Huoltohinnat pilvissä

AHONEN RAIMO 30.01.2009 15:40

Tarvitsin tässä hiljan maahantulohuoltoa uutena tuomalleni matkailuautolle. Delta auton huollossa Jyväskylässä ilmoitettiin hinnaksi 1700 euroa! Kovaa hintaa ihmetellessäni sanottiin vielä että heidän kaikissa liikkeissä on sama hinta. Vaan eipä ollut. Ajoin auton yli 200 km:n päähän ja hinta oli kaikkinensa 674 euroa eli samaa luokkaa kuin parista muusta D a;n huollosta hintaa tiedustellessani. Tuntuu aivan siltä, kuin joku oisi yrittänyt ryöstää matkakassastani reilu tuhat euroa, vaikka matka ei ole vielä edes alkanut. Nämä herrat jotka suhtautuvat tuontiautoihin kuin härkä punaiseen vaatteeseen,onneksi vähenevät päivä päivältä.

NYYSSÖNEN KAJ 30.01.2009 16:53

Jos ajaisit vähän pitemmälle esim. 5000km jo tippuvat korjaamohinnat.

Kytkimen vaihto Porttugalissa rantakirppuun maksoi 18€ veroineen Scania Truck Service Olhaossa pari viikkoa sitten minulla oli uusi kytkin mukana Suomesta.

Aurinkopaneelin asennus katolle kaapelointi säätimelle ja akulle 3 tuntia verollinen hinta työlle 90€.

Volvo linja-auton kytkin remontti plus uudet taka jarruhihnat tehty 2004 Puolassa maksoi 1600€ Suomessa Raskone Oy tarjoutui tekemään sen 5000€ ajelin siis Puolaan.

Kaasupullonkin saa palveluna täällä (Portugal) täytettyä 17,50€ oli se mistä maasta tahansa. Itsetäyttäen 0,60€/L

Että on se Suomi tosi kaukana useimmalla alalla halpuudesta. Vertaa vaikka Alkon hintoja!

Terv täältä Portugalista

kaj

HAAPANEN TIMO 30.01.2009 17:00

Mitähän autolle tehdään.

AHONEN RAIMO 30.01.2009 18:24

Huolto on pääasiassa tarkistuksia. Nesteet ym. Huohottimen lämmitin Moottorin suojakoppa (tehdas jättänyt pois,lienee tehtaan kokeilu, josko tulevaisuudessa voisi jättää jotain arvokkaampaa pois asiakkaan maksettavaksi.) Suojapeite keulaan ym. pikkutilpehööriä Matkalta nämä oisi varmaan saanut murto-osalla hinnoista, mutta kun tuo takuu..... Jkl:ssä muuten sanottiin että huolto sisältää KAIKKI.Kun pyysin tarkennusta KAIKKI MITÄ KUULUU TEHDÄ.En hoksinut kysyä oisko siihen hintaan kuulunut hotellimajoitus kahdelle sviitissä.

VÄLIAHDE JUSSI 30.01.2009 18:55

Jos ne vahingossa katsovat AlfaRomeo listahintaa

AHJOS TIMO 30.01.2009 19:55

Maahantulohuoltoon kuuluu hurja määrä erilaisia töitä - paljon enemmän kuin mihinkään sen jälkeiseen määräaikaishuoltoon. Suurin osa niistä on todellakin erilaisia tarkastuksia. Niillä pyritään löytämään mahdolliset valmistusvirheet ja varmistamaan, että autossa todella on kaikki siihen kuuluvat varusteet ja auto on kaikinpuolin kunnossa. Samalla tehdään sellaisia pienehköjä lisäasennuksia, jotka ovat käytännössä osoittautuneet tarpeellisiksi, esim. Suomen ilmastosta johtuen. Kun maahantulohuolto tehdään yleensä upouudelle autolle, siihen kuuluu myös tehtaan jäljiltä mahdollisesti olevan suojavahan ja suojusten poistamista, mahdollisten kuljetusvaurioiden korjausta sekä auton varustaminen suomenkielisillä tarroilla ja kirjallisella dokumentaatiolla.

EEROLA TEEMU 30.01.2009 21:56

Ts. kysymys ei tässä tapauksessa ollutkaan mistään "huollosta" vaan paljon enemmästä. Jos m- auto on ostettu "valmiina" ja uutena vaikka nyt Saksasta, niin siellähän nuo huollot normaalisti tehdään ennenkuin peli luovutetaan asiakkaalle (aikanaan Saksasta uutena ostamalleni autolle oli niin tehty eikä Suomessa tarvinnut tehdä mitään ennenkuin 10 tkm kohdalla vaihtaa öljyt, ellei viitsinyt odottaa 20 tkm asti). Pelkällä puhelintiedustelulla "maahantulohuollosta" ehkä ei saa aivan oikeaa hintaa. Esim. moottorin alle tulevan suojan ja huohottimen lämmittimen asennus eivät ole normaaleja huoltotoimenpiteitä, mutta aika kalliita D- autossa teetettyinä.

AHJOS TIMO 30.01.2009 22:53

Aivan niin. Veho oli kuulemma jossakin vaiheessa Fiatin maahantuoja. Olen kuullut kerrottavan, että Veho palautti siihen aikaan paljon autoja tehtaalle maahantulotarkastuksen yhteydessä havaittujen vikojen ja puutteiden vuoksi.

HAAPANEN TIMO 31.01.2009 17:42

Vaikuttaako tuo huolto takuuseen, tuntuu hassulta viedä uusi auto huoltoon. Varusteiden asennus on eri asia. @timo

AHJOS TIMO 31.01.2009 21:57

"Vaikuttaako tuo huolto takuuseen, tuntuu hassulta viedä uusi auto huoltoon."

Maahantulohuolto sisältääkin nimenomaan sellaisia tarkastuksia ja toimenpiteitä, jotka on tarpeellista tehdä uudelle autolle ennen sen luovuttamista ostajalle. Esim. siinä ei vaihdeta öljyä eikä suodattimia, mutta auto pestään, varustetaan varoituskolmiolla ja asiakirjakansiolla käsi- ja huoltokirjoineen yms. Polttoainettakin tankataan jonkin verran. Minusta on aika luonnollista, että takuun myöntäjä saa tarkastaa auton ja korjata ennen sen käyttöönottoa sellaiset yksityiskohdat, jotka ovat esim. vioittuneet kuljetuksen aikana tai joiden on todettu aiheuttaneen muissa autoissa vikoja.

Olin viime kesänä samankaltaisessa tilanteessa kuin tämän keskustelun aloittaja. Ostin käytetyn matkailuauton, jonka huoltokirjan mukaan maahantulohuolto oli jäänyt aikanaan tekemättä. Siitä autosta oli tosin takuuaikakin jo päättynyt. Menin Delta-Autoon kysymään neuvoa. Siellä tulostettiin tietokoneelta juuri kyseisen matkailuautomallin maahantulohuoltoon aikanaan kuuluneet tehtävät. Lista oli 3-4 sivua pitkä. Kävin työnjohtajan kanssa sen keskustellen läpi kohta kohdalta ja poimimme sieltä sellaiset työt, jotka oli mielekästä tehdä vielä tuossa vaiheessa. Otimme huomioon mm. sen, että autoni oli ollut juuri pari viikkoa aiemmin Autotohtorin tutkittavana ja hän oli suorittanut monet listalla olevista tarkastuksista. Osan listalla olevista tehtävistä olin tehnyt itse (kuten varapyörän rengaspaineen ja työkalujen tarkastuksen). Lopulta tilasin sitten Delta-Autosta vain tarpeellisiksi katsomamme työt ja hankinnat. Niihin kuului mm. yhden terävän pellin reunan teippaus, joka voisi aikaa myöten vahingoittaa sähköjohtoja, sekä seisontajarrun ohjetarran liimaaminen. (Seisontajarrua saa käyttää vain auton ollessa täysin pysähdyksissä. Se oli minulle uusi tieto, jota en ollut nähnyt edes auton käsikirjassa.) Moottorin pohjasuojan asennus oli myös listalla, mutta sen hankin myöhemmin muualta, mistä sellaisen sai halvemmalla, tosin ilman alkuperäisessä olevaa äänieristyskerrosta.

Tuosta jälkikäteen tehdystä räätälöidystä maahantulohuollosta en saanut leimaa huoltokirjaan, mutta olen vakuuttunut siitä, että se kannatti teettää ja vähensi auton myöhempää korjaustarvetta.

HAAPANEN TIMO 01.02.2009 10:22

Pitäisin päivänselvänä että tuollaiset työt on jo tehty. Tietysti auton voi saada halvemmalla jos ottaa nuo hommat itselleen. @timo

AHJOS TIMO 01.02.2009 12:06

"Pitäisin päivänselvänä että tuollaiset työt on jo tehty."

Siinä tapauksessa aloittajan ei ehkä pitäisikään tilata tehtäväksi maahantulohuoltoa vaan vain kysyä, millä edellytyksillä tehtaan takuu on Suomessa voimassa. Ja tietysti varmistaa, että huohotin ja jäähdytysneste ovat Suomen ilmaston vaatimusten mukaiset.

Nimitys "maahantulohuolto" johdattelee ajattelemaan, että sellainen huolto pitäisi tehdä myös silloin, jos ostaa vaikkapa Saksasta jo käyttöön otetun tai myyntikuntoon laitetun auton ja tuo sen Suomeen. Parempi nimitys voisi olla "luovutushuolto" tai "käyttöönottohuolto". Normaalisti autot kuljetetaan uusina tehtaalta jonkun sataman varastoalueelle, missä ne voivat seistä pitkäänkin. Kuljetuksen ja varastoinnin aikana ne likaantuvat ja voivat vahingoittuakin, eikä niissä ole mukana kaikkia irtovarusteita. Tuo kyseinen huolto-ohjelma tehdään ymmärtääkseni siinä vaiheessa, kun auto on haettu satamasta ja valmistellaan auton luovutusta myyntiin tai ostajalle.

KORHONEN ERKKI 01.02.2009 20:15

Hieno huomautus Jussilta, "laatuautojen" huollot tahtoo olla hintavia:)

Kuulostaa tosiaankin hivittävitä näitten Ducatojenkin huoltohinnat nykyään jos tosiaan on kysymys nomaalista määräaikaiseta huollosta.

Tosin minäkin pidin jo vuonna -03 kun Ducatoni oli eka huollossa Delta-autossa kun hinta oli melkein 350€, auton mittarissa vasta 8000km, mutta kun takuu piti säilyttää. Autoon oli jo maahantuoja tehnyt ns. ensihuollon, autoon oli laitetu mm. huohotinlämmitys. Sikäli edulliseksi se Deltan huolto on tullut, että autolla on menossa kuudes vuosi eikä sitä ole tarvinnut sen jälkeen Deltassa huollattaa:)

VIRTA URPO 01.02.2009 23:05

Missäpäin huollatat? Vai teetkös ihan itse ?

PUURUNEN SAMI 02.02.2009 06:29

Mitenkähän PSA hinnoittelee Ducato-sisarustensa huoltohinnat?

Kannattaisiko alkaa käyttämään siellä, käytännössä sama tuotehan on kyseessä vai onko kaikilla kolmella merkillä erilaiset ohjelmat koneissaan ettei tunnista toisiaan?

Olisi mielenkiintoista tietää ainakin öljynsuodattimien hintaerot, tuo 32 € mitä Kuopion Delta-Auto halusi omastaan, tuntuu että on jokunen euro ylimääräistä.

NIEMINEN RAIMO 05.02.2009 21:32

Kysyin tänään Delta-Autosta(T:re) Ducaton 1vuosihuolto hintaa (1vuosi tai 30000 km)Deltan hinta oli 475-530 € riippuen onko autossa raitisilmasuodatin.Kysyin myös toisesta virallisesta huoltoliikkeestä eli leima tulee kirjaan ja takuu jatkuu.Hinta oli 100-150 € rippuen onko se raitisilmasuodatin.Että tämmöistä. @rami

PUURUNEN SAMI 06.02.2009 09:11

Mutta voiko tuo toinen virallinen huoltoliike tehdä ohjelmisto päivityksiä joita tehdään aika ajoin huoltojen yhteydessä?

Sen vuoksi on vissiin hyvä käyttää myös Deltalla aina silloin tällöin, jos se siitä johtuu se hintaero huoltoliikkeiden välillä.

NIEMINEN RAIMO 06.02.2009 11:21

Sitä en tiedä päästäänkö tehdaskampanjoihin käsiksi,mutta kaikki muu Diagnostiikka kyllä hoituu.Ainakin takuuajan puitteissa nämä tehdaspäivitykset voi hakea Delta-Autosta ilmaiseksi.Mulle on vuoden aikana ollut tasan yksi tehdaspäivitys tarjolla,se koski lämppärin puhaltimen toimintaa jotenkin.Sen hain ja latiakaan ei maksanut.

@rami

KOIVISTO ESA 06.02.2009 12:39

Mikäs virallinen liike tämä toinen on Tampereella. Olis meinaan kiva tietää kun huolto tulee keväällä ajankohtaiseksi. Nokialla olevassa Ducato-huollossa olen kerran käyttänyt ja sielläkin hinnat olivat edullisemmat kuin D-liikkeessä.

NIEMINEN RAIMO 06.02.2009 13:17

http://www.pirkanmaanautotaito.fi/ Huomaa tarjous -10% caravan-kortilla.Eilen soitin,sanoivat että n viikon jonotus huoltoon. @rami

NYYSSÖNEN KAJ 06.02.2009 15:50

Johtunee väärän alan huoltoliikkeistä!

Mikäli ikinä on mahdollista käytän (vaikka fillaria) Ammattikaluston liikkeessä, Suomessa Raskone Oy ja maailmalla Volvo Truck Service tai Scania Truck Service.

Portugalissa Scania Truck service laskuttaa 30€/tunti + alv eikä koskaan sano että tule ensiviikolla uudestaan. Vaan homma lähtee heti käyntiin kokeiltu rantakirpulla jos ei ole kovin isosta korjauksesta (sama Suomessa).

otan tämän kaj raskaasti?

HAAPANEN TIMO 06.02.2009 16:15

Takavuosina hajosi Iveco Ruotsissa. Malmön Ivecolla asuttiin korjaamolla kaksi päivää autossa. Päivät korjasivat, yöksi työnnettiin sähkön päähän pihalle, korjaamon suihku oli päivisin käytössä. Kallis yöpaikkahan se oli, mutta raskaan kaluston korjaamosta jäi hyvä maku. @timo

EEROLA TEEMU 06.02.2009 16:39

Mekin on koisittu yksi yö Ruotsin Skövdessä Citroen korjaamon pihassa viime vuosituhannella. Koneistamo oli jättänyt kansiremontissa venttiilinohjurit n. 3 mm liian alas, mikä aiheutti kahden ohjurin samanaikaisen murtumisen ja luistamisen kokonaan pois paikaltaan. Kahdella pytyllä mentiin n. 60 km Skövdeen ja aamulla ottivat heti työn alle. Kantta ei voitu korjata, joten veljeni lähetti Suomesta varakannen lentorahtina Göteborgiin. Hain sen sieltä 14 maissa ja klo 17 jatkettiin matkaa Newcastlen lautalle. Lahjaksi antoivat, sillä sain tehdä hommia mukana ja veloittivat vain parista tunnista. Oli käydä kuin Vanhaselle filmigaalassa, kun annoin asentaja Larsille litran pullon laivalta ostettua Absolutia "tipiksi". Hienoa palvelua!

HYTÖNEN RAIMO 08.02.2009 12:17

Tässä on nyt tyyppiesimerkki siitä millaista ei pitäisi olla olemassakaan!

Oman ymmärrykseni mukaan kyseinen asia pitäisi kuulua toimitushuoltoon, jonka myyjä on jo laskuttanut kohdassa toimituskulut. Jos näin ei ole tehty, myyjä on toimittanut asiakkaalle tuotteen vajavaisessa kunnossa, mikä jo sinänsä on täysin perusteltu syy reklamointiin.

Mielestäni törkeää asiakkaan lypsämistä Venäjän kaksoislaskutuksen malliin. Halutaan uusi maksu tekemättömistä töistä - ei tosiaankaan hyvä.

AHJOS TIMO 08.02.2009 19:02

"Halutaan uusi maksu tekemättömistä töistä "

Olisi mielenkiintoista tietää, keneltä auto on ostettu. Jos se on ostettu ulkomaalaiselta yritykseltä ja nyt halutaan ostaa lisäpalveluja suomalaiselta yritykseltä, lienee luonnollista, että jälkimmäinen laskuttaa siitä palvelusta mitä siltä tilataan. Tehdastakuu on varmaankin voimassa myös ulkomaalaisesta liikkeestä ostetuissa autoissa. Myyjä täyttää takuupaperit ja vastaa siitä, että auto on laitettu luovutuskuntoon. Jos jotakin puuttuu tai on jäänyt tekemättä, pitää ottaa yhteys myyjään.

Jos taas auto on ostettu suomalaiselta jälleenmyyjältä, mutta toimitustavaksi on sovittu "asiakas noutaa tehtaalta", silloin myyjän velvollisuudet ovat suomalaisella liikkeellä, joka on saanut auton myynnistä palkkion.

EEROLA TEEMU 08.02.2009 19:17

No tuolla aloittajan 30.1. viestissä selviää että hän on itse tuonut auton ulkomailta ja haluaisi siihen jotain sellaisia varusteita, jotka puuttuvat. Esim. huohottimen lämmitys ja moottorin alapuolinen suojus eivät ole kaikissa autoissa mitään vakiovarusteita, mutta eivät myöskään kuulu "huoltoon".

Yleensä m-autot lähtevät jo tehtaaalta niin varusteltuina että niissä on tarvittavat nesteet ym. ajon edellyttämät asiat kunnossa. Myyjäliike sitten tarkistaa että auto muuten on myyntikunnossa ja kaikki toimii. Miksi sitä enää Suomessa pitäisi uudelleen "huoltaa"? M- auto on vähän eri juttu kuin uudet h- autot, jotka voivat olla hyvinkin puutteellisia maahan tullessaan -verotuksellisistakin syistä. Aloittaja ei ole tähän vastaillut, joten voidaan vain arvailla, miksi huoltotarvetta.

HYTÖNEN RAIMO 09.02.2009 01:37

Selvennetään asiaa sen verran, että kyllähän luovutushuolto pitää uudelle laitteelle tehdä (ellei toisin sovita) ostettiin se mistä hyvänsä - tässä tapauksessa ulkomaisessa myyjäliikkeessä. Ellei sitä ole tehty, ostaja on ottanut tietoisen riskin, ottaessaan vastaan epäkuranttia tavaraa.

Jos taas haluaa kapineeseen lisää joitakin erityisvarusteita, on aivan ymmärrettävää, että niistä pyydetään lisää liksaa.

AHONEN RAIMO 21.02.2009 12:56

Ei siella tehtaalla ole erikseen tuotantolinjaa suomea varten,kylla ne autot tulevat samalta hihnalta Suomeen ja Saksaan. Elikka kysymys oli lahinna eri paikkakunnilla olevien Delta-autojen toimintatavoissa.Niilla kun on eroa kuin yolla ja paivalla. Toisessa palvelu pelaa viimeisen paalle, toisessa ei juuri ollenkaan.

MYLLY JORMA 28.02.2009 08:09

Oliko se aurinkopaneeli Portugalista? jos niin mistä sieltä? Itselläni tarkoituksena körötellä sinne Portugaliin lähipäivinä, ja sellainen aurinkopaneeli tuohon hintaan olisi varmaan hyvä idea.

NYYSSÖNEN KAJ 02.03.2009 15:18

Niin siinä oli työn hinta koska keskustelimma palvelun hinnoista. Tässä linkki josta selviää Liikkeen nimi ja sijaunti sekä paneelin kokonaishinta töineen. Paneeli 185W säädin kaapelointi ja asennus yhteensä 1403 €. Sen lisäksi ostin paremman säätimen vanhaan paneeliin ja uusin sen akun.

http://picasaweb.google.fi/KajNyy1/KajPortugal0809#5273676030813443266

TOLK AIGAR 13.03.2009 16:21

Delta Auto Jkl. Vika: Ajaessa jää välillä kierrokset päälle. Pitkä tutkinta (noin 16 t.) lopuksi selvisi sattumalta, että vika oli erikokoisissa etu- ja takapyörissä. Mutta lasku oli sittenkin 1 400 e. Suhde työtuntien ja lopputuloksen välillä on aika heikko. Mutta laskutus pelaa. Takuu jutut voivat tulla välillä aika kalliiksi.

LAINE RAIMO 13.03.2009 17:50

Jos kyse on etuvetoisesta Ducatosta, niin en kyllä ymmärrä millään, miten etu- ja takapyörien kokoero voisi moista aiheuttaa???

HAAPANEN TIMO 13.03.2009 18:00

No samaa mietiskelin. Luistonesto varmaankin ihmettelisi eri pyörintänopeuksia, mutta miksi kierrokset? @timo

NYYSSÖNEN KAJ 16.06.2009 16:02

Raskone vantaa 1 777 000 km huolto tehty hinta 268,52€ Öljynvaihto ja rasvaus + öljyt, rasvat ja suodatin etujarrujen jarruvivut vaihdettu, varaosat olin itse hankkinut Onnin autosta 311€ Raskoneen työ 224,11€

Nämä hinnat sisältävät alv:n Öljyä meni 28L rasvaa 2 tuubia on hinnat nousseetkaj

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.