Kanootin kuljettaminen
SAARELA HARRI
15.02.2009 18:05
Morjens. Onko kenelläkään kokemusta/ neuvoa inkkarikanootin kuljettamisesta puoli-integroidun katolla ? Onnistuuko ja millä konsteilla ? Meinaan että riittäkö tavalliset kattotelineet, vai tarviiko olla jotain krumeluureja sen lisäksi ? Auto on Carado T337, ei kattotelineitä (vielä), eikä ylipäätänsäkään kokemusta matkailuautoilusta kuin vasta viime kesästä alkaen
HANNUS ARI
16.02.2009 19:06
Kiinnostaisi myös minua. Kattokaiteet täytyisi autoon saada asennetuksi. Niihin sitten voisi viritellä kanootille jonkinlaisen telineen. Painoa olisi ilmeisesti kanootista riippuen n.30-40 kg?
PÄRSSINEN MARTTI
16.02.2009 20:10
Minulla on kanoottiteline joka voidaan asentaa normaaliin taakkatelineeseen vaikka henkilöauton katolle.Teline on valmistettu alumiinista ja myyn sen eniten tarjoavalle itselleni tarpeeton joten ei varmaan hinnalla pilattu,toimiva ja ehjä kuitenkin.Teline löytyy Jyväskylästä
SILMUNEN HANNU
19.02.2009 00:50
Vastaan vaikka kokemus rajoittuukin vain alkovimalliseen, paljon hankalampaan siis.
Jos hankit sellaisen kattotelineen mikä kiertää "ympyrän" katolla niin et varmaan muuta tarvitse, paitsi kaksi hihnaa. Silloin poikittaisten putkien alla on varmasti kannatukset. Minä tein kattoboksia varten kulmikkaasta alumiiniputkesta poikittaispalkin ja se on aika notkea ilman keskikannatinta. Tuultahan kanootti ei ota paljon vastaan.
Pari kertaa olen inkkaria kuljettanut. Alkovi haittasi niin että kanootti oli pakko laittaa oikeinpäin jotta se saatiin tarpeeksi eteen ja silti jäi kamalan taakse. Siitä sitten seurasi seuraava onnettomuus (mikä opiksi muille): Yöllä oli satanut ihan sikana ja aamulla poika heitti pikaisesti siskonsa kouluun ja jyrkässä ylämäessä kanoottiin kerääntynyt vesi tietysti pakkaantui kanootin perään sillä seurauksella että kattoteline siitä painosta hajosi ja MadRiveristä meinasi tulla entinen, pohja oikeni vasta muutaman päivän päästä. Siis kanootti nurin päin katolle ainakin jos sataa, niin se on tietysti muutenkin parempi. Vanhan Winkkarin päät saattaisivat olla liian kippurat ja ottaa kattoon kiinni.
Kanootin katolle saaminen on sitten toinen juttu mutta onnistuu sekin. Kajakkeja ollaan enemmän kuljeteltu, se on helpompaa ( ja melominen vieläkin hauskempaa).
Muuten, olisi kiva nähdä noita kanootteja/kajakkeja enemmänkin suomalaisilla katoilla eikä vain saksalaisilla. Suomi on melojan paratiisi, suosittelen kaikille karavaanareille.
Kevättä odotellessa
Hannu
PÖNTINEN PEKKA
19.02.2009 12:44
Jos inkkaria kuljettelet minkä tahasa ajoneuvon katolla, älä unohda varmistushihnaa kanootin poikkipienasta tai penkistä kattotelineeseen. Muuten saattaa äkkijarrutuksessa kanootista tulla ohjus!
SAASTAMOINEN REIJO
20.02.2009 12:15
moi! Meidän vakio lomapakettiin kuuluu lähes aina inkkari.Se kulkee tietysti katolla,(alkoviauto).Onkelmia oli tietysi saada (madriver yli 5m)alkovin päälle ilman vaurioita.auto on lmc jossa on onneksi telineet,mutta se yksin ei rittänyt vaan rakensin lisä telineen seuraavasti.Laitoin alkovin päälle laudan poikittain(tasaa painetta) reunoista kulmaraudoilla kiinni.Laudan päälle kaksi lautaa (n.kanootin mittaista) lappeelleen niin,että etupäät ovat yhdessä ja takapäät kanootin leveydeltä auki.Myös keskeltä pingotin laudat kanootin leveydelle.(kanootti jää näiden väliin)Etupäähän latoin rissan jonka läpi saa pitkän narun jolla voi vetää kanootin ylös ja samalla se sitoo keulan kiinni ajossa,ei tarvitse kiivetä sitomaan.Koko komeus sitten tottakai kunnolla kiinni samoin kun kanoottikin.Alassuin tietysti!!Nostoon/laskuun tarvitaan kaksi joista toinen voi olla vaimo tai vaikka tytär niin onnistuu ,ainakin meillä.suosittelen kyllä kaikille mukavaa ja rentouttavaa puuhaa luonnossa.PS HYVÄT EVÄÄT MUKAAN kruunaa reissun.Hyvää kesää!
KINNUNEN PERTTI
01.03.2009 19:10
Moi!
Pistetään muiden jatkoksi vielä yksi vastaus. Meillä on puoli-integroitu Dethleffs Globebus 2 ja kanoottina MadRiverin Horizon 15, joka on kuin mittatilaustyönä tehty tolle Globebussille, keula asettuu nätisti ohjaamon katon kaarta myötäillen ja perä tulee ehkä 40 - 50 cm yli auton perästä. Toin auton aikanaan Saksasta ja ostin siihen Suomesta toiselta karavaanarilta joutilaat Dethleffsin kattotelineet ja tikkaat. Telineiden poikkipalkkien varaan viritin pari lautaa kulkusillaksi, ettei tartte auton kattoa talloa. Kanootti painaa n. 26 kiloa ja nousee nätisti yhdenkin melojan voimin katolle, kun ensin asettaa keulan kattotelineen taaimmaisen poikkipalkin varaan ja sitten vaan lykkää perästä koko komeuden katolle. Sitten tikkaita pitkin itte perään ja liinoilla kanootti kiinni telineeseen. Kanootti tietysti nurinpäin katolle, jolloin liinatkin voi vetää räikillä aikalailla kireelle ilman pelkoa pohjan vaurioitumisesta. Ja takaan, että pysyy!
Olen itsekin ihmetellyt, miksi Suomen kaltaisessa maassa ei karavaanareilla näy nykyistä enempää kanootteja mukana, loistavia vesistöjä ja niiden rannoilla olevia leirintäalueita kun meillä piisaa joka puolella maata.
Kesää odotellessa,
Pertti
SARANPÄÄ MATTI
01.03.2009 20:41
Tämä menee taas hiukan alkuperäisen aiheen ohi, mutta sivuaa kuitenkin.
Olen jo pitempään mielinyt jonkin sorttista kajakkia/kanoottia mutta juurikin tuon kuljetusongelman takia toteutus on tekemättä.
Niinpä kysynkin onko kenelläkään kokemuksia ilmatäytteisitä malleista, esim. Advanced Elements tai Sevylor Pointer? Hinnoista päätellen ne eivät ihan täysiä leluja voine olla, mutta ovatko käyttökelpoisia? Ainakin helppoja kuljettaa yksinkin.
Löytyykö kokemuksia?
SAARELA HARRI
13.03.2009 09:48
Kiitoksia kaikille vinkeistä. Varsinkin tämä Pertti Kinnusen systeemi tuntuisi olevan toimiva. Sain kumminkin varsinaisen ´ahaa-elämyksen´ iisalmiselta Pekka Hynyseltä tämän palstan ulkopuolelta ja se on seuraavanlainen:
Auton katolle leikataan/ muotoillaan alumiini turkkipellistä eräänlainen kulkusilta. Se kiinitetään kattoon liimaamalla (onnistuu kunnon teollisuus liimoilla). Siinä samalla syntyy tosiaankin kulkusilta, jota pitkin katolla voi kulkea huoletta. Ennen liimausta peltiin asennetaan senkkikanta ruuvit, esim. Thulen kuormatelineiden kiinnitysjaolla. Mikäli esim. kattoluukkujen takia telineen korkeus ei ole riittävä, niin telineen ja turkkipellin väliin voi laittaaa korokepalat. Telineet kiinni ruuveihin ja itse telineisiin laitetaan kanootin kuljetusta varten olevat stopparit. Kanootti tulee telineisiin tietystikkin nurinpäin. Kanootti kiinni liinoilla ja eikun menoksi. Minulla on Willy Nahim kanootti, jonka keula ja perä kaartuvat n. 20 cm kanootin matalimmasta kohdasta, eli keskeltä. Kanootin ´suora´ osuus on n. 3,8 m. Auton katon suora osuus on n. 4,4 m. Thulen teline on n. 15 cm korkea, eli jos kanootti laitetaan koko pituudeltaan katolle, niin telineen ja pellin väliin tarvitaan muutaman sentin korokkeet, esim. laudanpalat. Telineet ja korokepalat kannattaa tehdä irroitettavaksi, jolloinka ne voi purkaa pois talveksi. Willy Nahim painaa n. 35 kg, joten sen nostaminen toisesta päästä katolle pitäisi onnistua yksinkin. Tietty tarvitaan myös tikkaat auton taakse, että pääsee vetämään kanotin paikalleen ja kiinnittämään sen.
ERVASTI ERKKI
14.03.2009 08:25
Joku jo sivusi aiheesta - kuten myös itsekin - onko kellään kokemuksia niistä paremmanluokan ("kalliimmista") ilmatäytteisistä kanooteista.olemme myös harkinneet kanoottien hankintaa, mutta tuo kuljetus tuntuu suorastaan mahdottomalta kolme metriä korkean (Euran alkoviauton) katolla. Ilmatäytteinen kulkisi (lattian välissä) alakontissa mukavasti.Haluaisimme vain tietoja, ovatko ne ilma-alukset aivan leluja???
HANNUS ARI
15.03.2009 10:41
Tuo turkkilevy kuullostaa hienolta idealta. Yhtään reikää ei mielellään katolle tekisi. Kuinkhan paksua levyä olisi käytettävä? Senkkikantaruuvin kanta täytyisi saada kokonaan levyn sisälle, joten 1,5 millinen lienee liian ohutta.
KONTINAHO ALPO
16.03.2009 00:21
Kumikanooteista mulla ei kokemuksia. ERÄ-lehdessä numero 4/2009 on testi kuudesta kumikanootista. Testattujen hintavaihtelu 2700 -300 euroon. Saa ainakin jonkinlaisen kuvan niiden ominaisuuksista, kokeilleet Ivalojoella. A.K
KAAKKOLAHTI ANITA
16.03.2009 19:11
Moi !!
Vähän on konemusta kattotelineistä.Alumiini turkkilevy kyllä ensin katolle ja PELKÄLLÄ SIKFEXSILLÄ ,ei tarvitse yhtään ruuvia
kunhan pistää painoa päälle kuivumisen ajaksi (TOIMII).Sit noi katto telineet paikoilleen (Merkki kohtaset jos mahdollista),niihin valitettavasti on laitettava ruuvia,mut tiiviste massa ehdottomasti pultin reikiin ja vähän ympärillekin.
Suunnittele Hk latasta valmiiksi pidäkkeet ja laita ne kiinni telineeseen.Tikkaat tarvitset myös katolle jos ei ole jo valmiina.2 mm paksu Alumiini turkki levy riittää.Muste kala kuminauhat kanotin kiinnittämiseen.Lisää neuvoja jos tarvii.....saa vaikka puh.040 7458210.
KINNUNEN PERTTI
22.03.2009 22:06
Hei! Jatkan vielä vähän, kun on näköjään myös tuosta turkkilevystä puhetta. Mulle laittoivat ne Dethleffsin kattotelineet Teuvan Caravanhuollossa kiinni jollain Sikaflexin tapaisella, siis pelkästään liimaamalla, ilman ensimmäistäkään ruuvia. Telineen pitkittäispalkkien (onkohan tää nyt oikea termi?) poikkileikkaus on kolmio, jonka alasivu siis liimataan koko matkaltaan ja pinta-alaltaan kiinni kattoon. Hyvin on pysyny jo kolmatta vuotta. Samalla liimasivat kattoon tikkaiden yläpään kohdalle palan turkkilevyä, jonka päälle sopii ottaa ensi askel, kun tikkailta siirtyy katolle. Telineen päällä mulla on tosiaan pari pituussuuntaista lankkua, joten en yleensä astu ollenkaan varsinaiselle katolle (lankkujen sijasta tyylikkäämpää olisi jokin sopiva alumiininen turkkilevy tai muu kulkusilta/kaapelihylly-tavara, mutta toistaiseksi olen pärjännyt noilla lankuilla.
MUIKKU ESA
22.04.2009 11:12
Kieltämättä kanootinkuljetus asunoauton katolla ilman telineitä on melontaharrastustamme vähentänyt. Olemme pohtineet vetokoukun hankintaa ja kanootin roudausta peräkärryssä. Ei tarvi nostella kovin ylös. On nimittäin omat hankaluutensa kanoottia korkealle katolle raahata.
TANSKANEN PERTTI
16.04.2016 22:24
Tässä on mennyt monta vuotta sitten viimeisten vastausten. Onko kokemuksia kanootin/kajakin kuljettamisesta matkailuauton katolla tullut lisää? Itsellä on hankinnassa jonkinlainen teline katolle sekä kanootille tai sitten ilmatäytteiselle kajakille. Katto on suora mutta pitää varoa tv-antennia ja luukkuja. Onko kellään ylimääräisiä telineitä?
VEIJOLA ESA
17.04.2016 11:03
Telineen malli riipuu auton katon rakenteesta. Jos katolla c -kiskot, niin telineet löytyy esim vitoon tai sprintteriin sopivista. Motonetista löytyy yli 2 m palkkeja. Muussa tapauksessa auton omat mallit. Kanoottitelineiltä vaaditaa riittävää tukevuutta. Kovassa sivuvastaisessa tuulessa kanoottikin on melkoinen purje,johon tuuli iskee melko hanakasti. Esim Norjan oloissa sattuu useinkin tällaisia tuulenpuuskia.
Käyttäjän lisäys viestiin 17.4.2016 klo 17:06:40
25 kilonen inkkari on vielä hallittavissa jopa yksinkin.
KATEISTO EERO
17.04.2016 11:16
Älä mitään raskasta ja isoa kanoottia katolle laita. Hanki raceboard purjelauta, vaikka vaimollekin myös. Se painaa runsaat 10 kg ja on helppo laittaa katolle. Reiska kulkee kevyessäkin tuulessa ja jos tuuli loppuu kokonaan mukana olevalla melalla suppailet kevyesti kotirantaan. Jos pelkäät surffata, voit käyttää lautaa aluksi suppina ( stand up padding). Suppaaminen on myös hyvä kuntoilumuoto, sillä myös jalat joutuvat töihin.
SOININEN OLLI
18.04.2016 09:57
Moro! Jos kanootin tarve on satunnaisempaa niin ihan asiallinen vaihtoehto on ilmalla täytettävä kumikanootti. Menee tyhjänä kaikkine varusteineen reppuun jota voi tarvittaessa kantaa selässä (n. 25 kg). Autossa reppu menee siististi takatalliin tai vaikka muovisäkissä pyörätelineelle. Kanootti (ainakin oma) on tukeva ja kantaa kolme aikuista hienosti.
POKKINEN TAPANI
18.04.2016 10:31
Toi ilmatäytteinen kanootti on yllättävän hyvä ratkaisu. Sellaisen laittaisin itekkin, jollen soutuvenettä peräkärrysaunani katolla kuljettaisi.
Eräällä vanhalla ystävälläni on useita vähänkäytettyjä kanootteja varastossaan, on ja pitkään ollut eräyrittäjänä Inarissa ja sitä perua.on erätavaraa heti riittävästi
Tuolta Ate Aalolta saisi varmaan vähän käytetyn kumikanootin sopuhintaan, ovat muutoin laadukkaita pelejä kun ne on ostettu ns ammattikäyttöön.
Tämä Ate Aalo asuu järvenpäässä ja yhteyden häneen saa vaikka Fasebuukin kautta, puh numeroa en kehtaa alkaa mainostamaan.
soiva vaihtoehto
-tapani-
VEIJOLA ESA
18.04.2016 19:05
Soveltuvuus riippuu käyttötarkoituksesta. Kuljetukseen ja varastointiin kumikanotti oivallinen peli, mutta jos haluaa melottavuutta luotan enemmän kovarunkoiseen. Vapatelineen kiinnitys myös helpompaa. Lasi- kevlar 16 jalkasenakin jää alle 25 kilon ilman lisävarusteita. Koskenlasku vaatii kovarunkoisella myös enemmän melontataitoja, kuin kumikanootilla ja tarpeeksi isossa aallossa aukkopeitto on tarpeen. Vähän maku asia. Kummallakin on puolensa.
Käyttäjän lisäys viestiin 18.4.2016 klo 19:11:45
Sitten on vielä tuo Monseninkin käyttämä Ally putkirunkorättivehje. Voisi soveltua hyvin myös karavaanarille. Helppo kuljetus ja varastointi paketissa ja melottavuusominaisuudet lähempänä kovarunkoista sekä kevyt. Jää kuitenkin kasaamisen ja purkamisen vaiva.
SUOMINEN TAUNO
19.04.2016 08:50
Jos ei nyt ihan kilpakanoottia hae, ruotsalaisten kehittämä Point-65 Martini on oivallinen peli. Sen saa koottua tilanteen mukaan joko yksiköksi tai kaksikoksi. Osat mahtuvat mukavasti ainakin isoon takatalliin.
http://www.welhonpesa.fi/tuote/1435/point-65-martini
VEIJOLA ESA
19.04.2016 09:30
Kätevä vehje. Noita katkastavia löytyy myös merikajakeissa.
SUOMINEN TAUNO
24.05.2016 10:47
Tuli sitten hommattua tuo modulirakenteinen kajakki. Osat mahtuvat mukavasti alkoviin. Siitä saa nopeasti kasattua joko yksikön tai kaksikon.
Valitsin tuon leveämmän mallin, joka on sopivan vakaa perhekäytössä, mutta ei mikään varsinainen raketti. Kapeampi malli on tarjolla niille, jotka kaipaavat nopeaa menoa.