- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Käytetty asuntoauto? Saksastako?
Käytetty asuntoauto? Saksastako?
Olen tuonut itselleni ja ystävilleni viisi Hymeriä vuosien varrella. Koska Suomesta puuttuu vanhempi hyväkuntoinen ka- lusto (-90-luku), niin Saksa on ollut hyvä alue löytää ne. Valintakriteerinä luonnollisesti hinta ja varustelu. Seuraan kuukauden ajan mobile.de ja autoscout.de. Kun mielen kiin- toista löytyy, niin soitan myyjälle. Päätös ja matkaan. Paikalla auton tarkistelua: org.km, huoltok, muut paperit joista AU ja HU (= pakokaasutesti ja katsastus voimassa), jakoh. vaihto, akut, yleiskunto, kosteus(mittari mukana) ja varustelu yleensä.- Kun hinta on sovittu, tee kauppakirja, maksa käteisellä, ja ota auton paperit haltuusi. Liikkeestä ostettaessa hoitavat rekisteröinnin, jos yksityiseltä, niin mene myyjän kanssa rekisteröintiviranomaisten luo. Hän tuntee bürokratian. Rahaa menee 200-250 €. Saksalaisissa autoissa (ennen-99) ovat kaasut 50mbar. Ne kannattaa vaihtaa jo Sak- sassa 30mbar. Edullisempaa (150-300 €). Suomessa silloin riit- tää sähkö- ja kaasutodistus ammattilaiselta. Hyvin suunnitel- tuna 1-2 vrk riittää plus laivamatka. Muita kuluja: Ryanair 20-50€, Europcar 70-90€ ja yöpyminen 40-50€/vrk. Suomessa Tulliin ja "Ilmoitus ajoneuvon käyttöönotosta", niin saat ajaa kilvillä voimassaolo ajan. Jäljellä on katsastus, tullaus ja verottoman päätöksen odotus.- Saksassa 90-luvun asuntoautot ovat vähemmän ajettuja, alustat paremmassa kun- nossa ja varustelua ei ole riisuttu vaihdon yhteydessä. - Että ei se niin vaikeata ole! Saksan ja englannin kieltä tarvitsee osata tai "kysy kaverilta" apua. Terveisin Kalle I, 106171
Itse ostin ensimmäisen autoni viime syksynä. Aikaisemmin on ollut yksi vaunu vuoden verran, joten kokemukseni on aika vähäinen. Mutta kun en aikonut asuntoautoon sijoittaa kuin n.10 000 € , niin meinasipa usko loppua. Kiertelin katsomassa niin liikkeissä kuin myös yksityisiltä sopivan hintaista ja kuntoista laitetta. Miten on joillakin pokkaa pyytää kymppitonnia täysin romuista ja homeelle haisevista vehkeistä. Itse olisin ajanut ne kaatopaikalle. Karavaani liikkeissä ne oli myös paljon kalliimpia, kuin tavallisissa auto-liikkeissä.En toki odottanut "uutta" saavani, kun puhutaan vm-90-95 mutta en kyllä rahojani ole tottunut kenellekkään lahjoittamaankaan. Mutta sinnikkyys kyllä palkittiin. Eräässä auto-liikkeessä oli hintavaraukseni alittava vm.-91 Knaus, pösön 2.5td-alustalla. Oli tuotu Saksasta viime maaliskuussa ja innostuksen loppuessa tullut ko. liikkeeseen vaihdossa.Pakko on kehua. Alusta on kuin uudessa autossa, ei ruostetta, aunto-osa on kuin ei olisi koskaan asuttu. Näkee, että on huollettu. Uusittu moottorin kannatinkumeja,jarrulevyt ym.ym. Ihmetyttää monesti, kun oikein pidetään myyntivalttina, että aito suomiauto= huolimattomalla hoidolla, suolan moskassa uinut ruosteläjä.
Suomiautot myöskin yleensä neekerimalleja, on jäänyt lisävarusteet ruksaamatta alustan kohdalta.
Hintalapusta sitä ei tosin huomaa.
Dometic (Ent. Electrolux) kielsi kaasujääkaappien painemuutokset (= suuttimen vaihto) viime vuonna, perusteluna se, että kaapin pitää olla tyyppikilven mukainen. Kilpi sijaitsee kaapin sisällä, hopeanvärinen tarra. Tämä koskee Saksasta tuotuja vaunuja ja autoja joiden vuosimalli on -97 tai vanhempi. Näiden osalta ainoa vaihtoehto on uuden kaapin asennus.
Perusteluihin voisi lisätä myös kaupalliset syyt. @timo
Saksalaisen kaasuasennusliikkeen mukaan jääkaappi on sama sekä 30 että 50 mbar ja Saksassa se hyväksytään suuttimen vaihdolla. Täytyy kuitenkin tehdä itse laitteeseen merkintä, että se on vaihdettu 30 mbar. Eu:ssa täytyy soveltaa samaa hyväksyntää, jos se on toisessa EU-maassa hyväksytty. Olen tästä asiasta keskustellut viranomaisten kanssa. Tehdas ole tätä määräystä antanut saksalaisen asennusliikkeen mukaisesti. Sen täytynee olla kaupallinen näkökohta Suomessa. Eli jos kaasulaitteistolla on toisen EU-maan hyväksyntä, täytyy se hyväksyä myös meillä. Eri asia sitten on, että kannattaako kovin vanhaa jääkaappia pitää käytössä ja jos vaihtaa, niin kannattaa sekin ostaa samalla Saksasta. Terveisin Kalle I
On sama kaappi, Dometicin mielestä vain on kivempi myydä 350 euron kaappi kuin 0,7 euron suutin. Jospa Saksassa käytetään maalaisjärkeä. Täällä olen nähnyt sellaisia kaappeja joista on tyyppitarra raavittu pois, tarrahan ei ole pakollinen.
Lomamatkalla TuiFly:n koneessa myytiin vitosella kuulokkeita. Mulla oli omat vastamelukuulokkeet mukana mutta puuttui se kaksipiikkinen lentokoneen pistokkeeseen sopiva liitoskappale. Kysyin lentoemolta eikö hän myisi pelkkää liitoskappaletta. "Ei missään tapauksessa, lentokoneessa ei saa käyttää omia kuulokkeita, menee koko lentokoneen elektroniikkajärjestelmä sekaisin..."
No, ostin firman kuulokkeet, otin niistä liitoskappaleen ja käytin omia kuulokkeita. Ei ainakaan pudonnut...
Oliskohan ehdottoman kiellon takana ollut ns. kaupalliset syyt? mot
Ei olleet Martti kaupalliset syyt kyseessä tässä sun tapauksessa. Ihan puhtaasti lentoturvallisuudesta oli kymysys.
Ilmailumääräyskokoelmista löytyy pykälät, missä määritellään hyväksymiskriteerit lentokoneeseen kiinteästi asennettaville, sekä sen järjestelmiin tilapäisesti kytkettäville laitteille. Ilmeisesti sulla ei ollu esittää sille lentoemolle mitään dokumenttia, millä olisit voinut todistaa ne kuulottimesi ilmailukäyttöön soveltuviksi.
Toiminnallasi sinä kyseenalaistit lentoturvallisuuden eteen tehdyn työn ja samalla tieten tahtoen vaaransit myös kanssamatkustajiesi turvallisuuden.
Kiinitti huomiota lause "Eli jos kaasulaitteistolla on toisen EU-maan hyväksyntä, täytyy se hyväksyä myös meillä."
Käsittääkseni Suomessa matkailuajoneuvossa käytettävät kaasulaitteet pitää olla CE-hyväksyttyjä. Esim. Saksassa on paljon pelkästään kansallisesti hyväsyttyjä kaasulaitteita joita ei suomessa saa käyttää. Vai onko tuohon on tullut muutos jossain vaiheessa? En ainankaan äkkiseltään löytänyt mitään muutosta Tukesin ohjeeseen.
Ei ne EU-hyväksynnät kuitenkaan mene aivan noin. Esim isot kiinteät kaasutankit eivät ole Suomessa sallittuja.
Voikohan Dometic edes kieltää suuttimen vaihtoa, asennusliike vain tekee kaapin säännösten mukaiseksi. Kaappi on EU-hyväksytty molemmilla paineilla.
Muistuu mieleen kasari, (= 1980 luku-)) amerikan tuontiautohin vaihdettiin autosta toiseen pakokaasujärjestelmän hyväksymistarraa, joka oli jenkkilässä liimattu konepellin sisäpuolelle. Kaikissa oli samanlainen systeemi, ei vain kelvannut ilman tarraa, kaksipuolisella teipillä varovasti siirretty lappu teki autosta kelvollisen.
Jaaha, Pasi mietti samaa, kirjoitin vain niin kauan, etten nähnyt Pasin kirjoitusta.
Taisi minultakin unohtua tuo tärkeä kommenttisi. Tottahan laitteiden pitää olla CE-hyväksyttyjä, jotta ne voidaan hyväksyä EU maissa. Mitä taas tulee lentokoneen korvakuulokkeisiin, niin en ymmärrä, miten ne aloittamaani otsikkoaiheeseen liittyvät. Nythän keskustellaan asuntoauton tuonnista toisesta EU maasta ja siihen liittyvistä "kiemuroista.
Kaasulaitedirektiivi 90/396/EEC (Suomessa Kaasulaiteasetus 22.12.1993/1434, http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19931434) koskee myös mm. kaasukäyttöisiä jääkaappeja.
Kaasulaiteasetuksen 7§ edellyttää, että "CE-merkintä sekä [kaasulaiteasetuksen] liitteessä III mainitut muut merkinnät on kiinnitettävä näkyvällä, helposti luettavalla ja pysyvällä tavalla kaasulaitteeseen tai siihen kiinnitettyyn arvokilpeen. Arvokilven tulee olla sellainen, ettei sitä voi käyttää uudelleen."
Kaasulaiteasetuksen 'olennaiset vaatimukset' 1.2.3. vaatii lisäksi, että "kaasulaitteessa ja pakkauksessa olevissa merkinnöissä on selvästi määriteltävä käytettävä kaasulaji, kaasun käyttöpaine ja käyttörajoitukset, erityisesti käyttörajoitus koskien asentamista vain sellaiseen tilaan, jossa on riittävä ilmanvaihto."
Nuo yllä mainitut tiedot on yleensä annettu juuri tuossa "tyyppikilveksi" (englanniksi 'data plate') kutsutussa arvokilvessä.
Jos arvokilpi on raavittu pois tai/ja itse kaasulaitteen ominaisuudet eivät vastaa arvokilvessä annettuja tietoja, ei laite ole enää vaatimusten mukainen. Tällöin sen käyttö ei ole sallittua ja oletettavasti viranomaiset (esim. katsastuksen yhteydessä) voivat kieltää ko. laitteen käytön taikka vaatia laitteen saattamista asetuksen mukaiseksi.
Kaasulaitteen 'kaasun käyttöpaineen' voinee laillisesti ja hyväksyttävästi muuttaa ainoastaan, mikäli laite on EY-tyyppitarkastettu myös muutoksen jälkeen käytössä olevaksi tarkoitetulle paineelle, tämän muutostyön toteuttamiseen on olemassa valmistajan ohjeet (kts. Kaasulaiteasetuksen 'olennaiset vaatimukset' 1.2.1.), oikeat komponentit ovat saatavissa, muutostyön suorittaa hyväksytty kaasuasentaja, jne. On myös hyvin todennäköistä, että muutosten olisi hyvä olla valmistajan hyväksymiä, sillä muutoin valmistaja saattaa kiistää vastuunsalaitteen mahdollisesti aiheuttamien vaaratilanteiden tai vahinkojen sattuessa (ja tällaisen valmistajan 'hyväksynnän' puuttuessa myös vakuutusyhtiö saattaa evätä korvaukset).
Kaasulaiteasetuksen tarkoitus on varmistaa, että kaasulaitteet toimivat turvallisesti eivätkä tavanomaisesti käytettynä vaaranna omaisuutta tai henkilöiden turvallisuutta.
On huomattava, että huolimatta siitä, että CE-merkityt kaasulaitteet voivat periaatteessa liikkua vapaasti yhtenäismarkkinoilla, kaasulaitedirektiivin 2§ 2 kohdan mukaisesti eri jäsenvaltiot voivat käyttää eri kaasulajeja ja niitä vastaavia jakelupaineita. Kaasulajeja ja niitä vastaavia jakelupaineita ei siis ole harmonisoitu kuten ei esim. itse kaasuasennuksia koskevia vaatimuksia! Tästä seuraa se, että otettaessa käyttöön direktiivin olennaiset vaatimukset täyttäviä laitteita olisi otettava huomioon asennuspaikalla saatavilla oleva kaasulaji ja jakelupaine sekä suomalaiset kaasuasennuksia koskevat määräykset.
Onneksi nestekaasulaitteissa käytetyt kaasulajit eivät eroa niin paljon toisistaan eri jäsenmaissa kuin esim kiinteiden jakeluverkkojen kautta jaeltavat maakaasuun perustuvat polttoaineet.
Yleisemmin EU-jäsenvaltioiden kaasumaiset polttoaineet ja niiden jakelupaineet löytyvät mm EU:n virallisen lehden numerosta C 296, 1.12.2004: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2004:296:0002:0007:FI:PDF
Kuvittelin lapsellisesti että tuo viihde-elektroniikkapuoli olisi jotenkin erotettu tuosta suunnistus- ja moottorinohjauspuolesta.
Mutta selvähän se, että lentoturvallisuusriskihän se mun kuuloke oli, jos vaikka olis mennyt kipparilta jogibear ja lumikki sekaisin olis voinu käydä vaikka kuinka karseesti.
Kadun ja lupaan paranta tapani ja käyttää vain tuifluin kuulokkeita! mot
Hienoa Martti!
Joskus tuntuu pikkusen hassultaki tuo kaikki lentoturvallisuuen etteen tehtävä työ. Varsinki semmosisa epäselevisä, mutta ylleensäki onnettomuustappauksisa käyään läpi kaikki asiat ihan pienintäki yksityiskohtaa myöten. Jos vaikka havaittaan, että matkustamon istuinpäällisten kankaan paloturvaluokitus onki vanahentunu, ni siittä tehhäänki sitte syntipukki koko onnettomuutteen. On siis lennetty sääntöjen vastasesti väärilä istuinpäällisillä.
Voiaan tieteski visioia niinki, että jos vaikka konneen hylystä löytys net sinun ilmailumääräysten vastaiset kuulottimet kytkettynä onnettomuuskonneen äänentoistojärjestelmään, niin hommahan olis sillä selevä: Syyllinen MOT!
Kannattaa lentää Finnairilla. Heidän kuulokkeensa maksoivat vain 3 EUR ja oikein sanottiin, että voitte käyttää näitä kuulokkeita seuraavillakin lennolla. Nyt tuli mieleen, että syyllsitynköhän ilmailuliikenteen vaarantamiseen, jos lennänkin vaikka tuolla huippukalliilla Tui:lla ja nuukuuksissani yritän kuunnella heidän musiikkiaan Finnairilta ostetuilla kuulokkeilla. Luonnollisesti syyllistyn ainakin lievään petokseen tai lievään luvattomaan käyttöön. Luultavasti liitin toimii molempien yhtiöiden koneissa.
Finnairilla ilmoittivat, että he veloittavat kuulokkeiden hinnan myös jos käyttää omia muiden lentoyhtiöiden kuulokkeita. Voi siinä jotain kaupallistakin olla. Minulta stuertti kielis navigaattorin päällä pitämisen, kun se voi ehkä sekoittaa koneen navigointijärjestelmän
Niin, mikä on alkuperäinen otsikko?? Kuulokkeita kyllä saa..
Minun kanta on,että kannattaa vertailla sitä rahaa minkä joutuu viimekädessä maksamaan.
Takuut kyllä toimii. Nehän on tehtaan myöntämiä.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.