Rakentelua ja neuvoja

SILTAKOSKI SEPPO 23.01.2009 08:46

Olisko OULUN lähistöllä henkilöä joka olis rakentamassa retkiautoa esim.Fiat Ducatosta. Itselläni olis tarkoitus rakentaa retkiauto jolla voisi ajella pienet reissut ja tarvittaessa laittaa vaunu perään. Tietoa kaipaisin eristämisestä ja kummasta autotyyppistä:kuorma vai pakettiauto.

AHJOS TIMO 23.01.2009 10:12

Ajoneuvoluokan tai -ryhmän muuttaminen:

http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Autovero/Autovero+Suomessa/Ajoneuvoluokan+tai+-ryhm%C3%A4n+muuttaminen+rekister%C3%B6innin+j%C3%A4lkeen.htm

Sisätilan korkeusvaatimuksesta johtuen Fiat Ducaton kattoa on yleensä jouduttu korottamaan, jotta se täyttäisi matkailuauton verovapauden edellytykset:

"Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet (ajoneuvolaki 22 §):

1) istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa; 2) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista; 3) keittomahdollisuus; 4) säilytystiloja.

Autoverolaissa säädetään tarvittaessa sellaisen matkailuauton, joka on verovapaa tai josta suoritetaan alennettua veroa, rakenteesta ja varusteista.

M1-luokan matkailuauto on kokonaan verovapaa, jos sen omamassa on vähintään 1 875 kiloa (autoverolaki 21 §:n 1 mom.) ja auton sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta (ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen 17 §:n 3 mom., 703/1998). Muussa tapauksessa matkailuauto on täysimääräisen autoveron alainen. " (Lähde http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Autovero/Autovero+Suomessa/Ajoneuvojen+luokittelu+ja+eri+ajoneuvoluokkien+ja+-ryhmien+autoveroasema.htm )

KNAAPI JUHA 23.01.2009 11:04

Jos Ducatosi on tätä uutta "hölppähuulimallia" lienee sisäkorkeudeksi saatavissa verottomuuteen vaadittu 1,90 m. Sprinterissä (korkeakattoinen) on ainakin sisäkorkeus 1,94 ja siihen ei paljon lämpöeristeitä tehdä (lattia + katto). Ford Transitin sisäkorkeus on 1,97.

Ducaton sisäleveys on 1,87 eli miltei 10 cm isompi kuin kilpailijoissa. Näin ollen poikittainen vuode on kohtuullisen mittaisena mahdollista tehdä perälle. Jos tekisit pitkittäisen parivuoteen (lev. min. 120 cm) niin viereen takaovesta tyhjennettäväksi saisi vaatimattoman wc-tilan.

Huomaa myös, että istuimissa takana on oltava tyyppihyväksytyt turvavyöistuimet. Niitä kyllä löytyy esim. takseja valmistavista liikkeistä. Samoin kuulin, että Casa Carilla Kaarinassa Turun lähellä on mahdollisuus asentaa hyväksyttyjä istuinkiinnityksiä.

Kerropa jos ryhdyt tuumasta tekoihin.

Terv. Juha

TAPANINEN JORMA 23.01.2009 14:05

Kannattaa tutustua AKE:n ajokorttiluokat sivulla ajokorttiasetukseen.Jos teet retkeilyautosi Ns.kuorma-auto pohjalle,ja vedät sillä asuntovaunua,jarrullinen yli 750kg,tarvitset vähintään C 1 E kortin

KUNNAS TAPANI 23.01.2009 18:55

Vähän asian viereen menee tämä: minulla on muutamia "pöytälaatikkosuunnitelmia" retkeilyauton sisätilajärjestelyistä; jos kiinnostaa nähdä niitä niin ota yhteys sähköpostitse tkunnas (at) gmail piste com.

KUNNAS TAPANI 23.01.2009 21:17

Täyskorkean Ducaton sisäkorkeus on 2170 mm, siinä olisi pelivaraa jo eristeillekin kummasti. Ja jos poikittaisen vuoteen laittaa "ikkunakorkeudelle" ja tyytyy siinä kohtaa ohuempiin seiniin, saa vuoteen mitaksi ainakin 196 cm (Adria Twin). Ikkunaa ei tuohon kohtaan kannata laittaa; kasettiverhot ei paljoa potkimista kestä.

Takakulmaanhan voi suunnitella myös pitkittäisen kerrosvuoteen, jolloin toiseen takakulmaan voi sijoittaa WC:n. Pyöränkotelon korkeus huomioiden voi alavuoteen yläpinta olla 50 cm korkeudella lattiasta, siihen 60 cm väliä ja 10 cm ylävuoteen paksuutta, jolloin ylävuoteen päälle jää 70 cm ilmatilaa, tosin vain auton keskilinjalla.

Jos hyvän lämpöeristyksen haluaa, kannattanee sisustus suunnitella maksimissaan 180 cm leveäksi, silloin jää varaa eristää myös korikehikon kohdat, ettei niihin jää kohtuuttomia kylmäsiltoja. Ja jos taakse tekee tavaratilan, on mietittävä myös sen lämmitys.

Ideoita kannattaa katsoa esim. kotimaisten CasaCarin, Mammutautojen, Haaramon ja Tramobilin sivuilta.

SYVÄNEN JARI 25.01.2009 10:10

itse tein MB sprinteristä joka oli kuorma-auto. oo tarkkana sisäkorkeuden kanssa(on oltava 1,9m kork.asunto osan pituuesta 40% ja 40cm leveä)jari.syvanen@elisanet.fi

SEPPÄ-LASSILA TUURE 25.01.2009 11:17

Matkailuauto paketti vai kuormauatosta?

Jos olet tekemässä käytetystä, niin kuorma-auto on halvempi. Matkailuautoksi rekisteröinnin yhteydessä sen paino kannattaa tiputtaa 3500 kg:hen ( kantavuutta pienentämällä), jolloin se vaununveto onnistuu BE kortilla ja ilman vaunua autoa voi ajaa B kortilla.

Jos ostat uuden auton, niin ei kumpaakaan: ei kuorma- eikä pakettiautoa, vaan rekisteröimattöman auton. Ko aihio on siis mallia, joka voitaisin rekisteroidä pakettiautoksi (max 3500 kg) , mutta sen voi ostaa ilman autoveroa eli siis kuorma-auton hinnalla. Auton siirrot hoidetaan ennen matkailuatoksi rekisteröintiä esim myyjäliikkeen keltaisilla kilvillä.

Hanki auto, jossa on kuljettajan airbag ja ABS jarrut, niin saat autoosi 100:n lätkän, vaikka auto olisi alunperin kuorma-auto.

Auton ohjaamon istuimet pitää ola tyyppiä 1+1 Se tavallinen 1+2 ei käy matkailuatoon, koska ohjaamosta pitää olla vapaa kulku asinto-osaan. Uuden auton voi tilata ko istuimilla.

Kannattaa käydä keskustelamassa katsastuskonttorilla ennen rakentamisen aloittamista ja yrittää sopia sellaisesta katsastuksesta, etta se tehdään vaiheittan esim 1: pelkkä auto ja siihen liittyvät paperit 2: korinmuutostöitten , lämpöeristyksen ja asunto-osan turvavyöistuimien katsastus jne 3: lopuksi viimeinen vaihe eli matkailuautoksi rekisteröinti

Heiltä kannattaa varmistaa myös että jos rakennat kuorma-autosta matkailuauton, niin ko yksilön paino voidaan rekisteröintikatsastuksessa tiputtaa 3500 kg:hen.

Rakensin noin 10 v sitten uudesta, rekisteröimättömästä Peugeot Boxerista matkailuauton käyttämällä vaiheittaista katsastusta. Taisi olla ensimmainen Boxer, jonka Automaa myi rekisteröimattömanä matkailuautoksi rakentamista varten. Citroen kauppias ei siihen aikaan suostunut myymän Jumperia, jotta siitä olisi rakennettu matkailuauto. Lisäksi se on myös ensimmäisiä poikittaisella takavuoteella varustettuja teraskoriautoja.

HAAPANEN TIMO 25.01.2009 12:32

Lämpöeristyksiä, eikä lämpölaskelmaa enää nykyään vaadita, ei edes minkäänlaista lämmityslaitetta tarvitse olla.

KAAKKOLAHTI ANITA 25.01.2009 14:16

Moro!!!! Kuule mulla on nyt alla uusi Casa Car:n (itsesuunniteltu) retkeilyauto.Casa Car toteutti ja ensi yöt nukuttu,(hyvin tarkeni)-9,4 C.On erillis vuoteilla ja tilat on tosi avarat. Eristys on mielestäni onnistunut hyvin Paksuudet saan selville kun kerkiän hakaa liput ja laput esiin. Kysyä voi lisää.

ASIKAINEN MATTI 30.01.2009 16:41

Vuonna 1990 ostin TELEn työkunta-autona 7 vuotta ja 100000 km palvelleen 6 m pitkän 4,5 tonnin Renault SG3:n, jossa oli Primus nestekiertolämmitys ja yksiliekkinen liesi. Auton sisäkorkeus oli kuitenkin vain 180 cm, joten ilman katon korotusta siitä ei matkailuautoa olisi saanut. Niinpä tein siihen lepo-ohjaamon, jossa oli neljä istumapaikkaa, jotka voitiin muuttaa poikittaiseksi kerrosvuoteeksi. Parantelin myös lämpöeristystä ja rakensin pienet yläkaapit kuljettajan istuimen takana olevan pöydän ja lieden päälle. Tavaratilaan tein telineen polkupyörän kuljettamiseksi ja sijoitin sinne myös Porta Potin isompia tarpeita varten. Näillä varustein ajelin 7 vuoden aikana 200000 km lisää. Yöpyminen oli mukavaa vielä 10 pakkasasteeseen asti, vaikka lämpöpattereita mahtuikin vain niin vähän, että kolmeliekkisessä pannussa saattoikin käyttää vain yhtä liekkiä, ettei neste olisi alkanut kiehua. Auto muuten maksoi 6000 mk ja myin sen 10000 mk:lla pois v. 1997. Polttoaineen kulutus oli 12 l/100 km.

LAHTI RISTO 31.01.2009 20:30

Anitta hei! Pisti silmään tuossa toteamuksesi, että "hyvin tarkeni" ja kuitenkin olette jo päätyneet erillisvuoteiseen matkakammariin. Emännän kanssa vielä nykyisessäkin autossa päädyimme yhteisvuoteeseen, vaikka huonoina päivinä vannoin erillisvuoteseen. Viimeistään aamuyön tunteina pitäisi könytä mamman turvallisen selän taa... Vitsi vitsi, mutta elämän viisaus kuitenkin. Ei vanhaa paria erota poliisikaan...

KAAKKOLAHTI ANITA 02.02.2009 12:17

Moro !! Nyt on myös nukuttu -22 pakkasta ja hyvin tarkeni,jopa lattia oli lämmin kun puhallus suuttimet on myös alhaalla.On muuten hiljainen lämmitin Truma Combi 6E.Mamma on tyytyväinen kun saa vähän etäisyttä.(vitsi).

KUNNAS TAPANI 02.02.2009 13:27

Tuleeko lämpöä myös tavaratilaan?

KAAKKOLAHTI ANITA 04.02.2009 21:24

Moro!! Kyllä lämpiää koko paketti.

KUNNAS TAPANI 05.02.2009 12:11

Onko kuvia tästä teidän autosta? Kiinnostaisi nähdä millaisia ideoita muilla on (itselläkin on joitakin luonnoksia, millaisen voisi ehkä joskus teettää...).

SILTAKOSKI SEPPO 05.02.2009 13:30

Taitaa tämä rakentaminen tyssätä(lopahtaa)näihin EU-direktiiveihin.

KAAKKOLAHTI ANITA 05.02.2009 20:16

Kuvia tulee kunhan keritään ottamaan. Laita sähköposti osoite niin laitan kuvia suoraan postiisi.

KUNNAS TAPANI 05.02.2009 20:34

tkunnas @ gmail . com (ilman noita välilyöntejä, ovat vain spämmiestona tuossa), kiitokset jo etukäteen!

SILTAKOSKI SEPPO 07.02.2009 08:09

seppo.siltakoski@pp1.inet.fi Kiitos

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.