- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Kummallisia hintoja
Kummallisia hintoja
Nyt vuodenvaihteessa onkin erikoinen tilanne "käytettyjen" matkailuautojen hinnoissa Saksassa.
Katselin Mobile.de:ssä Dethleffsin Summer Edition van 2 autoja käytettyjen osastolta. Huomiota kiinnitti kun myynnissä oli 15 kpl niin niistä ainoastaan yksi oli ilmoitettu rekisteröidyksi ja 12.000 km ajetuksi. Kaikista muista puuttui merkintä. Yleensähän ensirekisteröinti ja ajokilometrit on ilmoitettu. Sen sijaan useissa viittattiin 2008 rakennusvuoteen, uutuuteen tai jopa 2009 malliin (vaikkakin ehkä 110/131 hv).
Tässähän olikin kuukausi sitten jo juttua, että myymättömiä uusia autoja on paljon ja myyjillä on hankaluuksia päästä niistä eroon, vaikka hintojakin on laskettu huimasti. Tuntuu vekkulilta, että tarjotaan uutta k.o. autoa 33.000 eurosta alkaen. Siitähän jo saisi vähän tuontikulujakin takaisin. Uutta jos katsoisi niin pitäisi se jemmata puoleksi vuodeksi jonnekin, ajaa 6.000 kilometrin lomamatka ja vasta sitten tuoda saalis kotiin. Muutoin ei mene käytettynä ja pienemmällä ALV:llä.
Mutta mutta, missä ovat ne todelliset käytetyt autot? Missähän hinnassa ne sitten ovat? Voisiko olla, että kauppias pihtaa takapihalla niitä käytettyjä ja yrittää vielä viime hädässä päästä eroon ajamattomista viime vuoden malleista. Voisikohan sitten taas nostaa käytettyjen hintoja takaisin?
Onko kokemusta, tietoa tai valistuneita arvauksia?
Kyseessä on jokavuotinen ilmiö joka alkaa itseasiassa elo-syyskuussa heti kun seuraavan vuoden mallit julkaistaan Caravan Saloonissa. Myymättömät autot ovat silloin auttamattomasti "vanhoja" ja uuden kaupat tehdään pitkälti seuraavan vuoden malleista. Tätä tilannetta kannattaisikin uusien autojen ostajien käyttää enemmän hyväksi kun käytetään. Alennukset on todella suuria Saksankin hintoihin verrattuna saati sitten Suomen listahintoihin verrattuna. Sama ilmiö koskee myös m-vaunuja. Tosin varmaan huomasit niin että monet alennuksella myytävät autot on Transitin alustalla tai pienimoottorisia malleja. Osa on myös tuntemattomimpia karvalakkimalleja. Mutta kyllä siellä seassa ihan käypäsiäkin.
Tullin mielestä auto on uusi ellei se KAUPANTEKOHETKELLÄ ole ollut rekisterissä vähintään kuusi(6) kuukautta eikä sillä ole ajettu vähintään 6.000 kilometriä. Molempien ehtojen tulee täyttyä.
Kysyt missä ne käytetyt autot on? Siellä ne on pihalla. Tänäänkin pelkästään mobilessa oli myynnissä yli 22.000 erilaista matkailuautoa. Luonnollisti myyjä yrittää myydä pihaltaan pois ne uudet "vanhat" autot joissa pääomaa on kiinni varsin paljon ja joiden arvo laskee myymättöminä eniten. Ei käytettyjen hinnat Saksassa - niin kuin ei meilläkään - ole nousussa. Kyllä taloustilanne Saksassakin pitää huolen siitä, että ei niihin suurempia hintalappuja voi kiinnitellä.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.