Miksi starttiakku tyhjenee 2kk. aikana
LAHTI ANTTI
28.11.2008 18:10
HELLSTRÖM TESMA
28.11.2008 18:13
Edellinen lisää. Siis kun se seisoo käyttämättömänä. Eikö esim. veden pakkasvahti ota virtansa hupiakusta?
Laite on 1,5 vuotias Byrre 3 litran koneella.
NIITTYARO TAPANI
28.11.2008 18:23
Autossa on pikkukuormia kuten kello, mahdollinen radion muisti, hälytin ja jotain muuta pientä jotka vievät hieman virtaa ja ajanmittaan tyhjäävät akun. Akun varaus vajuu vaikka irrotat sen joten kannattaa ladata silloin tällöin se täyteen.
Se lämpimänveden venttiili/pakkasvahti on todennäköisesti hupiakun kuorma joten se taas syö sitä.
Autot on tehty liikkumaan eikä säilytettäviksi joten pysyvät paremmin kunnossa kun saavat kyytiä kesät talvet.
Itse ajattelin lähteä tuossa Joulun jälkeen kaamosta ja revontulia katsomaan kun ei ole ennen tullut siihen aikaan Lapissa käytyä. Siinä saa akku latausta taas vähäksi aikaa kun noin 3 - 4 tuhatta mittayksikköä ajelee.
HELIN JUHA
04.12.2008 22:44
Mittailin kerran kulutuksia kun meinasi lähtökiireessä mennä hermot.
Muuten kulutukset oli aika lailla nollissa, mutta saman sulakkeen takana olleet radio+kello veivät virtaa 0,04A.
Eihän tuo ole juuri mitään, mutta kuukaudessa akusta otetaan melkein 30A.
100Ah starttiakusta tuo on jo melko paljon, ala siinä sitten pakkasessa hehkuttamaan ja starttaamaan kun akku on jo valmiiksi pahasti vajaa.
KOLEHMAINEN KARI
06.12.2008 15:24
Jatkoa edellisiin (vastaavaahan on pohdittu näillä palstoilla aiemminkin): Alustan akku tyhjeni meikäläiselläkin auton talviparkissa aina juuri noin parin kuukauden aikana. "Vika" löytyi peruutuskamerasta, mikä kulutti ilmeisesti lämmitykseensä jatkuvasti virtaa. Huollossa asennettiin välikytkin, millä täysin katkaistiin sähkö tuosta vempeleestä. Ongelma loppui siihen. - Eli jos on jälkiasennettuja sähkölaitteita, joiden virta otetaan alustan akusta, kannattaa jokaisen mahdollinen virransyönti tarkistaa erikseen!
HELLSTRÖM TESMA
09.12.2008 19:32
Uusiks se starttiakku meni. Antovat mukisematta Kotkan Delta-autosta Exiden sen kuoliaaksi menneen ensiasennus Fiammin tilalle. Ikä oli siis 1,5 vuotta. Akkuja oli tullut juuri lavallinen liikkeeseen. Meni varmaankin liian tyhjäksi ja pakkastakin oli ollut, elikkä ei ottanut enää latausvirtaa vastaan, vaikka oli järeät pelitkin käytössä.Oisko sitten jo ollut enempikin harmia kyseisessä vuosierässä? Vaikka kyllähähän tää Fiamm on hyvin tunnettu merkki keskieuroopassa, eikä ainakaan kaikki tyypit huonommasta päästä. Tiedä sitten. Ens kerralla otan kyllä sitten miinusnavan irti akusta, koska se on aika helppo tehtävä ja siistissä sisätilassa etupenkkien välissä lattian alla.
HALMEENMÄKI JUHANI
09.12.2008 19:43
Yksi pikku juttu, eli tiedätkö akun todellisen iän? Siis koska akku on mennyt Fiatille, sieltä auto on seuraavaksi lähtenyt Fiatilta koritettavaksi ja vihdoin Suomeen rekisteröitäväksi, joka päivä on otteessa, eli ketju on voinut olla pitkäkin. Ei siis lainkaan mahdotonta että 1,5-vuotias akku olisikin vuotta vanhempi. Ja korkillisen akun turvallinen varastointiaika on vuoden, sen jälkeen sulfatoitumisen riski on jo suuri. Ja jos tuossa valmistuksen ketjussa on ollut pitkä seisontaa niin se akku on voinut ottaa itseensä jo silloin...
HAAPANEN TIMO
09.12.2008 20:41
Joo, ja koritehtaalla voi olla paljonkin starttailtu ja autoa siirrelty pikku matkoja, se voi olla ollut alijännitteessä hyvän aikaa.
Tuo pakkasvahti, josta ylempänä puhuttiin, ei vie virtaa lainkaan auki ollessaan. Ja hupipuolelta kiinni ollessaan.
HELLSTRÖM TESMA
15.12.2008 21:17
Eipä ollut akun napoihin stannattu kumpaankaan kk/vuosi merkintää, mikä ainakin suomessa akkuliikkeessä tehdään. Ei edes akun tyyppiä löutynyt mistään. Ainoastaan 110ah Fiamm ja sitte Fiat ja joku, ilmeisesti varaosanumero.
HALMEENMÄKI JUHANI
17.12.2008 20:03
Nykyisin kun akut hapotetaan jo tehtaalla ei tule napastanssia hapotuksesta. Koodi valmistusajasta on piilotettu jossain kohtaa akkua olevaan merkintään, sen voi purkaa Fiamm-kauppias.