Kertausta kaasun käytöstä talvella!
LAUKKANEN MAURI
16.01.2009 19:42
Turvallisuusvinkki
Älä lämmitä nestekaasupulloa liekillä
Nestekaasun höyrystymiseen vaikuttavat kaasupaine, lämpötila ja neste-kaasun märkäpinta-ala eli nestekaasumäärä. Kovilla pakkasilla kaasun luovutuskyky laskee. Tämä näkyy esimerkiksi käsi-polttimen liekin lyhenemisenä.
Nestekaasun kiehumis-piste on -42°C normaalissa ilmanpaineessa. Paineen noustessa kiehumispiste nousee ja kaasun paine pullossa taas riippuu kaasun ja pullon lämpötilasta.
Esimerkiksi -20°C:ssa paine on 1,4 baaria ja +20°C:ssa 7,3 baaria.
Kun pullosta otetaan kaasua, nestemäisestä kaasusta höyrystyy tilalle uutta kaasumaista kaasua.
Tähän tarvitaan lämpöä, mistä seuraa, että pullo ja pullossa oleva nestemäinen kaasu jäähtyy, kylmenee.
Talvipakkasella saattaa syntyä tilanne, jossa pullo kylmenee niin paljon, että siitä ei enää saada lainkaan kaasua.
Kaasupaineen laskiessa saattaa syntyä houkutus lämmittää pullon pintaa polttimen liekillä.
Näin ei pidä kuitenkaan koskaan tehdä.
Alumiini- ja komposiittipullot voivat liekin suuretessa lämpötilassa sulaa, jolloin kaasua pääsee vuotamaan pullosta ulos.
Tällöin ilman ja neste-kaasun seos toden-näköisesti räjähtää.
Kaasupulloa lämmittäessä pullon paine kasvaa ja varoventtiili saattaa päästää räjähtämisen estämiseksi kaasua ulos. Myös tällöin rajayhdys-vaara on suuri. Pullon maalipinnan vaurioituminen lämmittäessä lisää myös materiaalin korroosiota.
Paras tapa lisätä kaasun luovutuskykyä talvi-pakkasilla on kytkeä useampia pulloja rinnakkain.
Jos tämä ei ole mahdollista, esimerkiksi hankalissa paikoissa työskenneltäessä, kannattaa pitää yhtä pulloa lämpimässä tilassa ja vaihtaa kylmä pullo lämpimään, kun sen luovutuskyky alkaa heiketä.
Markkinoilla on myös pulloja turvallisesti lämmittäviä peitteitä. Suureen kaasutarpeeseen voi hankkia myös suuremman Propaanimaksi P190 -kaasupullon.
Kannattaa muistaa, että nestekaasupullon "näkökulmasta" ulkoilmassa on lämpöä niin kauan, kun pakkasta on vähemmän kuin -42°C. Nestekaasupullon voi laittaa vaikka lumihankeen välillä lämpiämään.
Lähde: Oy AGA Ab:n asiakaslehdestä Magasiini 4 / 2007
HUOVINEN SIRPA
16.01.2009 19:51
Että semmonen tiedotus.
Aiheellinenkin(ko)? Kaasun kanssa aloittelijoille varmaankin.
Esko
LAUKKANEN MAURI
16.01.2009 20:06
No kertaus on opintojen äiti;minulle tuli yllätyksenä ohje,
laita pullo lumihankeen lämpiämään;aina jotain uutta!,
tietämättömille!.
VARIS ESKO
16.01.2009 20:24
Mikähän matkailuautossa on "käsi-polttimen" liekki, joka lyhenee kaasun vähetessä? Lisäksi vielä, millähän polttimen liekillä kuviteltaisiin lämmitettävän kaasupulloa? Automme Trumaticin polttimen liekki on tuiki piilossa laitteen sisällä, ei käytettävissä käsin. Eihän nyt vaan joku kuljettele puhalluslamppua matkailulaitteessaan!!? :-))
Esko
GRÖNLUND JORMA
16.01.2009 20:30
Minä ja perheeni olemme vaunuilleet kovillakin talvipakkasilla aina -30 asteeseen saakka jo 25 vuotta, eikä ole kuin yhden kerran tullut sellainen tilanne, että kaasu ei tullut pullosta ulos.
Mutta jos käyttää venäjältä ostettua kaasua, pitää sitä pulloa lämmittää jo näillä pikkupakkasilla. Naapurivaunun Hemmo on laittanut auton 12V istuinlämmittimen kaasupullon alle tätä varten, ja toimii loistavasti. Ei kuulemma näy edes sähkönkulutuksen lisäyksenä sen kulutus mitenkään.
VÄLIAHDE JUSSI
16.01.2009 21:40
Olen käyttänyt routa mattoa pullon suojana ja toinen lämpimässä.
Tölskäämistä se on mutta,niin saa pullot tyhjenmäksi.
Kiitos kertuksesta,ja tuossa yhdessä linkissä oli tuo
Konginkangas ja se ryssän rekka muistutuksena Suomen liikenteestä.
GRÖNLUND JORMA
16.01.2009 21:49
Älä sitä pulloa yritä millään matolla eristää, koska se kylmyys tulee siihen sisältä päin kaasun höyrystymisen sivuvaikutuksesta. Kaasupullolle kaikki yli -40 asteen lämpö on plussaa.
GRÖNLUND JORMA
16.01.2009 21:56
Jaa... Nythämmää vasta hogasinkii mikä se routamatto on... Sehän on jonkimmoinen sähköllä lämmitettävä matto. Tietysti se lämmittää sitä kylmentynyttä pulloa. Mutta oikeesti siihen tavallisesti ei jää kuin puolisen kiloa nestekaasua jäljelle, jos pakkasta on vähemmän kuin -20 astetta. Se kaasu maksaa noin euron verran. Kuinka paljon maksaa sen pullon lämmittäminen sitten?
HAAPANEN TIMO
17.01.2009 17:09
Onko Jussilla lämmitettävä matto? Vähän epäilen. Jos ei ole matosta on helkkaristi haittaa.
Autoissa on aika pienet ja tiiviit pullokotelot, luukkua auki pitämällä saa pulloa vähän lämpenemään. Voi kokeilla laittamalla koteloon lämpömittarin, jos siellä on kylmempää kuin ulkona, auki vaan.
Venäjän kaasussa on butaania seassa, näin on asia myös kaikkialla tuolla etelämmässä olevissa maissa. Butaanin kiehumispiste on-7° ja ns. n-butaanin -0,5° En tiedä kumpaa yleisesti käytetään.
Saksassa on käytössä propaani/butaani seos kesällä 40/60 sekä talvella 60/40 Ja katselin täältä ruudun takaa Lübeckissä oleva tarjolla 95/5 talvilaatua.
Seoksen se sitten riippuu, kuinka tulee pakkasella ulos.
@timo
HAAPANEN TIMO
17.01.2009 17:11
Pitää olla seoksesta, eikä seoksen.
HUOVINEN SIRPA
17.01.2009 17:31
Kyllä on taas niin seoksesta, vai oliko se seoksen, vai mikä se oli?
Kaasua komisaario Palmu,kyllä lähtee..; ))
Esko