Kuljettajan istuimen vaihtaminen Ducatossa?
AHJOS TIMO
08.02.2009 20:15
Onko kenelläkään kokemusta Ducaton kuljettajan istuimen vaihtamisesta ergonomisempaan?
Itselläni on pituutta 189 cm ja kuljettajan istuin on kääntyvää "pilot"-mallia. Ehkä juuri se pyöritysmekanismi nostaa istuimen liian korkealle. Kun rattia ei voi vastaavasti nostaa, rattiin joutuu kurkottamaan, jolloin rintakehä painuu kasaan ja selkä tulee kipeäksi. Jos taas istuimen siirtää ratin lähelle ja pitää selkänojaa pystyasennossa, jolloin ratti on sylissä, reisille ei jää riittävästi tilaa ja polvi osuu virta-avaimeen.
Nuo epäkohdat havahduin huomaamaan, kun sain ajaa autokoulussa muutaman tunnin Volvo-kuorma-autoa. Siinä kuljettajan istuimen ergonomia on aivan eri luokkaa ja rattiakin voi nostaa ylemmäksi.
HAAPANEN TIMO
08.02.2009 20:19
Muistaisin jonkun leikanneen matalammaksi penkin alla olevan peltiosan.
@timo
EEROLA TEEMU
08.02.2009 21:02
Olen liki yhtä pitkä kuin Sinäkin, mutta tehtaalla on saatu Agutin istuimelle ihan sopiva korkeus -minulle (integr. Knaus). Penkki on kiinni 4 pultilla ja se on helppo poistaa paikaltaan (ellei systeemiä ole viimevuosina muutettu). Kääntyvän penkin kolarikestävyys on pidetttävä samalla tasolla mitä penkki on tehtaalta lähtiessä, joten mitkään omatekoiset viritykset eivät ole hyväksyttäviä. Tuo Timon mainitsema penkin jalustan madaltaminen, kunhan se tehdään säilyttäen alkuperäinen lujuus, on varmaan yksi ratkaisu. Vaatii katsastajan hyväksynnän ja ehkä laskelmat hitsauksille.
Myös jonkun toiseen m- autoon tehdyn "oikean korkuisen" penkkisysteemin vaihtaminen nykyisen tilalle vaatii viranomaishyväksynnän. Mieluiten muutokset tekisi jo olemassaolevaan penkkiin, jollloin molemmat etupenkit pysyvät samanlaisina, vaikka ehkä eri korkuyisina. Neuvojen kysely katsastuskonttorilla auttaa alkuun, sillä muutokset penkkiin, varsinkin jos niissä on integroidut vyöt, vaatii hyväksynnän. Vakuutusyhtiö saattaisi kieltäytyä korvauksista jos jotain olisi tehty vastoin määräyksiä.
AHJOS TIMO
08.02.2009 21:37
Kiitos tähänastisista nopeista vastauksista! Niitä tuolin pyöritysmekanismeja myydään näköjään tarvikeliikkeissä erillisinä, joten se on ilmeisesti helposti irroitettavissakin. Yksi keino saada istuin ja ratti keskenään sopivalle korkeudelle voisi olla sen pyöritysmekanismin poistaminen. Pidän sitä muutenkin melko turhana, sillä kuljettajan tuoli on mielestäni parasta pitää aina ajovalmiina ja sen pyörittely ahtaissa tiloissa on niin hankalaa, ettei sitä tule useinkaan tehtyä.
PUSSINEN JUKKA
08.02.2009 21:45
Ostin itse pari vuotta sitten Turun Länsivankkurista vänkärille matalamman penkin kiinnitystelineen. Teline madalsi vm 2004 Ducaton penkkiä 3-4 cm. Teline on tehdastekoinen, siisti, tukeva ja helppo vaihtaa alkuperäisen tilalle.
AHJOS TIMO
08.02.2009 22:47
Suurkiitos!!! Turun Länsivankkurin sivulla on Kaman logo ja kun menin siitä sivustolle www.kamafritid.se, löysin sivulta "Matkailuautotarvikkeet" kaksi erilaista ratkaisua, joista on molemmista kuvatkin:
1) "Istuimen kääntölevyn madalluspalat, jotka tarvitaan kääntölevyjen ... asennuksen yhteydessä, jos halutaan, ettei istuinkorkeus muutu. Vain oikeanpuoleiselle istuimelle!"
2) "Istuimen alustalevy 210 mm korkeudella (60 mm matalampi kuin standardi) oikealle ja vasemmalle istuimelle." (Eri tuotenumerot Fiat Ducatoille 1994-2001, 2001-2006 ja 2007- .)
Tuo jälkimmäinen saattaa olla se mitä tarvitsen! Kävin tällä välin myös Reimon ja Vapaa-aika.comin sivustoilla, missä ilmeisesti on vastaavia tuotteita, mutta ilman tuotekuvauksia ja valokuvia.
AHJOS TIMO
09.02.2009 21:25
Asia ei olekaan niin yksinkertainen kuin eilen illalla ajattelin. Etuistuimiin kohdistuvat korkeusvaatimukset ovat nimittän erilaiset ajoasennossa kuin ruokapöydän tuoleiksi käännettyinä. Pöydän ääressä nykyinen korkeus on hyvä. Matalammalta olisi vaikeampi ylettyä pöydälle ja vaikeampi nousta asunto-osaan seisomaan. Ajoasennossa kuljettajan istuin on rattiin nähden liian korkealla. Vieressä istuva joutuu katsomaan eteenpäin osittain tuulilasin pyyhkijöiden puhdistaman alueen yläpuolelta ja näkee vain alaviistoon eikä esim. liikennemerkkejä.
Tuoleissa pitäisi olla korkeussäätö: Pöydän ääreen käännettyinä niitä pidettäisiin yläasennossa ja ajamaan lähdettäessä ne laskettaisiin alemmaksi.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
09.02.2009 21:43
Kyllä minulla on korkeusäätö kuskin penkissä 2006 mallin Hymer Ducatossa, alusta on todenäköisesti 2005 mallia
REINI SEPPO
09.02.2009 22:30
Meilläkin säätyy etu ja takareunasta!!! Aurinkolipan saa kääntymään eteenpäin(lisää) jos laittaa korokepalat kinnikkeiden alle!! Ei vaikuta katsastukseen??? Mutta ruokalu on tärkee pointti!! Ja myös jos siitä muodostuu vuode, korkeutta ei kannata muuttaa!! (nimim. 185cm)t.se
KNAAPI JUHA
10.02.2009 19:23
Voi pahus Seppo!
Mulla on kyllä paljon lyhyempi se.
REINI SEPPO
11.02.2009 10:21
Terve JUHA!!
Siihen kyllä vaikuttaa , pituuteen ,puhutaanko mm. cm.inc.
ja jos SE on yli 12" tuumaa se onkin jo jalka!!!t.se
SAASTAMOINEN REIJO
11.02.2009 16:37
tere.Heitänpä tässä kohtaa vinkin jota itse olen käyttänyt. Tämä ei varmaan auta aloittajan onkelmaan ,mutta muille joilla on vanhempi dukato esm -90.Olen leikannut fanerista ohjaamon lattialle poikittain n.30cm leveän soiron n. ovesta oveen.Koska lattia kaataa tyhmästi taaksepäin ja hankaloitti kulkua taakse.Nyt lattia on tasallaan takaosan kansa kulku on helpompaa ,jalat yltää lattiaan istuessa,alle jäi tilaa työkaloille yms,sekä on ehkä lämpimämpikin.Penkkien alla olevien laatikoiden reunasta saa levylle kannatuksen ja toinen reuna nojaa lattiaan .Penkkien väliin takaosan lattian ja levyn väliin sopiva pala niin lattia on tasainen ja kulku helppoa.Autoni on maxi dukato lmc 90.
HAUTAMÄKI ISMO
12.02.2009 15:59
Minä olen myöskin miettinyt molempien istuinten vaihtamista kokonaan. Kuljettajan istuin on epämukava ja pelkääjän istuin liian korkealla. Onko kukaan vaihtanut molempia istuimia ja mitä moinen vaihto tulisi maksamaan.
HAAPANEN TIMO
12.02.2009 16:33
Aika kalliita ovat, tuossa yksi linkki, kolmannella sivulla huokeimmat:
http://reimonew.ms-visucom.de/fin/D-tarvikkeet/DX-istuimet_penkit_vyoet/DXG-van_piloten_istuimet/
Ja työtäkin vaihto teettää, varsinkin jos on kääntyvä malli.
@timo
AHJOS TIMO
12.02.2009 20:50
Nuo Reimon kuvasivun alaosan istuimet vaativat ilmeisesti alleen erillisen jalustan, jossa pitää olla etäisyydensiirto- ja kääntömekanismit. Minulla molemmat istuimet ovat integroituja kokonaisuuksia lattiakiinnikkeistä niskatukeen eli niistä ei voine irroittaa ja vaihtaa pelkästään istuinosaa. Tuotemerkki on muistaakseni ISRA.
Oma johtopäätökseni taitaa olla se, että on parasta harrastaa joogaa yms. punnerrusta ja riippumista niin paljon, että selkä kestää huonon ajoasennon. Pelkääjän tuolilla ei todellakaan ole mukava istua varsinkaan sadeilmalla, kun pyyhkijät eivät pyyhi sillä puolella yhtä korkealta kuin kuljettajan nenän edessä.
REINI SEPPO
12.02.2009 21:14
Juu samoja huomioita myös täällä ainkin ristiseläntuki on väärässä (minulle)paikassa! Ja pyyhkijään (apukulj.) etsin pidemmän sulan tai jatkan vartta! t.se
UUSITALO MARKO
13.02.2009 09:46
Minullakin (191 cm) on huonoa kokemusta kääntömekanismilla varustetusta Ducaton(-02)istuimesta. Siitä ei millään tahdo löydy sopivia säätöjä. Istuin on ensinnäkin liian korkealla, jolloin näkökenttä jää liian lyhyeksi. Ajaessa joutuu kumartelemaan jotta näkisi tarpeeksi kauas. Polvi ottaa myös kiinni virta-avaimeen, koska etäisyyden säätäminen stoppaa takana olevaan kaappiin. Kaapin vuoksi koko kääntömekanismikin on aivan turha.
Sen sijaan nykyinen, ilman kääntömekanismia oleva Ducatoni on tässä suhteessa paljon parempi. Kääntömekanismin puuttuminen madaltaa istuinkorkeutta juuri sen ratkaisevat 3 cm. Penkin takana on riittävästi tilaa, joten etäisyysäätökin on riittävä ja ratistakin löytyy korkeudensäätö. Sopiva ajoasento löytyy helposti.
AHJOS TIMO
13.02.2009 10:47
Pyyhkijän sulka on mulla jo niin pitkä, että ala-asennossa sen pää menee sentin tai pari ikkunalasin reunan ylitse. Sen pidempi se ei voi olla. Busseissa pyyhkijän sulat eivät käänny vaakasuoraan asentoon ikkunan alareunaan vaan ne liikkuvat pystyasennossa oikealta vasemmalle ja takaisin. Mutta eiköhän niissäkin ole varren alapäässä samalla tavalla edestakaisin pyörivä nuppi. Täytyypä käydä katsomassa jostakin bussista, minkälaiset pyyhkijän varret niissä oikein on ja kysellä sitten, voisiko Ducatoon asentaa sellaiset.
AHJOS TIMO
13.02.2009 10:55
http://oldholden.com/ohfiles/images/Wiper%20blades.jpg
AHJOS TIMO
13.02.2009 11:26
Katso sivun
http://www.chmarine.com/acatalog/Roca_Marine_Windscreen_Wipers.html
alareunassa tuote "Pantograph Wiper Arm". Tuo on tarkoitettu veneisiin, mutta periaatteessa se lienee sama mitä busseissa käytetään. Siinä on siis pyyhkijän varren vieressä toinen varsi, joka pitää sulan aina pystysuorassa asennossa.
HAAPANEN TIMO
13.02.2009 15:41
Toi ylemmän kuvan vehje ei toimi alkoviautossa, jalat ottaa kiinni. Ja sit se jää tosi kamalaan asentoon.
REINI SEPPO
16.02.2009 18:58
Ottakaa poijjaat , vähän rennompi asento! Siis makuu!!!
Mua harmittaa se enempi, ku kaasujalan kenkä kuluu!! päältä!!
siis 9.3l/100km ja yksi klakeerikenkä kesässä. Matkustus kuluja ei saa vähentää missään! t.se
ASIKAINEN MATTI
17.02.2009 10:50
kuluu päältä, koska ohjausakselin murrosnivel hankaa sen eräissä ajotilanteissa.