Alde 3000 & talvikäyttö
RUOSTELA RAUNO
30.01.2009 18:39
Viestihausta jotain jo löytyikin mutta edelleen kaipaisin käytännön tietoa ja vahvistusta omille ajatuksilleni.
Kaluston vaihdon jälkeen mulla on autossa nyt otsikossa mainittu lämppäri (+ ohjaustaulu 3000 465) ja sen käyttö ilman käyttövettä (lähinnä talvella) on mielestäni hieman vajavaisesti selitetty käyttöohjeessa.
Eli kysymys kuuluu voiko kiertoveden valintakytkin olla ns. normaaliasennossa (lämmitys + lämmin vesi) vai pitääkö sen olla jatkuvatoimi asennossa jos säiliössä ei ole käyttövettä (boileri tyhjä), siis silloin kun autossa asutaan.
Toinen asia jota voipi myös kommentoida on se että kun ko. lämppärissä on kolmekin tehoaluetta sähkövastuksen käytölle niin aiheutuuko siitä jotain ongelmia että pidän 1kW:n vastuksen päällä koko ajan (kun auto seisoo pihalla katoksessa) ja käytän kiertopumppua (erillinen 220V:n) jatkuvatoimisesti jolloin auton sisälämpö on noin kymmenen astetta korkeampi kuin ulkolämpötila. Pysyy kosteus paremmin poissa ja ajoonkin voi lähteä pienellä varoitusajalla.
HYTTILÄ ESKO
30.01.2009 20:24
a: Normaaliasennossa. b: ei muuta haittaa kuin lompakolle.
RUOSTELA RAUNO
30.01.2009 20:47
Kiitoksia, näillä linjoilla itsekin olin.
HAAPANEN TIMO
31.01.2009 17:48
Tuossa täydellinen käyttöohje:
http://www.caravantukku.fi/webkatalog/kayttoohjeet/3000.pdf
ASIKAINEN MATTI
02.02.2009 14:46
Tapanani on esilämmittää autoa ennen matkaa ja lisätä vesi järjestelmään vasta matkan varrella. Alden lämpöshokkia vättääkseni panen kiertovesipumpun käyntiin ilman lämmitystä ennen käyttöveden lisäämistä boileriin. Näin saan pannuun varastoituneen lämmön hukattua pehmeästi patterijärjestelmään. Muuten kylmä vesi kuumaan pannuun on jonkinlainen lämpöshokki eikä ehkä kovin hyväksi pannulle.
EEROLA TEEMU
02.02.2009 17:34
Oletpa aika ystävällinen pannullesi. En ole koskaan tullut edes ajatelleeksi että pannu siitä miksikään menisi kun sinne laskee + 20 asteista käyttövettä paikkaan missä teräsvaipan takana on enintään n. + 80 C vettä. Ainakaan toistaiseksi shokit eivät ole mitään vahinkoa aiheuttaneet. Jos olisivat, niin se olisi suunnitteluvirheen paikka. Olen aina ennen matkalle lähtöä tarkistanut jo kotona että kaikki hanat ovat ehjät, koska hanan liikuttaminen jäätyneenä vaikka epähuomiossa voi rikkoa sen ja patruunan vaihto on mukavampi tehdä kotona kuin matkalla. Kerran on näin käynyt.