Kitkarenkaat ympärivuotisessa käytössä?
PYSTYNEN JUHANI
15.02.2009 19:49
Kyllä mulla on ympärivuotisessa käytössä. Vain hyviä kokemuksia. Pääsee ainakin renkaiden vaihdoista ja ei ole toisten renkaiden varastointi ongelmia.Mulla on Bridgestone alla.Se kestää kesän kuumatkin ilmat,ettei sula alle.Siinä on vähän kovempi kumiseos kuin esim.nokialaisessa.Kyllä ne rengasliikkeesä tietää mikä sopii ympärivuotiseen käyttöön.
HUOVINEN SIRPA
15.02.2009 20:53
Tuopa olikin uutta tietoo, että ympärivuotisessa ajossa kitkoilla, ajatko paljonkin,kesällä,meinaan?
Esko
PYSTYNEN JUHANI
15.02.2009 21:15
Periaatteessa suurin osa ajosta kesäkeleillä, kun talvehdin Espanjassa. Kyllä sielläkin on hyvä olla kitkat,koska voi jopa luntakin tulla, kuten tänä talvena on nähty.
AHONEN KAI
16.02.2009 01:56
"kestää kesän kuumatkin ilmat,ettei sula alle."
Ei kannata käyttää aika-ajokummeja pidemmissä vedoissa ;)
Nokialaistakin kitkakummia saa eurooppaversiona joka ei sula myöskään niin helposti.
PINOLA OLLI
16.02.2009 08:24
Terveiset Kattivankkurista -24 astetta.Itsellä Bridgestone Blizzakit ympärivuotisessa käytössä.Ajettu noin 10tkm.Kesällä Kroatian helteessä.Kulutuspinnasta hävinnyt n 1mm Eihän niissä talvipitoa ole niinkuin oikeissa kitkoissa,mutta itse olen sitä mieltä että suurin pitoon vaikuttava tekijä on ratin ja penkin välissä!
IPATTI VEIKKO
16.02.2009 11:20
Jos lasket hankkivasi talvirenkaat valsseineen ja nastotuksineen niin se olee kalliimpaa, kuin ajaa kitkoilla ympäri vuoden ja vaihtaa pari rengasta silloin tälläin. Eikä ole kesä/talvi vaihto-ongelmia eikä säilöpaikkaa tarvita.
Minulla on ollut kitkat yli 10 vuotta, henkilöautoissa ja parissa matkailuautosssa. Ne tarvikumit tulevat nykyisin aika pian matkansa päähän ja silloin ne vaihdettava. Laskes varsin, se ei maksa mitään.
PYSTYNEN JUHANI
16.02.2009 15:05
Huomattavasti halvemmaksi tulee kitkat,kuin nastat ja kesärenkaat. Ja helppoa,ei rasita syksyiset ja keväiset rengas showt. Nastoilla parin vuoden ajon jälkeen katsastus setä sanoo,että on nastoja irronnut eli kaikki nastat poistettava tai uudet nastarenkaat.
PUURUNEN SAMI
16.02.2009 15:42
Eipä taida nykyaikana inssit pahemmin mainita jos jokunen nasta sattuukin puuttumaan, eiköhän itsekukin hanki sitä ennen uudet renkaat jo oman turvallisuutensa vuoksi.
Sen verran mitä olen -08 ducatolla nyt talvella ajanut niin eipä tekisi mieli kokeilla kitkoja laisinkaan.
PYSTYNEN JUHANI
16.02.2009 17:10
Kyllä mulle sattui juuri niin pari vuotta sitten henkilöauton kanssa ja renkaat oli kuin uudet,mutta nastoja oli hävinnyt.Sehän jokaisen oma asia ajaako kitkoilla vai nastoilla. Kyllä minä ainakin olen hyvin pärjännyt kitkoilla toisaalta en missään jääradalla ajelekaan.
YLILEHTO MARTTI
17.02.2009 11:21
Minulla on Nokian Hakkapelitta kitkarenkaat olut 2 vuotta
Täysinidegroidussa ja olen pärjännyt hyvin,vaikka olen luullut
ettei niillä tee mitään kun olen tottunut nastarenkaisiin.
Vaimon autoon laitettiin 5 vuotta sitten eikä ole ollut
moittimista.Tähän asti ollut hyvää tuuria vaikka olen ajanut
mielestäni aika paljon elämäni aikana,enkä ole ajanut yhtään
kolaria.Muttei kannata kehua voi käydä kuin traktorin kans.
Sanoin vaimolleni 8 päivä sunnuntaina katselempa netistä
varalta traktorin purkaamoita,jos sattuu tarttemaan joskus.
Mutta empä usko,että tarttee vielä kun koneella ajettu 1600 tuntia.Kahden päivän päästä meni mootorin öljypumppu.
Tulin siihen tulokseen ettei aina kannate olla liian varma.
Tämän pituinen tämä stoori.
NYYSSÖNEN KAJ
17.02.2009 12:20
Ei vaan kesärenkaat ympärivuotisessa käytössä. Raskaassa kalustossa ihan sallittua.
Renkaani ovat 22,5" ja pitäisi kestää 300000km, tosin karavaanarikäytössä ne lahoavat ennen sitä valon vaikutuksesta.
Minun renkaiden keski-ikä lienee n. 8 vuotta joten ne eivät ole Suomen talvikelikuntoiset. Renkaat saisivat (suositus) olla ainoastaan 3-5 vuotta vanhat, kumihan vulkanoituu koko ajan eli kovenee ja pito vähenee.
Portugalista Kaj
tässä tämänhetkinen "talviennuste" http://www.weatheronline.co.uk/weather/maps/city?PLZ=_____&PLZN=_____&LANG=en&CEL=C&SI=mph&CONT=euro&LAND=PO®ION=0005&WMO=08554&LEVEL=52&R=0&NOREGION=1
ja kuvia matkan varrelta
http://picasaweb.google.fi/KajNyy1/KajPortugal0809#
YLILEHTO MARTTI
17.02.2009 12:39
En tarkoitanutkaan,ajetaan samoilla renkailla kesät talvet.Talvella mitä olen pitänyt kitka renkaita tällä hetkellä ja kesällä
minulla Gontial renkaat
KUNNAALA KARI
17.02.2009 17:13
Tässä keskustelussa ei ole vielä tullut esille se seikka, että kitkarenkailla on taipumus lähteä vesiliirtoon sadekelillä. Se on mielestäni vakavasti otettava asia. Käytän sekä matkailuautossa, että henkilöautossa talvella kitkarenkaita ja kesällä oikeita kesärenkaita.
Turvallista matkaa!
NYYSSÖNEN KAJ
17.02.2009 17:32
"En tarkoitanutkaan,ajetaan samoilla renkailla kesät talvet."
Isot karavaanit ajaa samoilla renkailla ympäri vuoden. Kuusi takarengasta on räjähtänyt ajossa kymmenssä vuodessa yksi eturengas tyhjeni omassa pihassa vanhuuttaan (runko 20 vuotta vanha) nyt ei ole yhtään pinnoitettua alla.
Kitkarenkaita onko niitä raskaalle kalustolle?
Vesiliirto vaara on tosi pieni johtuen suuresta voimasta jolla rengas painaa tiehen 3000kg/eturengas ja 1500kg/takarengas auton ollessa tyhjänä. 1 mm kulutuspintaa riittää tästä syystä ympäri vuoden.
PS! rengas vanteineen painaa n. 100 kg
VALVE IRMELI
17.02.2009 22:21
tervehdys 20 vuoden kokemus kitkoista ja kaikki vain positiivista ... talvella. Kesärenkaiksi kitkoista ei ole, koska ne on suunniteltu nimenomaan talvea varten. Vesiliirto vaara on todella suuri ja pitokin on huonompi kuin normaali kesärenkaalla, vaikka toisin luulisi.. on meinaan kokeiltu myös nuukuuttaan tuota ympäri vuoden käyttöä ja en suosittele. Rahallisestikkin se ei tuo säästöä koska kitkat kuluu lämpimällä nopeammin. Jokainen tekee kuitenkin itse omat päätöksensä. Hiihtoloman jatkoa kaikille.
t. Ari Valve
LAHTI ANTTI
17.02.2009 22:51
Siis kitkatkin täytyy vaihtaa normaali kesärenkaiksi kuten nastatkin. Ei siis mitään vaihto hyötyä ole.
Kaksi kertaa vuodessa, ja kuitenkin nastoilla saadaan parempi ja turvallisempi pito hankalissa olosuhteissa.
PYSTYNEN JUHANI
18.02.2009 08:19
Kyllä toi kitkojen vesiliirtoon lähtö on täyttä p..puhetta. Kyllä tietenkin se renkaasta kiinni ja nopeudesta. Eihän kaatosateessa ajeta sataa.Jossain testeissä kerrotaan renkaan vesiliirtoon lähdöstä, muta testeissä nopeudet ovat aivan eriluokkaa kuin matkailuautolla.
PYSTYNEN JUHANI
18.02.2009 08:41
Olen samaa mieltä kuin Pinolan Olli,että suurin pitoon vaikuttava tekijä on ratin ja penkin välissä.
KUNNAALA KARI
18.02.2009 09:27
Kun ensimmäisen kerran lähtee vesiliirtoon, niin asenteet muuttuu. Mutta käsitin kyllä, että osaat hiljentää nopeutta, kun vettä on tiellä. Kuljettaja on avainasemassa.
PYSTYNEN JUHANI
18.02.2009 09:38
Kun on ajannut autoa yli 40v.ja siitä osan ammatikseen raskastakalustoa, niin varmaan on koettu vesiliirtokin. Silloin on asenteen on pitänyt muuttua,kun on ollut liian suuri tilannenopeus.
YLILEHTO MARTTI
18.02.2009 11:36
Tätähän minä tarkoitin kuin moni muukin.Aja mikä keli milloinkin
on.Etkä mitä tiekyltit näyttävät sallittua nopeutta.
Tietenkin kun on peili jää tottakai silloin nastat pitävät
huomattavasti paremmin.Ei silloin jos on polannetta ja lunta
ei vaikuta nasta,kumi materiaali on kovempi kuminen kuin kitkoissa
Silloin kitka rengaassa on parempi pito.
PINOLA OLLI
19.02.2009 18:57
Sellainen sanonta on,että kun renkaista loppuu pito,niin silloin on tullut tehtyä ajovirhe!Mutta mehän emme ajovirheitä tee!
NYYSSÖNEN KAJ
19.02.2009 19:03
Kyllä teemme sitä sanotaan tilastoksi!
+17 asteen lämmössä paistallessa kaj
EEROLA TEEMU
19.02.2009 19:14
Se vesiliirtoon lähtö riippuu aika monesta syystä. Kaikki ei vaan tajua sitä ja seurauksena voi olla surujuhla. Alhaisimmat nopeudet, millä sen olen kokenut lähes uusilla kesärenkailla m-autolla on alle 80km/h moottoritiellä Etelä- Euroopassa, missä vettä tuli niin paljon, että viisaimmat pysäköi siltojen alle.
Uskon kitkarenkaista mitä kotimaisten auto/moottorilehtien testaajat kertovat (ha- renkaat), että parhaidenkin pito talvikelillä on jo 20 tkm ajon jälkeen huonompi kuin kaikkein heikoimman, uuden kiinalaisen nastoitetun talvirenkaan pito. Sen vuoksi en viitsi testata, koska se testi voi sattua. Jos ajelee vielä kesätkin kitkoilla, niin kyllä se tiellä pysyminen on silloin enempi kiinni ratin ja penkin välistä kuin renkaista.
SUOMINEN TAUNO
19.02.2009 20:28
Tähän liittyen sopii kokemus kitkarenkaista vuodelta 80. Köyhänä varusmiehenä minulla oli autossa ympärivuotisessa käytössä Bridgestonen kitkarenkaat.
Yhtenä talvi-sunnutaina ajelimme viikonloppulomalta Vekaranjärven varuskuntaan. Viimeinen sorapätkä Tuohikotista Vekaranjärvelle oli täydellisellä kaljamalla ja lisäksi märkä. Ei siinä auttanut kuin yrittää ajaa. Yhdessä alamäessä auto pyörähti rauhallisesti kerran pystyakselin ympäri ja päätyi vastakkaisen puolen penkkaan. Miehissä auto työnnettiin keskemmälle ja matka jatkui. Muutaman kerran valuimme vielä penkkaan ja työnsimme auton taas keskemmälle. Noissa oloissa renkaissa ei ollut pitoa vaikka auto oli paikallaan.
Näiden nuoruuden kokemusten viisastuttamana ja iän vaurastuttamana olen sittemmin pitäytynyt talvisin nastoissa.
AHJOS TIMO
19.02.2009 21:00
Samalla tavalla olisi ehkä voinut käydä nastarenkaillakin. Minulle on kaksi kertaa tapahtunut samantapaisella kelillä niin, vaikka on ollut nastarenkaat alla. Kummallakin kerralla tie tai katu oli jäässä ja jään päälle oli satanut vettä. Ensimmäinen kerta sattui jyrkän mutkan jälkeisessä ylämäessä, missä nastarenkaiden pito loppui ja takavetoinen henkilöautoni alkoi liukua taaksepäin. Ohjasin sen lumihankeen, etten olisi törmännyt mäen alla perässä tulevaan autoon. Toisella kerralla ajoin etuvetoisella henkilöautolla hiljaa alamäkeä, jossa kadun pinta oli oikealle kallellaan. Kun pitoa ei ollut, auto liukui vasten jalkakäytävän reunakiveä sillä seurauksella, että oikean etupyörän vanne vaurioitui ja täytyi korjata.
SILMUNEN HANNU
19.02.2009 22:32
Olen Teemun kanssa samoilla linjoilla. Vaikka isäni kyllä kertoilee joskus nuoruudestaan jolloin ajeltiin samoilla kesärenkailla ympärivuoden. Renkaat olivat mitä olivat ja teiden kunnossapito... mutta ratin ja penkin välissä... ja hyvin pärjäiltiin. On sillä tosin vieläkin ranne kipeä kun se kaatui Javan kanssa talvikelillä.
Tänä päivänä isäni on käyttänyt niin hyviä nastarenkaita kuin mahdollista koska sen on pitänyt ehtiä aikataulun mukaisesti paikalle kelistä riippumatta, niinkuin minunkin. Spekulaatiot kuskin taidoista jäävät tosipaikan tullen spekuloimatta. Joskus on kiinni senteistä vaikka olisi miten varovainen.
Turvavöitäkin tarvitsen vain silloin kun rysähtää, vielä en ole tarvinnut (nyt kyllä koputan puuta).
Turvallista matkaa toivottaen
Hannu
SUOMINEN TAUNO
20.02.2009 07:56
Tuo on varmaan kyllä totta ainakin tänä päivänä. Vuonna 80 paikalliset autoilijat ohittivat nastarenkaillaan meidän penkassa olleen automme samalla naureskellen, että eikö pojilla oikein ole pitoa. Jäähän näytti jäävän kunnolliset piikkien jäljet.
Jossakin vaiheessa nastamääräykset muuttuivat niin, että kunnolliset piikit kiellettiin. Nämä nykyiset nastat näyttävät kyllä aika naurettavilta verrattuina noihin vanhan ajan piikkeihin.
AHOLA JARI
20.02.2009 10:35
Kaksi talvea on täällä etelässä kituuteltu kitkoilla, ja seuraava rengaskerta ei ole kitkat. Kun on käyttöpeliin yhdet ylimääräiset alusarjat, taidan ottaa käyttöön 3. rengassarjapolitiikan; kesä-kitka-nasta-kitka->kesä. Tuleepahan noita pitstop'eja enempi, eikä pääse pyöränmutterit ruosteeseen.
Ei ole näistä Contin kitkoista oikeiksi talvirenkaiksi. Vertailukohtana lähes saman painoinen vaimon kulkine Hakka4 nastoilla, siis etuvetoja molemmat. Vertaillut renkaat ovat vm. -08 (n. 5 ja 8 tkm) uutena ostetut ja kaikki ajot meidän ajamia, ja kesärengaskausi välissä tietty.
Aina kun asvaltilla on irtolunta, sohjoa tai jäätä, niin kyllä kitkassa oleellisesti enemmän pito ja ohjattavuus huononee kuin nastallisessat Hakassa, jossa avoimempi (puhdistuva) kuviorakenne - toisin kuin tässä kitkassa. Sitten on vielä tuo dramaattinen kitkan katoaminen luistossa - tilanne, jossa nastarenkas on "mukavasti" kaasulla ohjattavissa, varsinkin tuo takavetoinen "kesäauto" - kitkoilla ollaan kyytipoikia odotellen (ohjattavuus lähellä nollaa). Kitkoilla siis pitää erityisesti varoa luistoa, kun nastallisella se on yksi talviautoilun harmiton lieveilmiö.
Sen verran syrjässä katuverkosta ollaan, että itse toimin tiekunnan urakoitsijana, että tienhoitoon ja sääoloihin pitänee ennakoida. Meillä oma "referenssimäki". Kaartuva ylämäki (liukkaudenestossa köyhäillään), johon ei voi ottaa liikaa vauhtia, koska muutoin etuvedoilla mennään kaarteen sijasta suoraan. Tuli tuo ennen tätä pakkasjaksoa pyyhkäistyä traktorilla polanneterällä. Muuten tuli hyvän tasaisen karkea, mutta harmiksi tuli seuraavana päivänä vesitihkua ennen pakkasia. Eli alla liukas jää, ja parin viikon aikana sadelleet pakkaslumet. Kyllä on naurussa pitelemistä kitkojen kanssa (koko perhe nauraa). Onneksi tie on sen verran leveä, että mäkeen jääneen etuvedon saa käsijarrulla avustaen paikallaan ympäri - peräedellä sitten mäelle.
Pieni kitkojen puolustus löytyy itse vm. -08 autosta; moottoriohjaus on hieman peestä. Pienikin kaasun painallus saa kierrokset nousemaan yli 1.500rpm, ja luistonesto pilaa lopun. Kun tuo referenssimäki oli lumesta paljas, niin jopa mäkeen jääneen "kitkuttelijan" sai mäenpäälle tyhjäkäynnillä ja kytkimellä luistattaen. Moottorin tuo nykytekniikka osaa pitää kyllä käynnissä. Samainen auto vm. 06 nastoilla - mitään vastaavaa ei ollut, eikä tuolla vaimon autolla ole ollut mitään ongelmaa.
Onhan ne kitkat mukavan hiljaiset ja ekologiset, mutta varsinkin "hankalakelin" ominaisuudet ovat onnettomat. Pitäisi kait oma asenne korjata alistuvan nöyräksi..
Mitähän talviominasuutta se nasta siellä kulutuspinnassa huonontaa? Neliveto traktoriinkin ruuvasin 200kpl ruuvinastoja akkukoneella - riimuja ei enää tarvitse..