Adria pelittää...
SUONPURO PAULI
02.01.2009 22:53
Moi,
ulkona -30.7c ja autossa sisällä +23c. Vedet päällä ja koko perhe kävi omassa autossa suihkussa.
Autona Renault Adria Izola 687 ja paikkana Äkäslompolo. Ei siis mitään huolta vielä tässä pakkasessa.
Ainoa mikä häivähdyksen omaisesti mietityttää on se, miten lienee lähteä käyntiin aamusalla, autossamme kun ei ole lohkolämmitintä!
Tämä on sitä kasvihuoneilmiötä oikein tosissaan......
KRONBERG SUNE
03.01.2009 00:55
Hyvä juttu. Sitten minäkin tarkenen varmasti yhtä hyvin Renault Adria Izola 697 SL:ssä kun meillä ei viihdytä yli 19 c asteessa. Tämä oli hyvä tieto koska en ole päässyt kokeilemaan kovemmissa pakkasissa mutta mieli tekisi. Nyt voi lähteä hyvällä mielellä Lappiin nauttimaan. Kyllä se Rellukin varmasti starttaa ja jollei niin pitää näytää kaapelia vähän aikaa.
LAUKKANEN MAURI
03.01.2009 08:27
Mutta miten on mahdollista kun minä lämmitin teltta saunan,
niin sielläkin oli -20 asteessa 70 astetta LÄMMINTÄ!!!!.
Maailama on ihmeitä täynnä ! tuumasi m laukkanen
WILHELMSSON LEIF
03.01.2009 11:29
SUOMI SEPPO
03.01.2009 18:24
En ollenkaan ihmettele että olette käyttänyt vettä, mutta mitenkä saatte harmaavesitankin tyhjennettyä, mikäli hana oli suljettuna ?
@seppo
SUONPURO PAULI
03.01.2009 20:33
Moi.
Sitä en huomannut tuohon alkuperäiseen viestiin kirjoittaa, että harmaavesisäiliön hana on auki.
Kun tuollainen pakkanen tulee kohdalle kuin viimeyönä -31C, niin en usko missään autossa enää harmaavesisäiliön sulana pysyvän, sijaitsee se sitten missä tahansa välipohjassa.
Nyt -24C, eli kohta pärjää jo pelkällä teltalla!
ASPEGREN KARI
03.01.2009 22:08
Morjens!
Kyllä löytyy sellaisiakin autoja, että harmaavesisäiliö pysyy sulana pakkasellakin...olemme olleet Paljakassa uudenvuoden aatosta asti ja vesiä ollaan läträtty ja tänään tyhjensin harmaavesisäiliön...tosin pakkasta ei ole ollut kuin pahimmillaan eilen illalla -29,6.
PENTTINEN ARTO
04.01.2009 15:59
Mitenkähän mahtaa kaasulämmitys toimia kun on -31 pakkasta.
oma pulloni kyllä oli könttäkaasua 31 astessa.
PUUMALA RAIMO
04.01.2009 16:48
Eikös teillä on kaasupullo lämpimässä kaasukotelossa .Minun autossa on kaasukotelo eristetty lattian päälle rakennettu,ja kolme seinä on lämpimiä,ei jäädy.T Raimo
SUONPURO PAULI
04.01.2009 20:09
Moi.
Ajon aikana tuossa pakkasessa -30c tahtoi Truma sammuilla, mutta kun auto paikallaan ei mitään ongelmia kaasun suhteen.
Päättelin itse, että ajossa tuolla kaasupullokotelossa kävi sellainen viima sen ilmastointiaukoista et kaasu itsessään tahtoi enemmin pysyä jo pullossa???
Adriassakin nuo kolme seinää lämpimiä kaasukoteloon nähden, joten paikallaan ollessa kuten kerroin ei mitään ongelmia.
Nyt Äkäslompolossa -29.8C
LAUKKANEN MAURI
04.01.2009 21:09
Kysymys Äkäslompolon karavaanareille;
Mitä te touhuatte -30asteen pakasessa?,kun suksi ei luista
eikä mutkamäki maista!.
Olin itse joku vuosi sitten ja sattui samanlaiset pakkaset.
pois piti lähteä.
LAHTI ANTTI
04.01.2009 21:12
Pitäisihän sun Mauri tietää, mitä kovilla pakkasilla touhutaan!
Vai oletko unohtanut sen. Ei pakkasten takia tarvitse lähteä pois.
HAAPANEN TIMO
05.01.2009 10:47
Pauli! Propaanin kiehumispiste on -42°C Tuo -30° ajoviima pitää pullon käyttökunnossa paremmin kuin se että pullo olisi seisovassa -30° lämpötilassa.
Ajoviima lämmittää käytössä olevan pullon ulkoilman lämpöön, eikä pullo jäähdy liikaa.
Tuollaisessakin pakkasessa pullossa on painetta vielä n.1kg/cm², tarvittava paine on 0,03 kg/cm². Vasta -42 asteen lämpötilassa paine on nolla.
@timo
SUONPURO PAULI
05.01.2009 15:49
Kiitos Timo!
Jotain tuollaista paineen alentumista epäilinkin. Kotelossa käytössä ollut vajaa pullo ei nimittäin enää pelittänyt Trumassa vaikka sillä paloi liesi ja jääkaappi normaalisti.
Tuntui siis, että vajaassa pullossa ei enää paine riittänyt tuossa pakkasessa?
"Ajoviima lämmittää käytössä olevan pullon ulkoilman lämpöön, eikä pullo jäähdy liikaa."
Selittäisitkö tuota lausetta, eikös se pullo ennemminkin viimassa vain jäähdy???
PALIN MATTI
05.01.2009 16:08
"Selittäisitkö tuota lausetta, eikös se pullo ennemminkin viimassa vain jäähdy???"
Yksinkertaistettu selitys:
Pullossa oleva nesteytetty kaasu höyrystyy jo siellä pullossa virratakseen painennalentimen läpi toimilaitteille kaasun.
Fysiikan lakien mukaan kaasuuntuminen sitoo aina itseensä lämpöä ympäristöstä (tähän lakiin perustuu jääkaappien ja monien muidenkin lämmönsiirtolaitteiden toiminta).
Jos pulloa ympäröivän ulkoilman lämpötila on vaikkapa -20°, niin kaasun höyrystyminen pyrkii sitä siitäkin alentamaan. Höyrystynyt kaasu siis tavallaan jäähdyttää pullon pintaa. Seisovassa ilmassa pullo jäähtyy siis alle tuon -20° lämpötilan.
Kun autolla ajetaan, pääsee ajoviima vaihtamaan tuota pulloa ympäröivää ilmamassaa tuoden siis koko ajan uutta -20° ilmaa sen kaasuuntumisen jäähdyttämän ilman tilalle.
Suurin virhe on siis yrittää eristää sitä pulloa ulkoilmasta. Sillon estetään kokonaan sen ympäröivän ilman lämmitysvaikutus ja pullo jäähtyy erittäin pian niin paljon, ettei kaasua enää virtaa lainkaan.
Fakta: -20° ilmalla voidaan lämmittää -35° ilmaa.
HAAPANEN TIMO
05.01.2009 16:27
Just näin on. Jos sen pullo onnistuu pitämään siinä kolmessakympissä, se riittää. Mutta kun se pyrkii jäähtymään höyrystyessään vielä kylmemmäksi.
Viimassa on just se sama lämpötila kuin tyynessäkin, viima vain on tehokkaampi muuttamaan kaikki tavarat samaan lämpötilaan.
Pullossa oleva kaasumäärä ei vaikuta pullon paineeseen, lämpötila on ainoa paineeseen vaikuttava tekijä.
JÄRVINEN AIMO
06.01.2009 22:08
olemme olleet Ylläksen ykkös caravaanissa joulupäivästa lähtien Ardia Isola 697 SL kotinanamme ja hyvin on lämpö riittnyt vaikka pakkasta on ollut yli víikon -29-.31 astetta. Jätevesisäiliö on lämmitetty eli ongelmia ei sen suhteen ole ollut. Emme ole niin tyhmiä että käyttäisimme omaa suihkua tällaisissa pakkasiss koska kunnon suihkut ja saunat löytyy alueelta. Huomion arvoinen piirre on olut että suurin osa alueella majoittuvista matkailuautoista on joko Ardia tai Kabe, muita ei ole paljon näkynyt. Alueella on ollut joulua ja uuttavuotta vastaanottamassa noin 25 auto tai vaunukuntaa ja juttu on luistanut saunavuoroilla. Valtettavasti työt kutsuvat ensi viikolla.
KORHONEN ELISA
06.01.2009 22:20
Kyllä kuulostaa hyytävät kelit olevan ajatellen autossa asumista? Uteliaisuuttani kyselen, että paljonko menee kaasua tuollaisella noin -30 pakkasella?
T: Elisa
JÄRVINEN AIMO
06.01.2009 22:40
Pullo kestää noin 3-4 vuorokautta. Lämmittimessä on 1,8 kW sähköpatruuna lisäksi. Ensimmäinen viikko jolloin oli vain noin 0 ja miinus 3 asteen pakkasia pullo kesti 7 vuorokautta
JÄRVINEN AIMO
06.01.2009 22:41
Tuohon edeliseen vielä että pidämme sisälämpötilana noin 22 astetta
VIRTA URPO
06.01.2009 22:51
Malli -07 sp680 puoli intekroitu jossa ulkopeite ovet mukaan lukien ja lisäksi sisäpeite joka tehty itse kerros foliokankaasta. Tarrakiinnitys nopea kiertäen ns. etuhyllyn ympäri pilottituolien takaa. Olemme pärjänneet 0- jopa -10 asteeseen sähköllä tuo Truma 1.8kW ja edessä 0,45kW lämmitin. Lämmöt jossakin + 24 - + 18 astetta. Vasta sen jälkeen kaasu mukaan. Joskus aina ovien avautuessa tuo Truman anturi pukkaa hetkellisesti kattilan päälle.
PUURUNEN SAMI
07.01.2009 08:59
AIka suuri vaikutus taitaa noilla ikkunoiden peitteillä olla kun ennen ajoonlähtöä laitoin yön ajaksi tuon 1800 watin lämmityksen -5 asteen pakkasella ilman mitään ikkunapeitteitä ja silloin sisälämpötila nousi +17 asteeseen.
Minkä valmistajan peite sulla on izolassa?
PALIN MATTI
07.01.2009 10:28
Kirjoitit: "Emme ole niin tyhmiä että käyttäisimme omaa suihkua tällaisissa pakkasiss".
Voinet varmaan selittää tarkemmin, millä perusteilla tuomitset tyhmiksi heidät, jotka käyttävät autoonsa tehtaalla asennettuja tai erikseen lisävarusteina hankittuja laitteita niiden todelliseen käyttötarkoitukseen.
VIRTA URPO
07.01.2009 22:47
Jos Sami minulta kysyit, niin oli muuten kyse Coral -mallista. Tuulilasipeite on Raatikaisten Huittisista ja he tekivät siihen mallimme mukaan alaosat oviin. Lisäsimme itse jälkikäteen pika tarra kiinnityksen niille. Hyvin palvelualtis ja joustav liike. Tuo peite on ruutu tikkaus mallinen. Tukeva, mutta kun tulee vettä ja ja jäätä joka jäätyy kiinni niin koettelee lankojen kestävyyttä. Aiemmin edellisessä Fordissa oli tuo Hoversportin 99,- peite ja siihen alaosat 49,- niin siihen ei tarttunut mikään eli sileä. No vanu varmaan siinä mallissa alkaa valua ehkä aikaa myöden. Tuo Raatikaisen tekemä tulo kaupassa mukana.
Tuon sisäpeitteen teimme ihan itse Vapaa-ajan myymästä metri tavarasta. Niitä myydään jopa valmiina rakennus kitteinä eri liikkeillä. Muistaakseni Vammalan "pojalla " www.caravanmarket.fi tarvikkeet löytyy. Itselle jää leikkaus autoon sopivaksi yms. iltapuhdetta http://www.reimo.com/en/D-accessories/DU-windows_accessories/
thermo carpet accessories kuvan tyylisestä.
Tosiaan tuo sisäpeite on aivan kaikki kaikessa. Kokeiltu ilman tuulilasipeitettä, mutta aiheuttaa kuitenkin tuon lasin huurtumisen.
Lisäksi verhoilomme ovien peltiosat myöskin, koska hikoili aivan vietävästi ennen tuota sisä peitettä. Sisäpeitteelläkin jonkinverran ja nyt verhoilun jälkeen ei lainkaan.
JÄRVINEN AIMO
08.01.2009 17:22
Palinin kysymykseen vastaan että on paljon järkevämpää tehdä tuosta Ardian suihkutilasta vaatekomero ja käyttää alueen saniteettitiloja. En todella pidä järkevänä käyttää oman auton suihkua - 30 asteen pakkaseslla jos aluemaksuun sisältyy kunnon sauna ja suihku. Puskaparkkilaiset jotka päästävät kaikki jätevetensä maastoon on taas eri juttu . Jäljet kyllä heidän asumisestaan huomaa noilla tunturien parkkipaikoilla, on keltaista ja ruskeaa jätöstä hangilla heidän poistuessaan paikalta.
PALIN MATTI
08.01.2009 17:51
Siis ostaa ensin kalliilla rahalla täysin kalustettu WC-suihkutila paine- ja jätevesijärjestelmineen ja muuttaa se sitten vaatekomeroksi. Todella järkevää, todella..
SARANPÄÄ MATTI
08.01.2009 21:00
Onhan se noinkin kun kaima sanoo, mutta vaivansa siinäkin että kanniskelee ensiksi säiliöön vettä jotta pääsisi suihkuun ja sitten kantaa sen pois kun toinen säiliö täyttyy. Siis noin paikallaan ja huoltorakennusten lähettyvillä asuessa.
Selvyyden vuoksi sanon että mulla on nyt ensimmäistä kertaa kunnollinen suihku autossa ja oon sitä kyllä käyttänytkin.
Sanoisin tuosta suihkusta vaikka että "bra ti ha"
VIRTA URPO
08.01.2009 22:10
Matit puhuu asiaa. Kun on kiimaliiteriin suihkut hankittu ja painevedet, on ne niin mukavia käyttäkäämme. Ja onhan se kiva käydä sen Caravan alueen saunassa hyvin pestyn saunapuhtaankin käytön jälkeen pesasemassa "ne" autossa.
SUONPURO PAULI
08.01.2009 22:48
Moi.
Mieluummin käyn -30c pakkasella omassa suihkussa kuin lähden vaeltelemaan kylpytakissa tuohon pakkaseen. Eihän caravan alueellakaan ole pakko käyttää alueen sauna tai suihkutiloja, eihän?
Entäpä sitten lapset? Lähtisittekö te kantelemaan tuohon pakkaseen vuoden ja neljän ikäisiä???
Siksihän tuo suihku on, että sitä käytetään! Käyttekö kotoannekin uimahallilla suihkussa vaikka oma puhdas ja turvallinen suihku on oven takana?
AHONEN KAI
09.01.2009 02:17
Yksi pariskunta kertoi viime talvena etteivät he ole käyttäneet vessa/suihkukomeroa ollenkaan kun vaimolla ei tule pissa eikä kakka muualla kuin posliinisessa istuimessa.
Oli niiden jutut muutenkin tosin muualta kuin tästä maailmasta ;)
PUURUNEN SAMI
09.01.2009 08:15
Pauli,
meillä on myös kaksi lasta, 4 ja 1.5 vuotiaat pojat ja kirjoitit tuossa viestissäsi ettet lähtisi kantelemaan lapsia 30 asteen pakkasella, oletteko olleet sitten koko iltapäivän pelkästään autossa vaikka vieressä olisi mukavuuksilla varustettu rakennus?
Meillä on ainakin yleensä tapana, niillä muutamalla lomareissulla mitä tässä puolen vuoden adrian olemassaolon aikana ollaan reissattu jo pelkästään lasten viihtyvyyden vuoksi viettää lomaa muuallakin kuin autossa vaikka siinä olisikin kaikki tarpeellinen ja myös se suihku. On meinaa aika hankala kahden lapsen leikkiä vesileikkejä yhtäaikaa siinä suihkussa.
JÄRVINEN AIMO
09.01.2009 14:47
Seuraavaan autooni tilaan jo tehtaalta vaatekomeron tuon turhan suihkutilan paikalle.