Dethleffs hälyttää!

NISKANEN JOUNI 29.12.2008 20:39

Hei!

Auton kojetaulussa oleva summeri hälyttää ainakin silloin mikäli asuinosan oven sähköinen askelma on jäänyt "auki-asentoon" ajoneuvoa käynnistettäessä. Lisäksi radion näyttöön ilmestyy teksti ATT sen ollessa suljettuna.

Nyt hälytyssummeri soi, vaikka porrasaskelma on vedetty sisään.

Antaako summeri hälytyksiä myös muissa virhetoiminnoissa? Vai onko askelman tunnistinlaitteessa vika? Saako summeria kytkettyä pois päältä jälkimmäisen vaihtoehdon ollessa kyseessä?

t.J1

TERVO JARI 29.12.2008 21:35

jeet, pitäis selvitä sen avulla, jokainen radio erillaisella"lokiikalla" ja et kertonut radion merkkiä/mallia, joten sarjassamme "mahdoton tehtävä" . . .

Todennäköisesti mikrokytkin/tai kytkin yleensä jäässä/juntturassa rapussa, lämpö/läheisyys pyyteetön rakkaus auttaa . . . Siis lämpöä ja jotain spray muodossa olevaa rasuvaa/kosteudenpoistajaa kytkyttimmeen . . .

Ehkäpä noilla eväillä seleviäs ? ?

Jari
JANHONEN MATTI 29.12.2008 21:39

Mitä ilmeisimmin astinlaudan asennon tunnistinkatkaisija on jäätynyt, likainen tai näitä molempia tai rikki. Astinlaudan varoitusvalon päällejäänti on aika tavallinen vika m-autoissa ja ilmenee useimmmiten kurakelillä tai silloin kun ensin on ollut märkä keli ja sen jälkeen pakastaa. Itse katkaisija löytyy korin alta astinlaudan takaa ja sitä "käyttää" joku astinlaudan tukiraudoista. Katkaisijan voi kytkeä myös pysyvästi pois päältä mutta silloin menettää tietysti varoitustoiminnot. Mikäli piirille on asennettu oma sulake, poiskytkennäksi riittää sulakkeen poistaminen. Usein korjaukseksi riittää katkaisijan puhdistaminen, kuivaus ja voitelu esim. lukkosulalla tai CRC:lä.

NISKANEN JOUNI 29.12.2008 21:51

OK! Dänks! Tarttee könytä huomenna paremmalla aikaa mahoineen auton alle josko ko. kytkimen sieltä yhyttäis.

Joo ja radio on merkiltään JVC. Tosin em. teksti ei välttämättä liity po. vikaan.

SIRKIÄ MATTI 30.12.2008 00:08

Yleinen kurakeli vika, kuten kaima edellä kertoikin. Rapun nivelet ovat kurasta johtuen jäykät, ja sähkömoottori ei yksin jaksa nostaa rappua täysin ylös hälytyskytkimelle asti.

Minulla kaksiaskelmainen sähkörappu usein kurakeleillä temppuilee, ja jää hälyttämään yläasennossa. Silloin ulkona seisten ovi auki nostan rapun. Kengän kärjellä ala-askelman alta kevyesti nostamalla olen auttanut sähkömoottoria rapun nostossa. Tämä on riittänyt siihen, että rappu on noussut tarpeeksi ylös painamaan hälytyskytkintä.

HAAPANEN TIMO 30.12.2008 09:56

Ongelma ei kuitenkaan liity Dethleffsiin mitenkään, vaan rapuntekijään. Tässä tapauksessa ilmeisesti Omnistoriin. Tuossa on sähkökuvia muutamista Omnistep-rapuista, niissä kaikissa näyttäisi olevan mekaaninen katkaisija:

http://www.omnistor.co.uk/documentlisting.asp?strAreaNo=1008_1

Tuolta niitä saa: http://www.vapaa-aika.com/asp_sivut/OmniStep_12V_DoupleAlu_katkaisiat.asp

Mulla on autossa Mapa-merkkinen rappu, eikä ainakaan siinä mallissa ole minkäänlaista mekaanista raja-tai summerikatkaisijaa. Muita rappuja paremmksi se ei siitä kuitenkaan tule:

http://www.nuovamapa.com/en/category.php?c=20

Pieni tikkuaskin kokoinen piirilevy hoitelee asiaa. Vikaherkän näköinen osa, jonka korjaaminen voi olla hankalaa.

Kaippa on vielä muitakin rapun tekijöitä. @timo

PÄIVINEN UNTO 30.12.2008 17:34

Omistorin rappu hälyttää aina jos rappu ei ole ylhäällä.Varmaan rapussa on loskaa koska kytkin ei saa impussia. Muista puhditaa rappu aina kun tulet aijosta .Se ehkä auttaa asiaan .Terv.UP.

TERVO JARI 30.12.2008 18:52

http://www.hedoy.fi/files/hedoy/tuote-esitteet/kds70.pdf

Laitteen Säätö alkutilaan Paina sekä SEL (valinta)- että (valmiustila/ päällä/ATT) -nappia yhtä aikaa ja pidä ne alaspainettuina usean sekunnin ajan. Tämä säätää sisäänrakennetun mikrotietokonen alkutilaan. HUOMI!: • Esiasetetut säädöt, kuten esim. esiasetetut kanavatai äänisäädöt, pyyhitään myös pois. • Jos laitteessa on CD, se työntyy ulos laitetta nollattaessa. Varo pudottamasta CD:tä

JNE JNE

Linkistä lisää . . .

Jari

Ps. Kesti Googlettaa ennenkuin löytyi edes tollaset "tiarot" . . .

AHJOS TIMO 30.12.2008 22:40

"Lisäksi radion näyttöön ilmestyy teksti ATT sen ollessa suljettuna."

Tuolla tekstillä ei todellakaan ole mitään tekemistä sähköportaan kanssa. Eikä radio ole silloin suljettuna vaan tilapäisesti hiljennettynä, kun siinä näkyy tuo teksti, joka on lyhennys sanasta "Attention". Radio hiljennetään tuohon tilaan silloin, kun jokin muu asia vaatii hetkeksi huomiota ja tarkkaavaisuutta (esim. rautatien tasoristeys). Kun radio sammutetaan, tekstinä on ensin "See you ..." ja sitten näyttö pimenee kokonaan.

NISKANEN JOUNI 31.12.2008 09:27

Könysin eilen auton alle ja totesin, että portaan kotelo onkin umpinainen. Kuvittelin takakautta pääseväni käsiksi portaan mekanismiin, mutta se vaatisi kotelon takalevyn irroittamisen.

Mutta yön aikana vika oli korjaantunut itsestään. Hälytystä ei enää kuulunut.

Kiitos vastauksista. Täytyy avittaa porrasta lapikkaan kärjellä sitä sisäänvetäessä jos vikaa vielä ilmenee ja täytyy myös puhdistaa porras säännöllisesti.

Ja niinkuin joku huomasikin, ei radion "ATT" merkinnällä ollut mitään tekemistä portaikon kanssa.

Tämä on nyt toistaiseksi tällaistä harjoittelua ja totuttelua uuteen harrastukseen ...

KLEMETTI SEPPO 31.12.2008 16:06

Onko rappu yksi portainen malli??? Minulla oli vikaa kytkimessä, ei siihen lika ja muu vaikuttanut. Ja se välillä pelasi, välillä ei. Vaihtoivat takuuseen koko portaan ( muistelen, että irtokytkintä ei saanut erikseen ) ja pariin vuoteen ei ole oikutellut on sitten likaa tai ei. Toki lika on hyvä poistaa, sillä välykset ovat pienet ja pienet kivetkin alkavat hangata koteloon niin, että rutina kuuluu. Onko sinulla takuu enää voimassa??? Pohja levyn porraskotelosta voi irroittaa ja puhdistaa sinne mennet kivet pois muutoin eivät tahdo lähteä. Ja eikun Hyvää Uutta vuotta kaikille piironkien ja vaunujen vikoja vastaan taisteleville karavaanareille.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.