Turboko se siellä vinkuu vai mikä

VILJAVA TAPIO 28.11.2008 14:44

Potilas on Ducato 2,8 JTD vm. 2005, 45000 km ajettu. On ruvennut pitämään ylimääräistä ääntä. Mitenkähän tuota kuvailisi. Yleensä puhutaan turbon vihellyksestä, mutta tämä on kuulostaa enemmänkin sihinältä, tai olisiko sihinän ja vihellyksen puolivälistä. Korkeataajuinen ääni, ei tasainen vaan ikäänkuin kierrosluvun mukaan sirisevä. Äänen voimakkuus seuraa kaasupolkimen asentoa, mutta ei riipu niinkään kierrosluvusta kuin siitä, kuinka paljon moottoria kuormittaa.

Niin jotta mikähän se siellä ääntelee. Onko se se turbo vai liekö kyse jostain imuäänistä. Ja jos on turbo, onko syytä huoleen. Autoa ei ole rääkätty, on huollettu suunnilleen huolto-ohjelman mukaisesti ja öljyjä vaihdettu huoltojen välilläkin.

ASIKAINEN MATTI 28.11.2008 15:00

Minulla oli aikaisemmin Renault SG3 -82 3,3 l vapaastihengittävä diesel. Se alkoi eräällä Ruotsin reissulla vinkua turbon lailla ja silloin paljastui viaksi laturin laakeripesän väljyys, jonka seurauksena roottori hipoi ympäröivää kenttää ja aiheutti turbomaisen vihellyksen moottorin kierrosluvun mukaan. Potilaassasi tuskin on samanlainen vika, mutta tällaistakin voi ilmetä.

KUIKKA ARI 28.11.2008 15:42

Kun tuo turbo nostaa ylipaineen kuormitettaessa moottoria ahtoputkiston puolelle. Olisko jossakin liittimessä vuoto tuolla painepuolella. Miettiipi @ri

JANHONEN MATTI 28.11.2008 17:07

Ekana tulee mieleen tietysti turbo tai sen putkistovuoto. Näille äänille on tyypillistä se, että ääni yleensä vaihtelee kierrosluvun (paineen tai imun) mutta ei kuormituksen mukaan.

Toisena voi olla ihan vain joku resonanssiääni joka voi olla sekä kierrosluku että kuormitussidonnainen. Resonanssi-äänet on joskus pirullisia paikantaa kun ne ei aina kuulu auton ollessa paikallaan, äänilähde voi olla tie missä (vaikka hanskalokerossa) ja kuuluukin toisaalla ja sitä ei voi ajon aikana paikantaa.

Kolmantena tulee mieleen vaihdelaatikosta tuleva sirrittävä ääni, joka yleensä ilmenee viitosella vähän liian koville vedätettäessä nopeudella 70-85 km/h ja poistuu vaihdettassa neloselle.

Yksi mahdollinen kierroslukusidonnainen äänilähde on nokkahihnan painopyörän laakeri, jolloin ääni on aluksi sirrittävä ja kierroslukusidonainen.

Viallisista laturin laakereista kuuluu myös hyvin samantapainen ääni. Ja voi se ääni tulla myös liian löysällä olevasta laturin hihnasta. Tämä ääni on ylensä kitisevä. Tämä ääni kuuluu parhaiten moottoria ryntäyttettässä heti käynnistyksen jälkeen ja poistuu kun lataustarve pienenee.

UUSITALO MARKO 28.11.2008 18:25

Olen ihmetellyt samaa ääntä omassa Ducatossani (2,8 JTD, 33000 km). Sihinä kuuluu jostakin moottoritilan vasemmalta laidalta kierrosalueella 1800 - 2200 rpm. Ääni alkoi kuulumaan heti(Deltan tekemän) huollon jälkeen. Itse epäilen ilmavuotoa joko moottorin imupuolella tai turbon ahtopuolella.

VILJAVA TAPIO 29.11.2008 17:56

Äänen lähde ei mielestäni ole mekaaninen, vaan kuulostaa siltä kuin ilmaa virtaisi jostain läpi. Kierroslukusidonnainen se on osittain, mutt riippuu enemmän kuormituksesta, eli vaihde vapaalla pitää olla aika korkeat kierrokset ennen kuin kuuluu, vedätettäessä taasen alkaa kuulua paljon alemmilla kierroksilla ja riippuu ihan kaasupolkimeren asennosta.

SAASTAMOINEN REIJO 30.11.2008 11:21

Kuuluuko ääni ulkona vai sisällä? Tuli vain mieleen kasupolkimen läpivientikumi joka saattaa venyä painettaessa siten,että syntyy reikä moottoritilaan. Josta kuuluu se ääni?

NOUSIAINEN MARTTI 30.11.2008 16:15

Ilmastointilaite.

AARROS LAURI 30.11.2008 16:54

Omassa autossani ilmeni aivan sama vika (dukato 2.8 jtd vm -04 ajettu 46000km)Vein deltalle espooseen,välijäähdytäjästä oli klemmari löysällä eli ahtopaine se siellä sihisee.lasku vain 50e

VILJAVA TAPIO 02.12.2008 20:54

No ei oo semmoista.

VILJAVA TAPIO 02.12.2008 20:55

Oukei, kuulostaa loogiselta. Taytyypa vieda sinne Deltaan.

JANHONEN MATTI 02.12.2008 22:02

Voisit saada hyvän tuntipalkan jos katsot ensin taskulampulla silmämääräisesti onko letkut asianmukaisesti paikallaan (niissä on lovet joista näkee onko letku pohjassa) ja vielä varmuuden vuoksi kiristät lemmarit ristipäällä kohtuullisen kovaan. Aika yksinkertainen homma jossa ei voi aiheuttaa vahinkoa ellei kiristä lemmareita niin, että ne menee "yli". Jos vinkuminen loppuu niin se oli siinä ja jos jatkuu niin vie korjaamolle. Joskus itselläkin on letku irronnut kesken ajon. Irtoamisen huomaa heti koska tehot putoaa koneesta välittömästi.

MIKKONEN MATTI 03.12.2008 08:30

Minulla katsastusmies sanoi oma-aloitteisesti, että sinun turbon ääni kuuluu, tarkistapa letkut. Mutta kehno, kun surkeat ovat säätkin eikä auto mahdu talliin. Pohjapanssarikin on irti jo sitä varten. Saattoi ruveta kuulumaan ilmanputsarin vaihdon jälkeen.

AHOLA JARI 03.12.2008 10:50

Aika monessa muussa merkissä tuo ilmanputsarin ja turbiinipesän välinen paksu kuminen putki on herkkä irtoamaan, ei-huollellisen ilmansuodattimen vaihdon yhteydessä, jos sitä pitää taivuttaa samassa yhteydessä. Irtoamista edesauttaa vielä öljyhöyryt huohotinpuolelta ja kumin kovettuminen. Ko. röörin sisällä on yleensä spiraalijousi pitämässä sitä kuosissaan. Itse olen pitänyt aina tapana putsata tuo torven sisustan aina putsarin huollonyhteydessä..

Tuon letkun (kokonaankin) irtoaminen ei näy edes tehonhukkana, mikäli autossa ei tuolla tai sitä edeltävällä osalla (esim. ilmanputsari) ole ilmassa/ilmamääräanturia. Sen sijaan tuollaisella ilmanputsarittomalla autolla ajaminen voipi olla hyvinkin tuhoisaa... Halpa vika voi käydä kalliiksi.

Vaimea vingunta viittaa tuohon letkuun. Omien kokemusten mukaan painepuolen putkessa oleva pienikin vuoto kuullostaa enempi voimakkaalta suhinalta (0,5..1,0 bar). Ja vastaavasti pakopesäpuolen vuoto esim. hukkaportinkotelon ja ns. downpipe -laipan pinnapultin irtoaminen kuullosti aidolta "turbon vihellykseltä", mallia raskaskaluto. Äänimaailma on tietty henkilökohtainen kokemus...

LARES PETTERI 03.12.2008 12:24

Minun Ducatossani (2.0 JTD 2004) kuuluu kaasua painettaessa n. 1500 kierroksen kohdalla nouseva vihellys, joka loppuu 1800 kierroksella, ja kaasua hellitettäessä laskeva vihellys 1800 -> 1500, kävin näyttämässä paikalliselle turbohuollolle joka oli sitä mieltä että sen pitääkin pitää tuollaista ääntä. Ajon aikana ei kuulu minkäänlaista ylimääräistä ääntä kunhan pitää kierrokset yli 1800. Samalla moottorilla varustettu Peugeot partner piti samanlaista ääntä, tosin vaimeampaa, ensimmäiset 180000 km, ja kun vaihdettiin takimmainen äänenvaimennin niin ääni hävisi, joten ota nyt näistä sitten selvää...

UUSITALO MARKO 05.02.2009 11:16

Muistin, että tämä aihe jäi hieman kesken.

Eli kuormituksesta riippuvainen vinkusuhina senkun jatkuu edelleen. Klemmarit on kiristetty ja letkut, läpivientikumit sekä ilmansuodatinkotelo käyty läpi. Vuotoja ei löytynyt. Tehotkin ovat tallella.

Voiko olla, että kyseessä olisi normaali hukkaportin ääni johon ei vain aikaisemmin ole tullut kiinnitettyä huomiota? Onko 2,8 JTD:ssä edes hukkaporttia?

HÄMÄLÄINEN TOIVO 05.02.2009 12:28

Jos tämä on yleinen arvauskilpailu, niin ehdotukseni on pyörän laakeri. Saako palkinnon jos osuu?

HÄMÄLÄINEN TOIVO 05.02.2009 12:29

Niin ja onnea voittajalle. Julkaiseppa sitten tulos kun selviää.

PAAVILAINEN JUSSI 05.02.2009 12:40

silmällä ei välttämättä aivan pientä vuotoa huomaa. yksi hyvä konsti on käyttää sumutinpulloa jossa esim. astianpesuainetta ja vettä, kaikki ahtopuolen letkut, putket, cooleri, imusarja suihkutetaan saippualiuoksella,ja kaveri autoon ryntäyttämään moottoria. ryntäyksen alkuvaiheessa ahdot nousee varmasti sille tasolle, että jos vuotokohta jossain on, alkaa saippua liuos kuplia/vaahdota. tätä pitäis sitten silmä tarkkana tihrustella. yhtäjaksoisesti ei kannata moottoria huudattaa, koska ainoastaan ryntäyksen alussa syöttö on sen verran kovempi, että turbokin jaksaa pyöriä ylipainelle.

UUSITALO MARKO 05.02.2009 13:01

Epäilen vahvasti, ettei pyöränlaakerivian arvaamisella tässä kisassa palkintoa voita. Viallisen pyöränlaakerin aiheuttama jurina on riippuvainen pyörän pyörimisnopeudesta ja laakerin kantamasta kuormasta.

Sen sijaan tämä arvailtavana oleva ääni on riippuvainen pelkästään moottorin kierrosluvusta ja moottorin kuormituksesta, mikä viittaisi jonkinlaiseen korrelaatioon ahtopaineen kanssa.

Täytyy tuota saippuavesikikkaa vielä koittaa.

HÄMÄLÄINEN TOIVO 05.02.2009 13:41

Jos vielä sais toisen arvauksen, kun edellinen tyrmättiin. Olisiko pakkasella mitään tekemistä. Meinaan pienellä pakkasella vinkuu minullakin joskus. Suurella pakkasella tärisee kunnolla kylmäkäynnistyksessä. Jos ei niin ei sitten.

YLILEHTO MARTTI 05.02.2009 14:23

Minä ajattelin ensiksi.Laturinremmi on kulunut, vaikka kiristät ei vaikuta,koska remmi on kulunut molemmin puolin ulkoapäin. Tässä voisi olla laturin hiilet jotka ottavat tämän äänen. Koska, jos on kuluneet gollectorin eli ankurin puslat silloin hiilet rupeavat hankaamaan kuluttamattomaa reunaa.

PAAVILAINEN JUSSI 05.02.2009 14:49

tarkennusta...kyllä se ilmeisesti jonkun verran ylipaineen puolella pysyy, vaikka pitäisit tasakaasullakin, esim. 2000rpm. tuli äsken puhuttua paljon isommista moottoreista.

YLILEHTO MARTTI 06.02.2009 12:47

Jatkaisin vielä tähän selvitykseksi.Koska jos on kuluneet gollectorin eli ankkurin puslat/lakerit,silloin hiilten kosketus pinta muuttuu lameleissa vähän erikohtiin.

PALIN MATTI 10.02.2009 14:11

Uskokko Martti, ettei taia yhesäkkään tien päälä liikkuvasa piironkiautosa olla ennään tasavirtalaturia. Vaihtovirtalatureista ei nuita puslia ja kollektoreita ennään löyvy. On roottorin akselissa kuulalaakerit ja magnetointivirta syötettään liukurenkaitten kautta.

UUSITALO MARKO 02.03.2009 07:05

Vinkuminen loppui, mutta en ihan tarkalleen tiedä miksi. Tein samanaikaisesti kaksi toimenpidettä: Kiristin ilmansuodatinkotelon kannen ruuvit ja heitin purkillisen Fortea tankkiin. Toinen niistä ilmeisesti vaikutti.

HÄMÄLÄINEN TOIVO 05.03.2009 14:21

No johan minä sen heti arvasin...vaikka en mitään sanonutkaan.

VILJAVA TAPIO 25.06.2009 14:12

No nih, vielä kerran:

Aloitin viime vuoden puolella tämän keskustelun Ducaton viheltävästä äänestä. Sain sitten lopulta aikaiseksi viedä kärryn korjaamolle. Sanoivatten, jotta turbo pitää vaihtaa. Vaihdettiin tehdaskunnostettu (vai mikä lienee, ei uusi kuitenkaan) turbo vanhan tilalle. Sama vinkuminen jatkui. Valitin, uusi keikka korjaamolle ja toinen tehdaskunnostettu turbo tilalle. Sama vinkuminen jatkui. Oli kuulemma tarkastettu ja kiristetty kaikki matkan varrella olevat letkut yms. Korjaamo oli neuvoton. Kolmatta uutta turboa ei enää vaihdettu, vaan olen nyt ajanut viheltävällä masiinalla koko kevään. Korva alkaa tottua.

Kiinnostaisi nyt vain tietää, oliko koko turbon vaihto aivan turha toimi alun perinkin. Minulla on alkuperäinen laitos tallessa, ja sen akselissa on vähän välystä lähinnä pituus- mutta myös aavistuksen verran poikittaissuunnassa. Huoltoneuvoja sanoi, että turbon vaihto oli äänenlähteestä riippumatta perusteltua siksi, että säteittäistä välystä saa olla, mutta aksiaalista ei. Maallikkona voisi kuvitella asian olevan päinvastoin. Kertokaa viisaammat, mitenkäs sen asian laita on? Koko aparaatilla ei ollut ajettukaan kuin 45000 km tuossa vaiheessa aika siistiä ajoa. Tosin minulla ei ole mitään varmuutta siitä, että nähtäväksi pyytämäni turbo oli sama mikä autosta oli irrotettu.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.