- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Letkurikkoventtiili
Letkurikkoventtiili
Olen lukenut vanhoja viestejä ja todennut että sellainen tarvitaan jos meinaa käyttää kaasua ajon aikana Saksassa. Olen ajatellut hankkia Vapaa-ajan tavaratalosta tuotteen: http://www.vapaa-aika.com/asp_sivut/Lis%C3%A4tiedot_tilaussivu.asp?tunnus=112620
Autossani on automaattinen kaasupullonvaihtaja Duomatic: http://picasaweb.google.com/koivistot1/NewAlbum21120091335?pli=1#5293709763925601234
Ilmeisesti tarvitsen näitä venttiileitä kaksi kappaletta ja ne asennetaan niin että kuvassa olevaan keskuspaineenalentajan A ja letkun 3 väliin ja paineenalentajan B ja letkun 4 väliin. Asiantuntijoilta haluaisin kommentteja onko tämä oikein ja onko tämä riittävä tapa täyttää direktiivin ohje
Lue tämä; http://karavaanari.info/index.php?topic=4078.0
Ymmärtääkseni tuo mainitsemasi on tarkoitettu paineensäätimen jälkeiseksi.
Että letkurikkoventtiili täyttäisi tehtävänsä, tulee se sijoittaa aina ennen pullosta lähtevää ensimmäistä letkua. Jos molemmista pulloista johdetaan kaasu letkuilla kaasun syötön vaihtajaan, niin molemmille pulloille täytyy olla oma letkurikkoventtiili.
Esan tapaus on vähän erikoisempi, mutta niin laittaisin. Säädin A ei päästä koskaan painetta letkuun 4. Mun mielestäni tuntuisi erikoiselta tuo Infon väite. Jos on yksi paineensäädin, mitä sitten pitäisi tehdä. Kaikki Saksalaisetkin tarvikekaupat myyvät tuota pötkylää.
On aivan eri asia, jos on tämä, mistä Infossa puhutaan: http://www.vapaa-aika.com/images/168740a.jpg Tässähän tulee pulloilta täysi pullonpaine letkuihin, tottahan se täytyy varmistaa vahingon varalta.
Melko samannäköisiä ovat kaikki 30 mbar letkurikkoventtiilit, jos vaatimus on "Schlauchbruchsicherung" niin miksi ihmeessä se ei kelpaisi. Ettei vaan kauppias yritä tarkoituksellisesti myydä kalliimpaa.
Löysin lopulta ko. asiaa koskevan sivun. Katsokaa erityisesti sivu 6/7 kohta 1.1.6.2 ...asianmukainen laite välittömästi säiliöön asennetun säätimen jälkeen, tai tälläiseen säätimeen... http://ec.europa.eu/enterprise/automotive/catp_meetings/0979-06/fi.pdf
Painoventtiileitä ei taida olla kierrelähdöllä, mutta lähes tuon kuvan mukainen Futur säädin on ajoneuvokäyttöön hyväksytty EN 12864 numerolla, ja siinä on letkurikkoventtiili, kuten tuossa linkissä kerrotaan: http://www.finnflame.fi/index.php?page=Matalapaines_dinsarja_PV Turussa, Nummen huollossa katselin tälläistä säädintä, 23€. @timo
Kukaan ei ole kommentoinut, niin kommentoin itse. Tulkitsen 2. artiklassa olevat siirtymäsäännökset siten, että 1.4-08 jälkeen rekisteröidyissä matkailuautoissa tulee olla letkurikkoventtiilit, tai vastaavat hallitsemattoman vuodon estävät laitteet. Niin Suomessa, kuin muuallakin EU:ssa.
Kuvittelen myös, että 1.10-07 vanhemmalla autolla saa käyttää kaasulaitteita ajon aikana myös Saksassa. Mun mielestäni kansallinen hyväksyntä on voimassa, vert. saavathan saksalaisetkin ajaa Suomessa kaasusäiliöillä varustetuilla autoillaan.
Tuossa direktiinin voimaantulo 27.11-06 (+20 päivää) http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:330:0012:0015:FI:PDF
Kohta 1.1.6.2 on tässä linkissä sivulla 3/4 Edellinen linkkini oli vasta "meetings" direktiivistä. @timo
Oispa mielenkiintoista tietää, monellako vaunuilijalla/autoilijalla on kyseinen letkurikkoventtiili? Esko
Autossani on DuoComfort pullonvaihtaja ja SecuMotion letkunrikkoventtiili. autoni on katsastettu tuon 1.4.08 jälkeen ja siinä oli alunperin vain DuoControl johon ei voinut yhdistää tuota rikkoventtiiliä. Onnistuin vähän lisähintaa maksamalla kuitenkin vaihtamaan venttiilin tuohon DuoComfort ja SecuMotion yhdistelmään. Nyt sillä saanee laillisesti ajaa vaikka missä kaasu päällä.
Näin ollen ainakin yhdellä on.
Onko tuossa Tapanin yhdistelmässä molempien pullojen lähdöissä ne letkurikkoventtiilit?
Vedetään tuo vanha kuva mukaan.Kuvasta nähdyn perusteella on vain yksi letkurikkoventtiili jonka toimintaa ohjataan sähköisesti sisätiloista,siis on/off.Pulloista lähtevät letkut on taas omissa paineissaan ja ne paineettomiksi saadaan vain kiertämällä pullot kiinni käsin.Tämä vekotin on saksalaisten valmistama näin ollen todennäköisesti myös hyväksytty.Oli autossa valmiina. http://www.dangerousplay.suntuubi.com/?cat=14 @rami
Jos sulla Tapani oli DuoControl, siinä on letkurikkoventtiili:
http://atstuonti.fi/viewPage.asp?id=10
Se on tuo alaspäin sojottava osa paineensäätimessä (linkin viimeinen,alin kuva)
Tuossakin linkissä on asiasta eri päivämäärä kuin direktiivin siirtymäsäännöksissä.
Secumotionissa hallitsemattoman vuodon estävä systeemi on paineensäätimessä, ja letkurikkoventtiilit suojelemassa molempia pullonpaineenalaisia letkunpätkiä.
Ramin kuvassa pullonpaineenalaisissa letkuissa on letkurikkoventtiilit, siellä pullon kyljessä niinkuin pitääkin.
Nämä pullossa olevat letkurikkoventtiilit eivät tunnista millään tavalla paineensäätimen jälkeisiä vuotoja, ne ovat olemassa vain sitä lyhyttä letkua varten.
Vanhoissa vehkeissä ventiileitä ei tarvita, kysymyksessä on vain direktiivin mukautus tekniikan kehitykseen, kuten tuossa EU-linkissä sanotaan. Ei ole olemassa mitään totista ongelmaa, jonka vuoksi pitäisi korjata vanhemman tekniikan laitteet.
Letkurikkoventtiilin tarkoitushan on tällaisissa ajoneuvotapauksissa estää kaasun purkautuminen pullosta sellaisessa tapauksessa, että pullon ja toimilaitteiston välinen liitäntäletku katkea esimerkiksi kolaritilanteessa.
Tuo kaasunsyötön vaihtajan yhteydessä oleva letkurikkoventtiili ei sellaista tee. Se estää ainoastaan kaasun virtaamisen vaunun/auton sisätiloihin, mikäli siellä jokin kaasuputki yllättäen katkeaa. Sisätiloissahan ei edes letkuja olekaan. Kaikki kaasuasennukset on siellä normaalisti tehty kovalla putkella.
Paljon on letkuasennuksia myös sisällä, sakemmannit ei juuri letkuja käytä, mutta kyllä niitä on. Eikä kannata kenenkään ruveta tästä taas kinaamaan. Letkujen asennusten ohjeissa neuvotaan tekemään riittävän pitkät letkut huoltojen mahdollistamiseksi, mutta minimoimaan liitosten määrä. Pohjoismaiset valmistajat letkuista ainakin takavuosina tykkäsivät.
Tällaiseen ratkaisuun minä olen päätynyt. Tuotteet Vapaa-ajantarviketalosta: Pulloilta lähtevät kaasuletkut letkunmurtumissuojilla 2kpl tuote no: 168790 a 33.6 eur.= yht.67.20 eur. ( Palinille ja muillekkin tiedoksi: Letkunrikkosuojat ovat pulloventtiilien vieressä) Automaattinen pullonvaihtaja Duo Comfort no:168790 = 69.32 eur. Paineensäädin SecuMotion no: 168740 67.22 eur. Tämä paineen säädin säätelee ja valvoo nestekaasun käyttöä. Jos nimelliskäyttö ylittyy tai säätimen lähdön paine laskee alle 27 mbarin (esim. kaasuputken vuodon takia), integroitu kaasunvirtausvahti (GSW) kytkee kaasun virtauksen pois päältä. Jos siis pulloilta lähtevät letkut, automaattinen pullonvaihtaja tai paineen säädin rikkoutuvat, niin pulloissa kiinni olevat letkurikkosuojat katkaisevat kaasun tulon. Jos säätimen jälkeen putki hajoaa, niin tällöin estää paineensäädin kaasun tulon. Koko paketti maksaa yhteensä: n. 204 euroa. Minulla on vanhempi auto, jossa ei noita suojia lainmukaan kai tarvitsisi olla, käytän kuitenkin kaasulaitteita myös ajon aikana ja on mukavampi ajella kun tietää, että tämäkin turvallisuusasia on kunnossa! T. William.
Täytyy sanoa, että Wiljamilla on nyt autossaan täysin lain kirjaimen täyttävä nestekaasulaitteisto. Näin juuri sen pitää ollakin!
Tuossa on DIN EN 12864: http://www.nagas.din.de/projekte/DIN+EN+12864%2FA3/en/111667805.html Tuon hyväksynnän mukaisia säätimiä on saatavana sekä paino- että kierreventtiilinä. Kysyin Wynen Gasista kelpaako keskustelun aloittajan tarkoittama letkurikkoventtiili ajon aikana käytettäväksi. Kelpaa kyllä, oli vastaus. Mutta jos käytetään lämmitintä ajon aikana pitää olla Duo-Control ja Secumotion. Tässä Willi Wynenin vastaus:" Heizen während der Fahrt ist nur mit Duo-Control und SecuMotion -Regler erlaubt".
Tuossa linkissä on EN 12864 mukaisia säätimiä, ja 12/06 alkaen mainitaan lämmittimen käyttö Duo-Controlin yhteydessä: http://www.wynen-gas.de/pages/gb/produkte/treffer_ab/15/hauptgruppe/campinggas/obergruppe/regler/gruppe/flaschenregler.html?PHPSESSID=97fba1ccedd7de09fc957fd1791729c6
Saksankielinen teksti samasta linkistä Duo-Controlin vierestä: "Mit diesem Regler darf während der Fahrt - außer in Frankreich - geheizt werden, wenn das Fahrzeug ab dem 12.2006 zugelassen wurde." Ranskassa ei sitten kaasulla lämmitetä ajaessa ollenkaan. Sama teksti on englanniksi Wynenin linkissä.
Pikkuhiljaa päästään jyvälle tästäkin asiasta.
Mitenkäs tuo DuoControl liittyy lämmittimen käyttöön ajon aikana? Eikös pelkästään letkurikkoventtiili riitä?
Jos olen käsittänyt oikein niin DuoControl on vain pullonvaihtaja. Käyttö- ja asennusohjeessa on käyttötarkoitus: "Truma DuoControl on vaihtokytkentä-säätölaite kahdelle kaasupullolle." Ei voida vaatia pullonvaihtajaa, jotta voidaan käyttää lämmitintä ajon aikana (tai sitten on jotakin vikaa laissa/lain laatijoissa).
Letkunrikkoventiili on DuoComfortin (pullonvaihtaja) jälkeen eli niitä on 1 kpl. Pullojen letkut piti vaihtaa uusiin joissa on myös joku venttiili (vihreä nappi) jota joutuu painamaan pullonvaihdon yhteydessä kuten sen rikkoventtiilinkin napin. SecoMotionia ei voi käyttää DuoControllin kanssa vaan sekin piti vaihtaa DuoComforttiin. Helkutin samankaltaisia nimiä meinaa ihan mennä senat sakaisin. Vihreää nappia kutsuttiin jossain "suurpaineletkun palautusnapiksi" mitä se sitten tarkoittaakaan.
SecuMotionin toiminta selviää osoitteesa:
http://www.atstuonti.fi/File/K%C3%A4ytt%C3%B6ohjeet/Truma/SecuMotion.pdf
Olen ymmärtänyt, että matkailuajoneuvoissa jotka on rekisteröity muistaakseni 1.4.2008 jälkeen pitää olla Secumotionin kaltainen järjestelmä joka sulkee kaasun kokonaan jos se yltyy yli sen joka on asetettu venttiilin rajaksi. Raja pitää valita siten, että lämmityksenkin päällä ollessa voi keittää kahveet ja paistaa silakoita (sisämaassa muikkuja). Mielestäni vanhempiin autoihin direktiivi ja siihen liittyvät asetukset eivät liity. Autoni kuitenkin oli DuoControllin kanssa katsastettu pari kuukautta liian myöhään ja DuoControlliin ei voi liittää SecuMotionia.
En usko ainakaan Suomessa olevan vaaraa kiinnijäännistä jos ei tapahdu onnettomuutta mutta ulkomailla ovatten kuulemma tarkempia joten olen varautunut ja voin vapaasti halutessani käyttää kaasulaitteita ajon aikana eikä pulloja tarvitse sulkea aina ajossa kuten pitäisi ilman sitä letkunrikkoventtiiliä.
Siitä kutaleen tarrasta minä oivalsin alkaa asiaa tutkimaan kun kaasupullokaapin oven sisäpuolella luki, että pullot pitää sulkea ajon aikana. Aika homma varsinkin talvella käydä sitä venttiiliä alvariinsa räpläämässä.
Ote DuoControllin käyttöohjeesta: "Ajoneuvoissa vuosimallista 01/2007 lähtien on lämmityslaitedirektiivin 2001/56/EY mukaan käytettävä turvallisuus-lukituslaitteistoa jos lämmitystä käytetään ajon aikana. Sen mukaan on DuoControl laitetta käytettäessä kaasupullot suljettava ajon aikana. Oheiset tarrat on kiinnitettävä pullojen säilytyskaappiin nestekaasulämmityksen käyttöpaneelin läheisyyteen. Vuosimallista 01/2007 lähtien voidaan ajoneuvoihin, joissa lämmitystä käytetään myös ajon aikana, Truma toimittaa tilauksesta kaasunpaineen säätimen SecuMotion ja vaihtokytkentäventtiilin DuoComfort. Kysy tarkempia tietoja alan asiantuntijaliikkeestä."
Tapanille ja Pasille vastaan.
Tapanin autossa oli DuoControl, jossa on letkurikkoventtiili. Katsokaa nyt tuon linkin alin kuva, ja lukekaa teksti hyväksytysta (EN 12864) säätimestä.
Tässä systeemissä tulee letkurikkoventtilit myös korkeapainepuolelle pulloihin, aivan kuin DuoComfortissakin.
Laite on täysin hyvksytty ajon aikana käytettäväksi muualla, mutta EI Saksassa JOS auto on rekisteröity JÄLKEEN 19.12-06
Jos auto on rekisteröity aiemmin kuin 19.12-06 direktiivi ei ollut voimassa.
http://atstuonti.fi/viewPage.asp?id=10
Viimeinen sana "Saksassa" puuttuu myös tuosta tekstistä.
Samoin DuoControllin käyttöohje on käännös Saksan kielestä, eikä koske Suomea.
Lue nyt Pasi linkki direktiivin voimaantulosta, ja mitä siinä vaaditaan (kirjoitus 26.9 klo16.37) Siinä ei tietenkään vaadita DuoComfort/Secumotion yhdistelmää, vaan hyväksytyt laitteet hallitsemattoman vuodon ehkäisemiseksi. DIN EN 12864 mukaiset paineensäätimet ovat tälläisiä. Mutta Saksassa vaaditaan nimenomaan DuoComfort/Secumotion. Ranskassa ei saa käyttää lämmitintä tälläkään yhdistelmällä.
Katselin tänään vaunukaupassa uutta Soliferia, siellä oli hyväksytty säädin, ja silti käyttökieltokyltti,( Saksaa koskeva) ei ihme että karavaanarit ja kauppiaat ovat ihmeissään. Samassa kaupassa oli uusi auto, jossa ei ollut letkuja eikä säätimiä lainkaan, vain putken pää näkyvissä. Putki ilmeisesti odotti asiakkaan valintaa, laitetaanko hyväksytty säädin, vai halutaanko käyttää lämmitintä Saksassa ja laitetaan DuoComfort/Secu. Kuitenkin autossa oli käyttökieltotarra. Lukekaa DIN linkki, eilen klo 20.08
Willi Wynenillä sekoittuivat DuoControl ja DuoComfort, niinkuin minullakin. DuoComfort ja Secumotion kulkevat niin käsi kädessä että kirjoitin vain toisella nimellä, joka oli väärin DuoControl
Kun näitä turvalaitteita ladotaan pitkäksi pötköksi ja liitetään kymmenillä liittimillä niin siinä sitä turvariskiä on jo kerrakseen! Ammattitaito voi joutua koville siinä miten tällainen rakenne asennetaan niin että se kestää kaikki värinät ja väännöt!
keep it simpel kaj
Mielenkiintoinen tuo Saksan säännös, löytyykö tuohon jotakin linkkiä. Tuntuu aika uskomattomalta jos todella vaativat tietyn valmistajan laitteiston ja siihen vielä pullon vaihtajan (vai riittääkö Secumotion jos on vain yksi pullo kytketty).
Noissa direktiiveissä puhutaan vain lämmittimistä, mutta miten on jääkaapin käyttö ajon aikana. Onko siihen mitään rajoityuksia/säännöksiä?
Riittää pelkkä Secu, tänään katselin kuinka niitä on laiteltu, mun ajatusvirheeni se vaihtaja on. Niistä kun aina puhutaan yhdessä. Lämmittäminen aina mainitaan, muusta en tiedä.
Katselin myös vaunuja, nyt löytyi useita joissa ei enää ollut käyttökieltotarraa. Kaikissa oli EN 12864 mukainen aivan tavallisen näköinen säädin, säätimessä tuon numeron lisäksi teksti: Caravan/Motorcaravan. Tälläisiinkin on myyty Secua. Enäähän ei tarvita minkäänlaista käyttökieltotarraa, koska kaikki mitä myydään on pakko olla hyväksyttyä mallia.
Olisi se aivan älytöntä jos ensin muutetaan direktiivi turvallisemaksi ja sitten kielletään käyttämästä laitteita hyväksytyillä säätimillä.
Tästä direktiivin muutoksesta olisi ehdottomasti pitänyt meille jäsenille tiedoittaa perusteellisesti jo ajat sitten. On tätä aiemminkin ihmetelty: http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=39051648
Moi !!
toi vapaa ajan myymä tarvike letkurikkoventtiili käy ainoastaan kaasu grilleille (näin väitettiin).
Tuo Itavaltalainen sivu on hyvä: http://www.campingforum.at/campingforum/showthread.php?t=4616
Christian Schurian on varmasti tarkastanut asiat. Se nyt sieltä selviää että EN 12864 mukainen säädin(esim. Secumotion) vaaditaan. Ja Ranskassa ei ole maakohtaisia sääntöjä enää. Ja että pelkällä "lämmitin" sanalla tarkoitetaan myös jääkaappia.
Joku jos osaisi tuon lauseen tulkita, selviäisi erillisen letkurikkoventtiilin asema. "Bei den alten Anlagen war nur ein einfacher Gasregler mit Schlauchbruchsicherung verbaut. Nach der neuen Norm ist dies alleine zu wenig. Der Durchflussregler muss nun andere bzw. weit mehr Aufgaben erledigen. Außerdem müssen spezielle Druckschläuche verwendet werden."
Eipä sitä erillistä venttiiliä kovin monessa tapauksessa tarvittaisikaan.
Jotain tuollaista se lause sisältää:
" Vanhoissa laitteistoissa oli vain yksinkertainen letkunrikkovarmistuksella varustettu kaasusäädin. Uuden normin mukaan tämä yksin ei riitä. Läpivirtaussäätimen pitää nyt huolehtia laajemmista tehtävistä. Lisäksi pitää käyttää erityisiä paineletkuja".
Kiitos Teemu. Eipä se sieltäkään selvinnyt. Taidan jättää koko asian, ei vaan viittis luovutaa. Ette usko kuinka ihmeellisiä vastauksia saa kauppiailta ja varaosamiehiltä tästä jo vanhasta muutoksesta kysyessä, pääosin he ovat aivan pihalla. Jos hyväksytty GOK-säädin vaihdetaan SecuMotioniin asiakkaan laskuun, ei mene homma oikein. Kyllä asiakkaan pitäisi voida luottaa alan liikkeiden asiantuntemukseen. Toivottavasti tästä mun jankkaamisesta on hyötyä edes jollekkin.
Uuden läpivirtaussäätimen vaatimuksista siinä linkissä kerrotaan seuravaa:
Käyttöpaine 30 mbar, entinen vaatimus Sulkeutuminen letkurikossa, ent. Kaasuvirtauksen määräsäätö ( 800, 1200,1500 g/h ) UUSI vaat Sulkeutuminen jos (3) arvot ylittyvät, UUSI Ylipainetilanteessa kaksois/toisen säätim.kaasun poisto/ilmaantuminen,UUSIKiitos taas. Tuo auttoikin jo. SecuMotionissa on Saksan UVV BGV D 34 säädöksen mukainen integroitu ylipainekytkin. Sitä ei taida muissa EN 12864 säätimissä olla, ja sitä ei ole erillisissä letkurikkoventtiileissä. Tutkitaampa vielä... @timo
Onko nyt sitten niin että tämäkin systeemi on "laiton" ? Saksalaisessa tehtaassa on väkästelty v2007.Uskon kyllä vahvasti sakujen kaasutietämykseen.Voihan tietysti olla että vain Suomea varten ovat tehneet tuollaisen systeemin,tuskin. Kuvista jotain selviää.Tietääkö Timo ? http://picasaweb.google.com/Dangerousplay/CrashprotectionSystem?feat=directlink
@rami
Sulla on siirtymäkauden auto, en osaa enää sanoa mitään. Eikä viitis joka päivä puhua erilailla. Näkyy siellä paperissa alhaalla EN 12864 Anhang D (Anhang=liite Annex=liite. Molempia sanoja on ollut)
Mutta se mun mielestäni on aivan selvä, ettei ennen 31.12-06 rekisteröidyille tarvitse tehdä mitään. Ja jälkeen 1.4-08 rekisteröidyt tyyppihyväksytyt autot ovat kaikki uuden direktiivin mukaisia. Kaikki autothan eivät ole tyyppihyväksyttyjä, ja silloin asia on kaasuasennusliikkeen varassa. Vaunuista ei taida mikään olla tyyppihyväksytty. Tämän voi autojenkin osalta jokainen tarkastaa rekisteriotteesta kohdasta K "tyyppihyväksyntä"
Mutta eihän tämä ole elämää suurempi asia, ajelee vain kuten ennenkin. @timo
Moro! nyt on asennettu autoon toi laillinen letkurikkoventtiili. On vähän konstikas alussa käyttää,(mut eiköhän opita)
Sain tänään TUKES:sta vastauksen kysymykseeni, kysyin saako DIN EN 12864 Annex (liite) D mukaista paineensääädintä käyttää liikkuvassa matkailuautossa ja -vaunussa. Vastaus: "Vastauksena kysymykseenne Mainitun normin liitteen D mukainen paineensäädin on tarkoitettu nimenomaan matkailuautoihin ja vaunuihin. Suomessa tulee ottaa huomioon lisäksi liitteen C vaatimukset lämpötilasta johtuen. Urho Säkkinen Ylitarkastaja Turvatekniikan keskus (Tukes)"
Kuitenkaan ajon aikaisesta käytöstä ei Säkkinen maininnut mitään. Odottelen uutta vastausta.
Tuossa linkissä sivulla 3/7 vasemmanpuoleinen kuva on yksinkertaisin normin mukaisista säätimistä(tosin Ruotsin pullokierteellä) Ei se ulkoisesti paljoa poikkea vanhasta. http://www.ecuras.fi/luettelo/FI/lammitys_kylmalaitteet/painesaatimet.pdf Näitä säätimiä valmistetaan, kuten SecuMotioniakin, kolmea eri kulutusta varten 800g, 1200g, ja 1500g/h ja tietenkin ovat varustettuja sisäisellä letkurikkoventtiilillä. @timo
Kysyin edelleen TUKES:sta käyttökieltotarroista, ja siitä miksi vasta SecuMotionin asennuksen jälkeen tarra poistetaan, vastaus: " En tiedä mihin kyseiset menettelyt perustuvat. Ns kilpailulliset väittämät ovat omassa arvossaan joihin en missään tapauksessa ota kantaa. Yleisperiaatteena on kuitenkin että jos käyttörajoituksia on niin johonkin viralliseen dokumenttiin asian täytyy perustua." Urho Säkkinen TUKES
Niin se vaan on että DIN EN 12864 Annex D normin mukainen säädin on Suomessa täysin kelpaava ajon aikana käytettäväksi. Täällä ei mitenkään erotella ajetaanko vai ei, hyväksytty säädin riittää.
Saksan sääntöihin en enää ota mitään kantaa, tässäkin meni jo liian monta kertaa väärin. Koko asiassa tein sen virheen että kyselin paineensäätimistä niiltä jotka töikseen touhuavat vaunujen ja autojen kanssa, ja pääosin se porukka on melko pihalla näistä säädöksistä. @timo
Lisää ihmeteltävää: http://picasaweb.google.fi/TimoHaapanen2/Paineensaatimet02#
Timo on tehnyt varsin perusteellista työtä ja saanut jopa selviä vastauksiakin. Tuo SecuMotionin tai vastaavan käyttövaatimushan koskee vain Saksassa tapahtuvaa ajoa. Saksan lait eivät (toivottavasti) koske Suomea, mutta Saksassa liikuttaessa voi vaatimus koskea myös suomalaista ajoneuvoa.
Eli myös painoventtiilisäädin on täysin laillinen Suomessa, jos oikein vastauksia tulkitsen.
Lue 26.1 klo 16.37 kirjoituksen linkki. Painoventtiileitä on EN 12864 hyväksynnällä, mutta se ei taida riittää, vaan pitää olla EN 12864 Annex D:n mukainen säädin (annex=liite) Tuo merkintä pitää säätimestä löytyä. Näissä säätimissä on sisäänrakennettu letkurikkoventtiili. Tähän mennessä olen käynyt kahdeksassa eri liikkeessä kysymässä asiasta, kaikissa on vastattu eri tavoin.
Eilen eräs kauppias väitti ettei suoraa pulloon liitettävää hyväksyttyä säädintä ole olemassakaan, ja he asentavat vaunuun tavallisen kotitaloussäätimen (kierreventtiili) sekä käyttökieltotarran. Uskoi kyllä kun näytin valokuvan. Mun mielestäni tuollainen menettely on selkeästi säädösten vastainen.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.