Talvikäyttö ykkösautona.
PERIAHO JIMY
05.01.2009 10:56
Sitä vaan tiedustelisin konkareilta, että miten huonoo tekee jokapäivänen kulkeminen asuntoautolla talvella, ns. työmatkaliikennettä, kaupassakäyntiä ja sillon tällön kahden kolmen vuorokauden reissuja, aattelin mahdollisia kosteusvaurioita, tolpasta kumminkin lähden aina liikenteeseen, sisälämmittimet on 2000w puhallin taaksepäin ja 600w öljypatteri ohjaamon penkkien välissä, 2h päällä ennen lähtöö ja töissä koko ajan, myös vessan ovi auki, että se lämpiää samaan lämpöön kun muukin auto, aattelin asiaa, kun auto ei ole kumminkaan ihan täysverinen talviauto, puolintekroitu ducato mclouis 252 lagan -05, puhallinkiertolämmityksellä, lattia 7 cm ja seinät 3,3 cm, minkään laisia hikipisaroita ei ole autoon vielä tullut ja kauppareissut pyrin tekemään ns. pitemmänkaavanmukaan.
Neuvoja ja vinkkejä vastaan otetaan mielellää, etten suotta pilaa autoa.
KÄRKI KAARLO
05.01.2009 11:14
tere. samanlaisia talvi ajoja mullakin on ja pidän niitä hyvänä ratkaisuna. autossa ilma vaihtuu ja kosteus pysyy poissa. jos seisoo vaikkapa kymässä katoksessa niin sama ilma on ja pysyy. näkyypä jossain pihoilla että auto tai vaunu on peitelty pressulla, huono homma. ajamista varten mie oon auton hommannu.
SUOMINEN TAUNO
05.01.2009 11:31
Tuommoisissa lyhyissä ajoissa käytän ohjaamon ja asunto-osan välissä lämpöverhoa. Lämmitän lohkolämmittimellä moottorin, mutta en käytä sisätilanlämmitintä. Pelkkä ohjaamo lämpiää moottorin lämmöllä nopeasti. Asunto-osakin lämpiää aina hieman, mutta ei montaa astetta.
Hiihtoreissuilla laitan sitten lämmöt kunnolla päälle. Sähköllä alkulämmitys ja sitten reissussa kaasulla.
Tuommoisessa säännöllisessä käytössä taitaa kuitenkin tiesuola ja alustan ruostuminen olla se suurempi ongelma ainakin täällä etelässä. Ei se tiesuola kyllä asuntoauton korillekaan hyvää tee. Kosteusvaurioiden kannalta on varmasti parempi, että auto on käytössä ja ilma kiertää.
KUUSELA MARKO
05.01.2009 11:46
Olempa sitä mieltä,että trumaa ei kannata käyttää lyhyellä
ajolla,ei kerkeä kori kunnolla lämpiään.
Mutta,kyllä tuo itse moottori ja alusta tykkää hyvää mitä
enemmän ajelee.Pelkkä seisottaminen ei voi olla hyväksi esim.
laakereillle.Kovaa ajoa vaan!
PUUMALA RAIMO
05.01.2009 14:08
Olen monta vuotta käyttännyt asuntoautoani joka päivän ajossa.Käytän aina talvisin lattialämmitys ,kun auto seiso pihalla.Talvisin kovalla pakkasella ennen lähtöä käytän vebasto parikymmentä minuttia,ja käytän aina talvisin väliverho.Vaikka auto on täysintegroitu.Ilman vebasto ei tällaisella autolla pääse millän liikkelle pakkasilla.T Raimo
VÄLIAHDE JUSSI
07.01.2009 17:30
Ihan hyvä kun ei lähde pahinpiin tuiskuihin tai pakkasiin
jos ei ole pakko sillä jää turhat ajot pois. Suosittelen
MUIKKU ESA
16.01.2009 19:03
Minulla on puoli-integroitu Ransitti ja käytän autoa ympäri vuoden työmatkoihin, lyhyisiin kauppareissuihin jne. Olen huomannut, että sään nopeasti vaihtuessa pakkasesta suojaan, voi kosteutta hieman kertyä kaapistoihin/vast. Pitää sitten vain ajoittain panna lämmöt kaasu ja sähkö päälle ja luukkujen ovet auki , että kosteus kuivuu pois. Kattoikkunoita kun hieman raottaa niin jopas kosteus kuivuu. Talvellahan tulee kosteutta helposti myös kengissä lattioille. On tärkeää käyttää harjaa usein lumen poistamiseksi kengistä, niin vähentää kosteutta. Auton oman puhallusilmakierron kun pitää toiminnassa ja vielä jalkatilaan,niin kuivuu paikat. Käyttöä varten auton olen hankkinut.