niistä.Että vejä Mauri veneesi vaikka hevosella, kylläse kulkee myös euralla. Terv. UP.
Niin siitä veneestä;se oli johdatus siihen Eura Molin lasikuitu rakenteeseen,jota minä vähän pelkään näissä pohjolan oloissa!. Sen tiedän ja uskon että lämpimyydeltään ja laadultaa Eura on sieltä kärki päästä mutta se pintamateriaali on veneestä!, Onko se hyvä vai huono asia sen päättää ostaja ja valitsee ajokin sen mukaan.
Hymerin B-Star-line sarjan autot on yleensäkin Suomessa vähemmän ostettuja. Valtaosa vanhemmista integroiduista Hymereistä on joko B-lassic tai B-klass malleja Fiatin alustalla. Ja syykin on selvä. Mallisarjan pieninkin eli juuri tämä S510 maksoi jo v.2002 MB:n 313CDI-alustalla runsaat 70.000 e. Ei minulta ainakaan sellasia rahoja olisi löytynyt. Samaa autoa löytyy Saksasta myös tyyppimerkillä S 520 jota tuskin on tuotu Suomeen lainkaan ja S 550:nä jossa pöytäryhmä/parivuoteet on takana. S 550 on aika tukkosen oloinen malli. Auton mallisarjan pituus pienin muutoksin oli 9 vuotta, joten auto ei ihan niin helposti vanhene käsiin kun lähes vuosittain mallia vaihtavat merkit. Mallisarjan keskivaiheillahan se auto ja kartanlukija on yleensä parhaimmillaan.
Mitä tuohon Euraan tulee niin mielestäni Eura teki pahan virheen kun se meni sekaantumaan Transuun. Olisi vaan pitänyt pysyä MB:n ja Fiatin alustoissa. Saksassa v. 2008 mallin uutta Euraa on myynnissä alennettuun hintaan ja lähes aina alustana on 2.2 ltr Transit. Jostain se kertoo?
Tuossa olisi kuvia, käypäsen näköinen auto. Meillä seuraava on erillispetinen puolikas, vaikka siinä tulee väkisinkin lisämittaa nykyiseen 6,11m autoon. http://tiny.cc/Gp32K
Katselin noita 510 Hymerin ja vastaavn 566 Euran painoja. Kovin ovat lähellä 3.200 kiloa "tyhjillään". Niinpä Eura näköjään suoraan rekisteröi 3.800 kilon kokonaismassalle. Hymeriä taitaa olla kumpaakin lajiketta. Euraa löysin ainastaan painavampana.
Se mikä kiinnittä huomiota, on ABS -jarrujen harvinaisuus uudemmassakin kalustossa. Euralla ne puuttuvat lähes kaikissa. Olisikohan ollut jotain teknisiä ongelmia? Säästökysymys se ei taida Euralla olla. ABS:ä ei voi kytkeä ilmeisestikään pois niin, että katsastaisi ilman. Kunnossa ne on pidettävä, vaikka maksais paljonkin...
Hymerissä tykkäsin tuosta pikkuisesta takaikkunasta. Nämä rintakarvanröyhistäjät paheksuvat takaikkunan tarvetta, mutta minusta se tuntuisi mukavalta kylläkin.
Pelot johtuu yleensä tietämättömyydestä. Itselläni ollut ”alumiinisia sileäseinäisiä” integroituja kuten Burstner joka olikin varsin laadukas auto talvivarusteltuna.
Aino ongelma näissä ohuella alumiini pinnoitteella olevissa autoissa on alumiinin huono kolhujen kesto. Pienikin osuma tai painaminen aiheuttaa näkyvän lommon ja autoa saa todella varoa varsinkin lasten kanssa. Kolhuisen auton jälleenmyynti arvo on tietysti alhaisempi kuin suorakylkisen (enpä ole tavannut kolhuista lasikuitupintaista…Huom! Ei pidä sekoittaa muovipintaisiin)
Nykyisen Eura Mobil 810 i hankintaan vaikutti osaltaan juuri tuon lasikuitupinta. Pinta on huomattavasti paksumpi / tukevampi ja ei lommoudu.
Eli, lasikuituun ei tule kolhuista lommoja ( vertaa veneen pintaan)
Jos isku on riittävän kova lasikuituun tulee reikä .
Käyttäessäni autoani markiisin asennuksessa, oli siellä samaan aikaan liikenne merkkiin kolhittu alumiinipeltinen alkovimalli. Asentaja kertoi, että joutuvat vaihtamaan koko kylkipellin, ko.vaurion takia.
Kysyessäni, kuinka lasikuitupintaisten kanssa menetellään, asentaja kertoi homman olen huomattavasti helpompi, eli korjataan vain vaurioitunut kohta ja korjaus saadaan täysin huomaamattomaksi …työtä vain murto-osa verraten koko kylkipellin vaihtoon.
Asentejan mukaan lasikuitu on huomattavasti kestävämpi materiaalina kuin pintaan liimattu ohut alumiini…haittapuolena kalliimmat valmistuskustannukset.
Kyllä kirjoitat asiaa!,mutta minun näkymykseni ja tietoni perustuvat lukuisiin keskusteluihin näitten as.auto kauppiaitten kanssa.
Mutta tässäkin pätee toteamus;kenen leipää syöy sen lauluja laulat!. Olen kyllä konkreetisesti nähnyt/kokenut sen lasikuitu seinän vahvuuden. Oli seuraava yksinkertainen testi;Vasaralla sai lyödä siihen lasikuitupintaan eikä siihen tullut jälkiä tai vaurioita. Vakuutava testi vai?. Mutta se ei sulje pois että se kestää nämä lämpölaajentuniset ja muutokse halkeilematta?. Toisaalto lasikuidun lämpölaajentuminen on pienenpää kuin esim, alumiinilla. Hinta ero taas tuoteitten välillä on suhteelinen asia.
Mutta kuten totesin, asiakas on se joka valitsee ja jos myyntitilastoista vo tehdä jonkilaisia johtopäätöksi niin se alumiinipelti taitaa olla vielä myydyin pinnoite autoissa ja vaunuissa. Kyllä kansa tietää! tuumasi m laukkanen
...firma jossa autoani käytin ei itse myynyt "lasikuitu" autoja, joten tuo myynnillinen intressi puuttui tässä tapauksessa.
Asennus puolen kavereilta saa usein varsin puolueetonta tietoa, joka on varsin ymmärrettävää kun joutuvat konkreettisesti mahdollisien ongelmien kanssa painimaan...myynnin mielestä tietysti oma merkki on se kaikkein paras ja ehkä yksi yleisin arkumentti on markkinaosuus.
Asiakas tekee ostopäätöksen parhaan tietämyksensä ja kykynsä mukaan...ja kai sitä on huonmpiakin kriteerejä kuin tuo "markkinaosuus".
Kuulisin mielelläni, mikälli on todistetavasti tiedossa olevia tapauksia missä lasikuitu olisi vaurioitunut pakkasessa. Itselläni ei moisista ole tietoa ja vanhin näkemäni "lasikuitukoppi" on ollut vuosi mallia -99, pinnat suorat ja ehjät.
ps.Tuli tuossa viellä mieleen, että nykyisin niin harvoilla ulko luisteluradoilla on lasikuituisia lämmittelykoppeja jotka saaneen osansa kiekoista, mailoista yms. ja kai nuo jotensakin kasassa on pysyneet :)
Itselläni on Euran Contura 612 SP ja on mallia 2001 eikä ole pinnat muuttunut miksikään, ei halkeilleet eikä lommoilleet. Helppoutena ainakin olen huomannut on erittäin helppo vahata ja pitää muutenkin siistinä moneen rypykäspintaisiin nähden.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.