VANTEITTEN MAALAUS ?
KNAAPI JUHA
20.11.2008 20:55
Katselin tuossa Sprintterin vanteita. Eipä hyvältä näytä. Ruskeaa ruostetta on levinnyt pintaan melko lailla.
Onko joukkiossa puuhamiehiä, jotka olisivat viitsineet omatoimisesti ryhtyä maalauspuuhiin?
Arvelin, että mirgelikankaalla voisi yrittää puhdistella. Näyttäisi vain oleven syvä poimu, jonne pääseminen olisi varmaan kovasti työlästä. Oliskohan avuksi esim. Bilteman myymä ruosteensyöjä? Muistan joskus olleen kaupoissa joku kotimainen Ruoste-Ahma. Aineen mainostettiin muuttavan ruosteen mustaksi (oksidiksi?) ja olevan hyvä maalauspohja.
Olisiko pohjamaaliksi Ferrexin voittanutta? Mites nämä kalliimmat, jotka voi maalata ruosteen päälle teräsharjauksen jälkeen? Esim. Hammerite näin mainostaapi.
Mistähän syystä musta sisäpuoli on ihan hyväkuntoinen? Pitäisköhan ulko- ja sisäpuoli maalata molemmat.
Onkohan spraymaaleista vannevalkoinen ja -hopea yhtä laadukkaita?
Nimimerkki: yks hoopo kyselee, toivottavasti joku viitsii vastata.
JANHONEN MATTI
20.11.2008 21:22
Paras lopputulos saadaan tietysti jos vanhat vanteet ensin hiekkapuhalletaan, pohjamaalataan, pintamaalataan ja sen jälkeen vielä lakataan. Työläs homma ja kallis.
Ihan hyvän lopputuloksen saat kun ostat porakoneeseen kiinnitettävän teräsharjan ja ajat sillä vanteista pintaruosteet pois. Uran voi käsitellä kemialllisella ruosteensyöjällä, jonka jälkeen pyyhit uran puhtaaksi.
Ruosteen poiston jälkeinen puhdistus ja pintamaalaus 2-3 kertaan. Puhdistetulle vanteiden sisäpinnalle kevyt pellavaöljysively ja sisäpinnan ruostuminen loppuu siihen.
Pyyhi ylimääärinen pellavaöljy pois vanteen sisäpinnasta ja hävitä rätit vaikka polttamalla etteivät syty itsestään.
Jos vanteilla on renkaat, niin suojaa renkaat reunat ennen maalausta maalarinteipillä ja suojapaperilla (sanomalehti on hyvä) tai vedä renkaiden pintaan ohut ruokaöljykalvo, jonka voi pyyhkiä rätillä pois kun maalipinta on kuivunut.
Älä lakkaa maalipintaa niin tarvittaessa vuosittainen meikkaus on helppo tehdä vanhan maalipinnan päälle.
Ja muista, tässä hommassa täydellisyyteen pyrkiminen on hyvän vihollinen.
HALMEENMÄKI JUHANI
20.11.2008 21:28
On tullut käyttökunnosteltua useitakin vanteita. Paras tulee kun hiekkapuhalluttaa. Melko kelpoa saat kun irrotat ruosteen sekä kukkineen maalin ns neekeritukalla, semmoinen huokioinen musta ruosteeirrotuslaikka, ja hapotat sen perään. Ei siis noita muuntoaineita, vaan happoa. Esim tuo http://www.pintasuojaus.com/Rust_Cleaner/body_rust_cleaner.html on hemmetin hyvää, ja hyytelönä riittoisaa. Siihen päälle ensin sinkkiä ja pinnaksi Hammerite niin on monta vuotta kestävä pinta. Ruosteen päälle Hammerite on parempi kuin muut, muttei hyvä. Sprayt ovat hyvä meikkaus, puhtaalle pinnalle. Vannehopean juju on erilainen koostumus kuin muilla hopeamaaleilla, siinä on mm enemmän lakkaa seassa.
PUUMALA RAIMO
20.11.2008 22:34
Hej kaikki .En tiedä muuta hyvä tapa kun hiekkapuhallus ja sinkiä sen päälle pintamaali.Itse aina maalan vantet heti uutena.Kun se alkuperäinen maalikerros on kovin ohut .varsinkin vannenn sisäpuolella.Sisäpuolella olen uutena jo vetänyt Zinkkiä.sen jälken maalan vantet vuosittain ,Pesen ensin vantet sen jälken pyhkin ne viellä asetonilla ja sitten vannehopea pälle .Talvivanteni on ihan uuden näköisiä vaikka ne on jo kahdeksan talvea ollut auton alla . ajan noin 20000 km vuodessa
Maalan vantet aina renkaiden vaihdon yhteydessä kevällä.
T Raimo
EEROLA TEEMU J
20.11.2008 22:50
Muutaman kerran olen vuosien mittaan hiekkapuhalluttanut vannesatsin ja ottanut samalla kunnon pohjamaalauksen (viimeksi oli uretaanipohjaus). Aika kevyen hionnan jälkeen voi ruiskuttaa suoraan pintamaalin päälle. Hiekkapuhallus pohjineen 15e/vanne. Irrotus ja päällelaitto kuului uusien renkaiden hintaan. 4 vanteelta yhteensä 60 e + maalit ja liuottimet, n. 50 e. Hionta varsinkin on kotikonstein aika tuskallista puuhaa eikä jäljestä tule yhtä hyvä ja kestävä kuin puhallettuna. Maalaus käy nopeasti kun on kompressori ja ruisku käytettävissä.
KNAAPI JUHA
20.11.2008 23:04
Pari asiaa jäi vähän vajaaksi.
Mitä tarkoittaa sinkki, onko jotain sinkkisprayta, joka sopii?
Tämän happoyrittäjä jätti sivuillaan kertomatta mistä ainetta saa.
Pitäisi kai yrittää pinnistää, mulle tehty tarjous hiekapuhalluksesta oli kyllä aika suhteettoman kallis.
KAAKKOLAHTI ANITA
21.11.2008 12:08
Joo!!!!!!!!
Minä olen myös yrittänyt noita kaikkia konstia huonolla menestyksellä. Mutta apu löyty kun ostin hiekka puhallus ruiskun BILTEMASTA ja säkki puhallus hiekkaa. Peitin maalarin teipillä renkaan kumiosan reunasta Ja kasvo suojus päähän ja ei kun puhaltamaan. Tosin pölyää aika tavalla et pitää olla kaukana pihasta (Tontinrajalla).Hyvä tulee vaikka jää vähän rosoiseksi pinta. Pohja maali heti perään ja pinta myöhemmin.Kestää yllättävän pitkään .
HALMEENMÄKI JUHANI
21.11.2008 18:34
Sinkkispray tai siveltävää purkissa. Hyvän tunnistaa painosta, sinkki ei ole kevyttä.
Hapon ostopaikat selviää sieltä nettisivun kautta kysymällä.
Ja hiekkapuhaltajat yleensä myös pohjamaalaa, ettei puhdas pinta ruostu heti. Tylsä pointti se että pitää olla irtovanteet.
HAARANEN TAISTO
21.11.2008 19:45
kauankokestää hoidettuna kysyy vaari
EEROLA TEEMU J
21.11.2008 22:44
Et minulta kysynyt, mutta alan firmalla tehdyn hiekkapuhalluksen, pohjamaalauksen ja itse tehdyn 2- kerros- pintamaalauksen jälkeen vanne pysyy hyvänä pesuista, vahauksista ja suolan vaikutuksista riippuen jopa 10 vuotta. Kesävanteet pitempään kuin talvivanteet.
ASIKAINEN MATTI
24.11.2008 16:01
Olen aikoinaan maalannut Toyota FJ55:n lampunkehykset spraymaalilla kehystä pyörittäen, jolloin se onnistui hienosti. Sama konsti voisi tepsiä myös vanteisiin. Eli vanha polkupyörän etupyörä akselistaan kiinni ruuvipenkkiin ja vanne siihen päälle. Sitten pyöräytys sopivaan vauhtiin ja spraypurkkia paikallaanpitäen ruiskutus. A vot, tulee tasainen pinta. Vaatinee kyllä aika rajun ruuvipenkin ja sopinee paremmin kevyemmille esineille, mutta pyörähdyskappaleiden maalauksessa oiva apukeino.
EEROLA TEEMU J
24.11.2008 16:17
Tuo kertomasi pyörittämiskeino on hyvä varsinkin helposti valuvalle spraymaalille. Kannattaa vaan ensin hölskyttää sitä purkkia ne 3 minuuttia ja lukea pohjamaalin kyljestä, miten se on paras päällemaalata. Jotkut maalit tykkäävät siitä, että päällemaalaus tehdään jo n. 15 min kuluttua.
Olen itse joskus käyttänyt ihan oikeaa akselia ja pyörän napaa, tosin pienemmälle autolle ja akseli oli irallinen. Paineruiskulla maalattaessa työ onnistuu helposti kun vain "maalari kiertää", sillä kunnon maali oikeassa vsiskositeetissa ei heti valahda ja pinnastakin saa aika paksun.