Fiat,Ford vai MB
KANKKUNEN RIKU
15.01.2009 11:41
Kertokaahan kokeneemmat hyviä ja huonoja kokemuksia, kun olis tarkoitus vaihtaa autoa vähän uudempaan. Nyt olis vaihtoehtoina Ford Rimor, muutama Fiat Dethleffs ja MB 316 Due Erre. Kaikki ovat vuosilta 2002-2004. Saa myös kertoa kaverin kaverilta kuultuja "kokemuksia" yms. niin jos saisin heikkoa uskoani johonkin vahvistumaan....
KUUSELA MARKO
15.01.2009 12:18
Eikö Rellu kelpaa? MB due erre vois olla jees,paitsi että tuosta korin laadusta en olis niinkään varma.Kaikkien moottorit
ovat kestäviä,MB ehkä pitkä ikäisin.
Itelläni ollut pari ducatoa ja yksi rellu.
Fiatit:2.5tdi 2.8idtd 2.8jtd sekä 2.8jtd power maxialusta.
Rellu:Master 3.0,paras moottorina näistä ehkä,mutta moottorin
ääni oli kyllä kovempi ku nykysessä 2.8jtd powerissa,tästä
koneesta olis saanut enemmänkin irti.
Tuo 2.8jtd,oli LMC korilla,630G,ja 15 alusta,iso ruokainen.
Ja jotenkin tukkoinen,5 vaihde toi vasta yli 90kmh....ja sit
tiisseliä meni runsaasti.
2.5tdi-98 rotec,maxialusta,mukava auto 2 pöytäryhmää,mutta ei
soveltunut talvikäyttöön.
2.8idtd,Iso knaus,hyvä talviauto,ei isoruokainen vaikka oli
iso auto,10-11L/100km.
2.8jtd Power,nykyinen masiina,hobbyn korilla,alko alusta.
Paras tähän astisista autoista,ehdottomasti.Vaikka iso auto,
talvella kuluts 11l ja kesällä olen päässy alle 10.
Fordia olen vain koe ajanut,pirteältä tuntu,mutta koeajo auto
olikin pieni hymer.
Minkä hintaluokan autoa olet harkinnut?
VÄLIAHDE JUSSI
15.01.2009 13:13
Mikähän siinä Marko on kun meitä kiinnostaa tuo moottorin
kulutus? Vaan caravaani lehden koje ajajia ei pätkääkään.
Minä kun,haluaisin ajaa mahdollisimman taloudellisesti panisivat
vaikka oma kokemus/ valmistajien´ilmoitus.
Mulla on ollut yksi etuveto ja toista ei tuu.
Eihän sillä pääse kärryn kanssa mihinkään.
Minun kokemukseni on Foodi ja Mersu kestäviä koneenltaa
,mutta ne loppuu koriltaan.Jossakin transitissa oli tuo
perän huuto yhtäkova kuin,361:ssä Valametissa(vaiheloota)
Mutta kesti silti.
SUOMINEN TAUNO
15.01.2009 14:18
Se on tosiaan yllättävää, että Fiatissa tuo 2.8jtd on huomattavasti isoruokaisempi kuin vanhempi 2.8idtd. Tuolla vanhemmalla pääsi alkoviautollakin yleensä alle 10 l /100 km. Vaihtaessani autoa uudempaan, jätin 2006 mallisen Hobbyn ostamatta juuri tuon moottorin takia. Tuo 2006 on ilmeisesti viimeinen mallivuosi, jossa tuo 2.8jtd esiintyy.
PUURUNEN SAMI
15.01.2009 16:08
Voisi toimittajat ennen koeajoon lähtiessä nollata ajotietokoneen niin voisivat edes sen myötä ilmoittaa kulutuksen mutta ei....
VÄLIAHDE JUSSI
15.01.2009 18:00
Joo sanos muuta mekäläiselläkö ei ole ollut nuita
tietokone värkkejä. Olen aina pistänyt tankin täyteen ja
ajanut n.100km ja taas täyttänyt on siitä nähny n.Kulutuksen.
Puntarissa oon käyny kaatopaikkalla.
KANKKUNEN RIKU
15.01.2009 18:05
Mulla budjetti rajoittuu karvan päälle kolmeenkymppiin ja siksi tuo Rellu ei ollu listassa mukana. En ainakaan minä oo löytäny niitä siihen haarukkaan. Mulla autolle tulee tuota trailerin vetoa ja siksi jostain syystä nuo takavetoiset kiinnostas enemmän. Tosin ei ole etuvetoisella vetämisestä kokemuksia... Ja taka/sivutallin vaatimus poistaa ihan pienimmät joukosta ja tietysti väh. neljä pitää mahtua nukkumaan.
VÄLIAHDE JUSSI
15.01.2009 18:35
KUUSELA MARKO
15.01.2009 19:20
Osta Riku LMC,joku 02-03 mallinen,Mersun alustalla.Ja alden
pannulla.Se ainut huono puoli on,että monet niistä on ikävä
kyllä pienemmällä pannulla,313cdi,eikä 316cdi.
Carawallin SALON liikkeessä on vähän ajettu adria MB,690Dp,vai
mikä se malli on.Ajettu 36tkm.Ja maksaa saman verran euroissa.
Elikkäs 36000.En muista onko siinä vetokoukkua.Ja on 316cdi.
Niin tuo moottorin kulutus,ehkäpä se kiinnostaa sen takia koska
esim henkilö&paketti autoissa sitä on saatu alaspäin,ja samalla
päästöt pienemmiksi.Mutta ei meitin koppiautoissa.Onhan niissä
paljon enempi ilmanvastusta,mutta kyllä nykytekniikalla pitäis
pystyä parempaan?Varsinkin dieseli auton kohdalla.
2.8jtd on hyvä VAIN power versiona.Kulutus pysyy alhaisena.
Ja vääntöä piisaa.
VÄLIAHDE JUSSI
15.01.2009 19:46
Mitä 3hv lisää merkitsee? Mielestäni ei mitään ,mutta jos puhutaan välityksitä niin avot.
KORPPI SEPPO
15.01.2009 20:13
Eikös siinä ole 30 hv enemmän. Vertaa ketjun http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=43616561 keskusteluun mersuista. 30 heppaa jo merkitsee.
VÄLIAHDE JUSSI
15.01.2009 20:51
Joo kyllä totta,mutta ei tuokaan paljoa lisää jos, tarvii edes lisätä. Voihan sitä muuttaa välityksiä sillai saahaan paremmin
omaan tarpeeseen sopiva kampe.On nuo vakio vehkeet mulle riittäneet.Yksi turbo vehe on ollut ja se riitti.
HUOVINEN SIRPA
15.01.2009 21:46
Mitä vikaa turbovehkeissä???
Esko
KANKKUNEN RIKU
15.01.2009 21:48
Onkos teillä kokemuksia tuosta vetokoukun asennuksesta tuollaisiin takatalliautoihin? Niissä kun runkopalkit loppuu jo ennen tallia ja loppuun jää toista metriä tyhjänpäälle.
Tuotakin olen tässä nyt muutamana päivänä ihmetellyt, että italialaiset korin tekijät tekee autot saksalaisille alustoille ja saksalaiset italialaisille alustoille, kuten juuri noissa mun esimerkki autoissa....Kun eikös tuo Rimor ja Due Erre oo italialaisia?
Viikonloppuna olis nyt tarkoitus käydä kattoo ainakin tuota Due Erre Mersua ja Fiiattia. Antakaahan hyviä vinkkejä, mitä noista päälirakenteista vois tsekkailla.
LAUKKANEN MAURI
15.01.2009 21:53
Missäs ne MESE MIEHET LUURAA?,kun ei ole oikeita kehuja?,
Minäkin ole katellut tuota Hymerin Star,mallia sillä taka-
veto pyörillä,mutta maksaa!.
Mitä ne HYMER miehet/naiset sanovat siitä Mesestä?
VÄNNI MATTI
15.01.2009 22:07
Oliko kyseessä alkovi vai puoli-integroitu. Omassa entisessä puoli-integroidussa due-erressa oli katolla nokkamuovin ja loppuosan välissä olevassa liitoslistassa varsin vaatimaton tiivistys ja tästä alta löytyi mittarilla kosteutta(auto oli vasta 3 v vanha tuolloin, vuodelta 2003)
matti
KANKKUNEN RIKU
15.01.2009 22:12
MB Due Erre olisi juuri puoli-integroitu ja vuodelta 2004. Osaatko Matti kehua tai moittia muuten noita rakenteita?
HUOVINEN SIRPA
15.01.2009 22:25
Due Erre ja Rimorhan Ovat pikku veli ja isoveli, Italiaanoja molemmat, mutta jos on Mesen alustalla, ota se, älä fiiuu, vaikka sekin on italiaano ; ))
Esko
VÄLIAHDE JUSSI
15.01.2009 22:44
Esko ko/kö hän? Vastaan turbo jos niin no ,sitten se on remmillä.
MAN meni mielestäni hukka telle pistämällä ilmaturbon.
Toiset tykkää minä en (eikä myöskään moni muu.)Jussi
KANKKUNEN RIKU
15.01.2009 22:52
Löytyskö vielä yhtään Transit-miestä porukasta, kun tiloiltaan mulle paras tällä hetkellä tarjotuista olis Ford alustainen Rimor...Ettei nyt tartteis liian yksinkertaisin ajatuksin lähteä nukkumaan....
PALIN MATTI
15.01.2009 23:28
Mitä tarkoittaa turbo remmillä? Ja mitä tarkoittaa ilmaturbo? Ihan uusia käsitteitä nuo näin entiselle autoasentajallekin.
SUOMINEN TAUNO
16.01.2009 08:06
Viime syksynä käytin oman autoni luovutushuollossa Hämeenlinnassa. Heillä oli hallissaan kosteuskorjauksessa Mese-alustainen Italialainen alkoviauto. Auton rakenteet oli jo osittain purettu ja oli hyvä tilaisuus katsella, mitä rakenteet pitivät sisällään. Asentajan mukaan suurin ongelma oli lasikuiturakenne, joka pääsi saumoista vuotamaan. Eristyksetkin näyttivät kyllä aika hurjilta.
Itselläni on ollut Italialainen alkovi vm 99, mutta siinä oli kyllä ihan alumiinipellit. Kosteusongelmia ilmeni vain luukuissa.
Sanoisin, että tuo Mesen alusta ei takaa mitään. Sen päälle näköjään rakennetaan vaikka minkälaisia harakanpesiä.
HUOVINEN SIRPA
16.01.2009 09:36
Remmiturbo,mullon hämärä muistikuva,että sellaisia käyttivät jenkeissä, miks ei suomessakin, kun virittelivät niitä vee kasejaan tehokkaammaksi,voin olla väärässäkin. Mutta että
ilmaturbo,jo on omituinen vehe,pakokaasuahtimen vielä tunnistan
Esko
HYTÖNEN RAIMO
16.01.2009 10:10
Kulutuksesta puheenollen, edellämainituista selvästi pieniruokaisin on Ford (listan ulkopuolelta Volkkari löisi sille tasapäisesti kampoihin).
Laadusta saa osviittaa henkilöautopuolen listauksesta, jonka viimeiseksi sijoittuu tätä nykyä Peugeot (pakettipuolella Boxer eli Citroen Jumperin ja Fiat Ducaton rinnakkaismalli), toiseksi viimeiseksi Renault, kolmanneksi viimeiseksi Citroen ja neljänneksi viimeiseksi Fiat. Listaus löytyy Auto Bild Suomi lehdestä n:o 23-24/2008, eikä anna kovinkaan hyvää kuvaa eteläisemmän Euroopan laatutasosta.
Vertailun vuoksi mainittakoon, että Mese löytyy sijalta 7, Volkkari sijalta 15 ja Ford sijalta 18. Ne ovat Auto Bildin luokituksen mukaan laadultaan keskinkertaisia ja nuo edellä mainitut etelän ilmeet välttäviä.
KANKKUNEN RIKU
16.01.2009 12:52
Tuo kulutus on mullekin ihan merkittävä seikka. Sen verran pitää edes yrittää olla ekologinen, vaikka täällä syrjäkylillä on pakko omalla autolla liikkua. Onko kellään tietoa tuollaisen mersun kulutuksesta. Se olisi siis 2,7L 316CDi ja auto puoli-integroitu. Transitissa ollut edellisellä omistajalla 10-12 ja se alkovi mallinen reilu 7m pitkä. Mitenhän sitten -03 mallinen Fiiatti 2,8 koneella ja alkovilla?
KANKKUNEN RIKU
16.01.2009 12:54
En voi moittia, kun mun nykyinen eli tämä vaihtoon menevä yksilö on juuri Ivecon alustainen Eurohotelli. Ivecon alustasta kyllä tykkään tien päällä ja vetohommissa. Ei ihan pienet tuuletkaan keinuta.
PALIN MATTI
16.01.2009 13:02
Ne jenkkien remmikäyttöset vehkeet eivät oo turboja, vaan ahtimia.
VÄLIAHDE JUSSI
16.01.2009 16:09
Näin auto asentaja sanoisin ja sanoikin saivarteluksi menee
VÄNNI MATTI
16.01.2009 16:33
Autolla ei koskaan ehditty tekemään varsinaista pidempää lomamatkaa, mutta sinällään kaapit ja muut luukut vaikuttivat kohtuu jämäköiltä. Kahden jätevesitakin systeemi oli mielestäni hankala, vipuja sai konttailla sateella ikävästi. Suurin sisustuksellinen ongelma oli hiukan liian lyhyt sänky (dueerre 391/transit/kuski n 183 cm). Se LCD näyttö oli kyllä kanssa varsin mystinen laite....:)
VÄLIAHDE JUSSI
16.01.2009 18:29
Kyllä minunkin mielestä näin on, ei alustan valmistajaa
näköjään kiinnosta, mikä harakanpesä siihen päälle tehdään.
LAUKKANEN MAURI
16.01.2009 18:43
Tässä linkki Trasit miehelle; http://www.youtube.com/watch?v=7qqY2DyN4Gs
KULMALA JUKKA
16.01.2009 20:17
Meillä MB 312 alustainen rimor super brig alkovilla kuluttelee
n. 12 l satasella suomen naftalla ja nopeuksilla ( 80-90 )
ja euroopassa samalla nopeudella kulutti 10 l sadalla,
tosin kun matkanopeus oli n. 130 niin kulutus nousi
melkein 14 litraan...
KULMALA JUKKA
16.01.2009 20:19
niin ja se kone on 2,9 l...
TUOVINEN ILMARI
16.01.2009 22:30
Joku kyseli meitä mese(mersedes)miehiä.Minulla on MB316/Hymer550,joka on aikalailla harvinainen malli.Se on kuitenkin tarpeitani ajatellen ihan sopiva minulle.Auton pituus 6 metriä ja tehoja riittävästi.Kulutus on aikalailla venyvä käsite.Se kun riippuu kaasujalan painosta.Rekka-autojen nopeutta ajettaessa, pienellä kuormalla,mikä tarkoittaa kahta henkeä ja kalastusvarusteita lapin järville,kulutus on
11 litraa/100 km. Jos ajelee hieman hitaammin elikkä 80 km/h niin kulutus on 10,2 l/100 km. Muuten, Hymmeri on ollut luotettava yhteistyö kumppani ja tarkoitan tällä nimen omaan autoa en yritystä.
VÄLIAHDE JUSSI
16.01.2009 22:53
Mulla 306 paino2970kg Kolilla, himos, Ruka Ja Naarurivaara
Kaikissa kytiin autolla päällä.Maantie kulutus 8-14l.
öljyä ei tarvinnu lisätä eikä vesiä. Rengas meni edestä.
HUOVINEN SIRPA
17.01.2009 09:48
Eipä se kiinnosta alustanvalmistajaa, ja miks pitäiskin?
Eihän alustanvalmistaja ole vastuussa siitä mitä sen päälle rakennellaan.
Mulla Due Erre Caiman, puoli-integroitu, rakennettu VW LT35:n
alustalle vuosimallia 01. Vaikka onkin ns. kolmen vuodenajan auto, ei tarvii kärvistellä pakkasöinäkään, johtuu kai siitä, että himassakin tahtoo + 21 celsiusta olla liikaa.
Kylmäverisesti, Esko
NYYSSÖNEN KAJ
17.01.2009 11:37
Eiku Keskimoottorinen Volvo alusta! Kaikilla keleillä tasapainossa painojakaantuma tyhjänä 50% - 50%. Vaatii C-kortin!
Olemme matkalla uusien keskimoottoriautojen esittelyy Portimaon kilparadalle. Eilen meidät ohitti Williamsin rekka suuntanaan Portimao. Tällä hetkellä vieressämme seisoo (huoltoasemalla) Panasonic Toyota Racing rekka. Muita keskimoottoriautoja joita esitellään on Kimin uusi Ferrari ja MacLaren
Oisko hyviä matkailuauton alustoja? Huoltoväli on ainaskin tiuha.
Kaj
KANKKUNEN RIKU
17.01.2009 22:40
Nyt ei tartte enää arvuutella. Erehdyin ensimmäisenä tuonne Mersu kauppaan ja minun kun pitää tuota ralliauton kirppua vetää perässä, niin ei pystynyt tuota 316CDi meseä kauppaan jättämään. Tuntuu kyllä ajossa aika mahtavalta vehkeeltä, mut korista kyllä löytyi sanomista ja niinkuin joku sanoikin, että harakanpesiähän ne mersun päälle tekee.
On kyllä mielenkiintoista miten autolla on neljä vuotta ajettu ja oven kynnykset on täysin eristämättömiä ja lisäksi joku liki 100 millinen reikä???? Kyllä muuten kohisee aika lailla jo kaheksankympin vauhdissa....Mut kai tuo kuuluu juuri tuohon italialaiseen tyyliin, et joku jää vähän kesken.
Jos jollain on tuollainen Due Erre tai tietää kellä olis, niin käyttöohjeen kopioita esim. siihen mystiseen digitaalinäyttöohjainkeskukseen voisin kohtuullisella korvauksella ostaa. Mallihan taisi olla 445 Escape. Oli ensimmäiseltä omistajalta päässeet katoamaan....
Kiitoksia vaan kaikille viestiin vastanneille ja moikatkaa, jos näette johtotähden joka roikottaa perässä pientä keltaista rallihirmua.
TERVO MARTTI
18.01.2009 12:13
Ohjeen löydät netistä hakemalla ohjainpanelinnimellä.
Voit soittaa 0405058556 jos et löydä.Mulla DueErre vm.2000
VÄLIAHDE JUSSI
18.01.2009 15:45
Onnea uuden auto hankinnasta!Mitä tuohon Italilaiseen
tyhön tulee muista Lansia,Ferrari,vespa ja sinun autosi ym.
Ajele varovasti Hyvää matkaa onnea kilpailuhin!
HUOVINEN SIRPA
18.01.2009 16:08
Luulenpa, että ohjauspaneeli on samanlainen kuin mun Due Erre Caimanissa, Oven yläpuolella, kuusi painiketta, vasemmalta lähtien: auton akun varaustila, asunto-osan varaustila, päävirtakytkin, pumpun kytkin, harmaavesisäiliöiden "tilan määrän" osoitin ja viimeisenä raikasvesisäiliön sisällön määrän ilmaisin. Jonkinlainen piiperryskin taitais löytyy, jos haluut, voin kopsata ja laittaa tuleen jos tarviit.
Esko
KANKKUNEN RIKU
18.01.2009 22:52
Kiitoksia vaan nopeista vinkeistä. Mun autossa on sellainen ArSiliciin lcd-näyttö systeemi ja siihen löytyikin ohjeet ja mistäs muualta kuin netistä...
AHOLA JARI
18.01.2009 23:56
Itse kysyin Rimoriin ohjeet valmistaja kotisivun yhteystietojen avulla. Lähettivät ko. kopin "Owner manualin" (Eng.), koskien kaikkien laitteiden osalta myös useita eri mallin ArSilicin ohjainpaneleja.
PYLKKÖ RAIMO
20.02.2009 23:08
Mulla on yksi Mersun alustalle rakennettu harakanpesä Italiasta.
Mahtava meteli ajon aikana,joka tulee mm.oven kynnys syvennyksestä (eristämätön muolilaatikko),kattoluukuista,heppoisia rakenteita,oven tiivisteistä tulee myös meteliä,siinä on se sääskiverkko-ovi lisänä.
Siis,harakanpesiä rakennetaan kunnollisten autojen alustoille...harmi.Saattaisi olla,että moni h-pesä jäisi Fiatilla myymättä?.