Akkujen yhdistäminen hätätilanteessa

AHJOS TIMO 04.12.2008 22:11

Olen pitänyt viime vuosina autoissani aina mukana erillistä kannettavaa käynnistysakkua, jossa on myös valo, "tupakansytytinpistorasia" ja kiinteät käynnistyskaapelit. Kolme tai neljä kertaa olen sillä vuosien varrella joutunut henkilöauton käynnistämään, kun akku oli mennyt tyhjäksi (luultavasti tavarasäiliön valo tai muu sisävalo oli jäänyt palamaan). Nyt se on ilmeisesti jo tullut siihen ikään, että on syytä aloittaa YT-neuvottelut. Kun autoni on hiljattain vaihtunut tavallisesta henkilöautosta matkailuautoksi, en oikein tiedä, onko kannettava akku enää tarpeellinen vai voisiko sen viran jättää kokonaan täyttämättä. Siksi kysyn:

Jos käynnistysakku on päässyt tyhjäksi, voiko asunto-osan akkua jollakin tavalla hätätilanteessa käyttää auton käynnistämiseen tai käynnistysakun lataamiseen?

PELLIKKA ERKKI 04.12.2008 22:41

Täysi akku ei lataa tyhjää akkua. Ainoa apu on että nostat asunto-osan akun niin lähelle käynnistysakkua että startti kaapelit yltää käynnistysakulle. Ota käynnistysakun miinus irti siihen asunto-osan käynnistys kaapeli kiinni ja toinen plussaan ja kun auto on käunnistynyt paina kaapelikenkä (-) paikalleen ja riisu kytkennät.

MANNILA HEIKKI 05.12.2008 07:58

KABE Travelmasterissa asunto-osan akkua pystyy käyttämään käynnistys apuna vain yhtä kytkintä kääntämällä.

Osoitteessa. http://www3.kabe.se/fi/images/pdf/IbokMF04-Fi.pdf Sivulta 53 löydät miten se on toteutettu jos kiinostaa rakentaa itselle.

"Hessu"

TAPANINEN JORMA 05.12.2008 08:19

Ihmettelen vain.Eihän ns.vapaa-ajanakku kestä käynnistysvirtaa.T.Jorma...

TOIVONEN MARTTI 05.12.2008 08:41

Siis antaa enempi kuin kestää? Ei kait. mot

SUOMI SEPPO S 05.12.2008 10:08

Onpa Kabessa hyvän tuntuinen ohjekirja. Saisi moni maahantuoja ottaa oppia. @seppo

ASPEGREN KARI 05.12.2008 11:37

Moro, Jorma Kyllä hupiakku kestää käynnistyksen...n. puolen vuoden jälkeen ajoakku sanoi "työsopimuksen" irti, yhdellä kytkimen painalluksella kytkin hupiakun käyttöön ja auto käyntiin eli ei tarvinnut ruveta kanniskelemaan akkua.

TAPANINEN JORMA 05.12.2008 11:52

Kyllä mulle sanottiin akkukaupassa (Lainion Akku Lahti) kun ostin EXide nautilus akun joku vuosi sitten että älä käytä sitten starttiakkuna,sitä se ei kestä,kennojen välisillat sulaa.

MANNILA HEIKKI 05.12.2008 13:38

Kaben asunto-osan akku (hupiakku) on tietenkin valittava niin että kestää hetkellisesti myös suurempaa virtaa (~200A ~30s).

ISAKSSON SUNE 05.12.2008 16:24

mulla on ollut valmetissa( 8150 6pyttynenkone) 3v exside hupi akku ei vielä ongelma .rist kytkentä voi tehdä vaati niin sanuttu ristikytkin

HALMEENMÄKI JUHANI 05.12.2008 17:21

Ensimmäinen rajoite hupiakun käyttöön starttakkuna on pienempi virran antokyky, niitä ampeereja siis. Ah-ampeerituntejahan piisaa molemmissa. Pyörittää siis laiskemmin kuin uusi starttiakku. Kakkonen on levyrakenne, eli isojen virtojen kuljettaminen akkuun/akusta ei ole hupiakulle hyväksi. Mutta ei yksi maltillinen startti vielä sitä pilaa. Kunhan akku lisäksi on järjellisen kokoinen: ei kuorma-autoa käyntiin 60Ah hupiakulla, silloin voi jo alkaa levysillat paukkua.

PELLIKKA ERKKI 05.12.2008 17:31

Hupiakuksi kannattaa laittaa starttiakku tyyppinen akku, jos lataat sitä suurella virralla (lue suoraan ajaessa auton laturilla)...kylläpä passoo...

AHJOS TIMO 05.12.2008 21:13

Kiitoksia hyvistä vastauksista! Tähän mennessä kirjoitetusta teen seuraavat johtopäätökset:

Kysymys ei ollut ihan epärealistinen, päätellen siitä, että Kabe Travel Masterissa on jo rakenteellisesti varauduttu asunto-osan akun käyttöön käynnistysakun apuna.

Kaben erinomaisessa käsikirjassa suositellaan, että asunto-osan akku kytkettäisiin (sähköpääkeskukseen sitä varten valmiiksi asennetulla kytkimellä) käynnistysakkuun jo hyvissä ajoin, jotta kytkennästä ei aiheudu akut rikkovaa virtapiikkiä. Omassa autossani asunto-osan akun käyttö vaatisi ilmeisesti sen irroittamisen paikaltaan ja siirtämisen ulos autosta käynnistyskaapelien etäisyydellä käynnistysakusta. Se on niin raskas ja hankala toimenpide, että siihen tuskin kukaan ryhtyy "hyvissä ajoin", vaan vasta sitten, kun mikään muu ei enää auta.

Kaben käsikirjassa sanotaan myös, että Travel Masterin asunto-osan akku on lyijyakku. Ehkä se paremmin sopii yhteen käynnistysakun kanssa kuin minun Exide geeliakku, joka näyttää maksavan uutena yli 400 euroa. Olisi liian kallista huvia kokeilla, meneekö se rikki vai ei.

Muistan jostakin muualta lukeneeni sellaisenkin varoituksen, että auton moottoria ei saa käynnistää silloin, kun asunto-osassa ei ole akku kytkettynä. En tiedä, onko varoituksen perusteena vain irtonaisina olevat akkukaapelit, jotka saattavat aiheuttaa oikosulun koskettaessaan toisiaan, vai jotakin muutakin.

=> Johtopäätökseni kaikesta tästä on se, että kannattaa mieluummin soittaa tiepalvelumies tai muuta ulkopuolista käynnistysapua paikalle kuin yrittää itse selvittää ongelma asunto-osan akun avulla (paitsi jos auto on Kabe Travel Master tai muu sellainen, jossa akkujen yhdistämiseen on rakenteellisesti varauduttu).

MANNILA HEIKKI 06.12.2008 08:49

Johtopäätöksesi on varmasti oikea.

Sekä ehkä edullisin ja vaivattomin: -Ei kannata edes yrittää rikkoa kallista geeli akkua. -Vaikka akku sekä laturi kävisivätkin.Kaben systeemin itse rakentaminen kaikkine tavaroineen maksaa myös jonkun verran (lisäksi työ jos ei tee itse)

Erillisen starttiakun mukana pitäminen taas: -Vaatii sopivan tilan ja kiinityksen. -Vaatii joskus latausta/huoltoa. -Lisäksi akku on melkoisen painava. Monessa autossa tilasta puute ja painoa muutenkin jo tarpeeksi.

Niinpä kun tiepalvelu,yhä jopa jotkut huolto-asemat,akku liikkeet,muut karavaanarit voivat/pystyvät tarjoamaan startti apua on se varmaankin paras ratkaisu.Jos/kun ja toivottavasti sitä ei tarvitse viikottain.

Ja pitihän se sitten katsoa (en ole itse ostanu/asentanut)mikä akku siellä istuimen alla on geeli vai lyijy? Ei tainnut olla kumpikaan niistä.

Akku oli nimeltään TAB MAGIC.(voisiko olla kalsium akku?)

Tähän asti on toiminut hupiakkuna hyvin(6kk)sartti apuna ei ole vielä tarvinnut käyttää.

Linkissä mainostetaa: "TAB Magic - akku on valmistettu Ca/Ca tekniikalla ja huipputason käynnistysteholla. Se sopii erinomaisesti vaativimpiinkin tarpeisiin."

Joku joka näistä akuista paremmin tietää voisi kertoa sopiiko se nyt "erinomaisesti "kaben systeemin" vaativimpiinkin tarpeisiin."

http://www.olesa.fi/pdf/TAB_FIN_web.pdf

"hessu"

HALMEENMÄKI JUHANI 07.12.2008 20:48

-Levyihin lisätty kalsium ei heikennä vaan parantaa akun ominaisuuksia myös hupiakussa. Tosin tuo TAB MAgic vaikuttaa olevan starttiakku. -Geeliakkua ei kannata missään nimessä käyttää starttiakkuna. Tosin kannattaa tarkistaa ihan oikeasti onko kyse tosian geeli- eikä AGM-akusta. Jopa useat akkuvalmistajat nimittävät nimittäin AGM'ää virheellisesti geeliksi. Pikkuisen sama juttu kuin tämä "pohjalevy": sotketaan termit niin kohta kukaan ei tiedä mistä oikeasti on kyse... Hyvä AGM-tietopaketti on tuolla samalla Tab'in linkin alla.

Ja yksi hyvä oma hankintani oli 5 metrin paksut starttikaapelit. Niillä saanee virtaa siltä hupiakulta hieman kauempaakin, jos joutuu tositarpeeseen.

AHJOS TIMO 07.12.2008 21:00

Päättelin sen akun olevan "geeliakku", kun siinä lukee "Exide gel".

HALMEENMÄKI JUHANI 07.12.2008 23:07

Todennäköisesti se sitä onkin, koska Exiden nettisivuilla puhutaan erikseen myös AGM'stä muitten tyyppien kohdalla. Tosin siellä ei esim Maxxima akkujen kohdalla sanota mitään AGM'ään viittaavaa vaikka sen ulkonäkö & speksit kertoo että kyse on AGM'stä. Pikkusen epäselvää kenties?

HAAPANEN TIMO 08.12.2008 16:48

Mulla on tähän tarkoitukseen tehtynä juuri oikean mittaiset kaapelit. Tuntuu kyllä siltä näiden varavehkeiden ja työkalujen kuljettaminen ettei niitä koskaan tarvitse. Ei vaan osaa ilmankaan kulkea. @timo

HALMEENMÄKI JUHANI 08.12.2008 18:31

Mutta jätäpäs kotiin niin heti tarvit...

NIITTYARO TAPANI 09.12.2008 12:14

Kestänee vaan ei luovuta koska on rakenteeltaan erilainen jos on "oikea" hupiakku.

MANNILA HEIKKI 09.12.2008 18:30

Mikä on se "oikea" hupiakku?
Geeli? AGM? Lyijy?

Jos olen oikein ymmärtänyt niin kabeen tuo geeliakku ei käy hupiakuksi.

HALMEENMÄKI JUHANI 09.12.2008 19:47

Aivan kuten starttiakkuja niin myös hupiakkuja on noilla kaikilla tekniikoilla, geeliä lukuunottamatta. Se ei sovi starttiakuksi. Toisaalta AGM ja etenkin geeliakku saattavat vaatia uuden laturin, eli on tarkistettava huolivatko laturit nuo. Ja AGM-starttiakku on vähiten huono hupiakuksi jos siihen valitaan starttiakku. Ratkaisevin tekijä on yleensä lompsa, eli läheskään jokainen ei ole valmis maksamaan "lyijyakun" (korkillinen matala-antimoniakku) ja AGM-akun hintaeroa, joka on jopa yli tupla.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.